Pony is opeens heel traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LauravdHam

Pony is opeens heel traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 16:39

Hoi allemaal,

De laatste paar dagen is mijn pony heel erg traag en heel slecht aan het been. Hij is altijd aan het begin van de training wel slecht aan mijn been, maar dit wordt dan al gauw beter. De afgelopen paar weken werd hij wel steeds sterker, maar dit is nu al veel minder. Ineens de laatste paar dagen is hij heel erg sloom. Hij is bijna niet in draf of galop te krijgen terwijl ik er normaal gesproken maar aan hoef te denken en hij doet het al. Het gekke is dat hij aan de voorkant wel heel fijn loopt en niet echt gaat trekken ofzo. Ook loopt hij niet kreupel. Ik heb het de afgelopen dagen aangekeken, maar begin nu toch de twijfelen of er niet iets anders aan de hand is. Wat wel heel gek is, is dat ik twee dagen geleden even ging uitstappen op een zandpad bij ons achter het huis het toen ging hij ineens wel heel snel lopen, dus ik dacht misschien is hij een spelletje met mij aan het spelen. Maar vandaag ging ik weer in de bak rijden en was hij gewoon niet vooruit te branden. Ik begin me een beetje zorgen te maken en weet nu niet goed wat ik moet doen. Zo ken ik hem helemaal niet, want hij is eigenlijk altijd heel voorwaarts. Dat hij aan het begin van de training slecht aan mijn been is of moet opwarmen snap ik, maar het wordt nu gewoon niet beter en dit ben ik niet van hem gewend. Heeft iemand misschien een idee wat ik moet doen? Moet ik het gewoon nog even aankijken of wat zou er aan de hand kunnen zijn? In de wei doet hij ook gewoon normaal en kan hij ook heen en weer rennen. Ook eet en drinkt hij gewoon normaal.

liesell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:35

Je bent er goed op tijd bij. Een pony die plotseling wat trager is, kan werkelijk vanalles zijn. Zolang je pony in de wei en op stal wel gewoon levendig is en eet en drinkt, zou ik mij er niet te veel zorgen om maken.

Misschien is hij het werk in de bak een beetje zat en verveeld hij zich. Dan kan je proberen hem wat meer uit te dagen, of eens een ander soort training doen. Het feit dat je aangeeft dat hij met buiten uitstappen veel meer tempo had is voor mij wel een indicatie dat je het misschien in deze hoek moet zoeken.
Het kan ook gewoon een off-day zijn, iedereen heeft wel eens een dag dat ze er geen zin in hebben.
Als er geen wijziging is geweest in zijn voer of de inspanning die hij moet leveren, lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat dat ermee in verband staat.

Ik zou zeggen, kijk het nog even aan. Probeer wat andere dingen die hem prikkelen, welke hij leuk vindt. Is hij na een paar dagen nog niet de oude kan je altijd nog eens kijken of je het nodig vindt een DA erbij te halen.

Lindsey_99

Re: Pony is opeens heel traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:43

Zou de temperatuur van de laatste dagen ermee te maken hebben?
Hoeveel wissel je af? Buitenritten en bakwerk? Helemaal met de warmte van de laatste dagen is het niet zo raar dat ze geen zin hebben in zwaar bakwerk. Een buitenritje is dan wel leuker en plezieriger.
Zet het 'spelletje spelen' maar uit je hoofd. Zo denken paarden over het algemeen niet.
Vandaag was het weer prima temperatuur voor de paarden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:58

Drinkt en eet de pony goed? Hoe is de kleur van de urine! Als de kleur erg donker is en de pony stijf, kan het wijzen op spierbevangenheid (maandagziekte). Dan is spoedig behandeling nodig!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:04

Kan van alles zijn inderdaad. Als zijn urine er normaal uitziet, hij normaal mest, hij in het land gewoon normaal reageert en eet en drinkt en zijn temperatuur normaal is zou ik het even aankijken. Kan best zijn dat hij last heeft van de rui en temperatuur bijvoorbeeld. Wel goed in de gaten houden!

Suusbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:48

LauravdHam schreef:
Hoi allemaal,

De laatste paar dagen is mijn pony heel erg traag en heel slecht aan het been. Hij is altijd aan het begin van de training wel slecht aan mijn been, maar dit wordt dan al gauw beter. De afgelopen paar weken werd hij wel steeds sterker, maar dit is nu al veel minder. Ineens de laatste paar dagen is hij heel erg sloom. Hij is bijna niet in draf of galop te krijgen terwijl ik er normaal gesproken maar aan hoef te denken en hij doet het al. Het gekke is dat hij aan de voorkant wel heel fijn loopt en niet echt gaat trekken ofzo. Ook loopt hij niet kreupel. Ik heb het de afgelopen dagen aangekeken, maar begin nu toch de twijfelen of er niet iets anders aan de hand is. Wat wel heel gek is, is dat ik twee dagen geleden even ging uitstappen op een zandpad bij ons achter het huis het toen ging hij ineens wel heel snel lopen, dus ik dacht misschien is hij een spelletje met mij aan het spelen. Maar vandaag ging ik weer in de bak rijden en was hij gewoon niet vooruit te branden. Ik begin me een beetje zorgen te maken en weet nu niet goed wat ik moet doen. Zo ken ik hem helemaal niet, want hij is eigenlijk altijd heel voorwaarts. Dat hij aan het begin van de training slecht aan mijn been is of moet opwarmen snap ik, maar het wordt nu gewoon niet beter en dit ben ik niet van hem gewend. Heeft iemand misschien een idee wat ik moet doen? Moet ik het gewoon nog even aankijken of wat zou er aan de hand kunnen zijn? In de wei doet hij ook gewoon normaal en kan hij ook heen en weer rennen. Ook eet en drinkt hij gewoon normaal.

Hoe is het nu ondertussen?
Laatst bijgewerkt door Suusbloem op 29-04-20 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:15

Hoihoi, bij mij was traagheid een van de symptomen van zandkoliek. Je zou een keer mest in een zakje kunnen opvangen en mengen met water. Dan weet je snel.

LauravdHam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 19:20

Hoi,

Het gaat al een stukje beter. Ik heb de laatste paar dagen geprobeerd om zoveel mogelijk het werk af te wisselen. Normaal gesproken doe ik dat alleen door te longeren, hem dressuurmatig te rijden of vrij te geven. Ik probeer het nu nog meer af te wisselen door ook balkjes te gaan draven. Ik merk dat hij dit heel leuk vind en er wel weer wat actiever door wordt. Ik denk dat op buitenrit gaan hem ook heel goed zou doen, maar we hebben net een nieuwe shetlander en ze zijn maar met z'n tweeën dus ik wil die shetlander niet gelijk zolang alleen laten. Wel kan ik even uitstappen op een zandpad achter ons huis dus dat doe ik nu ook veel. Ik probeer dus zoveel mogelijk af te wisselen, zodat hij het in ieder geval niet saai kan vinden. Verder eet en drinkt hij nog steeds goed en in de wei doet hij ook normaal. Ik kijk het nog even aan door veel af te wisselen, maar het gaat al beter.

Ik moet ook toegeven dat doordat het rijden de laatste paar weken iets minder ging, ik mij alleen maar daar op ging focussen en alleen maar hetzelfde deed. Waarschijnlijk begon hij het dus saai te vinden dus ik hoop dat het hierdoor snel beter gaat. Ook is de rijvereniging dicht door corona, dus reed ik alleen maar in dezelfde bak terwijl dit normaal gesproken ook veel afgewisseld wordt.