Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lichtheid schreef:Dat is niet een kwestie van "beentjes op tillen" maar van door de knieën zakken en met verende omhoog gerichte bewegingen afdrukken, net als joggen.
Hier is de gemiddelde ruiter onder leiding van een begaafde leraar jaren mee bezig.
Zoek de begaafde leraar om je te helpen, dat los je niet op met wat Bokt geklets.
Elisa2 schreef:Nanu schreef:Ik zou eerst kijken of ze de motor achter wel aan heeft, dus achterbeen activeren: veel overgangen rijden en die ook effectief of ‘krachtig’ rijden
Dit, + loopt je paard wel nageeflijk?
Boompje1985 schreef:Overgangen en tempo wisselingen rijden, en vooruit is dan ook echt vooruit. Je moet dus duidelijk verschil voelen. Reageert het paard goed op je been hulpen?
Suzanne F. schreef:Het is een samenloop van omstandigheden. Met alleen activiteit ben je er ook niet, dan gaat hij alleen maar hard naar voren. Hij moet zich loslaten door zijn lijf en de activiteit en beweging moet doorvloeien van achteren naar voren. Dan krijg je die schwung. Dat heeft dus ook te maken met losgelatenheid en verbinding. En dus ook met nageeflijkheid en een stukje aanleuning.
De vering die jij bedoelt komt voornamelijk voort uit spanning en opwinding. Als je buiten rijdt of als er iets spannends is. Dan veren paarden ook wel maar doordat ze zich vastzetten in de rug en opgewonden zijn. Dat is niet de rijtechnische schwung. Maar ik zal eerlijk zijn: die zal je bij een kruising haflinger quarter ook erg moeilijk voor elkaar krijgen. Ik zou gewoon lekker focussen op de basis, het fijn aan de hulpen staan zodat je plezierig kan rijden.
Janny18 schreef:Suzanne F. schreef:Het is een samenloop van omstandigheden. Met alleen activiteit ben je er ook niet, dan gaat hij alleen maar hard naar voren. Hij moet zich loslaten door zijn lijf en de activiteit en beweging moet doorvloeien van achteren naar voren. Dan krijg je die schwung. Dat heeft dus ook te maken met losgelatenheid en verbinding. En dus ook met nageeflijkheid en een stukje aanleuning.
De vering die jij bedoelt komt voornamelijk voort uit spanning en opwinding. Als je buiten rijdt of als er iets spannends is. Dan veren paarden ook wel maar doordat ze zich vastzetten in de rug en opgewonden zijn. Dat is niet de rijtechnische schwung. Maar ik zal eerlijk zijn: die zal je bij een kruising haflinger quarter ook erg moeilijk voor elkaar krijgen. Ik zou gewoon lekker focussen op de basis, het fijn aan de hulpen staan zodat je plezierig kan rijden.
Ze hoeft ook helemaal geen passage stijl draf uit te voeren hoor
Maar vroeger hief ze tenminste haar benen nog wat op, nu doet ze echt geen moeite meer en strompelt dan ook vaak tijdens het rijden.
Ze mag wel iets meer moeite doen. Het zal ook wel veel te maken hebben met de hele tijd stilstaan.
Janny18 schreef:Laat ik de situatie misschien nog even duidelijk schetsen:
- vorige zomer 2019 stond ze in topvorm. Nageeflijk, soepel, en netjes lopen. Natuurlijk nog steeds een haflingerxquarter dus geen wauw hoge passen. Maar netjes de benen heffen.
Tijdens de wintermaanden krijgt ze dan altijd een paar maand vakantie omdat de modder niet te rijden is. Ik had het opnieuw opgepakt met haar met longeren en later rijden in februari-maart en ook toen liep ze voor na de vakantie heel goed.
-begin april heb ik dan mijn voet gebroken en dan heb ik 7 weken niets met haar kunnen doen. Dus opnieuw vakantie. Sindsdien is ze dan ook wat bijgekomem (oepsie)
-dus nu wou ik ze weer aan het werk krijgen maar nu is ze zo vreselijk lui. Aan de longe kreeg ik haar wel mooi actief en door de rug na een tijdje werken[ [url=m/1D356r.png]Afbeelding[/url] ]
Maar nu dus onder het zadel. Uiteraard weet ik dat dit niet binnen de week is opgelost. Er is nog veel werk aan de winkel maar dat slenteren en strompelen over de grond vind ik echt maar niks onder het zadel dus ik vroeg me af wat goede oefeningen zijn om ze weer actiever te krijgen
Suzanne F. schreef:Het kan ook zijn dat ze aan de longe veel actiever is omdat je daar de longeerzweep hebt en ze daar misschien meer respect voor heeft. Rijd je onder het zadel met zweep?
Elisa2 schreef:Janny18 schreef:Laat ik de situatie misschien nog even duidelijk schetsen:
- vorige zomer 2019 stond ze in topvorm. Nageeflijk, soepel, en netjes lopen. Natuurlijk nog steeds een haflingerxquarter dus geen wauw hoge passen. Maar netjes de benen heffen.
Tijdens de wintermaanden krijgt ze dan altijd een paar maand vakantie omdat de modder niet te rijden is. Ik had het opnieuw opgepakt met haar met longeren en later rijden in februari-maart en ook toen liep ze voor na de vakantie heel goed.
-begin april heb ik dan mijn voet gebroken en dan heb ik 7 weken niets met haar kunnen doen. Dus opnieuw vakantie. Sindsdien is ze dan ook wat bijgekomem (oepsie)
-dus nu wou ik ze weer aan het werk krijgen maar nu is ze zo vreselijk lui. Aan de longe kreeg ik haar wel mooi actief en door de rug na een tijdje werken[ [url=m/1D356r.png]Afbeelding[/url] ]
Maar nu dus onder het zadel. Uiteraard weet ik dat dit niet binnen de week is opgelost. Er is nog veel werk aan de winkel maar dat slenteren en strompelen over de grond vind ik echt maar niks onder het zadel dus ik vroeg me af wat goede oefeningen zijn om ze weer actiever te krijgen
Als ik dit lees dan zeg ik, scherp aan het been maken en schakelen zodat ze echt van achter naar voor gaat lopen. Conditie moet misschien een beetje terug opgebouwd worden dus ik zou zeggen korte en actieve stukken afwisselen met stappen aan de lange teugel.
Janny18 schreef:lichtheid schreef:Dat is niet een kwestie van "beentjes op tillen" maar van door de knieën zakken en met verende omhoog gerichte bewegingen afdrukken, net als joggen.
Hier is de gemiddelde ruiter onder leiding van een begaafde leraar jaren mee bezig.
Zoek de begaafde leraar om je te helpen, dat los je niet op met wat Bokt geklets.
Daar kan ik je zeker in bijstaan en ja ik heb jarenlang privelessen gevolgd met mijn paard en ik hoop die lessen ook weer op te kunnen nemen, maar op de moment heb ik geen van en rij ik enkel in de wei thuis dus ik zou ze voor een stuk toch wat actiever willen krijgen en dat kan ik wel al van thuis uit aanpakken