Springen met drafbalk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_L1998

Springen met drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 19:36

Hallo allemaal!

Ik heb - in normale omstandigheden - 2x per week les waarvan 1x springles, we rijden wedstrijdgericht en gaan dan ook 2/3x per maand op wedstrijd. Met de coronacrisis kan ik niet meer op verplaatsing rijden en dus ook niet meer op training.

Thuis heb ik wel onze wei waar ik op kan rijden, wel is deze niet zo groot en vind het dus moeilijk (om vanuit galop) te springen. Ik heb afgelopen weken wel met cavalleti's gewerkt en ook 1 keer in-uitjes vanuit draf.

Nu vraag ik me af hoe hoog je eigenlijk kan springen als je aanrijdt vanuit draf met een drafbalk op ong. 2.40m? Op training springen we 115/120 en op wedstrijd 110.

Het zou niet echt zijn om in de hoogte te trainen, maar eerder om ze wat bezig te houden en wat afwisseling te brengen in onze trainingen nu we vooral bezig zijn aan de basis. zou 1m ongeveer lukken?

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:48

1 meter moet makkelijk lukken, zo springen wij ze ook altijd los met springles. Veel hoger dan dat zal ik zelf niet gaan.

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 19:50

sunny16 schreef:
1 meter moet makkelijk lukken, zo springen wij ze ook altijd los met springles. Veel hoger dan dat zal ik zelf niet gaan.

Wij springen zo soms ook los, maar gaat dan over 50/60cm. Veel hoger zou ik zelf niet gaan! Gewoon dat ze nog eens kan springen wat ze zo graag doet! Maar dat ik gewoon op mijn gemakje kan inkomen groot paard en kleine wei is niet ideaal om te springen, dus wil ik het eens op deze manier proberen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:04

Citaat:
vind het dus moeilijk (om vanuit galop) te springen.

zoals je zelf schrijft, zou ik dus gaan trainen op vanuit galop te springen, op 50a 60 cm en dan hoger gaan.

hoger gaan springen, terwijl je dus moeite hebt met uit galop hindernissen aan te rijden.

mijn inziens ga je aan t belangrijkste voorbij.

in balans op je paard zitten, schakelen vanuit galop en dus in galop hindernissen aanrijden.

je paard red zich wel, heb vertrouwen in het paard, die moet de afstand bepalen en springt zelf, jij moet zitten en als t paard afdrukt ga je in verlichte zit, en na t landen ga je weer rechtop in balans zitten en galopeer je door.

en dit moet je met je instructie doen, en niet alleen.

en als je wei niet ideaal is, om in te springen, zou ik dat helemaal niet doen.

en wat je ook kan doen, dat je gallopeert, over balken op de grond.

voor mij klinkt t dat je de basis van het rijden, dressuurmatig nog niet onder de knie hebt, want als je goed in balans op je paard zit, kan je in de galop zonder hindernissen ook schakelen, en kan je vanuit de galop dus ook springen.

en lijkt mij handig en verstandig dat je dit onder toezicht/instructie doet, zodat je de aanwijzingen kan opvolgen.

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 20:09

amen schreef:
Citaat:
vind het dus moeilijk (om vanuit galop) te springen.

zoals je zelf schrijft, zou ik dus gaan trainen op vanuit galop te springen, op 50a 60 cm en dan hoger gaan.

hoger gaan springen, terwijl je dus moeite hebt met uit galop hindernissen aan te rijden.

mijn inziens ga je aan t belangrijkste voorbij.

in balans op je paard zitten, schakelen vanuit galop en dus in galop hindernissen aanrijden.

je paard red zich wel, heb vertrouwen in het paard, die moet de afstand bepalen en springt zelf, jij moet zitten en als t paard afdrukt ga je in verlichte zit, en na t landen ga je weer rechtop in balans zitten en galopeer je door.

en dit moet je met je instructie doen, en niet alleen.

en als je wei niet ideaal is, om in te springen, zou ik dat helemaal niet doen.

en wat je ook kan doen, dat je gallopeert, over balken op de grond.

voor mij klinkt t dat je de basis van het rijden, dressuurmatig nog niet onder de knie hebt, want als je goed in balans op je paard zit, kan je in de galop zonder hindernissen ook schakelen, en kan je vanuit de galop dus ook springen.

en lijkt mij handig en verstandig dat je dit onder toezicht/instructie doet, zodat je de aanwijzingen kan opvolgen.

Het is niet dat ik een probleem heb met het springen vanuit galop, helemaal niet! Enkel bij ons thuis is er niet zoveel plaats om vanuit galop een goede wending te rijden, een hindernis te springen en ook hierna een deftige wending te rijden. Ik denk dat onze basis meer dan goed is, alleen zou ik thuis ook willen springen, maar dat is dus vanuit galop moeilijk.

Als ik vanuit draf kan inrijden kan ik de hindernis iets dichter zetten waardoor ik na de sprong wel voldoende ruimte heb om af te wenden.

Ballard_L

Re: Springen met drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:23

Kan je niet de wending rijden en in de wending aanspringen in galop? Of is de weide zo klein dat dat niet kan? Want als het 30 meter lang is, moet dat al kunnen toch, of is het nog kleiner?

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 20:24

Ballard_L schreef:
Kan je niet de wending rijden en in de wending aanspringen in galop? Of is de weide zo klein dat dat niet kan? Want als het 30 meter lang is, moet dat al kunnen toch, of is het nog kleiner?

Onze weide waar ik kan rijden is ongeveer 20 op 20. De weide daarnaast is een pak groter, maar is heel smal ...

jasmijn16

Re: Springen met drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:53

Op een smalle weide kun je misschien oefenen met diagonalen met een hindernis, en dan op verschillende afstanden. Zo kun je goed oefenen met rechtrichten voor de sprong en het wegvallen over de buiten schouder, maar ik heb geen idee of je dat fijn vindt.

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 20:55

jasmijn16 schreef:
Op een smalle weide kun je misschien oefenen met diagonalen met een hindernis, en dan op verschillende afstanden. Zo kun je goed oefenen met rechtrichten voor de sprong en het wegvallen over de buiten schouder, maar ik heb geen idee of je dat fijn vindt.

Leuke oefening, maar geen plaats voor.
De ene wei is 20x20, de andere heeft maar een breede van net 10meter dus vrees dat het moeilijk is.