ik heb moeite met het goed aanvoelen van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rebbelx

ik heb moeite met het goed aanvoelen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:48

hoi!

ik rij op een plek waar veel mensen rijtechnisch op een hoger niveau zitten dan mij,

ik doe altijd mijn best veel te leren en de paardenwereld steeds beter te snappen maar ik heb steeds moeiten met het goed aanvoelen van de paarden waar ik op rij, van achter naar voor lopen etc.

ik rij dus nog steeds een beetje als dat niks wetende ruitertje dat maar een beetje rond hobbelt. ik wil het graag goed doen voor het paard (dus niet heel hard aan de teugel trekken of zagen tot het paard niks anders meer kan dan zakken)

ik krijg helaas bijna geen les maar. ik wil wel graag veder leren of tenminste mezelf niet de verkeerde dingen aan leren. daarom vroeg ik mij af, zijn hier misschien mensen met tips voor mij?

Anoniem

Re: ik heb moeite met het goed aanvoelen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:49

Is heel moeilijk om online tips te geven helaas. Kan je regelen dat je weer meer les krijgt?

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:55

ja, ik ga zo ie zo binnenkort opzoek naar een plek waar ik weer les kan krijgen. als ik dat niet kan vinden ga ik denk ik gewoon weer een tijdje terug naar de manege. je leert er wat langzamer natuurlijk maar het is altijd beter dan geen les. met de corona is het nu natuurlijk een beetje ingewikkeld

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:13

Je kan natuurlijk op youtube zoeken naar instructiefilmpjes en clinics maar je leert dit toch het beste door les te nemen. Het liefst privéles. Is er op je huidige stal niet iemand die je les kan geven of een instructeur uit de buurt die naar jouw stal kan komen?

Wel super dat je hier zo bewust mee bezig bent.

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:17

op de plek waar ik nu pas een maand rij is de mogelijkheid om een afspraak te maken met een instructeur die dan naar locatie kan komen. het paard staat daar in een afgelegen weiland en niet op een pension stal. ik twijfel of ik dat wil gaan doen. ik denk dat ik eerst het paard en de regels daar wat beter wil leren kennen.

ik ben al een hele tijd bezig met het goed aan voelen van mijn verzorg paarden en ook met mijn houding en zit (die is een beetje verpest omdat de manege waar ik vroeger reed mij niet corrigeerde)
maar op een of andere manier lukt het me niet om echt in de goeie ''flow'' te komen met de paarden.

beide paarden waar ik op rijd komen toevallig uit het wild. misschien dat het daar wat mee te maken kan hebben? al denk ik dat het eerder aan mijn kant licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:20

Centered riding kan interessant zijn om je in te verdiepen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:20

Ik weet niet waar je staat, maar ik geef geregeld les bij de hofgeestruiters, die hebben een fijne bak waar je lid kunt worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:22

Citaat:
ik rij op een plek waar veel mensen rijtechnisch op een hoger niveau zitten dan mij

Kunnen deze mensen je niet helpen?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:25

Kijk eens naar de online cursus van Dressage Pro met Rien van der Schaft.
Enorm leerzaam, ik vind het eigenlijk pure basiskennis die elke ruiter moet weten, het beheersen kun je natuurlijk onder begeleiding van een instructeur doen. Het is prijzig maar absoluut waard als je je wilt verdiepen om een goede ruiter te worden.

Booklover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:28

Op de website van de paardenboekhandel staan boeken over dit onderwerp. Hopelijk heeft u daar ook iets aan!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:30

BopjeBo schreef:
Enorm leerzaam, ik vind het eigenlijk pure basiskennis die elke ruiter moet weten, het beheersen kun je natuurlijk onder begeleiding van een instructeur doen. Het is prijzig maar absoluut waard als je je wilt verdiepen om een goede ruiter te worden.

Team By Jill is ook een optie en door de betaalbaarheid misschien iets meer binnen handbereik!

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:31

ciara,

mijn ene verzorgpaartje staat erg dichtbij Driehuis in een weiland. het is wel een goeie tip om te kijken of we daar soms in de bak kunnen rijden! dankjewel

is hogfeestruiters niet in de buurt van die renpaarden fokkerij? of zit ik dan verkeerd met me gedachten?

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:32

o dankjewel Booklover01 dat lijkt me erg tof om te lezen! weet je toevallig hoe het boek heet?

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:34

brokjes schreef:

is dat een boek of een rijstijl of iets in die richting? :?
klinkt erg interessant ik vind het altijd leuk om onderzoek te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:35

rebbelx schreef:
brokjes schreef:

Rijstijl! Genoeg over te vinden in boeken en op internet :D

Booklover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:38

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:42

BopjeBo schreef:

dankje! ik had gister toevallig ook op internet gezocht naar online cursussen over paarden welzijn en dat soort dingen.
ik vind het idd belangrijk om een goeie ruiter te worden. ik hoef er niet perse mijn werk van te maken en ik heb ook niet echt de behoefte om grootse dressuur wedstrijden te rijden, maar het lijkt me wel tof om later een eigen paard te nemen en dan wil ik in ieder geval goeie kennis hebben! en het is altijd leuk om te leren haha

(behalve dan de saaien vakken op school hihi)

ik ga even kijken naar de prijs want ik ben niet de allerrijkste en ik heb natuurlijk ook nog gewoon school helaas

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:51

rebbelx schreef:
brokjes schreef:

Sally Swift schreef 2 boeken. Centered Riding 1 en 2.
Zij werd gehandicapt geboren en leerde rijden "via de omgekeerde wet van de remmende voorsprong": haar moeilijke lichaam dwong haar heel precies te voelen.
Op gegeven moment wilden mensen les van haar, en werd haar gevraagd om een en ander op te schrijven - zelf weer instructeurs opleiden was de volgende stap.

Gratis op Facebook:
* via Thomas en Shana Ritter: 'how can Feldenkrais help riders', een serie gratis 'lessen Feldenkrais', speciaal voor ruiters.
* ...blader wat terug op de pagina's van 4dimensiondressage.
Daar wordt de nadruk gelegd op de verticale balans, en dat je daarna de nagefelijkheid zo ongeveer cadeau krijgt. (Geen gezaag, en vooral een blij paard dat waarschijnlijk lang heel blijft.)

rebbelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 15:38

dankjewel! ik ga meteen even kijken

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:56

rebbelx schreef:
BopjeBo schreef:

dankje! ik had gister toevallig ook op internet gezocht naar online cursussen over paarden welzijn en dat soort dingen.
ik vind het idd belangrijk om een goeie ruiter te worden. ik hoef er niet perse mijn werk van te maken en ik heb ook niet echt de behoefte om grootse dressuur wedstrijden te rijden, maar het lijkt me wel tof om later een eigen paard te nemen en dan wil ik in ieder geval goeie kennis hebben! en het is altijd leuk om te leren haha

(behalve dan de saaien vakken op school hihi)

ik ga even kijken naar de prijs want ik ben niet de allerrijkste en ik heb natuurlijk ook nog gewoon school helaas

Die is ZO aan te raden en gaat volop over de basis!!! En ze hebben nu een april-aanbieding TS. Allerlei filmpjes voor een paar tientjes. Als je meer wilt weten, stuur me dan even een pbtje

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:00

Klopt, vooral al die filmpjes zijn zo'n mooie toevoeging, naast het feit dat o.a. Rien een topmanier van uitleg geven/instructie heeft, heel duidelijk. Maar ook de manier waarop het dus niet moet wordt belicht.
Ook houding en zit vind ik erg leerzaam, allemaal informatie die ik in 35 jaar paardrijden nog niet wist.