Paardrijden als je al wat ouder bent (en conditie opbouwen).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Paardrijden als je al wat ouder bent (en conditie opbouwen).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:28

Ik hoop dat het hier goed staat gezien ik niet zeker bent of het hier of elders thuishoort.

Geënthousiasmeerd door onze zoon en dochter heb ik een week of 6 geleden het paardrijden weer opgepakt.
Vroeger ( van 10 tot 25 jarige leeftijd) zeer regelmatig gereden. Daarna volledig gestopt.
Allereerst wil ik zeggen dat ik het weer fantastisch vind om te doen!
Maar.......ik heb totaal geen uithoudingsvermogen. Na twee rondjes draven moet ik echt even bijkomen in stap. Ik hou het echt maar heel kort vol!
Ik had gehoopt mijn conditie en uithoudingsvermogen langzaam en gestaag op te voeren maar heb het idee dat ik stilsta daarin. Ik hou het inmiddels wel ietsjes langer vol, maar de vooruitgang is minimaal.

Confronterend want ik had dus echt niet door dat mijn conditie zo slecht is. Ik fiets 3 dagen per week naar mijn werk (2x 10 km), wandel veel en dans 1x per week.

Het zal zeker aan mijn leeftijd liggen (48), maar komt het nog goed?
Aan mijn enthousiasme ligt het niet. Zou zo graag weer lekker mee kunnen doen in de les. Maar het gaat zo langzaam :#

SunnyHorse

Re: Paardrijden als je al wat ouder bent (en conditie opbouwen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:34

1 x per week nu?

Tuurlijk komt dat wel goed! Misschien iets langzamer dan als je 16 bent, maar dat komt echt wel.

Maakt ook wel verschil of je 1 x per week of 3 x per week gaat.

In begin fase moet je echt nog heel veel dingen tegelijk doen, leren en weer ontwikkelen: balans houden, techniek weer bijbrengen, spieren weer ontwikkelen. En dat is behoorlijk vermoeiend. Als sommige dingen weer onder de knie zijn zul je zien dat alles een stuk makkelijker is en je met gemak half uur kunt rijden.

Dus, niets voor te schamen: komt vanzelf!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:41

Dit is precies waar ik nu ook tegenaan loop, eigen paard is chronisch geblesseerd en loopt nu met een veulen aan de voet. Wachten met rijden tot dit veulen oud genoeg is gaat te lang zijn.
Ik ben 51 en over 3-4 jaar ongetraind op een jong paard is niet verstandig.
In het najaar wil ik beginnen met privé-lessen op andermans paard, dat is wel heel raar na een leven lang eigen paarden. Het zal wel heel langzaam opbouwen worden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:50

Als je verder gezond bent komt dat echt wel goed hoor, T is weer allemaal nieuw en misschien vergeet je ook wel te ademen :D tussendoor?
Lekker zo door gaan.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:05

Ben verder gezond, voor zover ik weet;)
Wel wat overgewicht maar daar wordt aan gewerkt en deze extra beweging is daarin extra welkom.

Ik merk idd dat een deel ook komt door verkeerd ademhalen. Mn als er veel mensen aan het kijken zijn. Gisteren even een rustig moment gekozen en dan gaat het wel iets beter. Dat is even een punt waar ik doorheen moet.
Ik had niet gedacht er zoveel lol in te beleven. Wil dus echt doorzetten. Maar dan zie ik iedereen om me heen gerust 10 minuten achter elkaar draven en dan kom ik niet verder dan een rondje of twee.
Dat frustreert dan wel een beetje.

Ik rij nu 3x/week 1/2 uur a 40 minuten.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:12

Wat leuk dat je weer bent begonnen! Het is een kwestie van wennen en doen denk ik. Daarnaast denk ik dat je ook baat hebt bij 'gewoon' sporten, bv. krachttraining. Sinds ik dat doe, merk ik dat het mijn uithoudingsvermogen ook op het paard aanzienlijk heeft verbeterd. Wellicht is dat een idee. Succes verder!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:25

Citaat:
Na twee rondjes draven moet ik echt even bijkomen in stap. Ik hou het echt maar heel kort vol!

Als jij wel met gemak 10 kan fietsen (dat lukt mij al amper) dan is 2 rondjes draven geen echte krachtsinspanning.
Ik denk dat je verkeerd gaat ademen waardoor je snel buiten adem bent.

Probeer eens een simpel liedje te zingen als je aan het lichtrijden bent.
Dat helpt echt :j

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 12:37

Brainless schreef:
Citaat:
Na twee rondjes draven moet ik echt even bijkomen in stap. Ik hou het echt maar heel kort vol!

Als jij wel met gemak 10 kan fietsen (dat lukt mij al amper) dan is 2 rondjes draven geen echte krachtsinspanning.
Ik denk dat je verkeerd gaat ademen waardoor je snel buiten adem bent.

Probeer eens een simpel liedje te zingen als je aan het lichtrijden bent.
Dat helpt echt :j

Dat ga ik zeker proberen!

Maar ik vind paardrijden echt veel vermoeiender hoor;)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:37

Ik kan mij ook niet voorstellen dat het je conditie is die je tegen houd.

Misschien eens googlen op ruiterfitheid. En wat meer aan 'paardrijspieren' werken.
En zoals al wordt genoemd letten op je ademhaling.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:42

Aan je algehele conditie zal het inderdaad niet liggen. Wellicht meer je ademhaling en het gebruik van spieren die je niet gebruikt met fietsen, maar wel met paardrijden.

Je bent waarschijnlijk nog te hard bezig met nadenken hoe dat paardrijden ook al weer ging, paard aan de praat houden, sturen, zelf mee gaan met de bewegingen in het lichtrijden, balans houden, niet naar voor kukelen of juist naar achter of zijwaarts %) , teugels op maat houden, zweepje niet laten vallen. Dat is allemaal nogal wat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:49

Er is een hk voor 40+ers :)

Ik ben 45+ ook en rij al mn hele leven. Helaas wel gezondheidsproblemen en rij ook te weinig. Maar ik denk dat je vooral te gespannen bent.

Begin ergens waar goed op je zit en houding wordt gelet. Als ik zelf lesgeef pak ik juist ademhaling mee, omdat je dat aan alles in je lijf merkt.
Leg je handen maar eens ergens op je lijf en hou je adem in.

Ook denk ik dat je nog niet teveel moet willen en als het kan 2 of 3x pw een klein stukje rijden ipv 1x pw gelijk heel veel. Dus als ze half uurs lessen aanbieden, zou dat mooi zijn.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:56

Ik ben ook op latere leeftijd begonnen en vind het eerst ook heel lastig. Fietsen en wandelen e.d. doe je toch op de automatische piloot en dat is met rijden toch anders. Je moet op zoveel dingen tegelijk letten. Denk je aan het ene, vergeet je het andere weer. Maar het komt echt goed, geniet er van! En een paar rondjes stappen is helemaal niet erg, kan je ook veel van leren en genieten!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:02

Heb je de mogelijkheid om een tijdje core-stability training te doen ?
Dit is uitstekend geschikt om de juiste spiergroepen voor paardrijden te trainen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 15:09

Gespannen zou ik het niet noemen, als zijnde gespannen van nerveus. Want dat ben ik helemaal niet.
Ik denk dat het de combinatie is van andere spiergroepen gebruiken met verkeerde ademhaling.
Core- oefeningen is zeker een goede tip! Die zijn vast op YouTube te vinden!??

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:16

Het kan ook de concentratie zijn die je uitput, want ik denk ook dat het niet zozeer je conditie is. Waarschijnlijk de combinatie met het gebruik van spieren om je balans te bewaren en waarschijnlijk een goede ademhaling die je 'vergeet' en dat het rijden je nog niet helemaal 'natuurlijk' is. Geef het de tijd, al doe je gewoon lekker elke keer 2 rondjes draven, volte stappen en weer draven. Dat dan zo steeds een beetje opbouwen. Ga jezelf niet overvragen, maar doe het in etappes. Je zal zien dat je dan steeds langer door kunt gaan :).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:26

Annet73 schreef:
Gespannen zou ik het niet noemen, als zijnde gespannen van nerveus. Want dat ben ik helemaal niet.
Ik denk dat het de combinatie is van andere spiergroepen gebruiken met verkeerde ademhaling.

Gespannen kan door van alles; verkeerde ademhaling, te hard je best doen, verkeerde zit/houding etc.

Goede zitles is ook echt aan aanrader. Dan concentreer je je even alleen op jezelf. De rest is niet zo belangrijk nu en komt vanzelf wel. Makkelijker en sneller zelfs als je zelf goed zit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:30

Ik heb les gehad van een centered riding instructrice. Zij zag direct dat ik m'n adem inhoud (of heel hoog adem) als ik iets moeilijk vind/geconcetreerd bezig ben :)
Mij heeft het erg geholpen om te ademen 'vanuit m'n navel'. Dus beeld je in dat je vanaf je onderbuik ademt, dan is het niet mogelijk om je adem vast te houden of oppervlakkig te ademen

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:37

Wij hebben op stal een ruiterfit-clubje. Vaak lachen, gieren en brullen, maar tussendoor werken we ook hard (aantal keer met een trainster erbij, zodat we een beetje weten hoe en wat). Echt heel leuk en gaandeweg worden we ook fitter!
Nu mochten we natuurlijk een tijdje niet en gister weer in de wei getraind, allemaal flink spierpijn vandaag. :=

En idd, goed blijven ademen, kun je het ook eens met je instructeur over hebben, die van mij heeft me dat echt geleerd toen ik 10 jaar terug bij haar kwam rijden. Had het in de 15 jaar daarvoor nooit gehoord, maar alles in je rijden wordt beter als je goed ademt.

Edit: ik ben nu 40 en gebruik in mijn dagelijks leeftijd meestal een rolstoel om ergens te komen, hardlopen oid zit er dus niet in. Ik handbike wel, maar paardrijden is toch weer een andere conditie, lijkt het wel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:45

Zo hebben wij een yoga groepje op stal, ligt nu helaas stil ivm Corona maar ook nu ik niet kan rijden ga ik daar trouw heen. Ik ben met mijn 51 de jongste uit de groep.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:46

Annet73 schreef:

Ja hoor !
Dit is er o.a ééntje met een paar kleine oefeningen

https://www.youtube.com/watch?v=RPyNPbIoZhs

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:05

Er is ook een 50+ topic waar je (en anderen natuurlijk) ook welkom bent
Ik zag het 40+ topic ook al voorbij komen :D

[HK] 50-plussers te paard ...
wel helemaal off topic natuurlijk, maar dat je het weet :')

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:36

Ik zou eerst even een bezoekje brengen aan je cardioloog, je weet maar nooit waarom je zo snel moe bent.
Vitamine E kan je tonus verbeteren, de meeste mensen hebben er een tekort aan.

Ik ben 73 en twee uur rijden maak ik me niet druk om....., kost me niets, dus het zou niet je 48 jaar moeten zijn.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 17:49

lichtheid schreef:
Ik zou eerst even een bezoekje brengen aan je cardioloog, je weet maar nooit waarom je zo snel moe bent.
Vitamine E kan je tonus verbeteren, de meeste mensen hebben er een tekort aan.

Ik ben 73 en twee uur rijden maak ik me niet druk om....., kost me niets, dus het zou niet je 48 jaar moeten zijn.

In die zin maak ik me echt niet druk hoor. Ik ben heel actief. Fiets heel wat kilometers per week. Wandel dagelijks. Mest dagelijks wel een of meer stallen uit. Hebben een groot gezin, dus thuis ook veel in de weer.
Ik denk echt dat ik met paardrijden spiergroepen gebruik die anders minder aan bod komen. En misschien verwacht ik ook wel teveel. Dat ik binnen 2 maanden op het nivo van vroeger zou zitten ofzo.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:41

Het paard dat je rijd kan ook veel verschil maken. Rij je eentje met vlakke gangen of eentje die redelijk hoog opgooit?

Ik ben jonger maar wel met een rits lichamelijke problemen. Een jaar geleden heb ik mijn KWPN moeten verkopen omdat het echt niet meer ging. Die gooide redelijk hoog op en dat kostte mij zoveel energie dat ik na een paar rondjes ook stikkapot was. Bij mijn man zijn Haflinger is dat geen probleem, die heeft vlakke gangen. Met mijn eigen natuurtölter IJslander kan ik echt uren rijden zonder moe te worden.
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 13-05-20 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:05

Maar je rijdt op een manege, toch? Dus op wisselende paarden en zadels van daar? Dat kan allemaal meetellen. Niet elk zadel is fijn voor iedereen bijv.

Fietsen vind ik zelf echt anders dan paardrijden. Ik kan bijv hele stukken lopen, maar hardlopen vind ik weer lastig. Waar ik wel weer goed kan fietsen.
Paardrijden ligt er ook een beetje aan wat ik doe, op welk paard en wanneer.

Ik mankeer dus wel wat, maar kan beter rijden als ik vers ben, dan als ik al veel in de weer ben geweest.