Volte in linker galop probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X_Fabienne_0

Volte in linker galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 17:13

Hallo,
Ik heb een pony die af en toe wel ondeugend is maar verder hartstikke braaf. Maar we hebben al best wel lang het probleem dat wanneer we in de linker galop op een volte het bit vast pakt en de andere kant op trekt. Ik heb alles geprobeerd en de tips die ik van iedereen krijg in en buiten de les werken niet... heeft hier iemand DE MAGISCHE TIP voor ons?

Caira

Re: Volte in linker galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:15

Hoe is hij op de rechterhand? Treedt het rechter achterbeen in de galop voldoende onder? En is hoe is de schouderbinnen op de rechter hand?

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:19

X_Fabienne_0 schreef:
Hallo,
Ik heb een pony die af en toe wel ondeugend is maar verder hartstikke braaf. Maar we hebben al best wel lang het probleem dat wanneer we in de linker galop op een volte het bit vast pakt en de andere kant op trekt. Ik heb alles geprobeerd en de tips die ik van iedereen krijg in en buiten de les werken niet... heeft hier iemand DE MAGISCHE TIP voor ons?

Is het alleen in de galop? In draf geen last van?

Ik ken het probleem, maar deze pony deed het ook in draf of stap. Als je niet uit keek ging ze zo de andere kant op. Dit was met wedstrijden niet heel handig :+

Wat bij mij werkte, was vooral niet teveel aan je linkerteugel zitten, want dan kan pony hem heel makkelijk vastgrijpen. Met hele lichte hulpen proberen te sturen, been er aan, maar niet aan de linkerteugel trekken, want dat is wat je pony eigenlijk wil. Rechterschouder begrenzen, hij moet naar links, maar zonder je linkerteugel te gebruiken. Je mag best een 'seintje' geven met je linkerteugel, van hé, je moet naar links, maar niet blijven vasthouden. Dus een keer in je linkerteugel knijpen mag best, zolang je hem daarna weer loslaat. Dit kan je ook herhalen, wel zachtjes in de mond blijven, maar altijd weer loslaten, want je pony wil dat jij de linkerteugel vasthoudt (zodat hij hem kan vastpakken), dus dat moet je voorkomen!

X_Fabienne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 17:42

Caira schreef:
Hoe is hij op de rechterhand? Treedt het rechter achterbeen in de galop voldoende onder? En is hoe is de schouderbinnen op de rechter hand?

Hij is verder helemaal tip, top en doet het braad, alleen met de galop op de volte in de linker galop trekt ze je de andere kant op. Tikje met de zweep helpt ook niet. En sommige mensen roepen wel ja geef dr is een harde mep, maar ik wil haar eigenlijk niet slaan slaan.

X_Fabienne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 17:42

Binkie_Eline schreef:
X_Fabienne_0 schreef:
Hallo,

Is het alleen in de galop? In draf geen last van?

Ik ken het probleem, maar deze pony deed het ook in draf of stap. Als je niet uit keek ging ze zo de andere kant op. Dit was met wedstrijden niet heel handig :+

Wat bij mij werkte, was vooral niet teveel aan je linkerteugel zitten, want dan kan pony hem heel makkelijk vastgrijpen. Met hele lichte hulpen proberen te sturen, been er aan, maar niet aan de linkerteugel trekken, want dat is wat je pony eigenlijk wil. Rechterschouder begrenzen, hij moet naar links, maar zonder je linkerteugel te gebruiken. Je mag best een 'seintje' geven met je linkerteugel, van hé, je moet naar links, maar niet blijven vasthouden. Dus een keer in je linkerteugel knijpen mag best, zolang je hem daarna weer loslaat. Dit kan je ook herhalen, wel zachtjes in de mond blijven, maar altijd weer loslaten, want je pony wil dat jij de linkerteugel vasthoudt (zodat hij hem kan vastpakken), dus dat moet je voorkomen!

Ja hij doet dit alleen in de galop aan de linker hand

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:47

Zo’n probleem komt niet alleen. Er moet echt ook ergens anders een probleem zitten. Als je de volte in draf kleiner maakt, heeft hij daar geen probleem mee? Pakt hij dan ook niet iets vast op de binnenkant? Wat doet hij als je hem een pasje voor je linkerbeen opzij laat gaan? Wil hij linksom graag met de kont naar binnen toe lopen?

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:51

Ik heb een nog erg onstabiel paard in galop (heeft 10 jaar alleen ploeg- en koetswerk gedaan). Mijn instructeur gaf aan dat je op een volte het paard met je binnenbeen tegen je buitenhand moet rijden (om meer stelling te krijgen en vloeiendere bochten). Dus binnenbeen druk geven en ophoudingen maken met je buitenhand.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:08

Inderdaad, reageert ze wel goed op je binnenbeen?

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:14

Hoe gaat het als je longeert? En heeft je instructrice er weleens opgereden?

Een flinke tik lijkt me niet de oplossing nee. Denk niet dat een paard dan denkt 'oh laat ik het bit loslaten'.

carla244

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:19

Dat kan frustrerend zijn ts ik ken het! Hoe doet ze het aan de longe en hoe is haar hoofd hals houding dan?
En doet ze het de hele tijd door of pas als ze moe word? En met slange voltes?
Ik heb er zelf ook nog wel eens problemen mee met mijn verzorgpaard maar dan helpt het om ook idd wel los te laten. Als ze het veel doen ben je geneigd alles strak te houden en jezelf voor te bereiden. Probeer soepel te blijven en ook vooral te sturen met je lichaam handen zo zacht mogelijk. Hoe gaat de stelling op de hoefslag?
Binnenhand voor de stelling maar niet vasthouden dan kan ze er ook niet teveel tegenin veel succes.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:29

Dit zijn eigenlijk altijd meer vragen voor een instructrice maar dat is in deze tijd lastig.
DE MAGISCHE TIP via de pc bestaat denk ik niet. Ook denk ik dat je pony niet ondeugend is maar last heeft van haar balans en dat zich met snelheid linksom het meeste uit.

Heeft je instructrice je wel eens iets over rechtrichten uitgelegd ? Daar is met Google ook veel over te vinden maar eigenlijk is echt les daarin wel belangrijk.
Als je veel met je binnen been gaat doen is het wel goed om er op te letten dat je niet met je been blijft duwen (want dan gaat je pony) terug duwen / hangen tegen het been. Dus beenhulp en dan weer los laten. En proberen niet terug te trekken aan de sterke teugel.
Maar nogmaals, het lijkt mij echt een "les-nemen-dingentje".

X_Fabienne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 08:35

Suzanne F. schreef:
Zo’n probleem komt niet alleen. Er moet echt ook ergens anders een probleem zitten. Als je de volte in draf kleiner maakt, heeft hij daar geen probleem mee? Pakt hij dan ook niet iets vast op de binnenkant? Wat doet hij als je hem een pasje voor je linkerbeen opzij laat gaan? Wil hij linksom graag met de kont naar binnen toe lopen?

Hij loopt op de lange zijdes wel vaak ietsjes naar binnen met zijn kont. Maar verder kan hij de voltes in draf prima maken en ook kleine voltes. Heel enkel doet hij het ook wel eens in draf. Maar eigenlijk nooit. Alleen in die linker galop. Verder vind hij het wijken nog best lastig en reageert weinig op de hulpen. Maar als ik het doe dan gaat ie wel ietsjes opzij.

X_Fabienne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 08:37

pumpina schreef:

Een flinke tik lijkt me niet de oplossing nee. Denk niet dat een paard dan denkt 'oh laat ik het bit loslaten'.

Jongeren gaat vaak wel prima, buiten het feit om dat ie t longeren 3 keer niks vind en veel gaat bokken, maar dat doet hij dan op beide kanten en vooral met dubbele longe

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:55

Ik ben ook benieuwd hoe ze de galop doet links om aan de longe. Het kan nl best zijn dat je pony door scheefheid moeite heeft met de linker galop. Die scheefheid zit er ws ook in stap en draf maar dan is het voor je pony makkelijker om toch linksom te gaan. In galop wordt de onbalans sterker. Als dat het probleem is moet je aan de gang met rechtrichten, werken aan de verticale balans, de schouderbalans.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:58

X_Fabienne_0 schreef:
Suzanne F. schreef:

Hij loopt op de lange zijdes wel vaak ietsjes naar binnen met zijn kont.

...het bekken van een paard is breder dan de schouders of de neus.
Voor vrijwel alle paarden geldt, dat als je een luchtfoto zou maken, dan de wervelkolom schuin - met - de - kont - naar - binnen is tov het schot.
Citaat:
Maar verder kan hij de voltes in draf prima maken en ook kleine voltes. Heel enkel doet hij het ook wel eens in draf. Maar eigenlijk nooit. Alleen in die linker galop. Verder vind hij het wijken nog best lastig en reageert weinig op de hulpen. Maar als ik het doe dan gaat ie wel ietsjes opzij.

Wijken kan lastig zijn, maar je dier is wel braaf.
Ik vermoed dat het een balans probleem is (als oorzaak, hij ""wil"" het bit vastpakken is een gevolg).
Een paar kleine tips met grote gevolgen mbt balans:

1) rijdt altijd, links en rechtsom op de lange zijdes met je handen iets naar binnen zodat je het oogkapje ziet 'schemeren'. Stap, draf en galop.

2) Bij de hoekletters (F, K, H, M) doe je je binnenhand opzij en naar voor, de teugel mag/moet in een boog hangen, je neemt je paard mee in de stelling.

3) En voel of je gelijk gewicht in je handen hebt, idealiter 2 gram links en rechts.
Stel, de linkerteugel is zwaarder.
Dan heeft het dier meer gewicht op het linker voorbeen, je doel (evenwicht, balans, bij de Oosterburen gleichwicht) gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Dat doe je als volgt: blijf van de linkerteugel af, (niet trekken en een halve gram contact)
zit op rechts (anderen zeggen zit goed in het midden, maar anyway niet meezakken naar links)
zorg voor 2 gram op de rechterteugel.
En zeker in de linkergalop niet te veel op rechts zitten! (Ik zit gewoon in het midden in galop en er zijn mensen die op binnen zitten.)

En: :) paardrijden is ook een denksport.
Ipv 'hij moet het doen, hij moet in de krul, hij mag niet uitbreken - dan geef je m een harde knal' -
...uitknobbelen wat er zoal achter zit, dat proberen aan te pakken, daar krijg je een blij en tevreden rijpaard van.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:56

X_Fabienne_0 schreef:
pumpina schreef:

Jongeren gaat vaak wel prima, buiten het feit om dat ie t longeren 3 keer niks vind en veel gaat bokken, maar dat doet hij dan op beide kanten en vooral met dubbele longe

Lukt het dan om netjes stelling en buiging naar binnen te hebben? Of doet ie zn nek helemaal naar buiten?

En heeft je instructrice er al eens opgezeten?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:08

Ik denk ook dat je paard 'gewoon' scheef is. Dat is niet op te lossen met een truukje tijdens het rijden. Het is een kwestie van op de lange termijn werken aan rechtgerichtheid, en dat is wat anders dan recht rijden. Het is werken aan gelijke soepelheid en kracht aan beide kanten.

Lees je eens in over (natuurlijke) scheefheid en rechtrichten. Daar zul je vast wat aan hebben.

Het kan natuurlijk ook dat er echt een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt, maar ook dat is niet op te lossen tijdens het rijden.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:35

Begin in de hoek van de bak met een kleine volte 10 meter in draf, en dan in galop aanzetten als je weer richting de bakrand gaat.
Je gebruikt de begrenzing van de bak.

Of je verkleind de volte als je al in galop bent.

In draf schouder binnenwaards op de volte in draf en dan in galop ook de schouder naar binnen houden.
En ga dan voor kleine stukjes en beloon met je stem.

Als je balkjes hebt kun je die ook gebruiken om de aandacht wat af te leiden en het meer op een speelse manier te oefenen.
Leg ze in een kruis in het midden van de bak b.v.

Vergeet vooral niet om plezier te maken en belonen, belonen, belonen.
Kleine stapjes....

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:52

Ik heb echt exact het zelfde probleem met mijn 4 jarige ruin.. Het is echter een kanon van 1.80 hoog en zodra hij zn zinnen zet om rechtsom te gaan, hou ik er niks aan.

Door mijn instructeur wordt gezegd dat ik niet moet toegeven aan het rechtsom draaien en hem koste wat het kost toch linksom te moeten laten lopen, wat resulteert in met man en macht aan links trekken (wat dus eigelijk niet goed is), maar mn buitenteugel dn buitenbeen heeft die dan dikke vette maling aan..

Dus ik volg!

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:54