Mijn paard wil niet meer vooruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pintocrusado

Mijn paard wil niet meer vooruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 08:19

Ik heb nu iets zeer vervelends,mijn paard is altijd voor de voorruit maar nu gaat hij in draf en dan plots stop en wilt totaal niet meer vooruit dit is dus echt vervelend,nog iemand meegemaakt?mijn zadel is nagekeken,osteopaat komt tweemaal per jaar,veearts heeft onderzocht,tanden zijn in orde maar hij doet het nog steeds,mijn rijinstructeur zei in begin z'n hoofd wat over tedraaien naar een andere kant.heb dat gedaan en dat hielp,nu helpt het niet meer,legt z'n oren in de nek en wilt niet.
Rijinstructeur zegt dat hij koppig is hij is net 7 en heeft idd al alles uitgeprobeerd.
Veearts zegt zit tussen z'n oren want hij mankeert niks.
Z'n bit is een Pessoa en heb al es overgeschakeld terug naar een gewone maar niks lijkt te helpen...
Nu heeft hij het uitgevonden als ik naar links of naar rechts draai en been geef ,over de teugel weg te rennen wat wel gevaarlijk is.
Iemand die tips heeft of dit ook al voorgehad heeft want dit is zeer vervelend..

Ibbel

Re: Mijn paard wil niet meer vooruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:30

Is z'n rug en hals op de foto gezet? Zo nee, dan kan een DA niet zeggen dat het tussen z'n oren zit.

Daarnaast heb ik zoiets idd aan de hand gehad wat op foto's ook niet te zien zou zijn geweest, en dat is pas jaren later duidelijk geworden. Dat paard had ESPA (DSLD, google er maar op) wat heel vaak begint in de banden van de rug. ESPA is overigens wel aan te tonen met een biopt van een peesband in de hals (het nuchal ligament).

Kortom: puberen en koppigheid geloof ik niet zo in. Een paard dat opeens gaat staken heeft 99 van de 100 keer pijn.
En overigens, zo heel erg loperig zijn als wat-ie kennelijk eerst was is ook vaak een teken van pijn.

Pintocrusado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 08:37

Ibbel schreef:
Is z'n rug en hals op de foto gezet? Zo nee, dan kan een DA niet zeggen dat het tussen z'n oren zit.

Daarnaast heb ik zoiets idd aan de hand gehad wat op foto's ook niet te zien zou zijn geweest, en dat is pas jaren later duidelijk geworden. Dat paard had ESPA (DSLD, google er maar op) wat heel vaak begint in de banden van de rug. ESPA is overigens wel aan te tonen met een biopt van een peesband in de hals (het nuchal ligament).

Kortom: puberen en koppigheid geloof ik niet zo in. Een paard dat opeens gaat staken heeft 99 van de 100 keer pijn.
En overigens, zo heel erg loperig zijn als wat-ie kennelijk eerst was is ook vaak een teken van pijn.
wat ik ook vergeten ben,mijn vriendin rijd 1keer per week met hem en bij haar doet hij het niet ?zij weegt 10 kg wel lichter dan ik dus denk.ik dan minder druk?nee rug is niet op foto bedankt voor de tip,osteopaat zei wel dat de rugspieren veel beter zijn dan vorig jaar ,zon foto is dat gewoon bij je dierenarts aan te vragen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:38

Ik geloof ook niet in puberen en stout bedrag. Het komt ergens vandaag. Dat kan klein ongemak zijn. Het kan groot ongemak zijn. Het uitvinden wat is zo onnoemelijk lastig...
Hoe gaat het zonder zadel, in vrije beweging, aan de longe en op buitenrit?

Ik herken het gedrag. Mijn merrie is eind januari gestopt met draven. Ze wilde niet, ging stilstaan. Aan de longe minder goed te overtuigen weer voorwaarts te gaan dan onder het zadel. Maar ook daar terughoudend en staken. Buiten liep ze nog blij en voorwaarts, totaal niet staken. In de bak wilde ze ecbt niet meer. Niet normaal als het opeens komt opzetten. Ze was zo duidelijk.

Onze zoektocht was wel wat lastig vond ik. Kreupelheida test, bloed onderzoek, eierstokproblemen uit sluiten. Uiteindelijk bij een kliniek gekomen die de beweging van dr achterknieen tegen vind vallen. Na uitverdoving liep ze veel makkelijker. Of dat het probleem is, geen idee. Het is iig een probleem. Dus dat is nu behandeld. We zijn nu 3 dagen weer aan het draven en voorzichtig positief. Ze heeft meer loop lust en is nog niet stil gaan staan.

Het is lastig omdat er wel iets van nare associatie in het hoofd nog kan zitten. Als mijn paard nu weer stopt ga ik proberen er voorzichtig doorheen te rijden. Mocht ze juist meer terug komen dan, dan moeten we verder zoeken....

Succes met het oplossen van de puzzel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:42

Pintocrusado schreef:
Ibbel schreef:

wat ik ook vergeten ben,mijn vriendin rijd 1keer per week met hem en bij haar doet hij het niet ?zij weegt 10 kg wel lichter dan ik dus denk.ik dan minder druk?nee rug is niet op foto bedankt voor de tip,osteopaat zei wel dat de rugspieren veel beter zijn dan vorig jaar ,zon foto is dat gewoon bij je dierenarts aan te vragen?

Laat die vriendin eens 3 keer per week rijden, en jijzelf niet. Probleem wat jij niet hebt dan nog steeds niet bij haar? Dan ligt het aan jou en zou ik samen met een goede instructrice/instructeur opzoek gaan naar wat je fout doet.

Komt het probleem dan wel, dan zou ik zeker een second opinion bij een andere dierenarts doen. Mocht die zo niets vinden/zien, dan willen ze toch vaak graag foto's maken van hals/rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:01

Pintocrusado schreef:
Ik heb nu iets zeer vervelends,mijn paard is altijd voor de voorruit maar nu gaat hij in draf en dan plots stop en wilt totaal niet meer vooruit dit is dus echt vervelend,nog iemand meegemaakt?mijn zadel is nagekeken,osteopaat komt tweemaal per jaar,veearts heeft onderzocht,tanden zijn in orde maar hij doet het nog steeds,mijn rijinstructeur zei in begin z'n hoofd wat over tedraaien naar een andere kant.heb dat gedaan en dat hielp,nu helpt het niet meer,legt z'n oren in de nek en wilt niet.
Rijinstructeur zegt dat hij koppig is hij is net 7 en heeft idd al alles uitgeprobeerd.
Z'n bit is een Pessoa en heb al es overgeschakeld terug naar een gewone maar niks lijkt te helpen...
Nu heeft hij het uitgevonden als ik naar links of naar rechts draai en been geef ,over de teugel weg te rennen wat wel gevaarlijk is.
Iemand die tips heeft of dit ook al voorgehad heeft want dit is zeer vervelend..

Waarom heb je er een pessoa bit inhangen? naast het uitsluiten van problemen en pijn wat ik als eerste zou doen zou ik ook overstappen naar een andere instructeur. Een die je leert rijden met een gewoon bit en je daar in de rijtechnische ondersteuning en oplossingen biedt die je nodig hebt om een paard goed te rijden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:03

Zo’n situatie is heel moeilijk te beoordelen zonder beeldmateriaal. Heb je die?

Daarnaast zou ik sowieso je Pessoa bit eruit halen en met een normaal bitje gaan rijden. Als je paard niet vooruit wil, dan wil je al helemaal niet hem (onbewust) belemmeren met zo’n scherp bit.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:07

Probeer eens om je ideeën rondom "wat zou moeten" van je af te leggen.
Zo kun je zonder verwachtingen op je paard gaan zitten en rustig, geduldig met empathie contact met hem maken.
Denk: mijn paard heeft gelijk, dat heeft hij namelijk, hij kan niet abstract denken maar denkt primair en daarbinnen heb jij iets gedaan wat maakt dat hij op dit moment zo reageert.

Alles dat je paard doet is goed en dient beloond te worden, hij/zij is braaaaf.
Van daar uit stel je een vraag, bijvoorbeeld buig eens naar mij toe om dit worteltje aan te pakken, braaf.
Nu de andere kant.
Iedere reactie is GOED.

Van daar uit ga je een hééél klein stapje verder en dan stap je af.
Zo wordt werken weer leuk.

Niet denken wat zou moeten, maar voelen wat zou kunnen.

En: Allways quit at the right moment.
Dat wil zeggen de moed hebben af te stappen als het goed is, zelfs als dit na 30 seconden is.
Dat is paardentaal.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:33

Het kan ook een kwestie van balans zijn. Ik heb een paard gereden, als ik maar een millimeter te veel uit het midden zat dan ging hij ook staken. Dit was puur omdat hij dan te weinig balans had om mij te kunnen dragen en te lopen.

Bij weinig balans worden veel paarden ook rennerig. Je hebt het zelf vast ook wel is gehad dat je struikelt en steeds harder gaat rennen in de hoop niet voorover te vallen. Hier kan je het goed mee vergelijken.

Ik zou de tips hie rboven van harte nemen en uitsluiten dat het niet iets medisch is. Maar ik zou het ook niet gek vinden als het puur balans is. Omdat hij bij jou in staking gaat en bij je vriendin niet. Wie weet zit zij net wat meer in balans op je paard waardoor zij hem genoeg steun kan bieden.

Pintocrusado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 09:41

Elisa2 schreef:
Pintocrusado schreef:

Waarom heb je er een pessoa bit inhangen? naast het uitsluiten van problemen en pijn wat ik als eerste zou doen zou ik ook overstappen naar een andere instructeur. Een die je leert rijden met een gewoon bit en je daar in de rijtechnische ondersteuning en oplossingen biedt die je nodig hebt om een paard goed te rijden.
vorige eigenaars reden met 1vd zwaarste bitten ik ben dan overgestapt naar gewoon gebroken met succes maar is te enthousiast geworden in de gallop waardoor ik hem met momenten niet kon houden dus Pessoa hielp wel nu heb ik leren kort galloperen en lukt vrij goed dus ben ik zoiezo van plan terug naar normaal te gaan...

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:43

mijn pony doet dat ook op dit moment het is een bijna 5 jarige tinker, als ik via de grond met haar bezig ben zoals longeren, grondwerk etc. dan snapt ze het en is ze heel braaf maar als ik erop zit en vraag of ze vooruit wil gaan lopen dan snapt ze het niet en gaat ze achteruit lopen, ik heb vervolgens les genomen en aan de longeerlijn loopt ze wel en op buitenrit ook, bij mijn pony is het meer uit een slecht evenwicht en als ik er dan op zit heeft ze geen balans en vind ze het lastig omdat ze me ook niet ziet. ik zou gewoon kijken hoe je samen stapje voor stapje vooruit kan komen en dan goed belonen.

Pintocrusado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 10:54

L1selottel schreef:
mijn pony doet dat ook op dit moment het is een bijna 5 jarige tinker, als ik via de grond met haar bezig ben zoals longeren, grondwerk etc. dan snapt ze het en is ze heel braaf maar als ik erop zit en vraag of ze vooruit wil gaan lopen dan snapt ze het niet en gaat ze achteruit lopen, ik heb vervolgens les genomen en aan de longeerlijn loopt ze wel en op buitenrit ook, bij mijn pony is het meer uit een slecht evenwicht en als ik er dan op zit heeft ze geen balans en vind ze het lastig omdat ze me ook niet ziet. ik zou gewoon kijken hoe je samen stapje voor stapje vooruit kan komen en dan goed belonen.
voorlopig tweede keer gereden na weidegang ,hij durft stoppen dan helpt iemand mij om hem van op de grond vooruit te krijgen ik beloon hem dan enorm en het begint nu beter te gaan eergisteren na 1keer stoppen echt netjes kunnen rijden was echt trots dus hopelijk blijft het zo:-)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:00

Omdat je zegt dat je paard het bij jou sinds kort doet, en bij je vriendin niet, vraag ik me af: is er in jouw lichaam iets veranderd? Pijn, stijfheid, spanning, wat dan ook? Misschien zet je wel onbewust de rem er op omdat je moet compenseren voor iets dat bij je stuitje/bekken/rug niet goed zit - en dan is je paard gewoon super braaf :j. Ik zou denk ik, net als Marije_1997, zelf even niet meer rijden, gewoon om dat uit te sluiten.