Paard wil plots niet meer op wandeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_vd5r

Paard wil plots niet meer op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 15:44

Dag iedereen

Ik heb mijn paard al 2 jaar en we staan al 2 jaar op dezelfde locatie. Ik ga ook regelmatig wandelen in de buurt, hij kent de omgeving goed. Dat heeft hij altijd braaf gedaan. Vaak wil hij ergens niet voorbij omdat hij bang is. Dan gaat hij achteruit en heft hij zijn benen een beetje op, maar meestal is hij er uiteindelijk wel voorbij te krijgen.

De laatste week gedraagt hij zich verschrikkelijk. Op nog geen paar 100m van de wei, weigert hij verder te gaan. Hij steigert, rent in de andere richting, gaat achteruit... Dat is echter zeer gevaarlijk omdat er vaak of prikkeldraad naast de weg is of een beek langs beide kanten of een vrij drukke baan. Hij heeft dit gedrag nooit eerder vertoond en ik ben er dan ook absoluut niet gediend mee.
Ik dacht dat ik ook mijn paard een beetje een plezier deed door eens iets anders te doen dan altijd in de piste te rijden... niet dus :(

Nu is 2 weken geleden de osteopaat na een jaar eens geweest, hij is helemaal losgemaakt. Zadel is nagekeken en thuis loopt hij goed en doet hij niets fout. Ik weet natuurlijk niet of er misschien een link kan zijn met de osteopaat.
Verder is er ook niks vreemds gebeurd op wandeling.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet niet meer wat te doen, mijn brave paard is plots gewoon een gevaar op de weg geworden... :n

Nala

Re: Paard wil plots niet meer op wandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:12

Het enige dat me zo te binnen schiet is dat het misschien drukker is omdat het mooi weer is en mensen nu veel meer buiten zijn? (Vooral ook met Corona nu, ookal is het niet de bedoeling, maarja)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:17

Probeer eens iemand met een boomproof paard of degene mee wil op wandeling.Ons paard is altijd wat angstig,geen held.Zo zijn we in de 4 jaar dat hij bij ons is nog nooit het bos in geweest met hem alleen.We hebben nu een bomproof paard in pension en nu gaat hij wel overal langs op tijdens de wandeling.En het bos in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:25

Is er niets gebeurd, onlangs ergens van geschrokken? Het zal misschien inderdaad wat drukker zijn ivm corona en het mooie weer. Ik zou ook eens proberen om met een ander paard te gaan.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:26

De mijne was vorig jaar buiten even niet te genieten toen ze net van winterpaddocks naar zomer 24/7 weide gingen. De eerste weken 24/7 in de kudde was zolang we op het erf bleven helemaal prima, maar het erf af was even te ver weg van de groep voor haar. Zou zoiets het kunnen zijn?

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 16:27

Nala schreef:
Het enige dat me zo te binnen schiet is dat het misschien drukker is omdat het mooi weer is en mensen nu veel meer buiten zijn? (Vooral ook met Corona nu, ookal is het niet de bedoeling, maarja)

In onze omgeving zeker niet drukker als anders, dus daar ligt het zeker niet aan.

Britta31 schreef:
Probeer eens iemand met een boomproof paard of degene mee wil op wandeling.Ons paard is altijd wat angstig,geen held.Zo zijn we in de 4 jaar dat hij bij ons is nog nooit het bos in geweest met hem alleen.We hebben nu een bomproof paard in pension en nu gaat hij wel overal langs op tijdens de wandeling.En het bos in.

Net nieuwe regel dat wandelen niet meer mag dus het zal even moeten wachten. En hij is niet bang, hij heeft die toer al 50x zonder probleem gedaan en er is niets erg gebeurd. Hij heeft er gewoon echt geen zin in...

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 16:30

Zonnebloem92 schreef:
Is er niets gebeurd, onlangs ergens van geschrokken? Het zal misschien inderdaad wat drukker zijn ivm corona en het mooie weer. Ik zou ook eens proberen om met een ander paard te gaan.

Niets gek gebeurd. En het ander paard bij ons op de wei is ook een dramaqueen. Met 2 zijn ze nog erger en jutten ze elkaar op.

Lenexa schreef:
De mijne was vorig jaar buiten even niet te genieten toen ze net van winterpaddocks naar zomer 24/7 weide gingen. De eerste weken 24/7 in de kudde was zolang we op het erf bleven helemaal prima, maar het erf af was even te ver weg van de groep voor haar. Zou zoiets het kunnen zijn?

Denk dat hij sowieso wel last heeft van lentekriebels, hij is ook wat vrolijker (en brutaler) sinds het goeie weer. Zich niet laten vangen bv... Hij staat sinds september met 1 ander paard (2 anderen zijn weg) waar hij altijd al mee stond, maar ben deze winter ook nog regelmatig gaan wandelen en dan had hij ook geen 'verlatingsangst' ofzo

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 16:34

Citaat:
Net nieuwe regel dat wandelen niet meer mag dus het zal even moeten wachten. En hij is niet bang, [b]hij heeft die toer al 50x zonder probleem gedaan en er is niets erg gebeurd.[/b] Hij heeft er gewoon echt geen zin in...

Is dit misschien het probleem? Dat hij vaak dezelfde toer doet...
Die van mij moet ik ook geen 2 of 3x dezelfde toer laten doen want dan gaat hij zelf dingen verzinnen om het leuk te maken. Toen ik hem pas had gingen we enkel in de buurt wandelen omdat we elkaar nog moesten leren kennen. Omdat dit vaak ongeveer dezelfde toer was wou hij na een tijd ineens niet meer mee. Hij begon te staken en van alles te schrikken. Dit heeft een hele tijd geduurd omdat ik hem ook niet meer van het erf af kreeg dus de kans niet kreeg iets anders te proberen.

Na een tijd ging het beter met veel afwisseling in duur, afstand en ook de ronde die we deden. Toen werd het staken ineens veel minder en nu is het helemaal weg :).

Ik zeg niet dat dit het is, maar uit je bericht maakte ik dit op ;)

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 16:56

Jazzie03 schreef:
Citaat:
Net nieuwe regel dat wandelen niet meer mag dus het zal even moeten wachten. En hij is niet bang, [b]hij heeft die toer al 50x zonder probleem gedaan en er is niets erg gebeurd.[/b] Hij heeft er gewoon echt geen zin in...

Is dit misschien het probleem? Dat hij vaak dezelfde toer doet...
Die van mij moet ik ook geen 2 of 3x dezelfde toer laten doen want dan gaat hij zelf dingen verzinnen om het leuk te maken. Toen ik hem pas had gingen we enkel in de buurt wandelen omdat we elkaar nog moesten leren kennen. Omdat dit vaak ongeveer dezelfde toer was wou hij na een tijd ineens niet meer mee. Hij begon te staken en van alles te schrikken. Dit heeft een hele tijd geduurd omdat ik hem ook niet meer van het erf af kreeg dus de kans niet kreeg iets anders te proberen.

Na een tijd ging het beter met veel afwisseling in duur, afstand en ook de ronde die we deden. Toen werd het staken ineens veel minder en nu is het helemaal weg :).

Ik zeg niet dat dit het is, maar uit je bericht maakte ik dit op ;)

Goh zou kunnen, maar denk niet per se dat dat het is. Ik geraak ook niet verder voor een andere tour want op 200m van de wei staakt hij al. Heb ook niet heel veel wandelmogelijkheden in de buurt, vorige keer een andere/grotere tour gedaan en vandaag wou hij weer niet. En hij heeft 2,5j die tour zonder probleem gedaan

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:09

Mijn verzorgpaard heeft hier ook erg last van. Hij stijgert niet, maar hij loopt héél erg langzaam zodra we van het terrein af zijn en staat dan gewoon stil. Geen beweging meer in te krijgen, tenzij we omdraaien. Gok zelf dat dit komt, doordat hij sinds kort op de weide staat en het 'halster om + paddock uit' koppelt aan 'gras eten'. Denk zelf dat dit vanzelf wel overgaat, maar is voor nu vet irritant.

Wie weet dat jou paard dit nu ook heeft en als ik zo de reacties van de anderen lees, zit dat er misschieen geeneens zo veel naast :p

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 17:38

Misschien dat hij liever op de wei blijft nu idd, maar gewoon thuis rijden gaat perfect

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 17:46

Kun je vanaf de grond opstijgen? ( ik zelf namelijk helaas niet)

Zodra je dan weer naar buiten mag zou je er ook een stuk naast kunnen lopen en dan wat verder van stal kunnen opstijgen.

Of erop bij stal en als hij staakt eraf, stukje lopen. Braaf? belonen en er weer op...
Maak de ronde niet te lang en beloon echt bij goed gedrag.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 17:56

Ineke2 schreef:
Kun je vanaf de grond opstijgen? ( ik zelf namelijk helaas niet)

Zodra je dan weer naar buiten mag zou je er ook een stuk naast kunnen lopen en dan wat verder van stal kunnen opstijgen.

Of erop bij stal en als hij staakt eraf, stukje lopen. Braaf? belonen en er weer op...
Maak de ronde niet te lang en beloon echt bij goed gedrag.

Belonen doe ik idd heel duidelijk.
Helaas geraak ik er echt niet op zonder stoel, zeker niet als hij buiten niet stilstaat. Mijn zus heeft al aan de hand geprobeerd en nu is heel haar voet blauw...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:11

Misschien kan je zus of een stalgenoot mee op de fiets?
Als hij dan gaat staken kunnen ze er alsnog naast wandelen of ( dat is het beste scenario) hij staakt niet met een fietser in de buurt.