Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar haar kaak gebroken gehad, tevens is zij gezegend met een erg kleine en smalle mond met een smalle onderkaak. En daarnaast nog een erg gevoelig huidje en grote lippen.
Het probleem:
Ik kan absoluut niet met een dubbel gebroken bitje rijden, het tussenstukje is te groot, waardoor haar lip klem komt of het bit knelt.
Ik heb sweet iron geprobeerd voor extra speeksel, heftige allergische reactie met allemaal blaren in haar mond.
Trust innosense fijn bitje, materiaal top geen huid/lip problemen. Maar bit is veeel te dik. 14 mm is ideaal, en dit bit is ruim 20mm dik. Paard maakt zich wel wat strak/sterker op dit bitje. Reageert niet snel genoeg op een ophouding.
Nu had ik het roer eens omgegooid. En gewoon eens een simpel stang en trens hoofdstel gekocht met simpele harrys horse bitten.
Zodra ik met stang en trens rijd is er niets aan de hand, maar als ik enkel met mijn trenshoofdstel rijd gaat het mis.
Nu is het zo dat ik graag met onderlegtrens wil rijden op mijn trenshoofdstel, en met diezelfde trens op mijn stang en trens.
Zodat er niet opeens veel verschil tussen zit.
Het fijnst loopt ze op een ongebroken bitje. Maar ik zie die niet op lijst onderlegtrensen staan van de knhs? Dit is dan niet toegestaan? Een enkelgebroken trens heb ik er nu in gehad, maar helaas weer een klein sneetje in haar lip ik doe écht niets geks met mijn handen, bitje is gloednieuw en een bustrens. Geen oneffenheden aan het bitje, en het is echt helemaal inwendig dus niet aan de buitenkant, maar echt aan de binnenkant van de mond op de plaats van de mondhoek.
Wie weet raad? Ik heb wel mondboter gehaald. Maar vroeg me toch af of een ongebroken trens echt niet mag? Ergens vind ik het raar dat zo'n vriendelijk bitje niet mag. Is er anders een bitje dat wel enkel gebroken is, maar blokkeert, dus niet zover schaart?
Wie o wie...
Sorry voor de lange lap tekst maar probeerde zo duidelijk mogelijk uit te leggen.