'Ellebogen aansluiten', wanneer leer ik het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

'Ellebogen aansluiten', wanneer leer ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 17:28

Een overblijfsel uit mijn oude 'geen gelul kop in de krul' rijstijl: niet aangesloten ellebogen. -O- Mijn vreselijk brede handhouding van toen (ik heb filmpjes voor wie wil, het is niet fraai) heb ik na vijf jaar weten te reduceren tot een acceptabele handhouding, maar mijn ellebogen blijven naar buiten steken als ik er even niet op let.

Aangezien bokt zo groot is hoop ik dat er meer mensen zijn die dit herkennen. Ik sta open voor alle tips, opmerkingen en ervaringen! Voor mijn part (veilige) houtjes, touwtjes, klittenband, ik wil er vanaf!

Iemand ideeën om voor eens en altijd afscheid te nemen van die niet-aangesloten armen? :D

P.s. Ik twijfelde of dit topic hier of bij [Ruiter] moet staan... Hopelijk klopt het zo.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:31

Een krant ertussen?

Sjoos

Re: 'Ellebogen aansluiten', wanneer leer ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:35

Tennisbal tussen je elleboog en je zij. Wedden dat je ze aan je lijf houdt? ;)

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:35

Je moet ook niet je ellebogen aansluiten, je moet je armen gewoon los laten en ze af laten hangen.
Het is niet "doen" maar "niets doen". Je handen denkbeeldig in je schoot leggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:39

lichtheid schreef:
Je moet ook niet je ellebogen aansluiten, je moet je armen gewoon los laten en ze af laten hangen.
Het is niet "doen" maar "niets doen". Je handen denkbeeldig in je schoot leggen.

En eventueel iemand mee laten kijken die kan kijken waar het vandaan komt(instructie/fysio). Komt het misschien vanuit schouders of doordat je spanning hebt in armen of noem maar op. Van alles tussen ellebogen doen zorgt niet voor een ontspannen houding van armen, maar juist krampachtig aangesloten houden en dat wil je ook niet.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 17:54

Hierom ben ik blij met bokt :D Ik zat moeilijk te denken met touwtjes, maar iets tussen mijn ellebogen en zij is natuurlijk veel gemakkelijker! Dit ga ik sowieso eens voorleggen aan mijn instructeur.

MyWishMax schreef:
lichtheid schreef:

En eventueel iemand mee laten kijken die kan kijken waar het vandaan komt(instructie/fysio). Komt het misschien vanuit schouders of doordat je spanning hebt in armen of noem maar op. Van alles tussen ellebogen doen zorgt niet voor een ontspannen houding van armen, maar juist krampachtig aangesloten houden en dat wil je ook niet.

Fijn dat je dit zegt, het is namelijk herkenbaar. Zo heb ik al gemerkt dat een groot deel in mijn polsen zit. Zodra ik mijn polsen rechtop of voor mijn gevoel naar buiten kantel, dan draaien mijn ellebogen automatisch mee. Krampachtig aangesloten is inderdaad ook niet wat ik wil, maar als mensen uit ervaring kunnen vertellen dat dit wel een manier is om de armhouding te 'deprogrammeren' om het zo te zeggen is het misschien nodig om uiteindelijk een ontspannen armhouding te krijgen.

Lichtheid: ik ga het proberen te onthouden, want ik snap wat je bedoelt. Wel vind ik het lastig dat voor mij een 'ontspannen' houding een houding met vliegende ellebogen is geworden. Dus ergens wil ik een keer die cirkel doorbreken.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:58

MyWishMax schreef:
lichtheid schreef:

Vind ik ook! Iemand langs de kant zetten die als een papegaai 100 keer per uur roept dat je je schouders moet ontspannen en je ellebogen moet laten vallen.
Als je handen van een 'acceptabele houding' op een ontspannen manier nog wat dichter bij elkaar en mooi gedragen komen, zul je merken dat je ellebogen daar ook nog een stukje van meeprofiteren. Dat zie je dus ook al aan je polsen, op het moment dat je die kantelt gaan je armen inderdaad automatisch mee. Ellebogen aan je lichaam en een gekantelde pols, is niet echt een beweging die je armen van nature maken.

Edit: niet zeker dat dit jou helpt, vind het altijd bij iedereen even zoeken wat het beste werkt. Maar voor mijn gevoel breng ik mijn handen naar elkaar toe en dan over de manenkam naar voren. Door je handen bij elkaar te zetten komen je ellebogen naar je lichaam, door je handen vervolgens wat naar voren te brengen krijg je ontspanning in je armen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:10

Niks tussen je armen gaan klemmen, dan ga je enkel maar krampachtig gaan vasthouden, wat weer niet ten goede komt van de rest van je lijf.
Iemand langs de kant die je telkens remind aan je ellebogen zal beter werken. Als je alleen bent kan je vaste "checkpunten" kiezen in de bak. Bv bij A - C - B - E, telkens je daar passeert, checken hoe je ellebogen zijn en ev corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:16

Sjoos schreef:
Tennisbal tussen je elleboog en je zij. Wedden dat je ze aan je lijf houdt? ;)

Zou ik juist niet aan beginnen, want dan ga je tegen het principe in dat je bovenarmen gewoon ontspannen langs je lichaam moeten hangen, en kun je ook alleen maar krampachtig je armen op één plek houden.

Ik denk dat het sowieso handig is als je wat beeldmateriaal toevoegt, want wie weet valt het in de praktijk reuze mee! :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:17

Met volleybal moesten wij een lint om de ellebogen zodat je niet naar buiten kon draaien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:22

Hoe voelen je schouders aan? Met ontspannen afhangende armen, kun je eigenlijk je ellebogen alleen maar goed liggen.
Ik zou eens les nemen m.b.t. houding en zit. Bij voorkeur iemand die thuis is in Centered Riding.
Eigenlijk zijn houdings'dingetjes' meestal (ook) een balansprobleem.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:24

Mijn gouden tip is goedkoop en zeer effectief.
Werkt voor ellebogen, handen en rug/schouders houding in de juiste positie te krijgen.

Paar x per week mee rijden en het went vanzelf het gevoel om alles op de juiste plek te houden.
Ook veert het mee dus geen krampachtig gedoe.

Ik kreeg deze tip van een internationale GP amazone.
Heel veel aan gehad om mezelf in de juiste positie te krijgen!

Het wondermiddel!
Opstappen, je armen erdoor doen (kruis op je rug, rubber handvaten in je ellebogen) en het ding doet de rest!

Afbeelding

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:47

Zorg dat je goed rechtop zit, jezelf lang maakt, schouders naar achteren, borst vooruit en je armen ontspannen langs je lichaam laten hangen, dan kan het niet anders dan dat je ellebogen in de juiste positie komen, succes!

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:57

Mijn instructrice had eens van die stressballetjes in mijn oksels gepropt. Je hoeft dan niet te klemmen, maar zo dat merk je wel. Maakt je echt veel bewuster van je armen en hoe je ze houd! En dit was echt maar voor een paar minuutjes en dan weer weg.

Hopelijk zit tussen alle reacties iets dat voor jou werkt :)

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:01

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:11

Ik zie veel ruiters met 'kippenvleugeltjes' rijden als zij hun teugels te lang hebben. Teugels korter nemen en hand meer naar voren is dan vaak al de oplossing.

renate561

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:15

listiglistje schreef:
Mijn gouden tip is goedkoop en zeer effectief.
Werkt voor ellebogen, handen en rug/schouders houding in de juiste positie te krijgen.

Paar x per week mee rijden en het went vanzelf het gevoel om alles op de juiste plek te houden.
Ook veert het mee dus geen krampachtig gedoe.

Ik kreeg deze tip van een internationale GP amazone.
Heel veel aan gehad om mezelf in de juiste positie te krijgen!

Het wondermiddel!
Opstappen, je armen erdoor doen (kruis op je rug, rubber handvaten in je ellebogen) en het ding doet de rest!

[ [url=m/NyUFyj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zou ik mee oppassen. Het werkt inderdaad super effectief, maar ik ben ooit van het paard gevallen met een elastiek op die manier achter mijn rug langs. Ik kon mezelf toen niet goed opvangen doordat het elastiek mijn mobiliteit beperkte en heb mijn pols gebroken...

Probeer inderdaad vaste punten te zoeken waar je je houding checkt, download een app die om de zoveel tijd een (zachte) trilling geeft of laat inderdaad iemand meekijken die je er desnoods 1000 keer op wijst. Dit soort oude gewoontes gaan alleen weg door er ontzettend actief mee bezig te zijn en te blijven. Dus misschien helpt het zelfs wel om een tijd lang bij iedere training er iemand bij te hebben die meekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:59

renate561 schreef:
download een app die om de zoveel tijd een (zachte) trilling geeft

Heb je hier tips voor?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:05

Focus je op ontspannen afhangende schouders, wanneer je dat doet, ontspannen je ellebogen en polsen vanzelf mee.
Ik zou niks gaan klemmen tussen je armen en je romp, want dan heb je nog steeds geen ontspannen houding in je lichaam.
Dan los je de ene spanning op met een andere op een plek waar je die ook niet wil hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:20

xIrlijn schreef:
Hierom ben ik blij met bokt :D Ik zat moeilijk te denken met touwtjes, maar iets tussen mijn ellebogen en zij is natuurlijk veel gemakkelijker! Dit ga ik sowieso eens voorleggen aan mijn instructeur.

MyWishMax schreef:

Fijn dat je dit zegt, het is namelijk herkenbaar. Zo heb ik al gemerkt dat een groot deel in mijn polsen zit. Zodra ik mijn polsen rechtop of voor mijn gevoel naar buiten kantel, dan draaien mijn ellebogen automatisch mee. Krampachtig aangesloten is inderdaad ook niet wat ik wil, maar als mensen uit ervaring kunnen vertellen dat dit wel een manier is om de armhouding te 'deprogrammeren' om het zo te zeggen is het misschien nodig om uiteindelijk een ontspannen armhouding te krijgen.

Lichtheid: ik ga het proberen te onthouden, want ik snap wat je bedoelt. Wel vind ik het lastig dat voor mij een 'ontspannen' houding een houding met vliegende ellebogen is geworden. Dus ergens wil ik een keer die cirkel doorbreken.

Ik ben op het moment ook bezig. Weer aan het opbouwen na twee blessures bij paard. En ik zat echt niet goed, terwijl ik een goede houding had. Ik heb een fysio, die zelf ook rijdt, en die heeft meegekeken. Zo hield ik linkerarm en hand heel strak en kreeg ik niet ontspannen en meegaand. Ik ben die arm vast gaan zitten, omdat mijn balans extreem slecht is. En die balans is slecht doordat ik bekkeninstabiliteit heb waarbij rechterheup extreem zeer doet. Ik ga dus meer aan de rechterkant zitten, dan blijft dat been rechter en ontlast ik de heup. Maar dan knik ik links in, gaat linkerbeen klapperen en dat vang ik op in arm.

Ik had dus heel hard aan die arm kunnen werken of zelfs aan die hele linkerkant, maar het probleem zit rechts. Dan blijf je dus vechten of je gaat ergens anders compenseren

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:22

xIrlijn schreef:
lichtheid schreef:

Eens met Lichtheid - en ik heb nog zo'n spreuk waar yogi's en karateka's van smullen: maak van de tegenstander een bondgenoot.
Behalve een gewoonte (= moeilijk te doorbreken) heeft het soms ook een functie: ik deed het een tijd als mijn schimmeltje uit balans raakte. (Zoiets als je armen wijd doen om niet te vallen....)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:00

Afbeelding
Elastische bandage gebruiken. Als je je armen breed zet (bij paniek) dan schiet de bandage zo omhoog van je armen af.
Best interessant om te ervaren hoeveel impact het ellebogen wijd te zetten op je balans heeft :oo

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 00:16

Ongelooflijk fijn al deze reacties, heel erg bedankt!

Het is niet veel, maar hier wat beeldmateriaal:

Foto in stap:
Afbeelding

Filmpje draf (link naar youtube)
Filmpje galop (link naar youtube, nog slechtere kwaliteit)

Waarschijnlijk zien jullie net als ik dat vrijwel al jullie suggesties (onvoldoende balans, te lange teugels en handen onvoldoende naar voren, toch nog te brede handen, gespannen schouders) terug te zien zijn := Pijnlijk, maar tegelijkertijd geeft het inzicht en de hoop dat er nog iets aan is te doen! Zien jullie misschien wat de belangrijkste oorzaak zou kunnen zijn? Zoals MyWishMax en Janneke2 noemen?

Mijn armen vastbinden durf ik niet om de reden die renate561 noemt. Maar bedankt voor de suggesties natuurlijk!

Letters uitkiezen om er zelf op te letten en er vanaf de kant op worden gewezen is een makkelijke die ik meeneem! App met trillingen ga ik uitzoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:25

Het is net te kort en te weinig verschillende hoeken om helemaal te zien. Maar het ziet er wel uit alsof je je ellebogen breed zet om handen op de plek te houden. Ze zouden wat verder voor je uit mogen, dus handen minder naar je toe. Ik probeer telkens te denken dat er stokjes naar het bit zitten, als je handen terughaalt vallen ze er vanaf af. Je wilt ze tegen het bit aan houden, dus moet je het gevoel hebben handen naar voren te duwen. Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kanvinden.

Voor balans enzovoorts heb je echt iemand nodig die er verstand van heeft en in het echt meekijkt.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:28

Nogmaals, de oplossing voor al je problemen bestaat niet uit iets doen maar uit NIET DOEN.

"Gewoon gaan zitten", bewust je evenwicht zoeken vanuit je zit en je bovenarmen af laten hangen, je handen in je schoot leggen, ZONDER ENIGE INSPANNING.
VERGEET je teugellengte, neem de teugels gewoon rustig in contact, de rest komt (veel) later.
Je handen moeten helemaal niet naar voren, ze moeten rustig en ontspannen vrijwel op je buik liggen, je handen moeten alleen maar noor voren kunnen geven als je paard hier om vraagt.