Tips voor contragalop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Tips voor contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:44

Hi!

Ik ben een huis, tuin en keuken amazone om het maar even zo te noemen, rij al sinds mijn 7e paard maar kom nu pas op 'niveau'. Tot en met de L2 redde ik mezelf prima met af en toe les (1x in de maand) maar nu ik richting het M1 train merk ik dat ik voor bepaalde oefeningen toch wat meer moet inlezen en oefenen :D

Ik ben gezegend met een erg soepel paard welke erg makkelijk vliegende wissels springt, nu helaas iets té makkelijk. Op buitenrit springt hij op een lang zandpad soms wel 3x vloeiend om omdat hij iets ziet. Tijdens het dressuurwerk springt hij ook erg makkelijk om en ik vind het lastig hoe dit nu aan te pakken.

Van mijn instructrice krijg ik nu de tip het erg bij de basis te houden om dat omspringen te voorkomen. Ik rij nu bijvoorbeeld een rechtsomkeert in galop tot net voor de hoefslag, daar maak ik zelf de overgang terug naar draf. Wanneer ik daar totale controle heb kan ik het elke keer een stukje gaan uitbouwen tot het terugrijden op de hoefslag zelf.

Ook de gebroken lijnen in galop rij ik nu maar 1 of 2 meter en rij dan weer terug, maar toch lukt het niet altijd zoals het zou moeten.

Wat ik al doe/wat al lukt:
- overgangen stap-galop, terug gaat wat moeizamer dus dat trainen we
- beheerster galopperen, voltes 10-15 m lukken bijvoorbeeld prima
- schoudervoor en wijken gaat ons prima af
- zelf opletten dat ik mijn gewicht aan de binnenkant hou en niet ga verzitten

Tips/trucs/theorie over deze oefening zijn welkom! Voor mij is het de eerste keer dat ik met deze oefening in aanraking kom :j

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:11

MerleSimone schreef:
Van mijn instructrice krijg ik nu de tip het erg bij de basis te houden om dat omspringen te voorkomen. Ik rij nu bijvoorbeeld een rechtsomkeert in galop tot net voor de hoefslag, daar maak ik zelf de overgang terug naar draf. Wanneer ik daar totale controle heb kan ik het elke keer een stukje gaan uitbouwen tot het terugrijden op de hoefslag zelf.

Het is inderdaad goed om via een rechts-links omkeert/via korte diagonaal naar de hoefslag te gaan en dan telkens proberen of je je overgang naar draf verder kunt uitstellen. Mocht hij nou overspringen of eruit vallen dan zou ik gewoon weer vanuit draf opnieuw in contra galop aanspringen en verder hoefslag volgen ipv weer opnieuw je rechtsomkeert maken. Is ook een kwestie van uittesten en blijven proberen.

Verder is het heel belangrijk dat je als het ware de hulpen blijft geven voor je “oude” galop. Dus wanneer je rechtsom galoppeert en naar contra galop gaat op de linkerhand, blijf je je linkerbeen naar achteren aanleggen alsof je rechtsom aanspringt. Daarmee geef je je paard eigenlijk constant de hulp van okay rechts blijven galopperen. Dit is eigenlijk ook iets wat je al in je standaard galop kunt oefenen. Als je rechtsom galoppeert, je linkerbeen naar achteren “aanleggen”. Niet zo zeer een hulp geven maar gewoon aangelegd houden. Dit is eigenlijk de key van je hele contra galop :P

In je gebroken lijn moet je er dan goed op letten dat je je stelling hetzelfde houdt en dat het sturen vooral met de schouders gaat doen. Je stuurt dan als het ware de schouders weer naar de hoefslag terug terwijl de rest van je lichaam nog steeds been en teugelhulp geeft voor een rechtergalop.
Paarden zijn slim en weten al heel gauw wanneer het moeilijke moment komt, en dan wisselen ze dus, probeer dus vooral eens eerder je lijn terug naar de hoefslag in te zetten ipv pas tussen E-X-B lijn. Maak bijv 2 kleine gebrokenlijnen van paar passen ipv 1 grote.

Al met al zal je met een goede contra galop en schoudercontrole ook weer een hoop andere dingen goed voor elkaar krijgen dus het is een leuke oefening om mee aan de slag te gaan! Succes :)

kimmetje26

Re: Tips voor contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:34

Ik volg even. Ik vind het ook nog steeds lastig en moet teveel na denken in mijn hulpen. Vooral het met je oude buitenbeen blijven drijven. Ik ben dan soms echt de kluts kwijt.

Heb nu probleem dat 1kant heel goed gaat en de andere kant wat minder. Hij wordt dan teveel scheef..

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:54

Wat je zou kunnen proberen is hem eerst leren in contra aan te springen op de lange zijde en dan na een aantal galopsprongen weer terug naar draf. Als dat goed lukt, in balans, kan je na dat stukje contra op de rechte zijde na een x aantal drafpassen weer terug aanspringen naar de gewone galop, op dezelfde lange zijde. Dan weer terug contra aanspringen. Als dat allemaal lukt wordt zijn balans steeds beter. Dan kan je eens een afgeronde hoek in contra mee pakken. Mijn paard heeft het zo geleerd. Alle andere manieren lukten bij hem niet. Ik doe deze overgangen ook op een diagonaal of op de ac lijn bijvoorbeeld, en dan recht houden natuurlijk :D . De balans verbeterd er enorm door en dat is vaak wat er ontbreekt waardoor ze bij contra omspringen. :o Succes!!
ps ze worden er ook sneller van in het achterbeen *\o/*

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 13:47

Thanks!! Dat zijn al 2 hele goede tips.

Dat stukje balans noemde m'n trainster ook inderdaad, dus ben nu ook veel met wijken en schoudervoor aan het spelen en ik merk dat zijn achterhand steeds meer kracht krijgt. Ook maken we af en toe een sprongetje of neem ik wat balkjes mee. Ik ga hier eens mee oefenen, meer tips of oefeningen zijn welkom :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:03

Je zegt dat "beheerster galopperen" goed gaat, wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Bedoel je dan je dat echt kan verzamelen of dat je een kortere bocht kunt maken?
Een zekere mate van verzamelde galop is wel nodig om contra te kunnen rijden, wanneer je paard op de voorhand valt, ben je zo ongeveer zeker van een wissel of in draf vallen.

En kun je inderdaad de schouder sturen. Schoudervoor/binnenwaarts is galop, lukt dat? Als je je beide handen opzij zet (in draf en galop), wat gebeurt er dan?

En wat ik doe als hij in contra toch overspringt of eruit valt, is terug naar stap en direct weer aanspringen in contragalop. Zodra ik kleine gebroken lijntjes kan rijden, ga ik overigens gelijk van hand veranderen op zo in contra over de hoefslag of een grote volte te kunnen. Ik kan dan namelijk echt proberen om de contra te verbeteren, gebroken lijntjes zijn er te kort voor om je paard bijvoorbeeld net weer even wat meer op het achterbeen te zetten, wat strenger de schouder te corrigeren of wat meer of minder stelling te vragen. Wanneer ik dan dus op de hoefslag zit en hij valt er uit, dan rijd ik eerst een mini gebroken lijn waarin in weer in de contra kan aanspringen.