Paard valt weg over buiten schouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Paard valt weg over buiten schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 22:36

Hoi!

Een paard wat ik nu een tijdje rijd valt heel snel weg over zijn buitenschouder.

Ik heb altijd geleerd om mijn buitenbeen en teugel eraan te houden om te begrenzen, door mijn begrenzing loopt hij gewoon heen.
Als ik zijn buitenschouder terug probeer te plaatsen reageert ie niet zo heel erg.

Ook bijv met wijken valt hij over zijn schouder weg.
(Dit doe ik niet met hem, ben voorlopig echt bezig met de basis maar dit heb ik gezien toen iemand anders hem reed)

Hij vind het moeilijk om goed onder te treden met zijn achterhand en mist soms wat impuls. Hij is liever lui dan moe.
Inmiddels heb ik hem wel scherp aan mijn been gekregen dus dat scheelt wel wat.
Als ik hem lekker actief rijd buigt hij netjes af en heeft dan ook heel erg de neiging om terug te vallen in tempo.
Hij is een tijdje gereden door iemand die als hij afboog het wel best vond, als hij maar in de krul liep, tempo maakte dan niet meer uit dus ik denk dat dit ook wel een gewoonte van hem geworden is.

Ik denk dat als hij meer vanuit achter gaat lopen hij misschien ook minder snel weg valt.
Om zijn achterhand sterker te maken doe ik al oefeningen als balkjes draven, achteruit lopen enz.

Hebben jullie hier tips of oefeningen voor die ik kan doen?

Overigens wil ik ook met hem gaan lessen maar wegens corona lukt dat nu nog even niet.

0000

Re: Paard valt weg over buiten schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:47

Het klinkt alsof je goed bezig bent, bedenk dat het doorbreken van slechte gewoontes tijd kost.
Als je de buitenschouder niet voldoende terug onder je krijgt kan het helpen om een beetje buitenstelling te vragen, dat maakt het makkelijker en zo leert hij begrijpen wat je bedoelt. Wat ik zelf ook handig vind is een kort zweepje dat je tegen de schouder kan leggen. Daarmee kan je ter ondersteuning van je beenhulp een beetje tegen de schouder kietelen en hem uitleggen dat hij die moet opschuiven voor je been.
Tot slot is het goed om even te checken of je voldoende ruimte geeft op de binnen teugel. Je paard moet wel kunnen doortreden met het binnenachterbeen, anders kan hij niet anders dan over de schouder wegvallen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:58

Vaak zie je dat je zelf wat strenger bent met 1 binnen hand. Probeer daar op te letten. Let op dat je je paatd niet te veel stelling laat geven. Kleine stukjes contrastelling kan ook een goede oefening zijn.
Let op dat je hem op rechte stukken ook echt recht richt.
Op de 2e hoefslag rijden is ook een goede oefening.

Om hem van achter sterker te maken, rijdt veel overgangen en inderdaad achterwaarts. Stukjes verruimen niet te lang want als je het te lang maakt duikelen ze vaak weer op de voorhand.
Idem voor galop. Kleine stukjes en weer opnieuw aangaloperen.

Heel veel succes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 01:09

Binnenbeen laten vallen, lang en los.
Veel mensen drukken het binnenbeen erin, omdat het paard daaromheen moet buigen, maar als je paard correct buigt, doet hij dat ook wel zonder dat je binnenbeen erin gedrukt zit. Maar met dat gespannen binnenbeen druk je de schouder eruit, en dus valt je paard weg over de buitenschouder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 02:05

Ongezien kan je eigenlijk geen advies geven. Je zal echt foute hulpen geven, maar dat is zo niet te zien.

Wat wel goede oefeningen zijn;
* Een wiebertje rijden. Je rijdt van bijv A naar de hoefslag en van de hoefslag gelijk naar X en van X naar de hoefslag en van daar weer naar A. Ipv rond te rijden, maak je als het ware hoeken.
Elke keer wel van tevoren goed kijken waar je heen rijdt.

*Op een cirkel gaan rijden op de binnenhoefslag en als je paard over de buitenschouder valt, kruis je je cirkel dwars doormidden. En ga je weer verder op de cirkel.

*Een klavertje 4 rijden. Dat is puur voor alles en een ideale basis van goed losrijden. Paard loslaten en alleen wat opvangen als het harder wil of hoofd echt ind e lucht gooit.
Je neemt weer denkbeeldig een cirkel/grote volte in je hoofd. Je rijdt van A naar X en als je bij X bent, rij je kwart rond. Van de hoefslag steek je over naar de hoefslag en daar rij je weer kwart rond. Dan steek je weer het midden over en op de hoefslag kwart rond etc.

eerst in stap, daarna in draf en later galop. Echt proberen de teugels lang te laten en te voelen dat een paard zelf gaat zoeken en ontspannen. Je doet het beide kanten op en kan het ook kleiner maken later.

*Neem een cirkel en pak wat binnenstelling. Daarna verander je van hand dmv een S en hou je dezelfde stelling aan. Dan heb je buitenstelling. Eerst enkele pasjes en daarna steeds meer. Het kan zwaar zijn voor een paard die de oefening nog niet kent, dus stapsgewijs werken.
Je kan ook je cirkel pakken en dan buitenstelling vragen. Na enkele passen of later enkele rondjes pak je de andere cirkel en zet je hem om waar je van de ene cirkel naar de andere gaat. Dus kom je op de andere hand mnet weer buitenstelling.

Ik ben al jaren western ruiter en gaf vroeger engels les en daarna beiden. Maar ook engelse ruiters liet ik body control doen. Je gaat stil staan en probeert alleen de schouders te verplaatsen. Daarna probeer je ook de heup te verplaatsen. Het is meer bewust wording, maar kan erg helpen bij vervolg oefeningen.

Dat je nu geen moeilijke oefeningen doet is helemaal goed. Als je straks weer gaat wijken, doe je 1 pasje opzij en rij je daarna voorwaarts weg. Je houdt dan het voorwaartse in het hoofd en een paard wordt meestal rechter van vooruit.

Maar bij alles geldt; zonder begeleiding en iemand die erbij staat te kijken is het lastig. Grote kans dat je scheef zit, te weinig buitenhand gebruikt, binnenhand laat zakken etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:48

bcd94 schreef:
Hoi!

Een paard wat ik nu een tijdje rijd valt heel snel weg over zijn buitenschouder.

Ik heb altijd geleerd om mijn buitenbeen en teugel eraan te houden om te begrenzen, door mijn begrenzing loopt hij gewoon heen.
Als ik zijn buitenschouder terug probeer te plaatsen reageert ie niet zo heel erg.

...ik ben van de school:'oefeningen zijn gereedschap'.
Je begint in stap aan de lange teugel.
Stel, je bent op de rechterhand en hij ziet links in de verte iets interessants. Laat m een soort van wijken voor je rechterbeen.
En doe 'de snake walk', een soort van slangevolte. Maar het zijn hoeken, en ze zijn onregelmatig. Jij bepaalt of je laten we zeggen vanaf de D met 30 of 40 graden naar links gaat, of je drie, vier vijf of zes pas rechtuit gaat (recht betekent recht!) en hoe scherp je daarna naar rechts gaat, etc etc.
Kun je al leuk het plaatsen van de schouders oefenen.

En: kleine tip: buitenbeen als begrenzer is ook echt een been - niet je kuit. Sommigen zeggen knie, anderen zeggen dijbeen, weer anderen spreken van een veegbeweging met je hele been.
Citaat:
Hij vind het moeilijk om goed onder te treden met zijn achterhand en mist soms wat impuls. Hij is liever lui dan moe.
Inmiddels heb ik hem wel scherp aan mijn been gekregen dus dat scheelt wel wat.
Als ik hem lekker actief rijd buigt hij netjes af en heeft dan ook heel erg de neiging om terug te vallen in tempo.
Hij is een tijdje gereden door iemand die als hij afboog het wel best vond, als hij maar in de krul liep, tempo maakte dan niet meer uit dus ik denk dat dit ook wel een gewoonte van hem geworden is.

Ik denk dat hij vreselijk stijf is.
Mind: er was een tijd dat zaken als schouderbinnenwaarts gewoon tot het basisgereedschap van een beetje ruiter hoorden.
Mijn tip: vierkantjes stappen met correcte stelling en buiging.
Zoiets als vier pas/ 90 graden buigen, zes pas rechtuit, weer vier pas/ 90 graden buigen.
Die afwisseling buig - recht - buig werkt sneller dan 10x de grote volte.
(Uiteraard is 'valse stelling', bovenste twee halswervels naar binnen 'taboe'. In het zadel zie je het oogkapje schemeren.)

Bij een correcte buiging vaak halt, aaien en lieve woorden. (Vooral als je de overgang stap-halt op zit en gewicht kunt maken een extra oefening! "Dus ruim belonen".)
En op gegeven moment ga je vierkante slangevoltes maken, grote voltes als honingraat, etc etc.

...in mijn ervaring: de eerste les 'moest het nog wennen', halverwege de tweede les zagen we een blije snoet en een voorwaarts paard!
(De verklaring was ongeveer als volgt: een paard is een dier van beweging, dus weinig voorwaartse drang 'zou niet moeten'. Het gebrek aan souplesse zorgde voor de 'rem'.)

Citaat:
Ik denk dat als hij meer vanuit achter gaat lopen hij misschien ook minder snel weg valt.
Om zijn achterhand sterker te maken doe ik al oefeningen als balkjes draven, achteruit lopen enz.

Prima, en afwisselen met halsstrekken en af en toe een paar pasjes wat verruimen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:59

Bedankt voor jullie tips!
Ik ga ermee aan de slag

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:08

Als je bij die oefeningen die ik beschreef pionnen neerzet heb je vaak wat steun.

Stel je rijdt dan naar een pion bij A kijk je naar de pion. Voor je bij die pion bent en de hoek maakt, kijk je al naar je volgende pion op de hoefslag. Anders krijg je vaak alsnog grote bochten.