Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnnoNiemand schreef:Het paard voelt zich veiliger bij het andere paard. Dit heeft niks met stout of uittesten te maken.
Poekkie schreef:In corona tijden is een instructrice zoeken moeilijk, helaas.
Merk je geen verschil tussen wanneer je ze echt aan het werk zet en wanneer ze gewoon rechtuit mag lopen? En dan niet gewoon sneller maar echt volte, slangenlijn, kleine volte, gebroken lijn, halt en achteruit, keertwending, slalom middenlijn, overgangen om de paar passen, schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts (mss nog wat moeilijk?), ... al dan niet met balkjes op de grond ook. Gewoon dat hoofd bezig houden zodat ze met haar aandacht bij jou is.
Uniek_1996 schreef:Poekkie schreef:In corona tijden is een instructrice zoeken moeilijk, helaas.
Merk je geen verschil tussen wanneer je ze echt aan het werk zet en wanneer ze gewoon rechtuit mag lopen? En dan niet gewoon sneller maar echt volte, slangenlijn, kleine volte, gebroken lijn, halt en achteruit, keertwending, slalom middenlijn, overgangen om de paar passen, schouderbinnenwaarts en schouderbuitenwaarts (mss nog wat moeilijk?), ... al dan niet met balkjes op de grond ook. Gewoon dat hoofd bezig houden zodat ze met haar aandacht bij jou is.
Als ik een gebroken lijn rijd en dan op punt x ben gekomen wil ze nog wel eens recht uitlopen, maar als ik dan de hulp geef dat ze weer terug naar de hoefslag moet doet ze het wel. Ze gaat dan soms juist wel wat harder stappen/draven. Volte eigenlijk hetzelfde, maar dan inderdaad ook veel voorwaartser
Gini schreef:Geef de pony eens zijn zin. Wat doet die als je totaal niet zou tussenkomen, niet met handen, niet met benen, niet met zit? Dan loopt die richting het paard, maar hoe en wat doet die dan? Stilstaan, het paard volgen, voorbij het paard lopen,...?
Zo kom je te weten wat de oorzaak is van het naar het andere paard toe willen en dat beïnvloedt natuurlijk ook de oplossing wel.
Poekkie schreef:Gini schreef:Geef de pony eens zijn zin. Wat doet die als je totaal niet zou tussenkomen, niet met handen, niet met benen, niet met zit? Dan loopt die richting het paard, maar hoe en wat doet die dan? Stilstaan, het paard volgen, voorbij het paard lopen,...?
Zo kom je te weten wat de oorzaak is van het naar het andere paard toe willen en dat beïnvloedt natuurlijk ook de oplossing wel.
Wel oppassen als ze echt bij elkaar kunnen komen. Ik heb wel al eens een ruiter zien vliegen toen ze haar paard liet ruiken over de bakrand heen. Dat lief gesnuffel sloeg opeens om in gillen en salto maken.
Gini schreef:Geef de pony eens zijn zin. Wat doet die als je totaal niet zou tussenkomen, niet met handen, niet met benen, niet met zit? Dan loopt die richting het paard, maar hoe en wat doet die dan? Stilstaan, het paard volgen, voorbij het paard lopen,...?
Poekkie schreef:Haha ja sorry! Ik bedoel geen echte salto, maar zo'n snelle draai zoals in de western. Spin dan maar? In elk geval, ze lag er af
Op welke manier zou dit de oplossing veranderen? Geen kritiek, ik ben gewoon benieuwd. In beide gevallen zou mijn aanpak nog steeds 'aan het werk houden' zijn.
Citaat:Als ik een gebroken lijn rijd en dan op punt x ben gekomen wil ze nog wel eens recht uitlopen, maar als ik dan de hulp geef dat ze weer terug naar de hoefslag moet doet ze het wel. Ze gaat dan soms juist wel wat harder stappen/draven. Volte eigenlijk hetzelfde, maar dan inderdaad ook veel voorwaartser
tamary schreef:Als pony aangeeft ik wil hier van de hoefslag af, ipv daar tegen te gaan vechten kan je beter een kleine volte inzetten en de lichaamsbuiging van je paard gebruiken. Meer werk waar paard niks mee opschiet qua wat het zelf wil werkt veel beter dan vechten. Daarnaast geef je paard zo ook stuk leiderschap van wat moet er gedaan worden en wie beslist dat. Paardenlogica in mensenwereld loopt spaak, dus zal jij de eindbeslissing moeten nemen en daarbij input paard moeten ombuigen naar iets veiligs waardoor paard met aandacht bij jouw blijft.
Sommige paarden worden onzeker van alleen werken, rondjes lopen en kunnen die zelfstandigheid niet goed aan, anderen vervelen zich binnen 1-3 rondjes en gaan dan zelf wat verzinnen. Beide los je op met werk en dus oefeningen, de onzekere met herhaling van dezelfde oefening (voorspelbaarheid = zelfvertrouwen) en de verveler met variatie (werk samen met ruiter = leuk).