Achterhand trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 17:40

Hallo,

Eigenlijk open ik bijna nooit een topic, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat mensen hun ervaringen willen delen.

Sinds 2 jaar heb ik een tinker merrie, inmiddels 7 jaar, gezond, redelijk bespierd, goede conditie, goede looplust etc. Alleen heb ik het gevoel dat haar achterhand wat achter blijft.

Dit probeer ik te trainen/verbeteren door het achterwaarts te oefenen, veel overgangen te rijden en we springen nu ook wekelijks in de crossweide op stal.

Hebben jullie meer tips?
Of eventueel een supplement welke hierbij zou kunnen ondersteunen?

Misschien handig om erbij te vermelden.
Ze heeft vorig jaar maart een veulen gekregen. De osteopaat is recent nog geweest en die merkte op dat haar bekken 'achter' haar achterhand stonden, in plaats van er onder. Door de behandeling van de osteopaat is dit weer wat verbeterd, en ik merk dat mijn merrie soepeler is dan voor de behandeling, maar buiten de bovenstaande tips had de osteopaat geen tips voor mij (en ik ben vergeten te vragen naar een eventueel supplement... Oeps). Dus misschien weet iemand hier iets. :)

Hieronder een stand foto van mijn tinker.
Afbeelding

Alvast bedankt!

Earth

Re: Achterhand trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:46

Kun je me even uitleggen, waarom wil je precies de achterhand trainen?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 17:57

Earth schreef:
Kun je me even uitleggen, waarom wil je precies de achterhand trainen?

Omdat ik het gevoel heb dat ze wat kracht mist achter. Dit merk ik bijvoorbeeld tijdens het galopperen of springen. :)
Ook is ze daar veel minder bespierd. Op de foto zie je dat haar kont niet echt 'rond' is.
Ik vind het lastig uit te leggen, maar ik merk gewoon dat ze de kracht mist.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:04

Oh zo. Ja dat zal ook aan het type liggen, het is geen dressuur- of springpaard natuurlijk.
Dit is iets wat met correcte training wel beter moet worden. Maar zie het als naar de sportschool gaan. Dat duurt ook gewoon voordat je goed resultaat hebt. Dit kan ook maanden of misschien wel jaren kosten, zeker omdat het een tinker is.
Ik zou dus goed les nemen, en ik denk dat je gewoon lekker moet blijven doen wat je al doet. Dan kan het wel beter worden, maar misschien moet je accepteren dat het nooit perfect wordt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 18:06

Earth schreef:
Oh zo. Ja dat zal ook aan het type liggen, het is geen dressuur- of springpaard natuurlijk.
Dit is iets wat met correcte training wel beter moet worden. Maar zie het als naar de sportschool gaan. Dat duurt ook gewoon voordat je goed resultaat hebt. Dit kan ook maanden of misschien wel jaren kosten, zeker omdat het een tinker is.
Ik zou dus goed les nemen, en ik denk dat je gewoon lekker moet blijven doen wat je al doet. Dan kan het wel beter worden, maar misschien moet je accepteren dat het nooit perfect wordt.

Ja, dat snap ik heel goed.
Ze is een heel ander type paard dan het 'standaard' paard.
Ik wil best nog jaren trainen, geen probleem, maar ik vroeg me af of er een mogelijkheid is om haar te ondersteunen. :)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:11

Bergop galopperen, stap-galop overgangen. En eiwit voor spieropbouw.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:12

Heb je toevallig filmpjes van het rijden/trainen? Wat je beschrijft kan nog zoveel "oorzaken" hebben.
Kracht is ook wel een kwestie van tijd, de oefeningen die je doet zijn al zinvol. Enkel wanneer er nog een ander rijtechnisch "probleem" bij zit, dan heeft de oefening niet het desgewenst effect.
(denk aan te hoog/laag tempo, te ontspannen/niet ontspannen genoeg etc.) Heb zelf een tinkerxhaflinger en werk wel vaker met dat "type" :Y)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 06:32

Mooi gebouwd paard voor een Tinker!

-Veel achterwaarts, met ruime stappen en mooi nageeflijk (hoofd laag) kan ook heel goed als grondwerk.
-Verhoogde Cavaletti draven, hoe meer Cavaletti hoe beter. Begin met 3 of 4 en daarna zoveel als je hebt. Aan de longe of onder het zadel.
-Veel galopwerk, in het begin lekker voorwaarts met wat grote voltes. Later met tempowisselingen en overgangen naar een mooie rustige draf. En nog veel later galop-stap-galop
-Heuvels, als je ze ergens hebt. In stap en later draf en galop naar boven. Ook naar beneden (in stap) nuttig voor de buiging van het achterbeen.
-Schouderbinnenwaarts, eerst vanaf de grond of in stap (zodra wijken lukt ga je dit oefenen), later in draf en zelfs galop.