is zagen en zachtjes knijpen voor contact hetzelfde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rebbelx

is zagen en zachtjes knijpen voor contact hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 14:46

ik denk dat ik dit hier kan vragen en anders hoor ik het wel!

ik hoor altijd overal verschillende meningen over hoe je contact kan zoeken met je paard. zo hoor je bijvoorbeeld dat zagen absoluut niet de goeie manier is, maar ik hoor ook dat mensen zeggen dat je zachtjes moet knijpen in het bid. is dit het zelfde principe als zagen of is dit wel goed om contact te zoeken? of behoord dit bij de trucjes die niet goed zijn voor het paard.

Anoniem

Re: is zagen en zachtjes knijpen voor contact hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:50

Zagen is echt met grof geweld je paard in een bepaalde houding zetten. Kneepjes geven is meer vragen. Of ook wel halve/hele ophoudingen maken. Je moet je paard constant de vraag stellen, als deze nog niet ontspannen over de rug loopt, om te ontspannen. Bij dit trucje hoort ook van achter naar voor rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:51

Tandjes poetsen is ook zo'n gevleugelde uitdrukking
Zachtjes knijpen lijkt op hand sluiten en heeft hetzelfde effect.
Zagen of tandjes poetsen is uitermate pijnlijk voor een paardenmond.
En het zijn geen trucjes. maar een middel om te communiceren met een paard( }> )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:51

Zagen is harder dan kneepjes. Je moet eigenlijk denken dat je een kuikentje in je hand hebt en daar moet je zachtjes in knijpen. Kuikentje moet wel blijven leven :D

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:59

Ik moest dit vroeger oefenen door met eieren in mijn handen te rijden :) genoeg druk dat hij niet uit je hand valt, maar zeker niet zo veel dat hij breekt.

Heel licht druk verhogen dmv kneepjes in je teugel is prima, dat is geen trekken aan of heen en weer trekken van de teugels. Echter komt de echte ontspanning uit het van achter naar voor rijden en kun je daarna je paard uitnodigen (dmv zachte kneepjes, dit heeft ook alleen effect met constante contactteugel) om te zakken om het plaatje af te maken. Andersom heeft geen nut.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:05

Voor mij is het grootste verschil nog dat bij zagen er met beide handen om en om stevig ingewerkt wordt op de mond zonder rustmoment. Dat verklaart ook de naam "zagen" je zaagt / flost als het ware door de mond wat absoluut niet de bedoeling is. Meestal gaan de koppies van die paardjes ook ritmisch heen - en -weer met die handen....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:07

Ja, in de basis wel bij om en om kneepjes geven (1x 1 hand sluiten niet). En ja, in mijn ogen is het ook beide ongewenst.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:11

Op de manage leerde ik vroeger om met kneepjes om en om het paard "in de krul" te laten lopen. Zowel de kneepjes als de krul is echter niet wat je moet willen. (Laat staan zagen :( )

Door je teugels op maat te houden, met je handen mee te bewegen met de beweging van het hoofd van je paard én je paard in balans en op gelijkmatig tempo te laten lopen, gaat je paard vanzelf met een mooie aanleuning lopen. Daar hoeven je handen niks van kneepjes of zagen voor te doen. :)

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:13

Denk dat bij zagen niet meer met gevoel gereden wordt. Bij kneepjes voel je aan welke kant er vast gehouden wordt en vraag je om los te laten. Vaak is dit ook de kant waar het paard teveel gewicht op zet of soms vind het paard het moeilijk de kaak los te laten.
Bij zagen is niet meer te voelen of je de juiste reactie heb gekregen.

Het is ook zo afhankelijk van het paard. Bij mijn pony die snel gespannen en kijkerig is, moet ik de kaak wel losvragen.
Als ik mijn andere paard correct rij laat zij zelf al los en zoekt de hand op. Die is ook wel relaxter en heeft minder aandacht voor de omgeving.
Het is dus zeker niet fout om wat te vragen, bij sommige paarden is alleen correct rijden al voldoende om na te geven en andere hebben gewoon wat extra hulp nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:47

Ruiters en Rechters van Ernst Van Loon geeft hier een andere oplossing voor. Weerstand biedende hand.

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:04

top! dank jullie wel voor alle duidelijke antwoorden :D

ik zocht inderdaad in de richting van vragen om contact. ik rij vaak met mensen samen die wel meer contact zoeken door te dwingen maar ik ben er van overtuigt dat het beter voor het paard kan.

want wanneer je je paard dwingt haal je (lijkt mij) niet het zelfde resultaat. uiteindelijk wil je dat je paard zijn benen er ietsjes onder zet en het paard en zijn rug meer ontspant (toch?) wanneer je van voren dwingt gaat hij (lijkt mij) juist meer op zijn voor benen leunen en dat is niet wat je wil (denk ik) want dan ben je niet met het volledige lichaam in harmonie aan het rijden maar dwing je de besturing aan de voorkant af. (toch?)

dit is wat ik denk te horen hoe het moet. als ik fout zit hoor ik het graag. ( ik zet telkens tussen haakjes ''denk ik'' , ''toch?'' , ''lijkt mij'' omdat ik niet de gedachte bij jullie wil wekken dat ik denk dat ik weet hoe het moet, ik ben namelijk nog tamelijk onervaren en probeer het op de goeie paardvriendelijke manier te leren en daarnaast)

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:15

Tja wat zijn kneepjes, als dat een keer je hand sluiten en weer meegeven is, lijkt dat verder niet op zagen, maar als iemand nou heel snel links-rechts kneepjes zit te geven, doe je eigenlijk hetzelfde als bij zagen, maar dan minder hard..
Maar inderdaad, met afdwingen krijg je niet een paard wat ontspannen door het lijf loopt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:16

Zagen is fout, dat is hard. Maar hoe hard is een kneepje en hoe hard zagen, wanneer word het een het ander?

En kneepjes, is dat nu vaak zo nodig? Ik denk van niet.
Als je een kneepje als ophouding geeft is er natuurlijk niet veel aan de hand.
Je hand sluiten als hij ineens omhoog vliegt bij het zien van iets en wil versnellen. oke.
Maar wat ik zie is dat mensen menen als een paard zelf de hand niet opzoekt gaan ze dat zelf doen, druk hier, kneepjes daar.
Maar dat is naar wat ik geleerd heb toch echt de verkeerd om methode.
Hou je hand ontspannen, een contactteugel, dat is niet meer dan wat je teugel weegt. En laat je handen als zachte elastiekjes mee gaan met de mond.
En doe verder niets met die handen. (makkelijker gezegd dan gedaan) en ga werken aan je beenhulpen en je zithulpen.
Daarmee stuur je, daarmee krijg je lengtebuiging, daarmee versnel je, daarmee vertraag je.
Natuurlijk gaat dat op een net zadelmakke nog niet zo, maar dat hoort wel het doel te zijn.
En uiteindelijk zoekt je paard vanzelf een lichte druk op. En kun je het hoofd plaatsen waar je wilt.
Helaas zijn de voorbeelden in de top ook vaak niet meer zo lekler en word heel dat kneepjes, kneden, kuikentjes een slachtpartij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:19

Je moet in mijn bijzijn iig niet kneepjes zeggen, dan heb je ruzie.

Maar zelf rij ik mijn paard blijkbaar ook heel raar, ik hou contact met de teugel zonder geknijp, en dan als ik wat overgangen rijd en stelling vraag gaat ze vanzelf nageven. Eventueel geef ik wat been. Ik heb echter nog nooit een instructeur het zo uit zien leggen...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:27

Ik heb het concept 'kneepjes' nooit zo goed begrepen... zelf nooit gebruikt eigenlijk. Ik heb juist altijd geleerd dat ik zoveel mogelijk een stille hand moet hebben.

Daarbij, hoe 'hard' deze kneepjes moeten zijn verschilt denk ik ook van persoon tot persoon. Je zult er vast ook wel tussen hebben die echt hard inwerken, waardoor het meer op zagen begint te lijken...

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:31

moet een stille hand volgens jou dan mee bewegen met het paard?

ik zie kneepjes denk ik als hele lichte bewegingen. je hoeft je hand er niet voor te verplaatsen dan vind ik het al meer zagen maar dan wat minder heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:46

rebbelx schreef:

ik zie kneepjes denk ik als hele lichte bewegingen. je hoeft je hand er niet voor te verplaatsen dan vind ik het al meer zagen maar dan wat minder heftig.

Een stille hand is in de paardenwereld het volgen van de paarden mond. Dus hoe beter jij die beweging volgt hoe stiller je hand lijkt. Eigenlijk beweeg je dus wel, maar het lijkt stil. Vandaar die term.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:49

Hoewel het zogenaamde zagen harder gedaan zal worden dan kneepjes, komt het op hetzelde neer: het hoofd naar beneden proberen te krijgen dmv je handen.
Naar mijn mening is dat niet echt hoe het hoort.
Een gebalanceerd ontspannen en sterk paard hoort dit zelf op te kunnen zoeken.
Wel is het belangrijk mee te gaan in de beweging die het dier maakt bij elke stap, dus niet je hand vast zetten, maar flexibel houden zodat het hoofd onbelemmerd kan bewegen zonder meer druk te hebben op een bepaald punt in de pas
Laatst bijgewerkt door FjeLOVER op 23-04-20 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:49

Kijk eens een keer naar het bit in de mond als jij "kneepjes" geeft. Vaak beweegt dat toch een heel stuk grover dan je denkt/de bedoeling van de ruiter is..

Zelf gebruik ik het nooit, net als zagen. Ik houd mijn hand zo stil mogelijk, wat inhoudt dat ik probeer mijn hand de mond te laten volgen zodat ik zo min mogelijk ruis veroorzaak.

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:51

Marije_1997 schreef:
rebbelx schreef:

Een stille hand is in de paardenwereld het volgen van de paarden mond. Dus hoe beter jij die beweging volgt hoe stiller je hand lijkt. Eigenlijk beweeg je dus wel, maar het lijkt stil. Vandaar die term.

ah dankje dat is mooi om te weten :D

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 16:54

dus, volgens de meesten moet je paard het zelf kunnen opzoeken en wanneer dit nog niet lukt of je nog niet in dat stadium bent kwa rijden op dat paard dan moet je je eerst richten op voorwaarts rijden? want uiteindelijk wil je je paard in ontspanning voorwaarts aan de hand toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:54

rebbelx schreef:

Uiteraard. Zo is 'stilzitten' dus precies meebewegen met je paard.
Hou je beide handen eens horizontaal boven elkaar. De onderste is je paard, de bovenste ben jij.
Beweeg de onderste hand op en neer en hou je bovenste hand stil. Wat gebeurt er nu? Je onderste hand (paard dus) knalt tegen jou aan.
Doe hetzelfde nog eens en beweeg beide handen op dezelfde manier op en neer. Nu zit je dus optisch stil op je paard.

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 17:45

dankjewel Kinke, ik vond je uitleg erg duidelijk! jammer dat ik dit soort dingen nu pas leer... :P het lijkt me dat dit soort dingen zo veel uitmaken voor hoe je rijd voor het paard! :D

een goeie stillen hand lijkt me moeilijk om voor elkaar te krijgen (vooral de eerste keren) zijn er manieren om het zo goed mogelijk te oefenen? en hoe weet je zeker of je hand goed stil is? is dat iets wat je kan voelen (bijvoorbeeld door dat de druk toe of afneemt) of is het juist makkelijker te zien?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 22:03

rebbelx schreef:
ik denk dat ik dit hier kan vragen en anders hoor ik het wel!

ik hoor altijd overal verschillende meningen over hoe je contact kan zoeken met je paard. zo hoor je bijvoorbeeld dat zagen absoluut niet de goeie manier is, maar ik hoor ook dat mensen zeggen dat je zachtjes moet knijpen in het bid. is dit het zelfde principe als zagen of is dit wel goed om contact te zoeken? of behoord dit bij de trucjes die niet goed zijn voor het paard.

1)
Voor mij is de teugels zachtjes in contact nemen het begin.
...of dit een vraag is, mwah. De bedoeling is dat Knollie het fijn gaat vinden of in elk geval accepteert.
De Fransen noemen dit 'la maine bonne', ook wel 'teugels zijn als stokjes', jouw hand volgt de paardenmond.
"Je hand is stil", maar dat wil zeggen dat de hand in stap en galop sowieso beweegt ivm de pendelbeweging van de hals. In draf blijft de hand wel bij doorzitten en lichtrijden waar hij/zij is.
In de spiegel mag je nooit zien dat bij elke pas de teugel strak gaat en weer los, strak en weer los... (Dan zou je dus bij elke pas een rukje te voelen, en je dier ook.)

(Vergelijk het met schouderbuitenwaarts rijden. Ik verzoek mijn juf dan alleen maar over 'links en rechts' te praten...
Op de linkerhand buig je je dier naar rechts - en dan is de rechterschouder opeens de binnenschouder, hoewel die bij het schot zit... Volstrekt logisch, maar soms wat onduidelijk.)

2) Ik ben niet principieel tegen een klein kneepje zo nu en dan, maar dit is niet 'la maine bonne', maar 'la maine savante'. Het doel is nu om de houding van het paard te gaan beïnvloeden. Tricky, want het wordt al gauw het dier in de krul trekken.
Kneepjes hebben dus NIETS met contact van doen!
Af en toe dat kneepje komt dus pas nadat er nadrukkelijk een goed contact is opgebouwd.
Aan de teugel wil zeggen: een dier dat vanuit ontspanning aanspant (een goed ritme/ tempo en rechtrichten helpen hierbij), kantelt het bekken, gaat daarmee dragen met de achterhand. Daar is die hele maine savante nauwelijks voor nodig. 'Das Skala der Ausbilding', zeggen de Oosterburen. Skala is volgens mij een wenteltrap: alle 6 stappen 'moet' je doorlopen om een trapje hoger te komen.

3) Aanleuning is iets wat je krijgt. Omdat je dier ad 1 vertrouwen in de hand krijgt en ad 2 goed gaat lopen.

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 11:12

Dankjewel Janneke2! heel duidelijk en leerzaam :D de volgende keer dat ik te paard ga ga ik er meteen mee aan de slag. ik ga eerst maar even letten op een goeie stille hand.