Opbouwen na 1 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louisepony

Opbouwen na 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:45

Hey bokkers!

Binnenkort mag ik met het paard van een vriendin rijden. Hij heeft al ruim 1 jaar stil gestaan omdat ze niet meer naar hem kijkt maar ze wil hem ook niet verkopen. Nu zou ik er mee gaan rijden.
Even info over haar paard:
• 15/16 jaar
• ruin
• blind op 1 kant sinds aantal jaar terug
• longeren is GEEN optie (hij valt je aan en is hem nooit aangeleerd)
• doodbraaf wanneer hij weg van zn vriendjes is

Hebben jullie tips voor me hoe ik best kan beginnen?
Xxx

Kimsel94

Re: Opbouwen na 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:49

Met een gedragstherapeut(instructeur van E-quine bijvoorbeeld) beginnen met grondwerk en uiteindelijk samen met die instructeur het probleem aanpakken zodat jij hem wel kan longeren.

Meteen op een paard gaan zitten die al lange tijd niets heeft gedaan is vragen om blessures omdat zijn rug niet sterk genoeg is om jou te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:01

Voordat je begint met rijden moet je toch grondwerk doen. Dus ik zou zeggen neem les in hst longeren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:30

Ik verplaats je topic even naar Rijtechnische Vragen, daar krijg je waarschijnlijk een beter antwoord op je vragen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:25

Louisepony schreef:
Hey bokkers!

Binnenkort mag ik met het paard van een vriendin rijden. Hij heeft al ruim 1 jaar stil gestaan omdat ze niet meer naar hem kijkt maar ze wil hem ook niet verkopen. Nu zou ik er mee gaan rijden.
Even info over haar paard:
• 15/16 jaar
• ruin
• blind op 1 kant sinds aantal jaar terug
• longeren is GEEN optie (hij valt je aan en is hem nooit aangeleerd)
• doodbraaf wanneer hij weg van zn vriendjes is

Hebben jullie tips voor me hoe ik best kan beginnen?
Xxx

Ik zou dan toch met longeren beginnen, miss eerst loswerken en lieverlee er een lijn aan, longeer ook niet met bit dat heeft vaak geen nut als je een houding wil .
Ik zou eerst een band op de grond opbouwen voor je erop wil, wat wil je op een paard die je vanaf de grond aanvalt??

hveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:06

Dat is erg lastig zeg! Ik denk dat longeren idd een optie is, zodat hij jou op die manier vertrouwd? En dat is wel belangrijk voordat je er op stapt. Heel veel succes en geduld ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:17

Gewoon lekker er mee gaan rijden! Als ze correct zijn opgeleid vergeten ze zeer weinig en zou eigenlijk iedereen er mee moeten kunnen rijden. Longeren voegt zelden iets toe, zeker als je ziet hoe het gros van de personen het doet. Veel buitenrijden, eerst veel in stap en dit dan opbouwen. In mijn ervaring gaat dit vrij snel. Een band kan je ook al goed smeden tijdens de dagelijkse verzorging en je kunt bv ook gaan wandelen met hem als hij dit toelaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:12

Lara_Silver schreef:
Gewoon lekker er mee gaan rijden! Als ze correct zijn opgeleid vergeten ze zeer weinig en zou eigenlijk iedereen er mee moeten kunnen rijden. Longeren voegt zelden iets toe, zeker als je ziet hoe het gros van de personen het doet. Veel buitenrijden, eerst veel in stap en dit dan opbouwen. In mijn ervaring gaat dit vrij snel. Een band kan je ook al goed smeden tijdens de dagelijkse verzorging en je kunt bv ook gaan wandelen met hem als hij dit toelaat.

Longeren voegt juist heeeel veel toe, idd als je het maar op de juiste manier doet en niet je paard vast zet .
longeren kun je leren

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:25

Je kunt een paard dat één oog mist natuurlijk niet op 2 handen longeren.
Ga fijn wandelritten maken met af en toe een stukje draf.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:30

lichtheid schreef:

hoezo niet? gaat hier prima.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:22

midgie schreef:
Lara_Silver schreef:

Longeren voegt juist heeeel veel toe, idd als je het maar op de juiste manier doet en niet je paard vast zet .
longeren kun je leren

Dan verschillen we gewoon van mening hoor. Longeren heeft imo voor een paard dat slecht opgevoed is (wat aanvalt) en ook nog eens lang stil heeft gestaan helemaal geen zin. Zo'n ongetraind lichaam in bochten gaan wringen... Zo'n paard moet lang, laag en rechtuit, lekker veel drafwerk op buitenrit, net als een jong paard. Eens proberen links of rechts stelling te vragen. Pas als hij weer enigsinds conditie heeft ga je echt gymnastiseren, bakwerk doen. En aangezien er tijdens het longeren dan meestal touwtjes, of een pessoa om gaan zal het nut van het longeren zeer overschat worden. Ik blijf van mening dat longeren bij dit specifieke paard zeer weinig nut heeft. Daarbij ben ik van mening dat er maar zeer weinig mensen een paard dusdanig aan de longe kunnen begeleiden zodat het echt een nuttige training biedt aan een paard, en geen onderhoud, ik de eerste.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:41

Lielle schreef:
lichtheid schreef:

hoezo niet? gaat hier prima.

En wat zou dan de toegevoegde waarde zijn voor dit paard?