Test de pony mij uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uniek_1996

Test de pony mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 15:41

Hallo,

Ik rij nu sinds januari op een soort van verzorgpony. Het is de pony van mijn schoonzusje. Zij rijdt er zelf niet meer op en daarom geef ik haar wat meer aandacht. Elke week gaat ze mee naar de manege en dit doet ze best wel goed. Ik rij zelf nu ongeveer anderhalf jaar, dus heb nog niet heel veel ervaring.

Nu sinds een paar weken loop ik tegen een probleem aan. Als ik met mijn schoonzusje ga rijden in de bak bij de buren trekt mijn paard naar het andere paard toe. Ze loopt dan al wijkend door de bak. Ik hou haar dan niet meer op de hoefslag. Met been geven kan ik het probleem niet oplossen.Ik heb het gevoel dat de pony mij wat aan het uittesten is, misschien omdat ik soms wat zachtaardig tegen het paard ben.

Ik zou graag tips horen hoe ik dit het beste kan oplossen.

Anoniem

Re: Test de pony mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:43

Ik zou een instructrice zoeken en zelf wat strenger zijn, de pony neemt zo een loopje met je.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:49

Het paard voelt zich veiliger bij het andere paard. Dit heeft niks met stout of uittesten te maken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:55

In corona tijden is een instructrice zoeken moeilijk, helaas.

Merk je geen verschil tussen wanneer je ze echt aan het werk zet en wanneer ze gewoon rechtuit mag lopen? En dan niet gewoon sneller maar echt volte, slangenlijn, kleine volte, gebroken lijn, halt en achteruit, keertwending, slalom middenlijn, overgangen om de paar passen, schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts (mss nog wat moeilijk?), ... al dan niet met balkjes op de grond ook. Gewoon dat hoofd bezig houden zodat ze met haar aandacht bij jou is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:57

AnnoNiemand schreef:
Het paard voelt zich veiliger bij het andere paard. Dit heeft niks met stout of uittesten te maken.

Hmm dit is wel heel gemakkelijk gezegd vanaf een schermpje.

Ik ga ervan uit dat het een pony betreft die meestal in groep staat maar wel gewoon ergens even alleen kan staan? En het is zo te zien dan nog op vertrouwd terrein ook. In dat geval ga ik niet mee met deze redenering, sorry.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:58

ja je pony test je uit.
Maar geen nood, daar moet je gewoon ff doorheen. Geef het niet op.

Straks lekker les nemen. En dan overwin je dit wel weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:58

Als pony aangeeft ik wil hier van de hoefslag af, ipv daar tegen te gaan vechten kan je beter een kleine volte inzetten en de lichaamsbuiging van je paard gebruiken. Meer werk waar paard niks mee opschiet qua wat het zelf wil werkt veel beter dan vechten. Daarnaast geef je paard zo ook stuk leiderschap van wat moet er gedaan worden en wie beslist dat. Paardenlogica in mensenwereld loopt spaak, dus zal jij de eindbeslissing moeten nemen en daarbij input paard moeten ombuigen naar iets veiligs waardoor paard met aandacht bij jouw blijft.

Sommige paarden worden onzeker van alleen werken, rondjes lopen en kunnen die zelfstandigheid niet goed aan, anderen vervelen zich binnen 1-3 rondjes en gaan dan zelf wat verzinnen. Beide los je op met werk en dus oefeningen, de onzekere met herhaling van dezelfde oefening (voorspelbaarheid = zelfvertrouwen) en de verveler met variatie (werk samen met ruiter = leuk).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:06

Ik geloof niet zo in uittesten.
Ik denk dat paarden doen wat het makkelijkste is of wat het beste voelt.
Aan jou als ruiter dus de taak om jouw opdrachten interessanter/ beter voor je paard te maken dan de optie om naar zijn vriendje te lopen

Uniek_1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 16:14

Poekkie schreef:

Merk je geen verschil tussen wanneer je ze echt aan het werk zet en wanneer ze gewoon rechtuit mag lopen? En dan niet gewoon sneller maar echt volte, slangenlijn, kleine volte, gebroken lijn, halt en achteruit, keertwending, slalom middenlijn, overgangen om de paar passen, schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts (mss nog wat moeilijk?), ... al dan niet met balkjes op de grond ook. Gewoon dat hoofd bezig houden zodat ze met haar aandacht bij jou is.

Als ik een gebroken lijn rijd en dan op punt x ben gekomen wil ze nog wel eens recht uitlopen, maar als ik dan de hulp geef dat ze weer terug naar de hoefslag moet doet ze het wel. Ze gaat dan soms juist wel wat harder stappen/draven. Volte eigenlijk hetzelfde, maar dan inderdaad ook veel voorwaartser

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:20

Uniek_1996 schreef:
Poekkie schreef:

Als ik een gebroken lijn rijd en dan op punt x ben gekomen wil ze nog wel eens recht uitlopen, maar als ik dan de hulp geef dat ze weer terug naar de hoefslag moet doet ze het wel. Ze gaat dan soms juist wel wat harder stappen/draven. Volte eigenlijk hetzelfde, maar dan inderdaad ook veel voorwaartser

Ja maar zet haar maar lekker voorwaarts in draf, dat is geen probleem. En rijd je oefeningen kort op elkaar, geen 2 rondes ertussen. Bvb gebroken lijn, volgende korte zijde al weer diagonaal, aan het einde van de diagonaal een kleine volte, vanuit die volte terug een gebroken lijn en dan de volgende korte zijde al direct een slangenlijn inzetten.

Minder stappen ook, stap is makkelijker voor hen om te blijven denken aan andere dingen. En als je stapt, probeer de 'leuke, makkelijke dingen' zoals ontspannen en terug naar stap gaan juist te doen aan de kant waar het andere paard niet is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:23

Geef de pony eens zijn zin. Wat doet die als je totaal niet zou tussenkomen, niet met handen, niet met benen, niet met zit? Dan loopt die richting het paard, maar hoe en wat doet die dan? Stilstaan, het paard volgen, voorbij het paard lopen,...?
Zo kom je te weten wat de oorzaak is van het naar het andere paard toe willen en dat beïnvloedt natuurlijk ook de oplossing wel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:26

Gini schreef:
Geef de pony eens zijn zin. Wat doet die als je totaal niet zou tussenkomen, niet met handen, niet met benen, niet met zit? Dan loopt die richting het paard, maar hoe en wat doet die dan? Stilstaan, het paard volgen, voorbij het paard lopen,...?
Zo kom je te weten wat de oorzaak is van het naar het andere paard toe willen en dat beïnvloedt natuurlijk ook de oplossing wel.

Wel oppassen als ze echt bij elkaar kunnen komen. Ik heb wel al eens een ruiter zien vliegen toen ze haar paard liet ruiken over de bakrand heen. Dat lief gesnuffel sloeg opeens om in gillen en salto maken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:41

De pony test je niet uit maar als je onvoldoende goed kunt rijden om de leiding te nemen, dan gaat de pony dat doen. Grondwerken helpt enorm, maar daarvoor is les handig. Wat Poekkie zegt; aan het werk zetten, en evt. instappen, en desnoods maar een kwartier of 20 minuten flink werken, balkjes erbij in diverse figuren (denkwerk), figuren rijden, uitstappen en dan eraf. Niet zomaar wat door de bak gaan rijden maar gericht. En straks les nemen als het weer kan. Dan leer je hoe je een pony goed aan de hulpen kunt krijgen zonder het dier tekort te doen. Het is techniek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:22

Poekkie schreef:
Gini schreef:

Wel oppassen als ze echt bij elkaar kunnen komen. Ik heb wel al eens een ruiter zien vliegen toen ze haar paard liet ruiken over de bakrand heen. Dat lief gesnuffel sloeg opeens om in gillen en salto maken.

Goh, als een paard een salto maakt, heb je wel iets meer dan een rijtechnisch probleem :D
Nee, ja, tuurlijk, veiligheid en blijven nadenken staan voorop. Maar het lijkt me dat de andere ruiter daar toch ook wel zicht op heeft, juist misschien wel interessant om te zien hoe het andere paard op die toenadering reageert. Loopt die onverstoorbaar verder, reageert die even vrolijk of doet die juist de oren in de nek, dat vertelt ook heel veel. Het maakt gewoon verschil of de pony dit doet om onder het werk uit te komen en dat die denkt rust te krijgen, of dat die "buddy sour" is of dat die zich onzeker voelt over de ruiter op de rug en de leiding zoekt bij het andere paard,... Als je die oorzaak kan achterhalen kan je ook de oplossing daaraan aanpassen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:29

Haha ja sorry! Ik bedoel geen echte salto, maar zo'n snelle draai zoals in de western. Spin dan maar? In elk geval, ze lag er af :Y)

Op welke manier zou dit de oplossing veranderen? Geen kritiek, ik ben gewoon benieuwd. In beide gevallen zou mijn aanpak nog steeds 'aan het werk houden' zijn.

Uniek_1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 17:37

Gini schreef:

Dat heb ik gisteren geprobeerd. Het andere paard hield halt op de a-c lijn. De pony ging er toen gewoon bij staan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:39

Poekkie schreef:
Haha ja sorry! Ik bedoel geen echte salto, maar zo'n snelle draai zoals in de western. Spin dan maar? In elk geval, ze lag er af :Y)

Op welke manier zou dit de oplossing veranderen? Geen kritiek, ik ben gewoon benieuwd. In beide gevallen zou mijn aanpak nog steeds 'aan het werk houden' zijn.

Ah zo, ja, ik zie het zo voor me. En dan doet de middelpuntvliedende kracht de rest. :D

Heel in het kort:
- doet het paard het om onder het werk uit te komen (en zou die zonder paard bv. ook naar een bepaalde hoek ofzo lopen): inderdaad flink aan het werk zetten. Oefeningen doorheen heel de piste. Wijkt die naar het paard, ok, maar dan maken we er een perfecte wijkserie in draf van. 1 rondje zonder gedoe, lekker stappen en klaar training. Naast deze praktische aanpak zou ik dan ook verder nadenken over het waarom. Waarom wilt mijn paard onder het werk uit? Vraag ik te veel wat die conditioneel nog niet aankan? Rijd ik te lang, zijn de trainingen saai,...?
- is het paard buddy sour: het paard aan het werk zetten maar dan juist in de buurt van het paard. De hele piste is rust en aan een lang teugeltje stappen, behalve als die in de buurt komt van het andere paard, dan gaan we draven en figuren rijden.
- zoekt de pony leiding bij het paard omdat de ruiter te onzeker is: voornamelijk aan de ruiter werken en daar vind ik grondwerk dan een goede in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:13

Citaat:

Een goede, maar ingewikkelde les die ik heb moeten leren: 'het paard heeft het boekje niet gelezen'.

Accoord, tegen de tijd dat jullie echt een eenheid zijn, denk jij 'gebroken lijn' en komt de wending op de x vanzelf.
(...bij manegeponies die de instructrice verstaan of de proef uit hun hoofd kennen heb je het ook, maar dat is net niet dat jullie die eenheid zijn...)

Dus als jij bij bijvoorbeeld de F richting H rijdt, is het erg verstandig om vlak voor de x de hulpen voor de wending te geven.

En ik citeer met instemming
tamary schreef:
Als pony aangeeft ik wil hier van de hoefslag af, ipv daar tegen te gaan vechten kan je beter een kleine volte inzetten en de lichaamsbuiging van je paard gebruiken. Meer werk waar paard niks mee opschiet qua wat het zelf wil werkt veel beter dan vechten. Daarnaast geef je paard zo ook stuk leiderschap van wat moet er gedaan worden en wie beslist dat. Paardenlogica in mensenwereld loopt spaak, dus zal jij de eindbeslissing moeten nemen en daarbij input paard moeten ombuigen naar iets veiligs waardoor paard met aandacht bij jouw blijft.

Sommige paarden worden onzeker van alleen werken, rondjes lopen en kunnen die zelfstandigheid niet goed aan, anderen vervelen zich binnen 1-3 rondjes en gaan dan zelf wat verzinnen. Beide los je op met werk en dus oefeningen, de onzekere met herhaling van dezelfde oefening (voorspelbaarheid = zelfvertrouwen) en de verveler met variatie (werk samen met ruiter = leuk).

Ik geloof ook niet zo in uittesten (...en vooral niet in gezeur dat daar bij hoort 'laat m merken dat jij de baas bent, hij moet doen wat jij vraagt, hij mag niet 'stout' zijn, etc.)
Wees een betrouwbare leider.
Dat is moeilijk (... mensen die denken vanuit bovenstaand gezeur bakken er weinig van...) maar wel dankbaar.

En een van die dingen is: heeft je dier herhaling, routine en zelfvertrouwen nodig, of juist uitdaging, afwisseling enzo.

En gosh, waardoor zou het komen dat je dier soms 'harder gaat'? Zijn het opeens veel korte passen, vindt het dier het leuk, hoe voelt het voor jou...? (Ik heb geen idee, maar stel jezelf dit soort vragen. Verzin een antwoord en probeer uit of dat werkt. Daar krijg je een blij en tevreden rijpaard van!)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-04-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:22

Klinkt als een heerlijk eigenwijze pony! :D dat zijn zeker niet de makkelijksten, maar die leren je wel paardrijden.

Hou je paard bezig, bezig, bezig. Geen lange zijde niks doen. Hij mag niet eens de kans krijgen aan iets anders te denken. Klinkt best makkelijk, toch? Is alleen verrekte lastig. Rij eens bij elke letter een oefening, figuur, overgang o.i.d.

En als je pony doordramt/drukt, mag je heus wel is een keer strenger doorkomen. Als je dat maar goed timed en ook weer optijd toestaat. Een zweepje op de schouder naar de kant waar die op wegloopt zou je kunnen proberen. Even een klein tikje als die een andere kant op gaat dan wat de bedoeling is.

Hoe loopt de pony precies weg? Pakt die het bit vast, gaat die aan de kletter, komt er 0,0 reactie op je been, ook als je een keer harder been geeft?

Is het altijd aan dezelfde kant van de bak?