Tips gezocht voor conditie opbouwen zonder rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manolito10

Tips gezocht voor conditie opbouwen zonder rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 21:17

Hoi allemaal!
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een heel fijn paard. Hij heeft een tijd stilgestaan, dus ik probeer zijn conditie weer op te bouwen. Nou staat hij ergens gestald waar geen bak aanwezig is en de stallen in de buurt hebben geen plek meer in hun lessen/geven nu geen les aan ruiters van buitenaf ivm corona. We rijden regelmatig in het bos, maar ik zou graag op nog andere manieren aan zijn conditie werken/een band met hem opbouwen. Ik longeer hem af en toe, maar dit is niet ideaal omdat dit alleen in de wei kan...
Wie heeft tips voor hoe ik dit kan aanpakken?

DW00

Re: Tips gezocht voor conditie opbouwen zonder rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:34

Gefeliciteerd met je nieuwe paardje. Fijn dat je meteen met hem in het bos kan en durft! Hoe rijd je in het bos? Als ik ga zoek ik ook altijd plekjes op om een beetje te crossen of een open veldje waar ik kan trainen, ook goed voor de conditie. Is er ook geen vereniging waar je je bij aan wilt sluiten? Die geven ook weer les (voor zover ik weet) en dan kun je de bak ook gebruiken buiten de lessen meestal

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 10:58

DW00 schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe paardje. Fijn dat je meteen met hem in het bos kan en durft! Hoe rijd je in het bos? Als ik ga zoek ik ook altijd plekjes op om een beetje te crossen of een open veldje waar ik kan trainen, ook goed voor de conditie. Is er ook geen vereniging waar je je bij aan wilt sluiten? Die geven ook weer les (voor zover ik weet) en dan kun je de bak ook gebruiken buiten de lessen meestal

Dank je! Ik rij met een stalgenootje of met mijn vriend op de mtb voorop. Veel stap en af en toe stukjes draf en galop. Ik probeer soms een boomstam mee te pakken, maar ben hier nog niet super ervaren. Ik kan inderdaad wel een soort HIIT training doen op de open stukken :)

Helaas zijn er weinig verenigingen in de omgeving, en ik heb(nog) geen trailer dus wordt lastig ..
Tot nu toe lijkt het erop dat ik me moet vermaken in het bos tot er weer een gelegenheid is om te lessen

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:14

Als je lekker het bos in kan, is dat juist een mooie manier om de conditie op te bouwen! Lekker veel stappen, draven en galopperen. Als je hem dressuurmatig meer wilt trainen, is er misschien wel een open stukje in het bos waar je wat voltes en oefeningen kan doen? En ik lees dat je wel in de wei kan longeren, kan je daar niet ook wat rijden?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:20

Mag je niet in de wei een longeercirkeltje of bakje met lint of een draadje en prikpaaltjes afzetten als je gaat longeren? Is zo gebeurd en breek je ook zo weer af.. Of gewoon zo in de wei rijden, als dat mag..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:24

Overgangen en tempowisselingen kunnen net zo goed op een bospad. Is je pad wat breder, dan is schouderbinnen/voor, wijken, renvers/travers ook geen probleem.
Op een kruising met ander pad kan je bv ipv gewoon de bocht om midden op halthouden en via keertwending voorhand of achterhand richting juiste pad draaien en weer wegrijden. Voltes zijn lastiger, maar alle andere dingen kunnen in het bos gewoon en ook daar netjes aan de hulpen staan is wel zo fijn. Er zijn zelfs wedstrijdruiters die zeker tot Z enkel in het bos getraint hebben. Bak heeft zijn handige kanten, maar noodzaak om goed te rijden is het niet. Voor conditietrainen, wil je km's maken en dat is in een bak eigenlijk niet te doen. Dus alles bij elkaar is bos fijner qua rij en trainingsmogelijkheden dan bak.

Wei is niet gemaakt om in te rijden en met nu 3e jaar droogte krijgt gras al genoeg klappen van gewoon graas-gebruik. Ik zou er als eigenaar echt niet blij van worden.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:57

Super bedankt voor het meedenken allemaal!
Er is 1 klein weitje waar af en toe wordt gereden, maar voor mijn paard (ongeveer 1,85m groot) is dit voor echt rijden, te klein. De grote wei heeft inderdaad al wat te voortduren gehad, dus durf daar niet te rijden.

Ik ga straks weer een rit maken& meteen even kijken of ik wat oefeningetjes kan doen :D

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:06

Rijden in een klein stukje kan ook in stap.
In stap, vertragen, vergroten ,halt houden, aanstappen, halthouden, achterwaards. Paar passen schouder buiten,schouder binnen.Kan allemaal in een kleine ruimte Alles in stap. Daar bouwen ze ook spieren mee op en worden ze gehoorzaam van.
Als je daar intensief mee aan de gang gaat is er zo een uur voorbij is mijn ervaring.
En als je dat kan afwisselen met buiten ritten is ook heerlijk.