Hoe een "te rond" paard oplossen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Hoe een "te rond" paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 10:47

Hej allemaal!

Ik zit met een "probleem" en ik weet wel grotendeels hoe ik het op de lange termijn stapsgewijs moet oplossen, maar ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben en eventueel nog tips of tricks om er beter mee om te gaan!

Ter info: ze is bij aankoop 1,5j geleden volledig op de foto gezet, zadelpasser is in januari nog geweest en we hebben sinds dan een nieuwe zadel, ostheopaat is ook langs geweest, paard is helemaal soepel.
Moest er aan nog andere medische zaken gedacht worden, wil ik altijd wel kijken om dat nog uit te zoeken!

Mijn jonge Spaanse merrie (5j nu) duikt heel makkelijk te diep en flink achter de loodlijn. In stap niet zo, daar zit de voorwaarts-neerwaarts er al best goed in en komt haar neusje er mooi uit als ik haar langer laat.

In draf is het met momenten redelijk, in de zin dat ze dan gewoon mooi op de loodlijn loopt, maar regelmatig, en vooral als ze in een wat luiere bui is, duikt ze er dan dus flink achter. Hand naar voor en vooruit rijden, resulteert in een nog ronder paard .. dus hoe meer ik haar probeer vooruit te zetten, in de hoop die neus eruit te rijden, hoe ronder ze zich dus gaat maken. Meer hand geven heeft weinig zin, omdat ze dan alleen maar dieper duikt. Als ik mijn handen voldoende hoog hou en zachtjes af en toe een klein ophoudinkje omhoog maak, kan ik haar wel redelijk goed houden in draf, echt handig is het natuurlijk niet :+

Galop is zowieso nog heel moeilijk voor haar, dus hier werken we met héle korte sessies en stukjes aan, + daarnaast ook voldoende training van de achterhand in grondwerk en longewerk. Galop train ik dan ook regelmatig aan de longe en hier zie ik wel al een flink verbetering in haar houding, regelmaat en balans.
Ohz krijg ik haar het ene moment wel vlotjes in galop, maar springt ze nog veel verkeerd aan en valt ze er snel uit. Het probleem is vooral dat ze dus soms echt niet wil aanspringen en zich dan echt extreem rond zet en dus totaal niet reageert met vooruit op beenhulp/stemhulp. De houding die ze zichzelf aanmeet hierbij, maakt het haar ook helemaal niet makkelijker om goed aan te springen en ook haar balans is dan snel wat zoek, terwijl die in stap heel goed is en ondertussen in draf ook vrij stabiel.

Ik heb zelf best wel wat ervaring met het doorrijden van jonge paarden, maar niet met Spanjaarden en ook niet met een paard dat zich zo rond maakt in reactie op vooruit. Het is wel echt een mevrouwtje koppig die met momenten véél liever lui is dan moe, maar met de juiste motivatie en manier van werken, kan ze ook heel erg enthousiast zijn.

Tips en tricks en ervaringen zijn heel erg welkom! Ik volg normaal ook geregeld les, maar gezien de maatregelen ivm Corona hier in België, kon dat helaas de laatste 2 maanden niet. Binnenkort start dat hopelijk wel terug op!

Bowo

Re: Hoe een "te rond" paard oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:58

Is er ook al een tandarts bij geweest?
En longeer je met hulpteugels?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 11:02

Bowo schreef:
Is er ook al een tandarts bij geweest?
En longeer je met hulpteugels?

Tandarts is vorig jaar geweest, die heeft wolfstandjes weggehaald.
En nee, ik longeer zonder hulpteugels aan kaptoom, wil het rond zetten niet bevestigen aan de longe idd ;)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:07

Toevallig heb ik gisteren een clinic online gevolgd waarbij er een paard was die dit ook deed.
Het advies daar was om te focussen op het onderbrengen van de achterhand/het activeren van de achterbenen en de hoofd-halshouding daarbij even te 'vergeten'. De visie daarachter was dat op het moment dat je paard een betere zelfhouding krijgt die lengte in de hals vanzelf gaat komen. Door voorwaarts (vaak van het achterbeen af) te rijden maak je het je paard extra moeilijk --> gewicht meer naar de voorhand, dus compenseren in halshouding. Ook werd daarin gezegd dat vaak ruiters bij dat soort paarden niet meer durven begrenzen met de hand, omdat een paard dan nog korter wordt in de hals. De trainer daar gaf aan dat het juist belangrijk is om te begrenzen om dat achterbeen er ook onder te krijgen ipv weer te verliezen in het voorwaartse. Een verkorting in de hals was tijdelijk dan niet zo erg.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 11:12

xChanelx schreef:
Toevallig heb ik gisteren een clinic online gevolgd waarbij er een paard was die dit ook deed.
Het advies daar was om te focussen op het onderbrengen van de achterhand/het activeren van de achterbenen en de hoofd-halshouding daarbij even te 'vergeten'. De visie daarachter was dat op het moment dat je paard een betere zelfhouding krijgt die lengte in de hals vanzelf gaat komen. Door voorwaarts (vaak van het achterbeen af) te rijden maak je het je paard extra moeilijk --> gewicht meer naar de voorhand, dus compenseren in halshouding. Ook werd daarin gezegd dat vaak ruiters bij dat soort paarden niet meer durven begrenzen met de hand, omdat een paard dan nog korter wordt in de hals. De trainer daar gaf aan dat het juist belangrijk is om te begrenzen om dat achterbeen er ook onder te krijgen ipv weer te verliezen in het voorwaartse. Een verkorting in de hals was tijdelijk dan niet zo erg.

Oh dat is wel erg interessant! Ik zoek zelf inderdaad heel erg wat ik nu moet doen met mijn handen, maar zoals aangegeven helpt het niet om mee te geven naar voren, dus dit is zeker een heel interessant inzicht!
Dus meer activering en minder zelf die lengte willen gaan vragen/creëren vooraan, zeker iets dat ik ga onthouden en proberen en ook eens bekijken met mijn lesgeefster!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:14

Citaat:
ooral als ze in een wat luiere bui is

Mag ik dit lezen als niet goed aan het been?

Als het gebit goed is, het bit passend (ongebroken al eens geprobeerd?) en de hand zacht, zit het probleem toch meestal in het niet genoeg aan het been zijn.
Dan kun je er achter geen activiteit in krijgen en voor gaat dan niet de hand niet volgen.

En ook op de momenten dat ze wel looplustig hoeft ze natuurlijk ook niet goed aan het been te zijn.
Let daar eens op.
Als dat echt goed is, gaat meestal de hoofdhouding ook als vanzelf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:18

Naar mijn idee is dat inderdaad ook de richting waar je het moet zoeken. Als ze zo rond en zo diep lopen dan lopen ze vaak ook zwaar op de voorhand, wellicht licht in je hand, maar achter het bit de 'de grond in' en met een meer stuwend achterbeen. Als je probeert meer op het achterbeen te zetten zal ze automatisch het hoofd omhoog brengen, contact zoeken en met het gehele lichaam gaan dragen.
Zeker in het begin zal je terug komen in tempo, en bij een wat luier paard is het opletten dat je niet de activiteit verliest, maar je kan ervoor kiezen deze momenten af te wisselen met juist wat meer voorwaarts.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 11:27

@Penotti & RianneH, ja daar zit veel in wat jullie zeggen!

Niet goed aan het been kan zeker zijn, op zich reageert ze heel fijn op kleine hulpen, maar ze heeft af en toe een dag waarin ze uit zichzelf traag en niet erg looplustig is, andere keren wel. Als er nu bij stilsta, was ze inderdaad de laatste keer minder vlot aan mijn been dan anders.

Ik was in de winter goed aan het werk gegaan met die activering van het achterbeen, met veel overgangen te rijden, stukjes wat compacter, dan weer losser en we gingen eigenlijk heel goed. Dan heeft ze met lentekriebels en een flinke hengstigheid even een heel explosieve periode gehad, waardoor ik inderdaad weer 'rustiger" ben gaan rijden, minder op die activering, terug meer op het ontspannen en rust brengen.

Ik denk dat, zoals jullie beiden aangeven, ik terug wat meer op die activering moet gaan werken.

Ik rijd momenteel met een dubbelgebroken kneveltrensje, die past goed, maar ik heb nu een ongebroken trensje besteld om eens te kijken of dat niet beter is, ze is inderdaad nogal onrustig op dit bitje.

Heel erg bedankt voor het advies in ieder geval!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:52

Jenara schreef:
Mijn jonge Spaanse merrie (5j nu) duikt heel makkelijk te diep en flink achter de loodlijn. In stap niet zo, daar zit de voorwaarts-neerwaarts er al best goed in en komt haar neusje er mooi uit als ik haar langer laat.

Herkenbaar.
De meeste pre's zijn hypermobiel en ook nog eens laat rijp.
(Ik heb op mijn vorige stal wat frustrerende 'gesprekjes' gehad waarom ik deed wat ik deed en dat mijn jonkie 'toch al 7 was en zogenaamd niets kon'.)

Hypermobiliteit betekent dat je extra hard moet werken aan spieren, omdat de banden geen stevigheid geven.

En neus voor de loodlijn met een correcte hals is best zwaar. Voor ieder paard. En een stadgenoot heeft een pre (apto en alles) waarbij ik een enorm front zie, en mij bij wijze van spreken afvraag waar de rest van het paard is....

Dan is en een ruiter dragen plus je eigen hals correct dragen loodzwaar. (En verkorten minder zwaar, maar dat heeft op de lange termijn nadelen.)
Citaat:
In draf is het met momenten redelijk, in de zin dat ze dan gewoon mooi op de loodlijn loopt, maar regelmatig, en vooral als ze in een wat luiere bui is, duikt ze er dan dus flink achter.

...van achter een scherm kan ik weinig beoordelen, maar is het echt luiheid?
Spanjaarden zijn doorgaans werkwillige dieren.
Citaat:
Hand naar voor en vooruit rijden, resulteert in een nog ronder paard

...vandaar dat ik aan gebrek aan kracht denk.
De oplossing zit m in de achterhand onderbrengen en niet in ""begrenzen"". (Welke grens? Dat het dier te diep loopt lijkt mij een ruiterfout, dus dan moet jij jezelf corrigeren. Het dier gaat verder geen grens over ofzo.)
Je hand speelt hier geen enkele rol in, gewoon een gram contactteugel en geen houding vragen - je eigen zwaartepunt vraagt het paard op de achterhand.
Citaat:
Galop is zowieso nog heel moeilijk voor haar, dus hier werken we met héle korte sessies en stukjes aan, + daarnaast ook voldoende training van de achterhand in grondwerk en longewerk. Galop train ik dan ook regelmatig aan de longe en hier zie ik wel al een flink verbetering in haar houding, regelmaat en balans.

....standaard vraag: hoe gaat het met schouderbinnenwaarts?
Mij is geleerd: ga pas galopperen als je barok gebouwde dier een lange zijde, in stap en vooral draf schouderbinnenwaarts kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:12

Hier was het ook een gebrek aan kracht. Toen hij eenmaal sterker werd en echt actief en aan been was werd het contact ook beter en kreeg ik de lengte in de hals. Het is best heel zwaar op netjes een ruiter te dragen, actief e zijn en de neus op de loodlijn te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:42

De pre die ik reed deed dit ook altijd heel erg. Maar ook gewoon in elke gang. Super zwaar ook in de hand, maar wel actief aan het been. Wat toen hiel was echt het van achter naar voren rijden. Actief achterbeen houden en dan komt het hoofd vanzelf goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:46

Ik ga mee met de voorgaande, voorkant even vergeten (hier zou ik zelfs durven met los contact rijden, enkel oppakken als nodig, voor de rest lekker laten zijn) en fixeren op de achterkant. Heel veel travers en schouderbinnenwaarts gaan rijden, in stilstand / grondwerk ook, schoolhalt erbij pakken en van daaruit gaan zien wat die hals doet.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:13

Wanneer je paard zich op krult doet het dit omdat het zich achter wil ontlasten, het heeft daar redenen voor, het is vrijwel zeker niet sterk genoeg daar.
Sterk worden achter daar doen ze in SP niet zoveel aan, het gaat er vooral om hoe het er oppervlakkig uit ziet.

Sterk worden achter kost jaren.
Je paard moet daar echter voor "uit de krul" komen anders wordt dat nooit wat.

Het is simpel: wanneer hij zich op krult dan breng je je handen omhoog, zachtjes zonder vast te zetten, tot hij omhoog komt en voor de loodlijn komt, dan laat je ze weer zakken, bregt ze iets naar vooren, en je beloont.
Dit zul je honderden keren moeten herhalen.
Je achterliggende doel is het lang maken van de hals.

Ondertussen onderhoudt je RUSTIG en permanent de voorwaartse drang met een vriendelijk aanliggen de kuit.

Kijk een bij l'école de la légéreté. Ook in het Engels. (Phillip Karl)

Geef je paard de tijd.
Succes

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 14:02

Janneke2 schreef:
Jenara schreef:

Herkenbaar.
De meeste pre's zijn hypermobiel en ook nog eens laat rijp.
(Ik heb op mijn vorige stal wat frustrerende 'gesprekjes' gehad waarom ik deed wat ik deed en dat mijn jonkie 'toch al 7 was en zogenaamd niets kon'.)

Hypermobiliteit betekent dat je extra hard moet werken aan spieren, omdat de banden geen stevigheid geven.

En neus voor de loodlijn met een correcte hals is best zwaar. Voor ieder paard. En een stadgenoot heeft een pre (apto en alles) waarbij ik een enorm front zie, en mij bij wijze van spreken afvraag waar de rest van het paard is....

Dan is en een ruiter dragen plus je eigen hals correct dragen loodzwaar. (En verkorten minder zwaar, maar dat heeft op de lange termijn nadelen.)
Citaat:
In draf is het met momenten redelijk, in de zin dat ze dan gewoon mooi op de loodlijn loopt, maar regelmatig, en vooral als ze in een wat luiere bui is, duikt ze er dan dus flink achter.

...van achter een scherm kan ik weinig beoordelen, maar is het echt luiheid?
Spanjaarden zijn doorgaans werkwillige dieren.
Citaat:
Hand naar voor en vooruit rijden, resulteert in een nog ronder paard

...vandaar dat ik aan gebrek aan kracht denk.
De oplossing zit m in de achterhand onderbrengen en niet in ""begrenzen"". (Welke grens? Dat het dier te diep loopt lijkt mij een ruiterfout, dus dan moet jij jezelf corrigeren. Het dier gaat verder geen grens over ofzo.)
Je hand speelt hier geen enkele rol in, gewoon een gram contactteugel en geen houding vragen - je eigen zwaartepunt vraagt het paard op de achterhand.
Citaat:

....standaard vraag: hoe gaat het met schouderbinnenwaarts?
Mij is geleerd: ga pas galopperen als je barok gebouwde dier een lange zijde, in stap en vooral draf schouderbinnenwaarts kan.

Super bedankt voor deze uitgebreide post!

Van dat hypermobiele klopt inderdaad, dat is ook wat de ostheo zei. Ze is ook nog volop in ontwikkeling en ik probeer haar bij de opbouw van spieren te helpen door voldoende afwisseling in het werk te steken.

Dat het niet van vandaag op morgen opgelost gaat zijn, ben ik me zeker van bewust, vandaar zoek ik vooral tips om ervoor te zorgen dat ik het wel correct blijf aanpakken en haar zoveel mogelijk help bij het juist ontwikkelen van haar lijf.

En ik ben er wel echt 100% zeker van dat het om luiheid gaat :) vooral omdat ze de ene dag echt heel lui kan zijn en de andere weer erg werkwillig. Op zich doet ze ook echt haar best tijdens het rijden, ze doet alles netjes wat ik vraag en denkt ook heel erg mee, soms wat té :p Alleen zijn er dus dagen dat ze echt geen zin heeft om te lopen.
Eventueel kan ik het illustreren aan de hand van een voorbeeld in het grondwerk. Ze kent los meelopen heel goed, ook in draf. Dus als ik mijn energie omhoog gooi en begin te lopen en zeg draf, kent ze perfect om dan mooi mee te lopen. De ene dag moet ik nog maar gewoon zelf energieker worden en ze draaft zo hop mee en de andere dag kijkt ze mij echt aan van "pff, lopen, ben je gek?" en blijft ze gewoon achter. Als ik dan wat aandring en haar wat meer drijf zeg maar, loopt ze uiteindelijk wel mee, maar het enthousiasme is dan ver te zoeken. Hetzelfde met longewerk, de ene keer is ze erg enthousiast en looplustig en moet ik maar "drr" zeggen en is ze al weg of "gaa" en ze is in galop (zelfde gehoorzaamheid met terugvragen dan ook) en de andere dag moet ik als een marginale energiek met haar meelopen om haar te overtuigen om een overgang te maken :+

Vandaar probeer ik dus overal ook veel afwisseling in te houden dat het wat boeiend blijft voor haar. Daarnaast werk ik bij nieuwe grondwerkoefeningen ook met voerbeloningen omdat dit haar toch wel erg motiveert.

Dat gebrek aan kracht heb je volledig gelijk in, ik denk dat dat inderdaad ons voornaamste probleem is!
Zoals eerder gezegd hier moet ik inderdaad terug aan de slag met die achterhand weer beter onderzetten!
Dat is zeker iets dat ik meeneem uit alle reacties hier :)

Wijken, schouderbinnen en travers doet ze bijzonder goed aan de hand! Ohz zit het wijken in stap er supergoed op, schouderbinnen ben ik mee bezig, maar doet ze ook al bijzonder goed voor de beperkte keren dat ik hierop heb gewerkt. In draf ben ik nu bezig met het wijken, dit gaat de ene keer supergoed, de andere keer nog wat stroever. Nog verder werken op die laterale oefeningen is dus zeker iets dat in mijn "agenda" voor onze training staat :) Maar goed dat ik hier nog even bevestigd krijg dat dat belangrijke oefeningen zijn en ik daar zeker nog veel aandacht aan moet geven!

Ik kom zelf van het trainen van jonge springpaarden. Daar moest zo snel mogelijk, stap draf en galop op zitten (ook niet de meest paardvriendelijke stal waar ik dit geleerd heb helaas), die paarden hadden daar over het algemeen ook minder moeite mee. Gelukkig word ik nu wel goed begeleid en als ik dan hier nog wat goeie tips krijg, komt het zeker goed! Maar dan ga ik misschien inderdaad die galop in de piste nog even achterwege laten en trainen op die achterhand, laterale oefeningen en op buiten kunnen gaan rijden, zodat we dan ook eerst de galop rechtdoor kunnen gaan doen.

@Duhelo, Ja dat zeker, ik probeer ook vooral niet te veel te "sleutelen" aan de voorkant, maar heb ook niet graag dat ze met haar neus tegen de borst loopt, en ik rij echt met een heel los contact! In stap doet ze dat dus niet, maar in draf kan ze dus echt dieper en dieper zakken hoe losser ik haar laat, dus daar hou ik haar toch zachtjes wat omhoog met ophoudinkjes. Heb nu inderdaad liever dat ze met die neus naar boven en voren loopt dan dat ze zich helemaal rond zet. Jouw reactie bevestigd de voorgaande hier ook en eigenlijk ook waar ik nu zelf op aan het bouwen en oefenen was, juist dus dat achterbeen terug meer activeren :)
Bedankt voor je reactie, bevestiging van wat je zelf al dacht, doe ook al veel :D

@lichtheid, je verwoord inderdaad mijn eigen gedachten! Ze moet inderdaad sterker worden, maar dat gaat niet goed komen als ze inderdaad helemaal in die ronde krul loopt! En dan doe ik eigenlijk exact wat jij nu beschrijft hier :) Opnieuw bevestiging van waar ik mee bezig ben, dus dat is op zich wel fijn dat mijn gevoel over hoe ik het moet oplossen wel goed zit, nu gewoon geduld hebben ( :+ laat dat nu net het moeilijke zijn voor mij hieraan)
Ga wel zeker die school eens opzoeken!!
En geen zorgen, ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft, ik wil haar alleen op zoveel mogelijke manieren helpen om het werk voor haar makkelijker en fijner te maken :) Ondanks deze kleine moeilijkheden is ze wel het fijnste en zachtste paard dat ik ooit al heb mogen rijden en dat wil ik héél graag zo houden :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:56

Hoi ts, goed om te zien dat je hier zo serieus mee bezig bent en dat je al goede tips gekregen hebt (en aangenomen).

Rijtechnisch heb ik geen toevoegingen, maar ik vraag me wel iets af als ik jouw verhaal zo lees. Je zegt dat ze de ene dag enthousiast is en de andere dag lui. In combinatie met dat ze nog niet zo sterk is, zou ik dan denken aan mogelijke spierpijn. Ik heb zelf bijvoorbeeld beduidend minder zin om fanatiek te sporten als ik de vorige training nog in m'n lijf voel zitten, zeg maar.

Als het er op lijkt dat ze steeds 1 of 2 dagen na een goede training heel lui is, kun je misschien eens proberen om op de goede dagen iets minder te vragen dan je gewend was (niet alles op te maken wat ze aanbiedt) en te zien of er dan in de volgende dagen nog wat enthousiasme over is. Houd je ons op de hoogte van jullie vorderingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:09

Er zijn verschillende visies hoe dit op te lossen.
Als je stapsgewijze informatie zoekt kun je bijvoorbeeld eens zoeken op "game of contact" van linda parelli of de d d serie van philippe karl kijken op WEhorse.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:26

Een bekend probleem. Hier ook een Spanjaard, die om precies deze redenen is omgedoopt tot "Duikboot" :+

Altijd diep, kin op de borst en maar op de voorhand rondrennen. Galop kon alleen maar hard en ongecontroleerd. Het enige verschil is dat mijne extreem gevoelig was voor het been. Niet zozeer dat ze netjes aan het been was, want alles wat ik met mijn been deed, hoe zachtjes en licht ook, betekende alleen maar vooruit.

Dat de galop aan de longe verbeterd is een goed teken; zonder kracht in de achterhand word dat vaak een geren en gespring van niks. Waarbij bij sommige paarden dan ook nog weer de paniek toeslaat omdat ze met hun eigen benen in de knoop zitten.

Maar goed, na 2 jaar ploeteren durf ik wel te zeggen dat mijn paard stukken meer kracht heeft ontwikkeld in haar achterhand, en daardoor gaat ze nu ook minder duiken. Ik heb zeker niet aan de voorkant geknutseld (nogsteeds vrij weinig trouwens) en veel geoefend op die achterhand. Schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingen, veel balkjes en cavaletti's, voltes steeds een beetje kleiner proberen te rijden etc. Naarmate er meer kracht van achter kwam, is de hele voorkant netjes omhoog gekomen.

Mijn paard is de afgelopen tijd heel erg verbeterd door haar in draf een wat kleinere volte te laten lopen, en als ze daarin haar achterhand goed gebruikt, op die volte van daar uit aan te galopperen. Een klein stukje, en dan weer naar de draf, voordat ze weer op die voorhand duiken.
Krijgen ze van achter meer kracht, ga je die voltes in galop ook wat sluiten. Niet te lang, niet te moeilijk.

En wat Janneke2 zegt: weet je zeker dat je paard echt lui is? Is ze niet een heel erg introvert paard die toch spanning o.i.d opbouwt en dan gewoon dicht slaat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:43

Ik ga mee met degenen die zeggen dat je paard meer tijd nodig heeft. Hij mist duidelijk nog kracht. Wissel wat af met balkjes draven. Ook altijd fijn om wat meer balans en kracht op te bouwen.
Ik zou me verder niet zoveel zorgen maken. Probeer wel je handen laag te houden, want hoe hoger je handen hoe meer het paard zich opkrult. Heb ook wel es een gehad die zich zo kon opkrullen en daarbij had ik ook wel es t idee dat ze zich daarbij wat afsloot. Daar werkte het door het puntje van de zweep wat naar voren te wiebelen (richting hoofd); als ze dan haar hoofd omhoog bracht kon ik haar belonen en uiteindelijk bleef ze netjes bovenin het bit aannemen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 10:51

@JorineV, Dankje voor je bedenking, als ik inderdaad terug lees wat ik schreef, zou je dat er uit kunnen afleiden eventueel.

Ik ga eerlijk zijn dat ik een beetje hard van stapel ben gelopen toen ik haar pas had vorig jaar, eerste eigen paard, direct aan de slag willen ... Daar zijn we dan ook op wat communicatie-problemen en protest gestoten, ondertussen probeer ik echt super bewust met die training bezig te zijn, zeker niet te veel dus!
Ik probeer ook echt, als ik weet dat ik de ene dag wat heb doorgevraagd op iets dat lastig is voor haar, de volgende keer af te wisselen met wat licht grondwerk dat ze goed kent, of eventueel zelfs wat in vrijheid, zodat ze zelf ook kan aantonen als ze geen zin heeft.

Ik ga bv. nooit 2x na elkaar echt rijden of galop trainen aan de longe. Er zit ook echt geen ritme in, ze kan de dag na een goede training heel enthousiast zijn, of na een halve week rust net heel lui, maar ook omgekeerd. Wat ze natuurlijk op de weide allemaal uitspookt, weet ik ook niet alles van! Ze had de laatste keer dat ze wat lui was, de dag ervoor net nieuwe vriendjes op de paddock gekregen, dus wie weet heeft ze inderdaad wat gek lopen doen en was het wat meer vermoeiend op haar spieren ook.

Het trainen zelf probeer ik ooit nooit te lang of te veel te maken, wat natuurlijk een moeilijke oefening is, want hoe graag je dat ook zou willen, je kan niet in hun hoofd en lijf kijken :+ Het is in ieder geval iets om zeker nog extra op te letten!

@Fellor, bedankt voor de tip, ik ga die info zeker eens bekijken! Ik heb in ieder geval in het grondwerk veel van Parelli meegenomen, vind die methode wel fijn werken!

@prugelpiet, Wat fijn dat het bij jullie met geduld en goede training is verbeterd! Dat geeft me in ieder geval goede moed om er verder aan te werken! Soms gaat het even wat beter en zetten we precies 10 stappen vooruit en dan weer een paar achteruit en is het weer wat lastiger, maar zo gaat dat nu eenmaal, Rome was not built in a day :D Heb door alle reacties hier in ieder geval weer een hoop inspiratie en materiaal om verder mee aan de slag te gaan!

Wat betreft dat introverte en afsluiten, dat durf ik zwart op wit zeggen, absoluut niet, ze is juist suuuper extravert en zal het extreem duidelijk laten zien als er spanning is of als het haar niet aan staat :) Ze staat nu ook bij mijn lesgeefster op stal en die ziet het ook wel als een soort "als het niet moet, dan doe ik het niet persé". Ze is ook altijd wat skeptisch van nieuwe oefeningen, alsof ze mij dan aankijkt en vraagt" ben je zeker? is dit niet stom? Pff, moet dit echt?", maar eens ze het dan begint door te krijgen verandert het naar "oh ok, dit is niet zo erg" en als ze het dan echt onder de knie heeft "ha, kijk baas, ik kan het supergoed, dit is leuk!", Ze doet mij altijd enorm denken aan een ongeïnteresseerde luie puber die dan doorkrijgt dat dingen doen ook wel leuk kan zijn :') Want eens ze dan iets echt kan, word ze er soms ook nogal fanatiek mee en biedt ze het ongevraagd aan.

Om te illustreren, het heeft eventjes geduurd voor ze doorhad wat de bedoeling was van het wijken. Dan ging ze tegen de druk van mijn been in naar de verkeerde kant, of ging ze stoppen, of net proberen door de hulp heen te trekken. Met gewoon veel rustige herhaling en veel beloning telkens ze een pasje of beweging in de juiste richting maakte, heb ik dat erop gekregen en nu kan ze het zo goed, dat als ik afwend om te wijken, dat ze al ongevraagd begint :+
Nu moet ik haar dus weer leren om te wachten op mijn commando, dus nu ga ik dan plots een cirkel rijden, of omstellen en naar de andere kant wijken ofzo. Eens ze dan mee is, wil ze wel echt heel graag werken! Beetje paradoxaal paard soms }>

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:47

Dat opkroppen dat doet mijn Friese merrie ook. Dat krijg ik er echt alleen uit door de achterhand te activeren door veel overgangen te rijden en veel afwisseling aan te bieden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:55

Er is al veel gezegd mbt activeren van het paard, maar wat ik nog wel eens doe als het paard achter mijn hand blijft en niet het contact opzoekt, is veel met stelling en buiging werken. Je werkt dan sowieso al van achter naar voren, want je drijft met je binnenbeen naar je buitenhand. Dit kun je doen op de volte maar ook op de lange zijde, juist dan is het interessant. Als je paard het contact op die manier aanneemt, kun je het paard ook makkelijker uitnodigen om je hand te volgen. En dan misschien nog niet eens in het neerwaartse, maar je kunt dan oefenen met wisselen van buiging van links naar rechts. Ook dat is een stukje nageeflijkheid.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 16:56

Earth schreef:
Er is al veel gezegd mbt activeren van het paard, maar wat ik nog wel eens doe als het paard achter mijn hand blijft en niet het contact opzoekt, is veel met stelling en buiging werken. Je werkt dan sowieso al van achter naar voren, want je drijft met je binnenbeen naar je buitenhand. Dit kun je doen op de volte maar ook op de lange zijde, juist dan is het interessant. Als je paard het contact op die manier aanneemt, kun je het paard ook makkelijker uitnodigen om je hand te volgen. En dan misschien nog niet eens in het neerwaartse, maar je kunt dan oefenen met wisselen van buiging van links naar rechts. Ook dat is een stukje nageeflijkheid.

Bedankt voor de tips!

Soepel in buiging en stelling is ze zeker wel al :) echt heel fijn in stap en draf, ik kan zo op de lange zijde wisselen van de ene stelling naar de andere en dat bijna volledig op zit, handen slechts als bevestiging. Ze gaat door moeite met balans op circel nog wel eens overstellen en dan over de schouder weg, maar daarvoor werken we nu ook veel aan buitenstelling op cirkel en dat maakt echt al een enorm verschil. Ze kropt ook niet standaard op, de meeste oefeningen in stap en draf doet ze echt heel erg goed en met een best mooie halshouding al voor haar leeftijd, nog een beetje zoekende af en toe, maar dat is ook normaal. Het is vanaf ik in draf echt meer voorwaarts ga vragen, dan wordt ze ronder. En zodra ik hulpen wil geven voor galop, dan reageert ze ook met dat "opbollen".

Ik heb in ieder geval de laatste paar sessies echt gewerkt op de dingen die hier genoemd werden, veel overgangen rijden, veel gewerkt ook op schouderbinnenwaarts en het wijken. Ik heb ook even een stalgenoot gehad die wat mee keek voor de schouderbinnen en ze brengt die schouder nog wat weinig naar binnen, maar op zich doet haar lichaam wel al in de juiste richting wat ik vraag, dus nu is het denk ik een kwestie van het verder opbouwen. De galop laat ik even opzij liggen voor nu dus. Blijf daar uiteraard aan de longe wel aan werken en daar zie ik wel echt een groot verschil, ze springt nu telkens correct aan en ze begint ook wat lengte te zoeken in galop, fijn om te zien.

Ben ook begonnen met kleine stukjes achterwaarts ohz, dit pakt ze bijzonder goed op!

Nogmaals bedankt voor alle tips en advies hier!! Ik heb echt weer een hoop dingen waar ik verder mee aan de slag kan! Hopelijk kunnen we ook gewoon snel weer lessen :)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:08

enige wat ik nog wil toevoegen is (naast alle goede tips die je al hebt gekregen en mee eens ben), dat je niet te veel moet proberen op te lossen met je handen. ook niet je handen hoog houden en ophoudinkjes geven zoals je zelf zegt. Het is niet 12 3 op te lossen, omdat je probleem aan de voorkant in de achterhand zit. En daar ga je al mee aan de slag, dat is goed. Maar negeer die voorkant maar even. Hou gewoon contact voor zover mogelijk, en dan met name op je buitenteugel, met binnenbeen naar buitenteugel toe. En verder niks aan voorkant met je handen willen oplossen. Ook al gaat ze heel diep. Komt wel met de tijd.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 17:17

orion456 schreef:
enige wat ik nog wil toevoegen is (naast alle goede tips die je al hebt gekregen en mee eens ben), dat je niet te veel moet proberen op te lossen met je handen. ook niet je handen hoog houden en ophoudinkjes geven zoals je zelf zegt. Het is niet 12 3 op te lossen, omdat je probleem aan de voorkant in de achterhand zit. En daar ga je al mee aan de slag, dat is goed. Maar negeer die voorkant maar even. Hou gewoon contact voor zover mogelijk, en dan met name op je buitenteugel, met binnenbeen naar buitenteugel toe. En verder niks aan voorkant met je handen willen oplossen. Ook al gaat ze heel diep. Komt wel met de tijd.

Jammer dat er geen "like" button is hier op bokt!
Ga het zeker in gedachten houden :)!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:53

Jenara schreef:
orion456 schreef:

Jammer dat er geen "like" button is hier op bokt!
Ga het zeker in gedachten houden :)!

:o :D thnx. leuk dat je er zo goed mee bezig gaat. is erg lastig. Heb zelf ook beetje zo een gehad.