scheefheid, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JitskeJeldau

scheefheid, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 10:31

Beste bokkers,

Ik heb alweer een aantal jaren een lieve, maar vrij onzekere ruin. Wiebe is nu 11 jaar. We zijn sinds een winterstop (waarbij we af en toe een keer hebben gereden) weer wat intensiever aan de slag gegaan. (lees, 2 keer in de week) Ik rij hem samen met een vriendinnetje. Nu liepen we gisteren tegen een probleem aan.

Ik merkte 2 weken geleden dat hij bij gelijke druk op de teugels, scheef liep naar links. Ik heb geleerd dat als een paard de teugel vasthoudt aan de ene kant, dat het 'probleem' dan aan de andere kant zit, dus ik heb mijn vriendin gevraagd om vooral te oefenen met gelijke druk op beide teugels te houden en hem dan maar met stelling op, in dit geval, links te laten lopen, zodat hij zichzelf hopelijk wat rechter maakt. Nu, 4x rijden later, ging ik er gisteren zelf weer een keer op.
Als Wiebe iets moeilijk vindt, of niet snapt, probeert hij het altijd wel. Tegenwoordig probeert hij eronderuit te komen door aan te galopperen. Dit is niet keihard weg galopperen, maar meer op de plek, of heel langzaam verzameld galopperen. (altijd linker galop)
Gisteren wilde ik met hem ook eens rechtsom galopperen. Dit is altijd wel zijn slechte kant geweest. Zodra ik hem iets recht had gemaakt als voorbereiding, sprong hij links aan. Meerdere pogingen gedaan, maar telkens met hetzelfde resultaat. Wel nog even linksom gegaloppeerd, en dit doet hij braaf en ontspannen. Mijn hersenen zijn aan het brainstormen geweest over wat het kan zijn en wat ik kan doen en ik heb toch besloten om dit op bokt neer te zetten. Misschien hebben jullie een idee.

Belangrijke dingen om te weten.
- Wiebe heeft hanentred (alleen rechtsachter)
- Hij heeft een lichte karperrug
- Hij heeft een barefoot boomloos zadel
- De osteopaat is in februari geweest (Behalve een beetje vast in de spieren op rechts (boven de flank), geen gekke dingen)
- De tandarts is in maart geweest (geen gekke dingen)
- Hij staat 24/7 buiten met een vriendje

Ik heb nu door corona geen les, maar dit is mijn eerste stap zodra het weer kan.

Ik denk zelf dat hij door de constante linker stelling meer vast is komen te zitten aan de rechterkant. Ik vraag me nu alleen af hoe ik dit het beste op kan lossen.
Enerzijds denk ik, het rechtmaken doorzetten, rechter stelling laten voor wat het is en daarmee aan de slag als hij recht is.
Anderzijds ben ik bang dat hij hierdoor meer last van zijn lijf gaat krijgen en ik gedurende de opwarming hem door moet vragen op rechts, zodat hij beide kanten losser wordt...

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven. Het is best een verhaal geworden. Als er iets niet duidelijk is, vraag alsjeblieft!

Wat denkt bokt?

Earth

Re: scheefheid, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:44

Wanneer het paard verder goed in zijn lijf zit, zou ik inderdaad gaan werken aan het recht maken. Maar niet vanuit de hand, maar vanuit je been en zit.
Ik zou dan vooral op de 2e hoefslag gaan rijden, en voltes meepakken en op de rechte zijde oefenen. En met je benen bedoel ik dat je vooral met je rechterbeen het rechter achterbeen activeert.
Geef het verder de tijd, er gaat wel even overheen voordat je paard echt recht kan worden. Zeker als hij lichamelijk niet optimaal is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:40

JitskeJeldau schreef:
Ik heb geleerd dat als een paard de teugel vasthoudt aan de ene kant, dat het 'probleem' dan aan de andere kant zit

Mij is geleerd: de 'zware', "stijve, stugge" kant is de kant waar het dier het meeste gewicht op draagt.
(Wat mij betreft is het probleem de ongelijke verdeling.)

Ik ken idd de techniek: zorg dat je gelijkelijk gewicht op beide teugels hebt, dan is je paard scheef, en ga je met zit en gewicht aan het werk om het dier recht te maken.
(Bij een bepaald dier kreeg ik een lamme arm: hij gaf tien kilo links, en de instructrice vond dat ik tien kilo rechts moest 'nemen'. Het deed wel het een en ander.)
: Sindsdien ben ik een fan van het gezegde 'alles wat hij vastpakt laat jij los' cq waar hij gewicht geeft 'laat je hem als het ware vallen'.

Je begint direct na het opstappen met losstappen, neem dan de teugel in contact.
Verder doe of vraag je niets, paar rondjes stap met vrije teugel en dan zachtjes contact - houding van het paard is onbelangrijk:
blijf van de zware teugel af (...enkel het gewicht van het leer...),
zit op die kant waar het dier zijn gewicht niet plaatst (sommigen zeggen dat je precies in het midden moet zitten, anyway niet meegaan in zijn gewoonte 'daar moet gewicht heen') en
neem de lichte teugel - 1 gram is zat - in contact.
Mijn jonkie reageerde na 3 passen. Niet boos worden als het wat langer duurt.

Gewenste reacties: ten eerste halsstrekken.
Kan nooit kwaad, zeker het eerste halve uur.
Geleidelijk aan laat je m minder diep komen, maar het soepele dier 'trekt' zachtjes aan je hand. (Andermaal: grammetjes...!)

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf"). Je krijgt er de horizontale balans gewoon bij cadeau met wat geluk.
Voor een paard dat de afgelopen jaren anders is gereden is het wennen.
En je moet laten we zeggen 1000x herbeginnen, maar het is leuk en dankbaar (en de techniek kan lastig zijn: les dus na de lockdown.)
Citaat:
Anderzijds ben ik bang dat hij hierdoor meer last van zijn lijf gaat krijgen en ik gedurende de opwarming hem door moet vragen op rechts, zodat hij beide kanten losser wordt...

Niet banger zijn dan strikt noodzakelijk ;) !
Maar: ja, idd: je gaat hem vragen om zijn lijf anders te gebruiken en spierpijn is dan een logisch gevolg. De volgende dag flink poetsen op de spieren en vooral aan Knollie vragen of hij dit prettig vindt!

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 16:22

Super bedankt voor jullie antwoorden!

Ik kan nu met een iets geruster hart verder rijden. En idd: les zodra het weer kan!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:05

Als je je in de theorie over rechtrichten wilt verdiepen zijn er ook best mooie boeken te vinden.
Horse training in hand van Ellen Schuthof vind ik een super boek als je (ook) naast je paard aan rechtrichten wilt werken.
En Je paard succesvol trainen van Karin Leibrandt een aanrader voor rijdend rechtrichten.

Zelf heb ik een jaarcursus rechtrichten en technisch rijden gevolgd bij Karmie Stroeve en wat zij eigenlijk voornamelijk aan geeft is dat het paard meer gewicht neemt op één schouder. En door met buitenstelling te rijden kun je je paard vragen het gewicht van deze schouder af te halen.
Dit is (heel in het kort :) ) de manier van Antoine de Bodt. Marijke de Jong is een andere naam die je vaak tegenkomt met rechtrichten en die werkt op een andere manier. Ik heb van haar ook een online training gevolgd en zag zelf meer logica in de manier van schouder ontlasten.

En inderdaad, les is fijn maar nu vaak niet mogelijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:42

Heel erg met jetm eens. Om je paard van de zware schouder/ voorbeen af te krijgen, is wijken voor het been aan die kant een goede oefening. Als hij dus veel op het linkervoorbeen/ schouder leunt, ga je rechtsom vanaf de (binnen) hoefslag wijken voor jouw linkerbeen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 06:46

Ik denk ook dat je goed op weg bent door op de lichte kant de teugel iets meer aan te nemen.

Hij springt graag links aan en dat wordt natuurlijk erger als je de stelling naar rechts nog niet voor elkaar hebt.

Ik denk inderdaad ook dat je eerst moet gaan oefenen op het zijwaarts voor het been.
Vervolgens kan je namelijk betere stelling gaan rijden voor dat been. Een paard hoort namelijk te buigen rond je binnenbeen.

Ken je het fenomeen van binnenbeen naar buitenteugel? Ik heb het laatst voor iemand moeten uitleggen, wel in Engels maar ik zal het ook even hier zetten. Ik heb ff geen tijd om te vertalen :o

Citaat:
Some explanation about more pressure on the outside rein:

The action of "inside leg to outside rein" is meant to create and then maintain bend, without running forward or drifting out. In theory, the horse should respond to your active inside leg by moving away from your leg (in the rib cage area), thereby stepping out toward your outside rein.

Your outside rein can then become a support in the movement by either limiting how far the horse can step outwards (as in stopping going to far sideways) or half-halting (to keep the horse from speeding up or falling to the forehand).

The horse should have a banana-like curve in the direction of the turn. The degree of the curve is dependent on the circumference of the circle - the larger the circle, the smaller the bend. A deeper bend will happen on a 10-meter circle or smaller.

On a straight line the connection on both reins should be the same.

En over scheef op de teugels:
Citaat:
A Horse that is Heavy on the Right Rein

Riding the symptom: Because the rider's discomfort is in the right hand, it's easy to fixate on that rein alone. The right rein heaviness is a symptom of the horse not being straight.

The underlying issue: This horse needs to be connected and even in both reins. Focus on riding more to that empty left rein, until he is equal in the contact. Then he will be more supple and bendable to the right. All horses prefer one rein over the other. Focus on developing contact with the left rein and creating a supple, even connection.

Remember, your body (your riding) shapes his body, not the other way around.

Exercise for this problem: For a horse heavy on the right rein, do the following exercise in both directions. It will be especially helpful tracking toward the stiffer side, which is to the right in this example: Start on a 20-meter circle in trot. On the open part of the circle, transition to walk and push with your inside leg away from the circle. Like leg yielding. When you feel your horse connect to the outside rein, trot off and soften the inside rein.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:22

Wat de meeste mensen "vergeten" is dat je paard pas recht op twee teugels kan gaan lopen als BEIDE achterbenen even actief zijn. Het been aan de holle kant wordt er vaak niet goed onder gezet.

Dus aan het been maken, overgangen rijden, paard wordt dan vanzelf nageeflijk en gaat de hand volgen. Om te gymnastiseren kun je voltes openen en sluiten, dan leer je het paard gelijk om om je binnenbeen te buigen en van je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden. Zorg dat je een licht verende verbinding houdt aan de voorkant, iets contrastelling aan de holle kant is prima maar dan moet je wel de schouder ook verzetten anders rijdt je je paard weer op een andere manier scheef. Op de bolle kant vooral niet "vasthouden, trekken e.d." maar met je binnenhand van de hals ook het paard om je binnenbeen laten buigen op de volte zodat je de schouder verzet naar de holle kant. Dan zul je gelijk voelen dat het paard de teugel aanneemt op de holle kant.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 21:06

Super bedankt allemaal!

Ik probeer inderdaad nu op links contact te krijgen en houden en rechts hetzelfde 'gewicht' te vinden. Dit vind ik zelf nog lastig. Ik denk dat ik soms een beetje over compenseer, maar hier let ik op. Verder veel voltes beide kanten op. Hij valt graag over de linkerschouder naar binnen, soms dwars door de teugel heen, dus dat is soms afstemmen.
Ik merkte vandaag dat hij het fijner vindt als ik rechtsom op het binnenbeen lichtrij.
Ik kreeg wel een paar rechte stukjes cadeau van m. Wel met veel gewicht op de voorhand, maar dat ga ik oplossen als hij vaker recht wil zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:17

Dat is mooi, het begint bij een paar stukjes! pas op met zelf compenseren..ik zou zeggen probeer zo recht mogelijk te blijven zitten en gewoon normaal licht te blijven rijden. Als hij het moeilijk vind om om je binnenbeen te buigen kun je het beste meer gewicht op je binnenbeen nemen in de voltes (alsof je afstapt die kant) dan help je hem meer met buigen. Zonder dat je dan inknikt in je zij..gewoon kijken waar je heen gaat.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:32

Scheefheid is een complex deel, wat ook veel kanten heeft om mee te werken.
En je zou eens kunnen denken aan rechtrichten....vanaf de grond.
Neem daarvoor les van een ervaren instructeur!