Probleem bij het sturen van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Phebe

Probleem bij het sturen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:31

Hallo! Zoals de titel al zegt heb ik een vraag/probleem over het sturen van mijn paard. Ik denk dat het het beste is als ik eerst eens kort de situatie schets:

Ik ben een aantal jaren gestopt met rijden, maar nu ben ik terug begonnen! Ik heb samen met mijn ouders 7 paarden, en eentje daarvan is nu 'mijn' paardje. Ik ga wekelijks les nemen, en vorige week heb ik alvast mijn eerste les gehad.

Maar nu mijn 'probleem': om een of andere manier vind ik niet hoe ik hem moet sturen. Mijn lesgeefster heeft mij geleerd om mijn heup wat te draaien, mijn handen ietsje mee opzij te 'schuiven' en om te kijken naar waar ik wil. Sommige momenten werkt deze manier heel goed en draait hij met de lichtste hulpen, maar dan op andere momenten/plaatsen in de piste ontstaat er één grote miscommunicatie.

Vroeger heb ik jaren bij een lesgever gereden, maar ik besef nu goed dat daar alles trekken en sleuren was. Daar kan ik dus ook niet echt iets uithalen dat misschien zou kunnen werken. Vandaar dat ik ook hier eens luister naar andere meningen. Ik heb geleerd om mij niet vast te klampen aan één manier van rijden, maar overal stukjes te verzamelen die het beste bij mij en mijn paard passen.

Wat denken jullie? Moet ik mijn 'manier' van sturen aanpassen (hoe dan?), of hem misschien tijd geven om aan deze manier te wennen?

Iris82

Re: Probleem bij het sturen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:36

Wat gebeurt er precies bij de miscommunicatie?

Soms kan het helpen extra te begrenzen met je buitenbeen. Dan voorkom je dat ie enkel z'n hals buigt en vervolgens gewoon de andere kant oploopt.

_Phebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 13:39

Hij begint (denk ik) eerder zijgangen te lopen! Ik doe dus waarschijnlijk iets verkeerd, maar ik probeer uit te zoeken wat.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:55

Sommige paarden hebben op de heupdraaiing geleerd de zijwaartse gangen te rijden. Misschien kan je kijken wat er gebeurt als je je heup niet als hulp gebruikt en dus bewust gaat verzitten maar gebruik je handverplaatsing en beweeg dan mee met je hulpen naar hoe het paard loopt. Alsjebegrijptwatikbedoel

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:10

_Phebe schreef:
Hij begint (denk ik) eerder zijgangen te lopen! Ik doe dus waarschijnlijk iets verkeerd, maar ik probeer uit te zoeken wat.

Begrens je je buitenzijde wel goed?

_Phebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 14:14

Uhm aangezien het niet lukt, vermoed ik van niet.. Als ik hoor 'buitenzijde begrenzen', wilt dat dan zeggen dat ik met mijn buitenbeen een beetje druk moet geven? & wat moet ik doen met de buitenteugel?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:34

Ik leg buitenteugel meer tegen de hals en begrenzen met buitenbeen. Binnenteugel iets openen. Heupdraaing doe ik niet voor wendingen, want daar beginnen ze hier idd met de zijgangen mee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:00

Soms moet je de hulpen wat groter geven, dan even afstemmen hoe groot of hoe klein. Je mag soms wel even iets feller door pakken als hij je niet begrijpt. Daarna direct de druk eraf en de hulp weer kleiner maken.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:03

@_Phebe, Zo werkt het allemaal niet.
Je rijdt een paard door te voelen.
Om je paard te kunnen voelen moet je stoppen met frutselen, je moet stil zijn en je gevoel open zetten.
Pas als je je paard en jezelf voelt kun je iets aan je paard VRAGEN.
Een paard is geen object met knoppen maar een levend wezen dat zich op jou concentreert en zich af vraagt wat je wilt.
Wanneer je "hulpen" geeft zonder te voelen en vaak zelfs zonder je afgevraagd te hebben wat de hulp zou kunnen opwekken dan geef je "dode" hulpen, je paard weet dit allemaal omdat het hem betreft en gaat dan niet met je mee.
Je moet proberen de communicatie met je paard open te zetten, respecteer zijn antwoorden en open een "dialoog".
Mocht je vragen hebben stel ze dan event. PB

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:10

Ik doe tijdens het sturen dan weer niks met mijn buitenbeen, omdat bij mij buitenbeen opzij betekent. Ik draai mijn schouders naar binnen en breng beide handen iets naar binnen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:43

Earth schreef:
Soms moet je de hulpen wat groter geven, dan even afstemmen hoe groot of hoe klein. Je mag soms wel even iets feller door pakken als hij je niet begrijpt. Daarna direct de druk eraf en de hulp weer kleiner maken.

Maar als TS de verkeerde hulp geeft en het paard reageert netjes zoals hij geleerd heeft is het niet eerlijk "door te pakken".
Als TS afwenden bedoelt en zij geeft de aanwijzing voor een zijgang.. dan is het aan TS om te leren het goede te vragen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:22

Voor wendingen draai ik mijn schouders naar waar ik heen wil en hou dan mijn buitenhand eraan zodat de schouder ook meekomt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:27

voor afwenden of voltes draai ik mijn heupen ook iet, draai ook eerder vanuit mijn schouders, omdat je dan automatisch binnenteugel fractie opent en buitenteugel begrenst. Bij mijn jonkie moet ik soms ook wel extra met mijn buitenbeen aan de singel begrenzen.
Hulpen vanuit de heup leidt inderdaad tot zijgangen...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:06

Brainless schreef:
Earth schreef:

Maar als TS de verkeerde hulp geeft en het paard reageert netjes zoals hij geleerd heeft is het niet eerlijk "door te pakken".
Als TS afwenden bedoelt en zij geeft de aanwijzing voor een zijgang.. dan is het aan TS om te leren het goede te vragen.

Helemaal mee eens. Ik vergelijk het altijd maar dat een Chinees met een aanwijsstokje jou dingen wil laten doen. En je snapt er geen hout van. Dus gaat op goed geluk doe je maar wat. kennelijk fout, want de Chinees gaat wat harder zwaaien en wat harder praten. Maar je snapt het nog steeds niet.

Je hebt een goed leerpaard TS, voor jou nu om te leren welke hulpen (hoe klein ook) je nu geeft. Dus focus op je lichaam, je ademhaling, alle spieren die je hebt. Hoe reageert je paard en wat doe jij dan? Wilde je iets anders, dan was de vraag vermoedelijk niet goed en zul je dus moeten afvragen welke vraag je eigenlijk stelde.

_Phebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 17:55

Dankjewel allemaal! Ik ga zeker alles eens proberen wat hierboven vermeld staat. Morgen komt er ook iemand anders langs om te kijken als zij kan helpen. Hopelijk levert het iets op!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:21

Geef jezelf ook maar de nodige tijd om alles terug beter aan te voelen. ;) Het hoeft niet van de eerste keer perfect te gaa. Denk na over de miscommunicatie en tracht dit te zien als leermoment.
Wees wat vergevingsgezinder naar jezelf. Komt zeker goed.

hveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:14

Ik denk dat wanneer je je benen goed gebruik al ver komt. Succes er mee!

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:50

Hi TS! Hoe gaat het nu? Heb je het sturen al meer onder de knie?

_Phebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 18:21

Ik heb eigenlijk besloten om de focus weg te nemen van het sturen, en meer op recht richten. Ik raakte snel gefrustreerd en dat was niet eerlijk tov mijn paardje! Ik heb het besproken met mijn lesgeefster, en zij raadde dus aan om te gaan recht richten. Ze zei dat dit een grote verbetering ging brengen ivm het sturen, omdat hij enorm aan de kant 'plakt'. Ik heb precies wel al ondervonden dat het idd beter begint te lukken!

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:26

Fijn dat je iets hebt gevonden waardoor je de les weer positief kan oppakken. Dan komt het vanzelf weer aan bod.

_Phebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 22:51

Hey allemaal! Gisteren ben ik begonnen bij een nieuwe lesgeefster. Zij leerde mij om vooral mijn buitenteugel te gebruiken als stuur in combinatie met kijken naar waar ik wil. Als hij niet direct reageert, moet ik een tikje geven met mijn zweep op zijn buitenschouder. Dit ging super goed! In het begin heb ik mijn zweepje een paar keer moeten gebruiken, maar naar 't einde van de les toe reageerde hij al op de lichtste teugelhulp!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:50

Fijn om te horen, ik wilde nog aanvullen om er vooral voor te zorgen dat je paard voorwaarts is en blijft. Veel mensen sturen zonder been, been geven voor het sturen geeft een veel beter resultaat..en onderhouden die activiteit.