Hoe wat meer 'vering' krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Hoe wat meer 'vering' krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 08:08

Ik bedoel dus de beentjes wat hoger heffen en niet grand prix stijl gewoon wat meer swung. De laatste jaren loopt mijn merrie namelijk erg vlak.
Het is een haflinger x quarter dus ze zal nooit echt zoals de dure dressuurpaardjes lopen, maar nu doet ze echt geen moeite meer haar poten op te heffen.
Ook aan de longe loopt ze vlak. Fysiek is ze helemaal in orde want als ze losloopt in de wei heeft ze wel mooie gangen.
Evenals we in de piste gaan rijden of zelfs op de asfalte weg, dan staat ze frisser en veert ze alsof het allemaal niets is. Balkjes lopen gaat ook zonder problemen, springen ook, dus ze is sterk genoeg en heeft geen probleem met het gewicht ofzo.
Dus, mijn vraag, hoe krijg ik wat meer swung in haar passen?

Nanu

Re: Hoe wat meer 'vering' krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:18

Ik zou eerst kijken of ze de motor achter wel aan heeft, dus achterbeen activeren: veel overgangen rijden en die ook effectief of ‘krachtig’ rijden

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 08:35

Inderdaad veel overgangen rijden en daarnaast veel kleine stukjes schakelen, dus een paar passen meer verzamelen en weer heel duidelijk eruit rijden.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:10

Dat is niet een kwestie van "beentjes op tillen" maar van door de knieën zakken en met verende omhoog gerichte bewegingen afdrukken, net als joggen.
Hier is de gemiddelde ruiter onder leiding van een begaafde leraar jaren mee bezig.

Zoek de begaafde leraar om je te helpen, dat los je niet op met wat Bokt geklets.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:10

Ok dan zal ik daar al eens mee beginnen, dankje :)

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:14

lichtheid schreef:
Dat is niet een kwestie van "beentjes op tillen" maar van door de knieën zakken en met verende omhoog gerichte bewegingen afdrukken, net als joggen.
Hier is de gemiddelde ruiter onder leiding van een begaafde leraar jaren mee bezig.

Zoek de begaafde leraar om je te helpen, dat los je niet op met wat Bokt geklets.

Daar kan ik je zeker in bijstaan en ja ik heb jarenlang privelessen gevolgd met mijn paard en ik hoop die lessen ook weer op te kunnen nemen, maar op de moment heb ik geen van en rij ik enkel in de wei thuis dus ik zou ze voor een stuk toch wat actiever willen krijgen en dat kan ik wel al van thuis uit aanpakken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:16

Nanu schreef:
Ik zou eerst kijken of ze de motor achter wel aan heeft, dus achterbeen activeren: veel overgangen rijden en die ook effectief of ‘krachtig’ rijden

Dit, + loopt je paard wel nageeflijk?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:24

Overgangen en tempo wisselingen rijden, en vooruit is dan ook echt vooruit. Je moet dus duidelijk verschil voelen. Reageert het paard goed op je been hulpen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:40

Het is een samenloop van omstandigheden. Met alleen activiteit ben je er ook niet, dan gaat hij alleen maar hard naar voren. Hij moet zich loslaten door zijn lijf en de activiteit en beweging moet doorvloeien van achteren naar voren. Dan krijg je die schwung. Dat heeft dus ook te maken met losgelatenheid en verbinding. En dus ook met nageeflijkheid en een stukje aanleuning.
De vering die jij bedoelt komt voornamelijk voort uit spanning en opwinding. Als je buiten rijdt of als er iets spannends is. Dan veren paarden ook wel maar doordat ze zich vastzetten in de rug en opgewonden zijn. Dat is niet de rijtechnische schwung. Maar ik zal eerlijk zijn: die zal je bij een kruising haflinger quarter ook erg moeilijk voor elkaar krijgen. Ik zou gewoon lekker focussen op de basis, het fijn aan de hulpen staan zodat je plezierig kan rijden.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:43

Elisa2 schreef:
Nanu schreef:

Dit, + loopt je paard wel nageeflijk?

Normaal wel maar ze heeft een dikke maand stilgestaan omdat ik in de gips zat dus nu gaat het nog wat stroef, zeker in overgangen maar we werken eraan.

Boompje1985 schreef:
Overgangen en tempo wisselingen rijden, en vooruit is dan ook echt vooruit. Je moet dus duidelijk verschil voelen. Reageert het paard goed op je been hulpen?

Zoals hierboven al aangegeven, we zitten nog wat stroef na haar 'vakantie' maar we werken eraan. In het begin is ze wat lui aan het been maar naar het einde toe reageert ze heel vlot.
Gisteren wilde ik wat verruimen, maar toen begon ze gewoon te rennen in plaats van haar passen te verlengen.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:46

Suzanne F. schreef:
Het is een samenloop van omstandigheden. Met alleen activiteit ben je er ook niet, dan gaat hij alleen maar hard naar voren. Hij moet zich loslaten door zijn lijf en de activiteit en beweging moet doorvloeien van achteren naar voren. Dan krijg je die schwung. Dat heeft dus ook te maken met losgelatenheid en verbinding. En dus ook met nageeflijkheid en een stukje aanleuning.
De vering die jij bedoelt komt voornamelijk voort uit spanning en opwinding. Als je buiten rijdt of als er iets spannends is. Dan veren paarden ook wel maar doordat ze zich vastzetten in de rug en opgewonden zijn. Dat is niet de rijtechnische schwung. Maar ik zal eerlijk zijn: die zal je bij een kruising haflinger quarter ook erg moeilijk voor elkaar krijgen. Ik zou gewoon lekker focussen op de basis, het fijn aan de hulpen staan zodat je plezierig kan rijden.

Ze hoeft ook helemaal geen passage stijl draf uit te voeren hoor :)
Maar vroeger hief ze tenminste haar benen nog wat op, nu doet ze echt geen moeite meer en strompelt dan ook vaak tijdens het rijden.
Ze mag wel iets meer moeite doen. Het zal ook wel veel te maken hebben met de hele tijd stilstaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:55

Hoe oud is ze? strompelen en stijf doet mij denken aan artrose.

Suzanne verwoord het mooi, de activiteit moet je ook op kunnen vangen wil je meer veer in het lopen krijgen. Oftewel, het is moeilijk om er hier een specifieke tip voor te geven. Alle stukjes van de basis moeten kloppen. Het beste kun je goed les nemen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:12

Janny18 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ze hoeft ook helemaal geen passage stijl draf uit te voeren hoor :)
Maar vroeger hief ze tenminste haar benen nog wat op, nu doet ze echt geen moeite meer en strompelt dan ook vaak tijdens het rijden.
Ze mag wel iets meer moeite doen. Het zal ook wel veel te maken hebben met de hele tijd stilstaan.

Allereerst zien, zoals Elisa2 zegt, of ze artrose heeft.
Als dat niet het geval is: ze doet geen moeite meer haar "poten" op te heffen? Heel cru gezegd, jij bent de ruiter, jij bent degene die er voor moet zorgen dat ze de activiteit heeft om haar minder vlak te laten worden. Het kan zijn dat ze het gewone bakwerk heel saai vind. Ik heb zelf een Haflinger, en als ik weinig uitdaging geef, blijft hij ook vlak. Bij hem helpt het om veel overgangen en wendingen te rijden, maar ook gewoon lekker af te wisselen met dingen die hij leuk vind, zoals balkjes, springen, naar buiten gaan, vaardigheid en mennen.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:23

[/quote]

Allereerst zien, zoals Elisa2 zegt, of ze artrose heeft.
Als dat niet het geval is: ze doet geen moeite meer haar "poten" op te heffen? Heel cru gezegd, jij bent de ruiter, jij bent degene die er voor moet zorgen dat ze de activiteit heeft om haar minder vlak te laten worden. Het kan zijn dat ze het gewone bakwerk heel saai vind. Ik heb zelf een Haflinger, en als ik weinig uitdaging geef, blijft hij ook vlak. Bij hem helpt het om veel overgangen en wendingen te rijden, maar ook gewoon lekker af te wisselen met dingen die hij leuk vind, zoals balkjes, springen, naar buiten gaan, vaardigheid en mennen.[/quote]

Artrose heeft ze niet. Ze is 15 en kerngezond en zoals ik al zei, buiten of in de piste is er niets aan te zien en een paard met artrose zie ik ook niet springen zoals zij. Nee nee fysiek is ze helemaal in orde. Maar zoals je typische haflingermerrie is ze liever lui dan moe. Afwisseling ga ik er zeker weer ingooien, dat hebben we allebei wel nodig :)

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:33

Laat ik de situatie misschien nog even duidelijk schetsen:
- vorige zomer 2019 stond ze in topvorm. Nageeflijk, soepel, en netjes lopen. Natuurlijk nog steeds een haflingerxquarter dus geen wauw hoge passen. Maar netjes de benen heffen.
Tijdens de wintermaanden krijgt ze dan altijd een paar maand vakantie omdat de modder niet te rijden is. Ik had het opnieuw opgepakt met haar met longeren en later rijden in februari-maart en ook toen liep ze voor na de vakantie heel goed.
-begin april heb ik dan mijn voet gebroken en dan heb ik 7 weken niets met haar kunnen doen. Dus opnieuw vakantie. Sindsdien is ze dan ook wat bijgekomem (oepsie)
-dus nu wou ik ze weer aan het werk krijgen maar nu is ze zo vreselijk lui. Aan de longe kreeg ik haar wel mooi actief en door de rug na een tijdje werkenAfbeelding
Maar nu dus onder het zadel. Uiteraard weet ik dat dit niet binnen de week is opgelost. Er is nog veel werk aan de winkel maar dat slenteren en strompelen over de grond vind ik echt maar niks onder het zadel dus ik vroeg me af wat goede oefeningen zijn om ze weer actiever te krijgen :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:38

Als ze onder het zadel zoveel slechter is dan aan de longe en los zou ik eens kijken of het zadel haar niet belemmert.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:41

Katja schreef:
Als ze onder het zadel zoveel slechter is dan aan de longe en los zou ik eens kijken of het zadel haar niet belemmert.

Zal ik ook nog eens nakijken voor de zekerheid hoewel het me zou verbazen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:36

Janny18 schreef:
- vorige zomer 2019 stond ze in topvorm. Nageeflijk, soepel, en netjes lopen. Natuurlijk nog steeds een haflingerxquarter dus geen wauw hoge passen. Maar netjes de benen heffen.
Tijdens de wintermaanden krijgt ze dan altijd een paar maand vakantie omdat de modder niet te rijden is. Ik had het opnieuw opgepakt met haar met longeren en later rijden in februari-maart en ook toen liep ze voor na de vakantie heel goed.
-begin april heb ik dan mijn voet gebroken en dan heb ik 7 weken niets met haar kunnen doen. Dus opnieuw vakantie. Sindsdien is ze dan ook wat bijgekomem (oepsie)
-dus nu wou ik ze weer aan het werk krijgen maar nu is ze zo vreselijk lui. Aan de longe kreeg ik haar wel mooi actief en door de rug na een tijdje werken[ [url=m/1D356r.png]Afbeelding[/url] ]
Maar nu dus onder het zadel. Uiteraard weet ik dat dit niet binnen de week is opgelost. Er is nog veel werk aan de winkel maar dat slenteren en strompelen over de grond vind ik echt maar niks onder het zadel dus ik vroeg me af wat goede oefeningen zijn om ze weer actiever te krijgen :)

Als ik dit lees dan zeg ik, scherp aan het been maken en schakelen zodat ze echt van achter naar voor gaat lopen. Conditie moet misschien een beetje terug opgebouwd worden dus ik zou zeggen korte en actieve stukken afwisselen met stappen aan de lange teugel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:55

Het kan ook zijn dat ze aan de longe veel actiever is omdat je daar de longeerzweep hebt en ze daar misschien meer respect voor heeft. Rijd je onder het zadel met zweep?

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 15:25

Suzanne F. schreef:
Het kan ook zijn dat ze aan de longe veel actiever is omdat je daar de longeerzweep hebt en ze daar misschien meer respect voor heeft. Rijd je onder het zadel met zweep?

Ja en daar reageert ze ook wel goed op. Maar ik merk dat ik haar aan de long beter kan controleren terwijl ze onder het zadel echt gewoon begint te rennen

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 15:27

Elisa2 schreef:
Janny18 schreef:
-dus nu wou ik ze weer aan het werk krijgen maar nu is ze zo vreselijk lui. Aan de longe kreeg ik haar wel mooi actief en door de rug na een tijdje werken[ [url=m/1D356r.png]Afbeelding[/url] ]

Als ik dit lees dan zeg ik, scherp aan het been maken en schakelen zodat ze echt van achter naar voor gaat lopen. Conditie moet misschien een beetje terug opgebouwd worden dus ik zou zeggen korte en actieve stukken afwisselen met stappen aan de lange teugel.

Dankje daar kan ik iets mee :)

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:31

Janny18 schreef:
lichtheid schreef:

Daar kan ik je zeker in bijstaan en ja ik heb jarenlang privelessen gevolgd met mijn paard en ik hoop die lessen ook weer op te kunnen nemen, maar op de moment heb ik geen van en rij ik enkel in de wei thuis dus ik zou ze voor een stuk toch wat actiever willen krijgen en dat kan ik wel al van thuis uit aanpakken

Misschien heeft ze niet veel zekerheid in de wei om daar te rijden en bang om haar balans te verliezen door gladheid oid. Ken verschillende paarden die op het land toch veel voorzichtiger lopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:33

Ik weet niet of je bekend bent met het werken aan de lange teugel, maar als ze goed verzameld leren draven in het lange teugelwerk kun je daar in je rijden ook weer veel profijt van hebben qua gedragenheid en verzameling, en dus ook veer en meer gaan zitten achter.

Verder inderdaad zorgen dat ze goed in haar lijf zit en geen belemmeringen heeft en je zadel goed is.
Als ze nog stijf is na een rustperiode het werk rustig opbouwen en niet te lang achter elkaar veel kracht vragen.
Veel overgangen en tempowisselingen rijden is altijd goed.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 18:58

Dankjewel voor de reacties allemaal! Dat helpt voor ons trainingschematjes toch weer wat op te bouwen ^^

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:36

Goed aan de rotatie werken , zijgangen vanaf de grond aanleren, neem eens een kijkej in de keuken van de academische rijkunst / gymnastiseren