welke oefeningen in een zware piste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

welke oefeningen in een zware piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 10:35

Door de vroege droogte begint de rijbak waar mijn paard staat nu al redelijk zwaar te zijn. Normaal is dat pas ergens hartje zomer en maar af en toe, maar nu is dat dus al vanaf midden mei. De bak is nog niet te zwaar om in te werken, maar aangezien er nog altijd geen regen wordt voorspeld, verwacht ik dat het alleen maar slechter gaat worden.
Mijn paard wordt echter heel snel dik (PRE) en moet aan het werk kunnen blijven of het loopt fout.
Kennen jullie soms oefeningen die je, veilig, in een zwaardere bak kan doen, zonder de pezen al te zwaar te gaan belasten, maar toch zorgen voor de nodige beweging om de kilo's onder controle te houden.
Mijn paard loopt 24/7 buiten met schuilstal.

Anoniem

Re: welke oefeningen in een zware piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:37

Bak sproeien is de beste oplossing. Gewoon elke dag even een uurtje aan. En regelmatig slepen houd em ook goed.

Verder kun je in een zware bak niet veel zonder extra belasting te vragen.. Zie het als lopen op het strand door het mulle zand, dan ga je ook niet hard rennen, want lopen is zwaar genoeg voor je lichaam.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:40

In principe kun je alles doen, maar de intensiteit maakt het verschil. Een zware bak vraagt meer van je paard, dus zul je (zware) oefeningen voor een kortere duur moeten doen. En misschien extra tijd besteden aan je warming-up en cooling down, indien mogelijk op een minder zware bodem (bijvoorbeeld de eerste 5 minuten en de laatste 5 minuten langs de weg of in de wei stappen)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:46

En veel in stap doen ipv draf. Scheelt ook al een hoop.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:49

Geen oefeningen is het beste.
Elke pas in een losse bak is een zware belasting op de pees/bandjes. Een paar rondjes zullen het verschil niet maken, net zoals een x door de duinen gaan.
Maar trainen...... Ik zou het niet doen.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 11:01

Marije_1997 Bak sproeien is helaas niet mogelijk en zal in België waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd zelfs verboden worden, gezien de droogte. Slepen doen we regelmatig en dat helpt inderdaad.

Bowo, dat zijn goede tips, dank.

Elly, dat zou betekenen dat, als het wat tegenzit (en zo ziet het er wel naar uit), we enkele maanden niets zouden kunnen doen. Dan wordt hij veel te dik, wat ook ongezond is), dus we moeten echt aan het werk kunnen blijven, vandaar dat ik pols of er niet wat oefeningen zijn die niet al te belastend zijn. Galopperen zit er niet in, dat besef ik ook wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:04

Wij hebben ook een zware bak en er mag hier (Veluwe) niet gesproeid worden. Wordt overigens zonder verbod ook niet gedaan. Enige wat ik in de bak doe is stappen. In stap doe ik wel oefeningen (eerst goed warmdraaien, SBW, travers, appuyeren, alles kan in stap) en voor de afwisseling pak ik er balkjes of pionnen bij om het leuk te houden. De rest train ik buiten op buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:08

Ereste schreef:
Marije_1997 Bak sproeien is helaas niet mogelijk en zal in België waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd zelfs verboden worden, gezien de droogte. Slepen doen we regelmatig en dat helpt inderdaad.

Bowo, dat zijn goede tips, dank.

Elly, dat zou betekenen dat, als het wat tegenzit (en zo ziet het er wel naar uit), we enkele maanden niets zouden kunnen doen. Dan wordt hij veel te dik, wat ook ongezond is), dus we moeten echt aan het werk kunnen blijven, vandaar dat ik pols of er niet wat oefeningen zijn die niet al te belastend zijn. Galopperen zit er niet in, dat besef ik ook wel.

Wij hebben zelf thuis een grondwater installatie (geen paarden aan huis) en wonen in Friesland dus veel oppervlakte water. Als hier niet meer gesproeid mag worden is de droogte heel erg. Dus ik heb geen flauw idee hoe dat in andere regio's zit. Vandaar m'n reactie, ik had werkelijk waar geen idee dat er nu al niet meer gesproeid mag worden in bepaalde regio's.

Hou het rijden dan simpel, veel stap niet te moeilijk. En probeer wat meer buiten te rijden? Eventueel daar wat dressuur matig rijden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:10

Oppervlaktewater mag hier in het zuiden nu ook al niet meer.
Maar een pomp die grondwater aanzuigt wel.
Dat is het enige wat u werkt met die droogte en de bak.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:13

Oh ja, nog een aanvulling: ik rij ook regelmatig op een gemaaid stuk gras of een kale weide. Daar kun je al meer trainen dan in de bak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:17

Wij rijden nu ook op een slecht stukje weideland, de winterweide. Daar valt niet zoveel aan te verpesten qua gras

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:48

Lekker in de wei gaan rijden? Doe ik al jaren in de zomer, gaat hier prima.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:11

Hier is de bak ook redelijk zwaar. Gebeurd al jaren elke keer als het droog is. Dus probleem keert al 3/4 jaar terug. Sommige mensen bij ons snappen niet dat je moet lopen bij het longeren, daardoor wordt ie op sommige stukken ongelijk, dat is echt lastiger.

Eerlijk gezegd vind ik het zware fantastisch voor mijn dikkie. Ze moet hard werken erop en dat maakt dat ze behoorlijk sterk is. Kom ik eens ergens anders op een lichte bodem, vlieg ik haast weg.
Ik rij bijna alle oefeningen, alleen de zware strekkers laat ik weg. Dus uitgestrekte draf bv niet en niet springen. Doe lang instappen, en altijd even op het harde uitstappen. Ik longeer er niet op, andere dan weer juist wel.

Geen 20 keer het zelfde en veel ritmisch 1 tempo. Maar ik rij wel gewoon zijgangen, overgangen en achterwaarts. Ga er alleen vanuit dat het de eerste keren niet zo gaat als je gewend bent. Als je rustig begint met de basisoefeningen, merk je snel genoeg waar je paard wel of geen moeite mee heeft.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 18:25

Dank voor alle tips. Ik kan er zeker mee verder.
Alleen in de wei rijden is bij ons ook moeilijk omdat het kleigrond is, en die is nu zo hard als beton, en daarbij hier en oneffen omdat het in de winter dan net weer heel zompig is waardoor ze er diep in wegzakken. ZElf lijken ze daar geen last van te hebben als ze aan het spelen zijn en een rengalopje inzetten, maar voor dressuurwerk is het helaas minder geschikt.
Ik zal wat meer op wandeling proberen gaan en toch ook voorzichtig oefenen in de piste. Voorlopig is ze zeker nog wel te doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:28

Je kunt kijken wat je nog met voeding kunt doen.
Strookbegrazing bijvoorbeeld, aangevuld met sober hooi.
Alles wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:35

Wat is slechter voor je? Overdag de snelweg oversteken met een blinddoek of een paar schepjes arsenicum door je eten?

Te dik is niet goed, maar een blessure in de hand werken omdat je nu al weet dat de bodem niet goed genoeg is, is natuurlijk ook niet goed.
In die bak kun je niet rijden nu. Tenzij je jou paard graag geblesseerd ziet. Ga buiten rijden, in de wei trainen of verhuis dat paard naar een betere accommodatie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:26

...op zich: een zware bak 'kan'.

Manlief trainde ooit als wedstrijdroeier: hardlopend het rulle duin op.
Maar: je moet het wel trainen dwz geleidelijk aan opbouwen - en bedenk dat pezen en banden zich langzamer aanpassen dan spieren.

En binnen het verschijnsel 'zware bak' is het wel belangrijk dat de gehele bak overal even zwaar is, netjes gesleept etc.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:00

Ik vind het zelf gevaarlijk om met mijn paard aan het werk te gaan in een zware bak i.v.m. de pezen. Iedere normale oefening wordt zwaar in een zware bak.

Is het geen optie om buiten aan het werk te gaan? Buitenritten maken en tijdens je rit wat oefeningen meenemen?