paard oppakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbles12

paard oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 16:40

hey, ik ga 'mijn' paard weer oppakken. Ze is 23 en we rijden in het weiland(geen andere mogelijkheden)
Ze is echt dik :j . Ik wil haar nu gewoon wat meer conditie opbouwen en wat fitter laten worden zodat we op buitenritten kunnen gaan doen, en dingen kunnen afwisselen, maar dat is nu gewoon niet te doen met die dikke buik van haar, daardoor struikelt(lompheid) ze soms. :o Dus waarmee zouden we het beste mee kunnen beginnen onder het zadel? (oefeningen). Ik ben natuurlijk niet van plan om meer wedstrijden te gaan rijden! :) Maar goede oefeningen houden het paard fit <3

ik hoor graag wat.

Matheno

Re: paard oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:06

Je hoort vaak dat oudere paarden gaan struikelen door artrose. Niet door een dikke buik.

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 17:09

Matheno schreef:
Je hoort vaak dat oudere paarden gaan struikelen door artrose. Niet door een dikke buik.

Struikelen doet elk paard wel eensvmaar het struikelen komt ook door het weiland, het is niet recht en even gelijk.

Maar dat was niet de vraag. Wel goed dat je ernaar vraagt. Maar dat is geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:11

Pebbles12 schreef:
Matheno schreef:

Struikelen doet elk paard wel eensvmaar het struikelen komt ook door het weiland, het is niet recht en even gelijk.

Maar dat was niet de vraag. Wel goed dat je ernaar vraagt. Maar dat is geen probleem!

Niet waar. Mijn paard struikelt ook niet. Heeft wel een lichte vorm van atrose. Paarden struikelen niet zomaar, omdat het vluxhtdieren zijn.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:12

voorwaarts houden helpt ook tegen struikelen. om conditie op te bouwen kun je ook beginnen met longeren of fietsen en lange rechte stukken. als t aan t weiland ligt zal ze daar minder op struikelen

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:28

Eerst kijken of het paard het werk nog wel aankan (vooral omdat je het struikelen noemt, dit kan gebeuren wanneer een paard niet lekker voorwaarts is, maar ook wat anders zoals inderdaad artrose).

Longeren en/of fietsen vind ik ook een goeie. Kun je ook zien hoe ze dan loopt en of ze dus minder struikelt op een andere ondergrond. En het is leuk voor wat afwisseling.

Vooral goed naar je paard luisteren, ze is natuurlijk niet meer de jongste. Bouw het rustig op.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:57

Matheno schreef:

Zo is het, oude paarden hebben vaak arthrose of versleten hoefkatrollen waardoor ze de toon niet meet voldoende opstrekken, ze steken deze daardoor als het ware, en te vroeg, in de grond waardoor ze struikelen.
Dit is gevaarlijk.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:38

Als je paard struikelt door de wei vind ik het onverstandig om daarin te gaan rijden. Ik zou eerst even buiten op een vlak pad gaan proberen of ze dan ook struikelt.

En struikelt ze alleen met rijden of ook wanneer je er naast staat? Want stuikelen tijdens het rijden kan ook andere oorzaken hebben. Teugelkreupelheid, pijn/ongemak. Ik zou toch eerst achterhalen waarom ze struikelt voordat je ermee aan het werk gaat. Veel succes!

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:40

We hebben een half jaar geleden iets minder al vaka buitenritten gedaan en struikelde daar nooit, ook in heyw eiland had die het weer wat moeilijker, hij is niets anders gaan doen dan vorig jaar, dus dat is geen probleem! Dankjullie wel

Pebbles12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:45

Pebbles12 schreef:
We hebben een half jaar geleden iets minder al vaka buitenritten gedaan en struikelde daar nooit, ook in heyw eiland had die het weer wat moeilijker, hij is niets anders gaan doen dan vorig jaar, dus dat is geen probleem! Dankjullie wel

*het weiland