Even ter info:
Joy is een 4-jarige quartermerrie die allround gefokt en opgeleid is (wordt). Ik heb haar tot nu toe zelf beleerd (vanaf dat ze 6 maanden oud was). Ik hierbij hulp van mijn instructrice die er sinds het traject zadelmak maken bij is.
Wat is mijn doel van dit topic:
Ik wil jullie een inkijkje geven in hoe wij het afgelopen jaar zijn gekomen tot waar we nu zijn. De laatste drie filmpjes zijn van vandaag.
Uiteraard sta ik open voor tips. Het is de eerste keer dat ik een paard beleer en ik kan me voorstellen dat we nog veel verbeterpunten hebben. Ik heb (als het enigszins mogelijk is) iedere week les. Daarbij werk ik ook op de grond en wissel ik dit af met trainen in halter onderdelen.
Joy wordt 3 tot 4 keer per week gereden. Ik wil haar zoveel mogelijk tijd geven te herstellen/de trainingen te verwerken. We doen het rustig aan, ik kijk daarbij naar wat zij aangeeft. We hebben gemerkt dat juist na een aantal dagen niet bereden te zijn, haar vorderingen heel groot zijn. Dit nemen we mee als we iets nieuws aanleren.
Genoeg gepraat, hier de filmpjes!

Aan de lijn in de grote hal, hiervoor hadden we wat sessies in de roundpen. Ze is hier 6 weken onder het zadel:
Een sprongetje naar augustus 2019:
Weer een maand later:
Galop is voor haar erg moeilijk, omdat ze zoveel kracht heeft in haar achterhand, dat haar voorhand het soms niet kan bijhouden. We hebben erg ingezet op ontspanning, met name tijdens het aanspringen. Dat is hier zeker nog een work in progress:
Hier al iets verbeterd:
Hier moest ik haar erg voorwaards houden:
Dat was gek, aangezien dat voorheen niet zo'n probleem was. Niet veel later (begin januari) begon ze te kreupelen met rechtsachter. Veel zorgen, een röntgologische keuring, kliniekbezoek en 8 weken later bleek dat ze last heeft van een dunne zool. Inmiddels heeft ze beslag en loopt ze weer helemaal rad.
Drie maanden later en de eerste keer weer erop na het stilstaan:
We zijn tussendoor online begonnen met onze eerste wedstrijdjes. Onderstaande proef gaf ons een mooie gedeelde 4de plaats van de 53 starts!
We zijn inmiddels een paar stapjes verder met het beleren. Sidepass, leg yield (wijken) en contra galop staan op het punt van bevestigd te worden. Deze drie nieuwe manoeuvres zijn we sinds een week aan het trainen. Wat mij opvalt in de onderstaande filmpjes (van vandaag) is dat ze erg haar best doet en steeds meer ontspanning vindt in de galop.
Joy hoeft van mij nog niet nageeflijk te lopen. Ze mag zelf komen, dan help ik haar. Dat gaat op stukken al erg goed. Ik probeer zonder dwang te rijden, maar met ondersteuning. Manoeuvres als sliding stop, spin, rollback en lead changes zijn nog echt toekomstperspectief.
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden! Ik ben in ieder geval ontzettend trots op hoe Joytje het allemaal oppakt