Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
X_Fabienne_0 schreef:Hallo,
Ik heb een pony die af en toe wel ondeugend is maar verder hartstikke braaf. Maar we hebben al best wel lang het probleem dat wanneer we in de linker galop op een volte het bit vast pakt en de andere kant op trekt. Ik heb alles geprobeerd en de tips die ik van iedereen krijg in en buiten de les werken niet... heeft hier iemand DE MAGISCHE TIP voor ons?
Caira schreef:Hoe is hij op de rechterhand? Treedt het rechter achterbeen in de galop voldoende onder? En is hoe is de schouderbinnen op de rechter hand?
Binkie_Eline schreef:X_Fabienne_0 schreef:Hallo,
Ik heb een pony die af en toe wel ondeugend is maar verder hartstikke braaf. Maar we hebben al best wel lang het probleem dat wanneer we in de linker galop op een volte het bit vast pakt en de andere kant op trekt. Ik heb alles geprobeerd en de tips die ik van iedereen krijg in en buiten de les werken niet... heeft hier iemand DE MAGISCHE TIP voor ons?
Is het alleen in de galop? In draf geen last van?
Ik ken het probleem, maar deze pony deed het ook in draf of stap. Als je niet uit keek ging ze zo de andere kant op. Dit was met wedstrijden niet heel handig
Wat bij mij werkte, was vooral niet teveel aan je linkerteugel zitten, want dan kan pony hem heel makkelijk vastgrijpen. Met hele lichte hulpen proberen te sturen, been er aan, maar niet aan de linkerteugel trekken, want dat is wat je pony eigenlijk wil. Rechterschouder begrenzen, hij moet naar links, maar zonder je linkerteugel te gebruiken. Je mag best een 'seintje' geven met je linkerteugel, van hé, je moet naar links, maar niet blijven vasthouden. Dus een keer in je linkerteugel knijpen mag best, zolang je hem daarna weer loslaat. Dit kan je ook herhalen, wel zachtjes in de mond blijven, maar altijd weer loslaten, want je pony wil dat jij de linkerteugel vasthoudt (zodat hij hem kan vastpakken), dus dat moet je voorkomen!
Suzanne F. schreef:Zo’n probleem komt niet alleen. Er moet echt ook ergens anders een probleem zitten. Als je de volte in draf kleiner maakt, heeft hij daar geen probleem mee? Pakt hij dan ook niet iets vast op de binnenkant? Wat doet hij als je hem een pasje voor je linkerbeen opzij laat gaan? Wil hij linksom graag met de kont naar binnen toe lopen?
pumpina schreef:Hoe gaat het als je longeert? En heeft je instructrice er weleens opgereden?
Een flinke tik lijkt me niet de oplossing nee. Denk niet dat een paard dan denkt 'oh laat ik het bit loslaten'.
X_Fabienne_0 schreef:Suzanne F. schreef:Zo’n probleem komt niet alleen. Er moet echt ook ergens anders een probleem zitten. Als je de volte in draf kleiner maakt, heeft hij daar geen probleem mee? Pakt hij dan ook niet iets vast op de binnenkant? Wat doet hij als je hem een pasje voor je linkerbeen opzij laat gaan? Wil hij linksom graag met de kont naar binnen toe lopen?
Hij loopt op de lange zijdes wel vaak ietsjes naar binnen met zijn kont.
Citaat:Maar verder kan hij de voltes in draf prima maken en ook kleine voltes. Heel enkel doet hij het ook wel eens in draf. Maar eigenlijk nooit. Alleen in die linker galop. Verder vind hij het wijken nog best lastig en reageert weinig op de hulpen. Maar als ik het doe dan gaat ie wel ietsjes opzij.
X_Fabienne_0 schreef:pumpina schreef:Hoe gaat het als je longeert? En heeft je instructrice er weleens opgereden?
Een flinke tik lijkt me niet de oplossing nee. Denk niet dat een paard dan denkt 'oh laat ik het bit loslaten'.
Jongeren gaat vaak wel prima, buiten het feit om dat ie t longeren 3 keer niks vind en veel gaat bokken, maar dat doet hij dan op beide kanten en vooral met dubbele longe