Ik zit met een "probleem" en ik weet wel grotendeels hoe ik het op de lange termijn stapsgewijs moet oplossen, maar ik vroeg me af of er nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben en eventueel nog tips of tricks om er beter mee om te gaan!
Ter info: ze is bij aankoop 1,5j geleden volledig op de foto gezet, zadelpasser is in januari nog geweest en we hebben sinds dan een nieuwe zadel, ostheopaat is ook langs geweest, paard is helemaal soepel.
Moest er aan nog andere medische zaken gedacht worden, wil ik altijd wel kijken om dat nog uit te zoeken!
Mijn jonge Spaanse merrie (5j nu) duikt heel makkelijk te diep en flink achter de loodlijn. In stap niet zo, daar zit de voorwaarts-neerwaarts er al best goed in en komt haar neusje er mooi uit als ik haar langer laat.
In draf is het met momenten redelijk, in de zin dat ze dan gewoon mooi op de loodlijn loopt, maar regelmatig, en vooral als ze in een wat luiere bui is, duikt ze er dan dus flink achter. Hand naar voor en vooruit rijden, resulteert in een nog ronder paard .. dus hoe meer ik haar probeer vooruit te zetten, in de hoop die neus eruit te rijden, hoe ronder ze zich dus gaat maken. Meer hand geven heeft weinig zin, omdat ze dan alleen maar dieper duikt. Als ik mijn handen voldoende hoog hou en zachtjes af en toe een klein ophoudinkje omhoog maak, kan ik haar wel redelijk goed houden in draf, echt handig is het natuurlijk niet

Galop is zowieso nog heel moeilijk voor haar, dus hier werken we met héle korte sessies en stukjes aan, + daarnaast ook voldoende training van de achterhand in grondwerk en longewerk. Galop train ik dan ook regelmatig aan de longe en hier zie ik wel al een flink verbetering in haar houding, regelmaat en balans.
Ohz krijg ik haar het ene moment wel vlotjes in galop, maar springt ze nog veel verkeerd aan en valt ze er snel uit. Het probleem is vooral dat ze dus soms echt niet wil aanspringen en zich dan echt extreem rond zet en dus totaal niet reageert met vooruit op beenhulp/stemhulp. De houding die ze zichzelf aanmeet hierbij, maakt het haar ook helemaal niet makkelijker om goed aan te springen en ook haar balans is dan snel wat zoek, terwijl die in stap heel goed is en ondertussen in draf ook vrij stabiel.
Ik heb zelf best wel wat ervaring met het doorrijden van jonge paarden, maar niet met Spanjaarden en ook niet met een paard dat zich zo rond maakt in reactie op vooruit. Het is wel echt een mevrouwtje koppig die met momenten véél liever lui is dan moe, maar met de juiste motivatie en manier van werken, kan ze ook heel erg enthousiast zijn.
Tips en tricks en ervaringen zijn heel erg welkom! Ik volg normaal ook geregeld les, maar gezien de maatregelen ivm Corona hier in België, kon dat helaas de laatste 2 maanden niet. Binnenkort start dat hopelijk wel terug op!