Val angst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Val angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:36

Hey, ik heb een vraagje, ik heb een beetje angst om te vallen, en ik weet niet goed hoe ik hier van af moet komen, hoe doen jullie dit?

_Tara_

Re: Val angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 16:41

Wat vervelend dat je hier last van hebt. Weet je waar de angst vandaan komt? Ik denk dat het er om gaat dat je je paard vertrouwt en ook jezelf. Door steeds de grens een beetje op te zoeken van je angst en te ervaren dat je gewoon blijft zitten, ga je je vanzelf steeds vertrouwder voelen.

Ik durfde zelf een paar jaar geleden bv nog niet eens in galop door de rijbak met m'n eigen paardje. Nu gaan we in rengalop door 't bos :D Maar dat heeft dus echt tijd gekost, veel lessen en stapje voor stapje m'n grenzen verleggen en vertrouwen opbouwen.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 16:51

_Tara_ schreef:
Wat vervelend dat je hier last van hebt. Weet je waar de angst vandaan komt? Ik denk dat het er om gaat dat je je paard vertrouwt en ook jezelf. Door steeds de grens een beetje op te zoeken van je angst en te ervaren dat je gewoon blijft zitten, ga je je vanzelf steeds vertrouwder voelen.

Ik durfde zelf een paar jaar geleden bv nog niet eens in galop door de rijbak met m'n eigen paardje. Nu gaan we in rengalop door 't bos :D Maar dat heeft dus echt tijd gekost, veel lessen en stapje voor stapje m'n grenzen verleggen en vertrouwen opbouwen.

Ik ben eens een keer een paar meter door de lucht gevlogen en niet zo zacht neer gekomen

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:29

Heb ik ook, inmiddels een (wat ouder) paardje gevonden waarmee ik kan lezen en schrijven.
Ik had met haar echt een klik, denk dat dat ook belangrijk is.
Inmiddels rijd ik ook een 3 jarige in de bak.

Ik had mijn sleutelbeen en hand gebroken door een val in het bos

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 17:40

00000000 schreef:
Heb ik ook, inmiddels een (wat ouder) paardje gevonden waarmee ik kan lezen en schrijven.
Ik had met haar echt een klik, denk dat dat ook belangrijk is.
Inmiddels rijd ik ook een 3 jarige in de bak.

Ik had mijn sleutelbeen en hand gebroken door een val in het bos

Nouja met mijn paard heb ik ook echt een klik, maar ben op elk paard best angstig, op mijn paard dus bijna niet, alleen bang om te vallen, dus dan zit ik al in mij zelf, wel of niet rijden? Dalijk schrikt ze, val ik eraf, zo gaat het dan in mijn hoofd

Ik ben zelf heel erg onzeker, dus dat speelt ook een rol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:14

Ik zou lessen nemen bij een fijne instructie. Iemand die je probleem kent en begrijpt en van daaruit les geeft.
Ik ben er meerdere malen keihard afgegaan en was daardoor heel veel vertrouwen verloren. Instructie met begrip daarvoor heeft me veel gebracht, steeds met beleid en vertrouwen mijn grens opgezocht. Ik ben nog steeds geen held, maar ben niet meer angstig om op mijn paard te stappen. Rengalop door het bos doe ik niet, maar dat hoeft ook niet. Ik heb voor de tweede maal instructie van iemand die begrip heeft voor mijn dingen en me vanuit daar op weg helpt!

Knabbel1070

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 18:18

Waarom ben je bang? Waarvan word je bang? Stel zulke vragen aan je zelf en probeer het vanuit daar op te lossen. Dus ben je bijvoorbeeld bang dat ze er in de galop vandoor schiet ga dan eerst de stap en draf heel goed trainen en dan langzaam de galop er bij pakken mat kleine stukjes. Ben je bang dat ze ergens van schrikt ga dan schriktraining doen aan de hand en met het rijden je paard goed bezig houden zodat je op hem gefocust blijft en het dan wat kan beperken. Je zal vertrouwen moeten krijgen in je paard dus desnoods ga je eerst een maand alleen maar stappen. Als je het vertrouwen weer krijgt komt het goed!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 19:57

Dankjewel iedereen, jullie helpen mij wel

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:13

Misschien zou het doen van een valtraining je ook helpen? Mocht je dan toch vallen weet je dat je goed terecht komt. Ik weet dat er soortgelijke trainingen zijn vanaf een paard, maar je kan ook leren vallen gewoon op de grond.

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 20:16

Ik heb ook val angst, zeker als ik alleen naar buiten ga, dit doe ik dus ook zelden.

Ik kreeg als tip om als de angst komt even afstappen en samen verder lopen, zodra de angst weg is weer opstappen, en dit dan opbouwen en uit eindelijk blijven zitten, de angst zit vaak tussen je oren, tenminste bij mij wel.

Ik ben hem nu aan het leren dat zodra ik HO zeg hij meteen stil staat, vanaf de grond gaat het nu super goed, straks moet hij dit ook onder het zadel kunnen, als er dan een angst situatie ontstaat zeg je gewoon HO en hij staat stil

liesell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:42

Lessen nemen zou je hierbij wel kunnen helpen. Neem er rustig de tijd voor, het is niet iets waar je 1 2 3 vanaf bent. Maar met jou zijn er vele andere ruiters welke hier tegenaan zijn gelopen (en er wel vanaf zijn). Probeer op je ademhaling te letten als er zo'n vlaag van angst over je heen komt. Wordt het te erg? Dan zou ik even afstappen, wandel even ernaast en probeer het daarna nog een keer. (Afstappen zou ik alleen niet doen als je paard loopt te vervelen/klieren. Dan hou je dat gedrag namelijk in stand ;) )

Je kan ook nog proberen voor jezelf opzoek te gaan naar zekerheidjes. Misschien vindt je het bijvoorbeeld fijn om een lusje aan je zadel te bevestigen. Kleine dingetjes die jou het gevoel van controle (verkleinde kans op vallen) enigszins teruggeven.

In ieder geval heel veel succes, vervelend dat je nog niet optimaal kan genieten van een rit. Maar blijf zoveel mogelijk oefenen en trainen +:)+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:23

liesell schreef:
Lessen nemen zou je hierbij wel kunnen helpen. Neem er rustig de tijd voor, het is niet iets waar je 1 2 3 vanaf bent. Maar met jou zijn er vele andere ruiters welke hier tegenaan zijn gelopen (en er wel vanaf zijn). Probeer op je ademhaling te letten als er zo'n vlaag van angst over je heen komt. Wordt het te erg? Dan zou ik even afstappen, wandel even ernaast en probeer het daarna nog een keer. (Afstappen zou ik alleen niet doen als je paard loopt te vervelen/klieren. Dan hou je dat gedrag namelijk in stand ;) )

Je kan ook nog proberen voor jezelf opzoek te gaan naar zekerheidjes. Misschien vindt je het bijvoorbeeld fijn om een lusje aan je zadel te bevestigen. Kleine dingetjes die jou het gevoel van controle (verkleinde kans op vallen) enigszins teruggeven.

In ieder geval heel veel succes, vervelend dat je nog niet optimaal kan genieten van een rit. Maar blijf zoveel mogelijk oefenen en trainen +:)+

Dat is een goede tip die je daar zegt van je ademhaling! Ik ben zelf ook bezig geweest met m'n ademhaling omlaag brengen en heel m'n lichaam ontspannen. Kost tijd en ik kan je aanraden les te nemen waarbij je ook echt hier aan gaat werken. Het maakt dan niet uit hoe je paard erbij loopt bij wijze van, je bent dan echt alleen bezig met hoe jij zit, hoe jij je voelt en hoe je je zelfvertrouwen/ontspanning en plezier in het rijden weer vergroot.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:20

Ik was ook bang en ook een paar keer er af gevallen,2 keer tijdens de galop op een buitenrit.Toen door omstandigheden naar een andere manege en de lesgever had bij de eerste les al gezien dat mijn zit niet goed was.Ik hing te veel naar rechts.Zitles gehad en de beugelriem links een gaatje langer en dat was de oplossing.Maar ik ben geen talent hoor.Eerder Manky dan Anky.Ook aangegeven dat ik het liefs een rusig paard wil om op te lessen.Bij de vorige manege kreeg je een paard en dat was het.Maar bij sommige paarden het ik al spanning voordat ik erop zat.Dit ook aangeven als dat kan.Maar een goede lesgever weet precies welk paard bij welke ruiter past.Ik heb ook aangegeven dat ik niet met een buitenrit wil galopperen,dat gaat zo hard.Toen afgsproken dat als er een buitenrit kwam met galop ik dan weer naar huis zou gaan.Sorry voor het lange verhaal.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:32

O,ja,ik heb ook zelf een paard en samen met een bokker die les aan huis kwam geven eerst aan het vertrouwen met mijn ruin gewerkt.En zijn vertrouwen in mij.Wij maakte elkaar onzeker met rijden.