Geen plezier in het paardrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekedewit

Geen plezier in het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 11:20

Hallo allemaal!
Ik heb echt even hulp nodig..

Ik verzorg sinds 2 maanden een ontzettend lief paardje, het is echt geweldig, fijne stal, lief beestje en ik mag alles met hem doen. Ik mag ook komen wanneer ik maar wil.

De eigenaar rijd vrijwel nooit op hem (alleen buiten ritjes en af en toe een lesje)

De laatste tijd staakt hij onderweg naar de poetsplaats, omdat hij denk ik niet wil rijden, en als ik hem eindelijk erop heb gekregen (wat niet zo heeel lastig is) gaat hij super langzaam lopen totdat we bij de bak zijn en staakt hij ook voor de opening. Als ik er eenmaal op zit loopt hij de hele tijd de bak uit en draait hij rondjes (onze bak heeft geen omheining) uit eindelijk krijg ik hem wel verder, maar dan denk ik, is dit echt paardrijden? Een paard dwingen om een paar rondjes te lopen in een zandbak om genoeg beweging te krijgen? Ik vind het zelf ontzettend leuk om paard te rijden , maar niet op deze manier! Ik wil het liefst zo vriendelijk mogelijk met het paard omgaan.

We zijn wel begonnen aan grondwerk, in het begin was hij een beetje lui en kreeg ik hem niet vooruit, maar het gaat nu zo goed! Hij kan zelfs netjes naast mij draven zonder touw! ik merk dat we dit beide ontzettend leuk vinden, maar ik haal natuurlijk nooit genoeg beweging, en elke dag hetzelfde is ook saai.

Buiten rijden vind hij ook héérlijk, maar ik mag alleen naar buiten als er iemand mee gaat, alleen heeft mijn zus het een beetje druk, dus dat kan ook niet zo vaak helaas..

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? En kan ik genoeg beweging halen uit grondwerk? (Zoja wat voor oefeningen)

Ps: hij heeft een niet goed liggend zadel gehad, maar is nu weer helemaal op maat gemaakt, misschien dat dit er mee te maken heeft?
(Maar hij wil wel naar buiten‍♀️)

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:30

mijn Paarden laten het ook weten als ze het saai vinden. Ik doe ook nooit hetzelfde. Balkjes, springen, bosritjes wat moeilijke oefeningen. Wat nadenk werk werkt perfect hier. Dus galopwissels van stap uit aangalopperen appuyementen piaffe alles waar ze geconcentreerd mee bezig zijn (maar nooit te lang).

Wat basisoefeningen: Kleine voltes groter maken en kleiner. Achteruit laten stappen. Tempo wisselingen in alle gangen bijvoorbeeld tussen twee vaste punten. Galopperen en draven tussen balkjes (twee ijkpunten) en dat kun je steeds moeilijker maken door de afstand te veranderen.

Niet alleen je paard oppakken om te rijden. Soms loop ik een rondje met ze (ik laat ze letterlijk af en toe uit bij hoge grasjes).

Les nemen zou ik ook aanraden zeker als je het zelf niet meer weet.

Werkt hier perfect ze staan altijd bij het hek als ik kom.
Laatst bijgewerkt door Horsy83 op 12-05-20 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:35

Ik denk dat je de de omgang met je paard nog wat onzeker bent? Mocht het van de eigenaar mogen zou ik zeker iemand zoeken die je les kan geven en je weer op weg helpt

Mariekedewit

Re: Geen plezier in het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 11:58

@kidde

Ik kan soms wat onzeker zijn, maar het gaat al veel beter dan vroeger. Mn verzorgpaard is ook wel een echte eigenwijze tinker.

Les nemen wil ik heel graag, en dat mag ook, maar wegens corona mogen er nog geen "vreemden" op stal komen helaas.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:51

Wat is er voor leuks voor het dier in de bak? Als het bakrijden alleen maar bestaat uit dom rondjes lopen/rennen dan snap ik wel dat die er geen pret in heeft. De truc is om ook daar een feestje te maken. Denk eens aan clickeren met voedselbeloning, als de eigenaar dat ziet zitten. Er bestaat denk ik geen tinker die daar immuun voor is :P . Al moet je dat wel goed overdenken en een plan maken hoe daarmee te starten. Bijv beginnen met het trucje voedselweigeren. Anders kan het zomaar een enorme schooienbak worden. Clickeren kan ook in het zadel, peerd braaf, dan hup klik en beloning. Dat kan je zo uitbouwen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:53

Paard neemt een loopje met je. Hij is waarschijnlijk liever lui dan moe.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:00

Dan is misschien dit wat voor jou?
https://www.1001tips.be/vrije-tijd/paar ... t-paarden/
Wat de site uniek maakt is dat als he ip het rode klikt uitleg per oefening;
En ook wat te doen als het niet lukt.
Genoeg variatie , goede oefeningen voor het paard en voor jou hoe je daarin leiderschap neemt; dit zal ook doorwerken met als je erop zit op den duur.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:41

Je geeft aan dat jullie beide genieten van het grondwerk, zou het geen optie zijn om te starten met grondwerk en vervolgens kort te gaan rijden? Dan kan je eventueel van te voren opzadelen, of het zadel meenemen naar de bak en daar opzadelen.

En misschien goed om voor jezelf na te gaan wat je anders doet op de grond ivm als je erop zit. Gebruik je dan misschien soms een voerbeloning? Of gebruik je veel meer enthousiasme in je stem om hem te belonen? Probeer dit ook door te voeren in het rijden zodat hij (en jij ;) ) leren dat het samenwerken op de grond en onder het zadel eigenlijk precies hetzelfde kan zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:47

Doet die dit bij de eigenaar ook?

Mariekedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 15:58

Heel erg bedankt allemaal! Ik zal het eens met de eigenaar bespreken over het flonkeren, had hier zelf ook al over na gedacht maar het is natuurlijk niet mijn paard haha

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:44

Elk stapje wat goed is belonen! Prijs ze de hemel in, maak het leuk! Wissel af idd, niet steeds dezelfde dingen doen, maar vooral belonen! Stapt hij mee naar de poetsplaats: Braaaf, knap paardje.... echt de kleine dingetjes. Dan vindt ie de grotere dingen ook leuker :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:59

Neem je je paard wel eens mee uit de wei/naar de poetsplaats/naar de bak voor iets anders dan rijden? Ze leggen de link snel genoeg tussen pakken/wasplaats = rijden in de bak. En als ze dat rijden in de bak niet zo leuk vinden, dan stoppen ze gauw genoeg met meewerken.

Ik zie hier op stal (vol pension) meer paarden die niet echt graag met de eigenaar mee willen, ze worden alleen maar voor het rijden gepakt namelijk.

Ik heb mijn paard vaak genoeg even op de poetsplaats om alleen te poetsen, een snoepje te geven en dan weer weg te zetten. In de bak mag ze ook regelmatig los en lekker spelen en rollen in het losse zand (ze staat alleen op gras). Ook zoek ik haar in de wei wel eens op om gewoon even een wortel te brengen. Resultaat: een paard dat altijd graag mee wil.