Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:wat ik ook vergeten ben,mijn vriendin rijd 1keer per week met hem en bij haar doet hij het niet ?zij weegt 10 kg wel lichter dan ik dus denk.ik dan minder druk?nee rug is niet op foto bedankt voor de tip,osteopaat zei wel dat de rugspieren veel beter zijn dan vorig jaar ,zon foto is dat gewoon bij je dierenarts aan te vragen?Is z'n rug en hals op de foto gezet? Zo nee, dan kan een DA niet zeggen dat het tussen z'n oren zit.
Daarnaast heb ik zoiets idd aan de hand gehad wat op foto's ook niet te zien zou zijn geweest, en dat is pas jaren later duidelijk geworden. Dat paard had ESPA (DSLD, google er maar op) wat heel vaak begint in de banden van de rug. ESPA is overigens wel aan te tonen met een biopt van een peesband in de hals (het nuchal ligament).
Kortom: puberen en koppigheid geloof ik niet zo in. Een paard dat opeens gaat staken heeft 99 van de 100 keer pijn.
En overigens, zo heel erg loperig zijn als wat-ie kennelijk eerst was is ook vaak een teken van pijn.
Pintocrusado schreef:Ibbel schreef:wat ik ook vergeten ben,mijn vriendin rijd 1keer per week met hem en bij haar doet hij het niet ?zij weegt 10 kg wel lichter dan ik dus denk.ik dan minder druk?nee rug is niet op foto bedankt voor de tip,osteopaat zei wel dat de rugspieren veel beter zijn dan vorig jaar ,zon foto is dat gewoon bij je dierenarts aan te vragen?Is z'n rug en hals op de foto gezet? Zo nee, dan kan een DA niet zeggen dat het tussen z'n oren zit.
Daarnaast heb ik zoiets idd aan de hand gehad wat op foto's ook niet te zien zou zijn geweest, en dat is pas jaren later duidelijk geworden. Dat paard had ESPA (DSLD, google er maar op) wat heel vaak begint in de banden van de rug. ESPA is overigens wel aan te tonen met een biopt van een peesband in de hals (het nuchal ligament).
Kortom: puberen en koppigheid geloof ik niet zo in. Een paard dat opeens gaat staken heeft 99 van de 100 keer pijn.
En overigens, zo heel erg loperig zijn als wat-ie kennelijk eerst was is ook vaak een teken van pijn.
Pintocrusado schreef:Ik heb nu iets zeer vervelends,mijn paard is altijd voor de voorruit maar nu gaat hij in draf en dan plots stop en wilt totaal niet meer vooruit dit is dus echt vervelend,nog iemand meegemaakt?mijn zadel is nagekeken,osteopaat komt tweemaal per jaar,veearts heeft onderzocht,tanden zijn in orde maar hij doet het nog steeds,mijn rijinstructeur zei in begin z'n hoofd wat over tedraaien naar een andere kant.heb dat gedaan en dat hielp,nu helpt het niet meer,legt z'n oren in de nek en wilt niet.
Rijinstructeur zegt dat hij koppig is hij is net 7 en heeft idd al alles uitgeprobeerd.
Veearts zegt zit tussen z'n oren want hij mankeert niks.
Z'n bit is een Pessoa en heb al es overgeschakeld terug naar een gewone maar niks lijkt te helpen...
Nu heeft hij het uitgevonden als ik naar links of naar rechts draai en been geef ,over de teugel weg te rennen wat wel gevaarlijk is.
Iemand die tips heeft of dit ook al voorgehad heeft want dit is zeer vervelend..
Elisa2 schreef:vorige eigenaars reden met 1vd zwaarste bitten ik ben dan overgestapt naar gewoon gebroken met succes maar is te enthousiast geworden in de gallop waardoor ik hem met momenten niet kon houden dus Pessoa hielp wel nu heb ik leren kort galloperen en lukt vrij goed dus ben ik zoiezo van plan terug naar normaal te gaan...Pintocrusado schreef:Ik heb nu iets zeer vervelends,mijn paard is altijd voor de voorruit maar nu gaat hij in draf en dan plots stop en wilt totaal niet meer vooruit dit is dus echt vervelend,nog iemand meegemaakt?mijn zadel is nagekeken,osteopaat komt tweemaal per jaar,veearts heeft onderzocht,tanden zijn in orde maar hij doet het nog steeds,mijn rijinstructeur zei in begin z'n hoofd wat over tedraaien naar een andere kant.heb dat gedaan en dat hielp,nu helpt het niet meer,legt z'n oren in de nek en wilt niet.
Rijinstructeur zegt dat hij koppig is hij is net 7 en heeft idd al alles uitgeprobeerd.
Veearts zegt zit tussen z'n oren want hij mankeert niks.
Z'n bit is een Pessoa en heb al es overgeschakeld terug naar een gewone maar niks lijkt te helpen...
Nu heeft hij het uitgevonden als ik naar links of naar rechts draai en been geef ,over de teugel weg te rennen wat wel gevaarlijk is.
Iemand die tips heeft of dit ook al voorgehad heeft want dit is zeer vervelend..
Waarom heb je er een pessoa bit inhangen? naast het uitsluiten van problemen en pijn wat ik als eerste zou doen zou ik ook overstappen naar een andere instructeur. Een die je leert rijden met een gewoon bit en je daar in de rijtechnische ondersteuning en oplossingen biedt die je nodig hebt om een paard goed te rijden.
L1selottel schreef:voorlopig tweede keer gereden na weidegang ,hij durft stoppen dan helpt iemand mij om hem van op de grond vooruit te krijgen ik beloon hem dan enorm en het begint nu beter te gaan eergisteren na 1keer stoppen echt netjes kunnen rijden was echt trots dus hopelijk blijft het zo:-)mijn pony doet dat ook op dit moment het is een bijna 5 jarige tinker, als ik via de grond met haar bezig ben zoals longeren, grondwerk etc. dan snapt ze het en is ze heel braaf maar als ik erop zit en vraag of ze vooruit wil gaan lopen dan snapt ze het niet en gaat ze achteruit lopen, ik heb vervolgens les genomen en aan de longeerlijn loopt ze wel en op buitenrit ook, bij mijn pony is het meer uit een slecht evenwicht en als ik er dan op zit heeft ze geen balans en vind ze het lastig omdat ze me ook niet ziet. ik zou gewoon kijken hoe je samen stapje voor stapje vooruit kan komen en dan goed belonen.