pony reageert niet op been!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anna2004

pony reageert niet op been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 21:03

hoi! ik heb even geen idee meer wat ik moet doen..
ik ben momenteel een pony aan het inrijden, en ze reageert niet goed op het been: van halt naar stap krijg ik gewoon geen reactie, maar van stap naar draf reageert ze wel...
de dingen die ik al heb geprobeerd zijn:
- iemand heeft haar aan de hand, en neemt haar mee, zodra ze begint te stappen wordt ze beloont. helaas snapt ze dit alleen op het moment zelf.
- een stemcommando met het grondwerken aan leren, en over brengen vanuit op het zadel
- aan de longeerlijn
-een tikje met de zweep, ik wil haar alleen niet contstant tikjes geven, een iets'harder' tikje/stem zwaarder maken/iets harder been geven.

!!! op elk moment dat ze (ook maar een beetje) reageert om het been wordt ze beloont!!!

dit werkt allemaal niet en ik heb echt geen idee meer wat ik moet doen! ik wil momenteel geen instructeur laten komen ivm covid-19.

ik hoop dat ik niks vergeten ben ik mijn lijstje van wat ik geprobeerd heb ahahha! ik hoop hier misschien nog wat tips op te vangen! :)
Laatst bijgewerkt door anna2004 op 23-04-20 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Re: pony reageert niet op been!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:11

Toch les nemen of het inrijden aan een deskundig iemand overlaten :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:16

Ik zou inderdaad gewoon niet rijden tot je wel les kan krijgen, dit is echt basis en wil je toch wel meteen goed hebben.

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 21:46

Azmay schreef:
Ik zou inderdaad gewoon niet rijden tot je wel les kan krijgen, dit is echt basis en wil je toch wel meteen goed hebben.

ik rijd nu idd al een paar weken niet meer, zo vervelend dat ik nu geen mogelijkheid heb om les te nemen :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:50

Wat hebben jullie aan voorbereidingen gedaan?

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 22:29

Brainless schreef:
Wat hebben jullie aan voorbereidingen gedaan?

ja! ik heb ongeveer ruim 10 maanden gehangen, laten wennen aan het gewicht, iemand met haar laten lopen en ik er op en dan kleine stukjes vaak max. 5-10 minuutjes en alle andere voorbereidingen die er bij horen natuurlijk. ik heb ook redelijk wat langelijnen gedaan, waardoor ze het sturen erg goed opgepakt heeft!

(ik gebruik qua tuig het nalanta bitless bridle, omdat ze aangaf dat ze een bit echt niet fijn vond en grotendeels rijd ik zonder zadel/met barebackpad ik heb wel een zadel, maar deze ligt niet helemaal mooi, dus die leg ik er vrijwel nooit op!)

SuperGuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:42

Heel consequent zijn in je hulpen en overgangen rijden was bij mij de oplossing!

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 22:43

SuperGuus schreef:
Heel consequent zijn in je hulpen en overgangen rijden was bij mij de oplossing!

bedankt voor de tip! :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:45

10 maanden hangen? Zo te lezen weinig ervaring met inrijden. Opzicht geen probleem je moet ergens beginnen maar vraag begeleiding van een ervaren iemand. Inrijden vraagt ook om consequentie en overtuigingskracht naar de pony

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 23:10

StalNollie schreef:
10 maanden hangen? Zo te lezen weinig ervaring met inrijden. Opzicht geen probleem je moet ergens beginnen maar vraag begeleiding van een ervaren iemand. Inrijden vraagt ook om consequentie en overtuigingskracht naar de pony

Hoi! Ik heb niet per se weinig ervaring met inrijden, ik heb het alleen heel rustig aan gedaan aangezien ze dingen soms moeilijk oppakte en ik persoonlijk vond dat ze voor het “fanatieker” in-en doorrijden nog niet klaar was ( dus om ook tijd te rekken). (De pony’s die ik heb ingereden/aan het inrijden ben zijn niet die van mij) ik had dit misschien duidelijker moeten vermelden!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:13

Hoe oud is de pony? Welke manier van belonen gebruik je als ze luistert naar het been?

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 23:20

Tigra_ schreef:
Hoe oud is de pony? Welke manier van belonen gebruik je als ze luistert naar het been?

Ze is nu ongeveer 4,5. Bij het belonen gebruik ik verschillende dingen; enthousiaste ‘stem beloning’ , klopje op dr hals en als ik ze heb krijgt ze wel eens een snoepje!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 01:08

Hoe gaat het longeren?
Is ze dan goed op de stem en voorwaarts?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 03:30

Ik heb een paar paarden gereden die dood voor het been waren.
Wat bij mij werkte was vooral iets leuks doen. Springen, buitenrijden.
Als dat niet kan heb ik nog een ''trucje''. Houdt je kuiten aangedrukt net zo lang tot er reactie komt, laat het gelijk dan ook los als er reactie komt. Dus niet ''schoppen'', maar echt de druk op de buik houden. Dan zal je paardje(Mits basis grondwerk) wijken voor de druk. Als hij dan doorheeft naar voren te moeten, kun je de hulp verkleinen. :)
Het kost je in het begin vast veel beenkracht, maar hopelijk heb je er wat aan. Succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:58

Inrijden belonen met snoepjes?
Basis is lichaamstaal / houding.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:12

Kent ze het longeren op stemhulp wel goed?

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 08:20

Brainless schreef:
Hoe gaat het longeren?
Is ze dan goed op de stem en voorwaarts?

Ja, met longeren reageert ze goed op mijn stem!

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 08:20

Anastasia24 schreef:
Ik heb een paar paarden gereden die dood voor het been waren.
Wat bij mij werkte was vooral iets leuks doen. Springen, buitenrijden.
Als dat niet kan heb ik nog een ''trucje''. Houdt je kuiten aangedrukt net zo lang tot er reactie komt, laat het gelijk dan ook los als er reactie komt. Dus niet ''schoppen'', maar echt de druk op de buik houden. Dan zal je paardje(Mits basis grondwerk) wijken voor de druk. Als hij dan doorheeft naar voren te moeten, kun je de hulp verkleinen. :)
Het kost je in het begin vast veel beenkracht, maar hopelijk heb je er wat aan. Succes!

Bedankt voor de tip!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:27

Als ze met longeren goed op de hulpen reageert dan laat je haar longeren terwijl je er op zit en ga je zo de hulpen bevestigen. Dus als de longeur voorwaarts vraagt dan geef jij been. Ze moet die koppeling leren maken. Net zo lang tot ze snapt dat been voorwaarts is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:28

Als je pony nog niet geleerd heeft wat een beenhulp betekent, kán ze er natuurlijk ook nog niet op reageren zoals een volledig beleerd paard.

Je zal haar moeten gaan uitleggen wat je van haar wil met dat soort signalen.
Het is niet zo dat een veulen geboren wordt, en dat een beenhulp al ingeprogrameerd zit.

Ik denk echt dat je hier hulp bij nodig hebt, niet zelf aanrommelen.

Het is zo in een berichtje op bokt niet even kort uit te leggen hoe je dit aan moet pakken.
Er spelen zo veel kleine dingen mee, je moet zo exact óp het moment reageren op wat er op éxact dát moment allemaal gebeurt.

Daar moet iemand live bij zijn.

Dus ofwel tóch instructie laten komen (in NL mag dat gewoon, België niet) ofwel van alles met de piny doen maar met rijden wachten tot er wél instructie komt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:35

Wat is jouw beenhulp van halt naar stap en van stap naar draf?
Heb jij ook wel eens geprobeerd om met jou pony te rijden aan de longeerlijn en dat iemand anders erbij die jou pony vast houdt en op die stem commando?

Wat voor pony is het ?

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 08:45

jansje73 schreef:
Wat is jouw beenhulp van halt naar stap en van stap naar draf?
Heb jij ook wel eens geprobeerd om met jou pony te rijden aan de longeerlijn en dat iemand anders erbij die jou pony vast houdt en op die stem commando?

Wat voor pony is het ?

Hoi ja dit heb ik geprobeerd, maar niet met succes.. het is een new forest pony!

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 08:47

Femke_Tweety schreef:
Als je pony nog niet geleerd heeft wat een beenhulp betekent, kán ze er natuurlijk ook nog niet op reageren zoals een volledig beleerd paard.

Je zal haar moeten gaan uitleggen wat je van haar wil met dat soort signalen.
Het is niet zo dat een veulen geboren wordt, en dat een beenhulp al ingeprogrameerd zit.

Ik denk echt dat je hier hulp bij nodig hebt, niet zelf aanrommelen.

Het is zo in een berichtje op bokt niet even kort uit te leggen hoe je dit aan moet pakken.
Er spelen zo veel kleine dingen mee, je moet zo exact óp het moment reageren op wat er op éxact dát moment allemaal gebeurt.

Daar moet iemand live bij zijn.

Dus ofwel tóch instructie laten komen (in NL mag dat gewoon, België niet) ofwel van alles met de piny doen maar met rijden wachten tot er wél instructie komt.

Hoi! Ik weet natuurlijk dat ik de been hulp moet aanleren, maar dat is dus wat niet lukte, op verschillende manieren geprobeerd. Ik kan helaas nu nog geen instructeur langs laten komen Ivm de eigenaar van de pony’s die in een risicofactor zit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:04

Als hulp nu niet lukt, laat het verder beleren onder het zadel dan voor wat het is tot je wel iemand kunt laten komen.

Op de grond kun je genoeg doen met werken aan de hand. Probeer daar je uitdaging in te vinden voorlopig. Er is meer dan longeren alleen :)

anna2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 09:12

Ineke2 schreef:
Als hulp nu niet lukt, laat het verder beleren onder het zadel dan voor wat het is tot je wel iemand kunt laten komen.

Op de grond kun je genoeg doen met werken aan de hand. Probeer daar je uitdaging in te vinden voorlopig. Er is meer dan longeren alleen :)

Ja klopt! Ik heb de afgelopen paar weken ook niet gereden, omdat ik eerst een oplossing (dus ook tzt instructie) wil hebben!

[heeft iemand nog suggesties voor een goede instructeur in de omgeving van noord Drenthe die op locatie kan komen?]