Pony stuurt lastig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_89

Pony stuurt lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 20:32

Hoi allemaal.

Mijn dochter heeft sinds een aantal weken een nieuwe pony.
Mijn dochter is 5 jaar oud En heeft sinds een ruim jaartje les. Haar pony is 28 jaar oud en nog super fit en actief.

Mijn dochter kent de basis goed (stap,draf, galop etc) en haar pony heeft M dressuur en M springen gelopen.

Nu heeft mijn dochter er moeite mee om haar pony goed te kunnen sturen. Grote stukken gaat het goed, maar soms gaat pony rechts terwijl mijn dochter juist links wilde.

Mijn dochter is dan gewoon te klein en mist kracht om hem te overtuigen om toch de kant op te gaan waar zij eigenlijk naartoe wilde.

Ze hebben samen 2 keer in de week 30 minuutjes les.

Wie heeft de gouden tip voor ons? :-)

Afbeelding

Bowo

Re: Pony stuurt lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:39

Nooit rijden op kracht ;)

Hoe stuurt ze? Als je correct stuurt, gebruik je je binnenteugel amper tot niet. Binnenteugel is namelijk hoofd opzij, maar een paard kan dan makkelijk zijn schouder eruit drukken en rechtdoor blijven gaan.
In dat geval moet je dus je buitenteugel en buitenbeen er aan houden.

Kan dat het probleem zijn?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:40

Zolang pony verder niks geks doet, accepteren en blijven oefenen. Dochter word wel handiger en dan snapt de pony snel genoeg dat het spelletje uit is.

En vaak bij kinderen is het leren de buitenkant erbij te houden belangrijk. Ze hebben nogal eens de neiging zich met sturen heel erg op de binnen teugel en het hoofd te focussen en gooien aan de buitenkant dan alles los. Dan zeg je eigenlijk gewoon tegen de pony van kom maar deze kant op, hier geef ik je alle ruimte....er zijn er maar weinig die dan nog de kant op gaan die kind in gedachten had.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:41

Ja daar ga ik in mee, Bowo. Linksaf is rechterteugel tegen de hals en rechterbeen tegen de buik (even grof gezegd). En met je schouders indraaien en hoofd kijken naar de kan die je op wil.

Rosa1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:45

Shouders mee draaien en met bijde handen sturen. Als je je handen hoger doet kan dat ook meer effect hebben. Dit werkt voor mij :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:47

Paardrijden is motorisch multitasken en daar is het lijf en het hoofd van een 5 jarige nog niet klaar voor. Dat komt vanzelf.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 23:40

Thanks zo ver voor jullie tips! Ze stuurt netjes met 2 handen en kijkt ook naar het punt waar ze naartoe wil. Wanneer "zijn stuur kapot is" is het echt een "spelletje" voor hem. Als hij een ander paard langs de kant ziet, wilt hij daar heen of hij wilt naar het midden van de bak waar ik sta. Mijn dochter is inderdaad nog ontzettend jong, maar ze doen het samen verder heel goed buiten een bokje of huppeltje om ook hihi

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:35

Ach, dat is alleen maar mooi. Hier leren ze van en wordt ze handig van. De pony's op de manege zijn niet veel anders hoor :P

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:29

Goede oefening voor het meissie, de pony zal alles maar zomaar doen, ook saai! :Y) Komt goed, desnoods kijk je of een sterker of iets ouder kind het wel voor mekaar krijgt en anders gewoon lekker oefenen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:07

Wat een fijne foto!

....ik zag vaak bij beginners: trekken aan links en het eigen gewicht op rechts.

Dat het dier dan rechts gaat: groot gelijk.

De oplossing: nooit kracht gebruiken, 'kijk waar je heen wil', eventueel 'buiten afsluiten'.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:09

haha, ponie met stuur kapot, ponie heeft eigen wil en kan daar nog misbruik van maken... omdat het ruitertje nog jong is..en weinig ervaring. en ponie is ervaren en eerlijk , zijn van die dingen die ze doen.

soms is het zo als je in de bak gaat staan, en je staat in t midden, en ponie het stuur is kapot, dat jij het ff repareert, dus ff met stem of beweging zorgt dat ze doorloopt. en dan is t ook vaak zo als ze t doet, en jij geeft 1 stemhulp, van verre afstand... dat ze dan gelijk gerepareert is.

ideale leerponie, succes . dit komt tzt wel goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:46

ilse_89 schreef:
Thanks zo ver voor jullie tips! Ze stuurt netjes met 2 handen en kijkt ook naar het punt waar ze naartoe wil.

Op zich is dit prima.

....maar als gezegd: waar zjt haar gewicht? Naar links kijken: veel en graag voor hen die hun rijdier naar links willen -
maar het grote punt is of het gewicht naar links gaat, of juist naar rechts.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:42

amen schreef:
haha, ponie met stuur kapot, ponie heeft eigen wil en kan daar nog misbruik van maken... omdat het ruitertje nog jong is..en weinig ervaring. en ponie is ervaren en eerlijk , zijn van die dingen die ze doen.

soms is het zo als je in de bak gaat staan, en je staat in t midden, en ponie het stuur is kapot, dat jij het ff repareert, dus ff met stem of beweging zorgt dat ze doorloopt. en dan is t ook vaak zo als ze t doet, en jij geeft 1 stemhulp, van verre afstand... dat ze dan gelijk gerepareert is.

ideale leerponie, succes . dit komt tzt wel goed.

Helaas, was het maar zo "simpel" :-)

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:43

Janneke2 schreef:
ilse_89 schreef:
Thanks zo ver voor jullie tips! Ze stuurt netjes met 2 handen en kijkt ook naar het punt waar ze naartoe wil.

Op zich is dit prima.

....maar als gezegd: waar zjt haar gewicht? Naar links kijken: veel en graag voor hen die hun rijdier naar links willen -
maar het grote punt is of het gewicht naar links gaat, of juist naar rechts.

Ze gaat juist overdreven naar de kant hangen waar de pony heen moet. Ik zeg voornamelijk dat ze rechter moet blijven zitten :-p

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:53

Hoe is zijn gebit?
Een pony kan ook blokkeren omdat hij haken of scherpe randen heeft.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 20:19

Albert schreef:
Hoe is zijn gebit?
Een pony kan ook blokkeren omdat hij haken of scherpe randen heeft.

Hij gaat op korte termijn naar de tandarts.. Daar zal wel het een en ander aan "gesleuteld" moeten worden ook. Geloof dat hij bij de vorige mensen waar wij hem vandaan hebben ook geen tandarts gezien heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:10

...en ach - ze is 5.

Lekker spelevaren en voelen gekke dingen doen werkt vaak het beste.

Voor de pony is het omschakelen: van dubbel M naar zo'n jong ding.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 00:09

Is toch prima? Ik vind de meeste ponies veel te braaf in die dingen. Aan de linkerteugel trekken omdat je naar links wilt is helemaal niet handig, dat moet ze later toch weer afleren. Beter leert ze direct de buitenschouder naar binnen te plaatsen. Ik zie zoveel ruiters, waar je moet roepen, binnenhand opzij en naar voren, buitenhand eraan houden........

Ik vind het een heel goede pony, dat hij het pas correct doet als kind het ook correct doet. Het meiske is 5, dat is veel te jong ook voor de complexe coördinatie die je nodig hebt om correct te rijden :) idd, lekker laten spelevaren, en als ze ouder is, leert ze het vanzelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:43

Ik zou ook een kind van 5 niet met bit laten rijden, is vriendelijker voor de pony en je dochter leert gelijk dat het bit geen stuur of rem is.
Zet wat pionnen neer en laat je dochter zich daar op focussen op bv een volte, goed leren kijken naar de volgende pion en jij desnoods in het midden met een langer zweepje om de pony de juiste weg op te dirigeren, leer het spelenderwijs aan en leer het vooral op een diervriendelijke manier aan.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 21:27

midgie schreef:
Ik zou ook een kind van 5 niet met bit laten rijden, is vriendelijker voor de pony en je dochter leert gelijk dat het bit geen stuur of rem is.
Zet wat pionnen neer en laat je dochter zich daar op focussen op bv een volte, goed leren kijken naar de volgende pion en jij desnoods in het midden met een langer zweepje om de pony de juiste weg op te dirigeren, leer het spelenderwijs aan en leer het vooral op een diervriendelijke manier aan.

Bitloos is niet voor ieder paard/pony weg gelegd :-)

We doen veel oefeningen met het sturen en rijden veel overgangen. Zodra mijn dochter gaat "zitten" reageert de pony en gaat een gang terug. Dus haar zit is een prima rem