Kan ik bitloos gaan rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne0404

Kan ik bitloos gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 23:41

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje. Ik heb mijn pony al 8 jaar en ben er nu over na aan het denken om eens bitloos te proberen te rijden. Ze is in de bak vaak wat heet en nerveus buiten is ze enorm heet en kan ze erg snel onder mij uitlopen. Ik heb er nu een bit in liggen die wel wangbeschermers eraan heeft zitten. Ik denk niet dat ik hardhandig ben ze wordt alleen wat opstandig als ik haar dingen vraag die ze nog niet kent en moeilijk vindt. Dus dan duwt ze haar hoofd eruit en wordt ze erg sterk en gaat in de teugels hangen.
Ik ben nu gewoon erg bang dat ik haar pijn doe.

Ik heb zelf geen ervaring met bitloos rijden dus mijn vraag is of dit verstandig is met mijn pony. Het lijkt mij wel fijn als dit vriendelijker is voor haar. En welke zo dat een goed begin model zijn?

Alvast super bedankt voor de reacties! :D (sorry voor het lange bericht)

Groetjes Sanne

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 00:29

Sanne0404 schreef:
Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje. Ik heb mijn pony al 8 jaar en ben er nu over na aan het denken om eens bitloos te proberen te rijden. Ze is in de bak vaak wat heet en nerveus buiten is ze enorm heet en kan ze erg snel onder mij uitlopen. Ik heb er nu een bit in liggen die wel wangbeschermers eraan heeft zitten. Ik denk niet dat ik hardhandig ben ze wordt alleen wat opstandig als ik haar dingen vraag die ze nog niet kent en moeilijk vindt. Dus dan duwt ze haar hoofd eruit en wordt ze erg sterk en gaat in de teugels hangen.
Ik ben nu gewoon erg bang dat ik haar pijn doe.

Ik heb zelf geen ervaring met bitloos rijden dus mijn vraag is of dit verstandig is met mijn pony. Het lijkt mij wel fijn als dit vriendelijker is voor haar. En welke zo dat een goed begin model zijn? Of kan ik het eerst eens met een halster proberen ofso?

Alvast super bedankt voor de reacties! :D (sorry voor het lange bericht)

Groetjes Sanne

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 00:35

Hoi Sanne,

Ik heb veel verhalen gehoord van nerveuze/hete paarden die het juist heel veel baat hebben bij het bitloos rijden, dus zeker de moeite waard om te proberen!

Hou hier alleen wel rekening mee dat alles wat je paard nu kent ooit aangeleerd is, dus dat je ook het bitloos rijden aan moet gaan leren (soms is het ook gewoon gaan met die banaan, maar liever iets te voorzichtig dan te snel ;) ). Als ik jou was zou ik beginnen met een sidepull, hierbij zitten de ringen aan de zijkant van het hoofd en zijn de hulpen die je geeft logisch voor je paard en voor jou. En om te beginnen zou ik een hoofdstel met bit en bitloos omdoen, dan rij je met het bitloze hoofdstel en heb je het bit als backup (bv met de rambo micklem is dit heel goed te doen). En probeer verder vooral op je zit te rijden en verwacht niet dat je paard in een keer even licht is zonder bit als met, dat kan tijd kosten :j

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 00:38

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 00:52

Ik rij zelf uitsluitend bitloos maar bij jou klinkt het eerder alsof de balans nog niet goed is van haar en ze daarom bij moeilijkere oefeningen eronderuit wilt lopen? (Niet gemeen bedoeld natuurlijk!)

Als je bitloos begint zou ik eerst van 0 beginnen en eerst bij de dingen blijven die ze wel kent.
Als ze andere dingen moeilijk vind zal haar kracht/balans niet goed zijn en dan kunnen ze gaan hangen/onder je uit lopen. Dat gebeurt met of zonder bit.

Buiten heet zijn is ook een kwestie van kilometers maken. Dus aan de hand, onder het zadel met een ander paard erbij als buiten spannend is, of iemand op de fiets.

Om een bitloos hoofdstel aan te raden is moeilijk.
In de bak rij ik bijna altijd met een sidepull maar buiten had ik een hackamore voor mijn oude merrie, Maar daar hoefde ik niet aan te komen dus ik reed met losse teugel. Reden voor de hackamore was dat mijn merrie nog wel eens op weg naar huis sneller wou gaan lopen en met een sidepull werd het dan ook zij tegen mij, terwijl bij de hackamore losjes oppakken genoeg was.

verschil is dan wel dat de mijne normaal niet heet/loperig was, dus prima terug te pakken. en dan was het loperige er ook direct uit altijd en kon ik verder met losse teugel.
Die merrie reageerde er goed op de druk ervan maar een ander paard ging er bij mij juist vandoor vanwege de scherpere druk van de hackamore.

Het verschil in hoofdstellen zit in waar de druk vandaan komt, dit is een fijne site met een korte uitleg:
https://paardgevoelig.nl/bitloze-hoofdstellen

Wat per paard werkt is verschillend, je hebt ook mensen die een passservice komen doen en dan kan je ze uitproberen.

Sanne0404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 01:24

Cera_D schreef:
Hoi Sanne,

Ik heb veel verhalen gehoord van nerveuze/hete paarden die het juist heel veel baat hebben bij het bitloos rijden, dus zeker de moeite waard om te proberen!

Hou hier alleen wel rekening mee dat alles wat je paard nu kent ooit aangeleerd is, dus dat je ook het bitloos rijden aan moet gaan leren (soms is het ook gewoon gaan met die banaan, maar liever iets te voorzichtig dan te snel ;) ). Als ik jou was zou ik beginnen met een sidepull, hierbij zitten de ringen aan de zijkant van het hoofd en zijn de hulpen die je geeft logisch voor je paard en voor jou. En om te beginnen zou ik een hoofdstel met bit en bitloos omdoen, dan rij je met het bitloze hoofdstel en heb je het bit als backup (bv met de rambo micklem is dit heel goed te doen). En probeer verder vooral op je zit te rijden en verwacht niet dat je paard in een keer even licht is zonder bit als met, dat kan tijd kosten :j

iedereen bedankt voor de reactie zo ver!
Dat hoofdstel is wel erg handig, aangezien een bit er ook aan kan. Is het eventueel een optie op voorzicht met een halster te rijden om te kijken hoe ze hierop reageert? Of is dit te riskant?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 08:05

Sanne0404 schreef:
Cera_D schreef:
Hoi Sanne,

iedereen bedankt voor de reactie zo ver!
Dat hoofdstel is wel erg handig, aangezien een bit er ook aan kan. Is het eventueel een optie op voorzicht met een halster te rijden om te kijken hoe ze hierop reageert? Of is dit te riskant?

Kan je zeker proberen, maar een halster schuift wel meer en kan je ook een verkeerd beeld geven. Is er niemand in je omgeving die toevallig al een bitloos hoofdstel heeft? Er zijn ook plekken waar je een bitloos hoofdstel kan testen voor een weekje.

https://www.artofriding.nl/nl/testservice/ Deze bijvoorbeeld