Ik ben een huis, tuin en keuken amazone om het maar even zo te noemen, rij al sinds mijn 7e paard maar kom nu pas op 'niveau'. Tot en met de L2 redde ik mezelf prima met af en toe les (1x in de maand) maar nu ik richting het M1 train merk ik dat ik voor bepaalde oefeningen toch wat meer moet inlezen en oefenen

Ik ben gezegend met een erg soepel paard welke erg makkelijk vliegende wissels springt, nu helaas iets té makkelijk. Op buitenrit springt hij op een lang zandpad soms wel 3x vloeiend om omdat hij iets ziet. Tijdens het dressuurwerk springt hij ook erg makkelijk om en ik vind het lastig hoe dit nu aan te pakken.
Van mijn instructrice krijg ik nu de tip het erg bij de basis te houden om dat omspringen te voorkomen. Ik rij nu bijvoorbeeld een rechtsomkeert in galop tot net voor de hoefslag, daar maak ik zelf de overgang terug naar draf. Wanneer ik daar totale controle heb kan ik het elke keer een stukje gaan uitbouwen tot het terugrijden op de hoefslag zelf.
Ook de gebroken lijnen in galop rij ik nu maar 1 of 2 meter en rij dan weer terug, maar toch lukt het niet altijd zoals het zou moeten.
Wat ik al doe/wat al lukt:
- overgangen stap-galop, terug gaat wat moeizamer dus dat trainen we
- beheerster galopperen, voltes 10-15 m lukken bijvoorbeeld prima
- schoudervoor en wijken gaat ons prima af
- zelf opletten dat ik mijn gewicht aan de binnenkant hou en niet ga verzitten
Tips/trucs/theorie over deze oefening zijn welkom! Voor mij is het de eerste keer dat ik met deze oefening in aanraking kom