Ongebroken onderleg trens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

Ongebroken onderleg trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 00:04

Help!

Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar haar kaak gebroken gehad, tevens is zij gezegend met een erg kleine en smalle mond met een smalle onderkaak. En daarnaast nog een erg gevoelig huidje en grote lippen.

Het probleem:
Ik kan absoluut niet met een dubbel gebroken bitje rijden, het tussenstukje is te groot, waardoor haar lip klem komt of het bit knelt.
Ik heb sweet iron geprobeerd voor extra speeksel, heftige allergische reactie met allemaal blaren in haar mond.
Trust innosense fijn bitje, materiaal top geen huid/lip problemen. Maar bit is veeel te dik. 14 mm is ideaal, en dit bit is ruim 20mm dik. Paard maakt zich wel wat strak/sterker op dit bitje. Reageert niet snel genoeg op een ophouding.
Nu had ik het roer eens omgegooid. En gewoon eens een simpel stang en trens hoofdstel gekocht met simpele harrys horse bitten.
Zodra ik met stang en trens rijd is er niets aan de hand, maar als ik enkel met mijn trenshoofdstel rijd gaat het mis.
Nu is het zo dat ik graag met onderlegtrens wil rijden op mijn trenshoofdstel, en met diezelfde trens op mijn stang en trens.
Zodat er niet opeens veel verschil tussen zit.

Het fijnst loopt ze op een ongebroken bitje. Maar ik zie die niet op lijst onderlegtrensen staan van de knhs? Dit is dan niet toegestaan? Een enkelgebroken trens heb ik er nu in gehad, maar helaas weer een klein sneetje in haar lip ik doe écht niets geks met mijn handen, bitje is gloednieuw en een bustrens. Geen oneffenheden aan het bitje, en het is echt helemaal inwendig dus niet aan de buitenkant, maar echt aan de binnenkant van de mond op de plaats van de mondhoek.

Wie weet raad? Ik heb wel mondboter gehaald. Maar vroeg me toch af of een ongebroken trens echt niet mag? Ergens vind ik het raar dat zo'n vriendelijk bitje niet mag. Is er anders een bitje dat wel enkel gebroken is, maar blokkeert, dus niet zover schaart?

Wie o wie...

Sorry voor de lange lap tekst maar probeerde zo duidelijk mogelijk uit te leggen. ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:09

DreamGuide

Re: Ongebroken onderleg trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:21

Ik ik heb een fijne ongebroken, maar wel beweegbare onderlegtrens van Myler. Je kunt de paardenschuur ook altijd een berichtje sturen voor Myler advies, voor mij was dit de ideale oplossing.

Ik heb myler bitten zowel aan mijn S&T als aan mijn gewone hoofdstel en wil bij dit paard nooit meer anders. :D

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:26

Fager heeft ook fijne bitten. wel duurder, maar de meesten zijn qua dikte en gewicht erg fijn. Misschien zit hier wat tussen?

Heb zelf net eens dubbel gebroken gekocht van Titanium, aangezien een mondhoek na een ongeluk continue open ging. Waarschijnlijk allergisch voor het andere materiaal. Titanium is echt super licht materiaal.

Zie dat Bombers ook een ongebroken trens heeft van Titanium en erg dun. Anders daar ook even zoeken

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 01:02

Marie111 schreef:
Wellicht een Sprenger?

https://www.sprengerbit.nl/rubber-bitten

O, wacht. Nu je hele tekst even goed doorgelezen. Het gaat er dus vooral om of je ermee op wedstrijd mag?

Ik wil het liefst hetzelfde bit aan mijn trens als aan mijn stang en trens hebben. En als trens mag ik er wel mee starten. Maar als onderlegtrens voor stang en trens mag het dan niet geloof ik.. heel vreemd he.

Ik heb de sprenger al geprobeerd gehad maar mijn paard vind beweeglijkheid 3x niks en wordt al helemaal gek van een watertrens hahahaha.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 01:05

DreamGuide schreef:
Ik ik heb een fijne ongebroken, maar wel beweegbare onderlegtrens van Myler. Je kunt de paardenschuur ook altijd een berichtje sturen voor Myler advies, voor mij was dit de ideale oplossing.

Ik heb myler bitten zowel aan mijn S&T als aan mijn gewone hoofdstel en wil bij dit paard nooit meer anders. :D

Maar mag je met een ongebroken trens als onderleg wel starten dan? Dat is dat bit met zon kleine verdikking in het midden geloof ik? Heb je een foto van die van jou toevallig? De tonggroeve van mijn paard is zo ontzettend smal, echt heel vervelend. Daardoor kan ze dat soort dingen eigenlijk al niet kwijt. Merrie van 160 met bitmaat 11.5 en dat komt nog door haar dikke lippen haha. Maar ik ga eens kijken bij de myler bitten!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 01:07

miriammiddel schreef:
Fager heeft ook fijne bitten. wel duurder, maar de meesten zijn qua dikte en gewicht erg fijn. Misschien zit hier wat tussen?

Heb zelf net eens dubbel gebroken gekocht van Titanium, aangezien een mondhoek na een ongeluk continue open ging. Waarschijnlijk allergisch voor het andere materiaal. Titanium is echt super licht materiaal.

Zie dat Bombers ook een ongebroken trens heeft van Titanium en erg dun. Anders daar ook even zoeken

Fager was ik idd op fb al tegengekomen. Ziet er echt fijn uit. Prijs maakt tot op zekere hoogte niet veel uit. Desnoods dan toch bitje wisselen als ik van hoofdstel wissel.

Bombers ken ik nog niet! Ga ik even naar kijken!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 01:20

keshia schreef:
DreamGuide schreef:

Maar mag je met een ongebroken trens als onderleg wel starten dan? Dat is dat bit met zon kleine verdikking in het midden geloof ik? Heb je een foto van die van jou toevallig? De tonggroeve van mijn paard is zo ontzettend smal, echt heel vervelend. Daardoor kan ze dat soort dingen eigenlijk al niet kwijt. Merrie van 160 met bitmaat 11.5 en dat komt nog door haar dikke lippen haha. Maar ik ga eens kijken bij de myler bitten!

Ja, deze bitten zijn toegestaan bij de KNHS.

Ik heb (zeg ik uit mijn hoofd) de MB04 onderlegtrens en de MB33 Weymouth stang.

Edit: deze bitcombinatie heeft veel tongvrijheid omdat mijn paard dat fijn vindt, ze hebben ze uiteraard ook met minder tongboog.

Afbeelding

Afbeelding

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 02:32

Sprenger danger bit?
Deze is dubbelgebroken maar werkt bij de kleinste druk als ongebroken trens en is dacht ik 14mm
Ik weet alleen niet of deze is toegestaan is?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 08:39

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:15

Gebruik je wel de juiste maten en rij je met bustrens of watertrens? Ik zie veel mensen met een te grote trens rijden, ongeveer 60 a 70 procent van de ruiters. Een ongebroken onderlegtrens is niet toegestaan inderdaad, locked/danger of myler is dan de optie.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:20

keshia schreef:
Marie111 schreef:
Wellicht een Sprenger?

https://www.sprengerbit.nl/rubber-bitten

O, wacht. Nu je hele tekst even goed doorgelezen. Het gaat er dus vooral om of je ermee op wedstrijd mag?

Ik wil het liefst hetzelfde bit aan mijn trens als aan mijn stang en trens hebben. En als trens mag ik er wel mee starten. Maar als onderlegtrens voor stang en trens mag het dan niet geloof ik.. heel vreemd he.

Ik heb de sprenger al geprobeerd gehad maar mijn paard vind beweeglijkheid 3x niks en wordt al helemaal gek van een watertrens hahahaha.

Beweeglijkheid?
Heb je de link wel geopend?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:19

janna schreef:
Je mag als je twee bitten in hebt niet twee ongebroken bitten hebben. Minimaal 1 moet gebroken zijn heb ik eens gehoord van de bitfitter.

Een danger bit is wel toegestaan als onderlegtrens op nationaal niveau.

Ik vind het wel sneu zeg als er kennelijk iets van binnenuit steeds die lip kapotmaakt. Kunnen ze daar niet iets aan doen? Een bit lijkt me dan niet zo prettig voor je paard.

Nou het is niet persé zou dat er altijd iets kapot gaat, met de trust innosense ging er niets kapot, dus dat materiaal ging het super. Maar het bit is dus te dik voor de ruimte die er aanwezig is in haar mond.
Van sweet iron krijgt ze idd uitslag, dat is daarna dus in de kast verdwenen en niet meer tevoorschijn gekomen.
Nu wilde ik wat anders proberen omdat de trust dus niet lekker lag in haar mond, dus begin je met de gemakkelijkste oplossing, het simpelste en goedkoopste bitje en van daaruit verder dokteren wat er aan scheelt.
Ze heeft dus 2 jaar geen wondjes gehad, maar werd te sterk op de trust, en kon haar kaak niet fijn ontspannen door de dikte ervan.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:21

Citaat:
Beweeglijkheid?
Heb je de link wel geopend?

Ja ik had de link geopend. Had alleen het eerste bitje niet gezien, zat onder de cookie berichtgeving. Dat zou dan mogelijk nog een optie zijn, de bustrens. Even kijken nog of die te krijgen is in 11.5 cm. De watertrens van deze vond ze 3x niets.. die was té beweeglijk.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:25

sorbetje schreef:
Gebruik je wel de juiste maten en rij je met bustrens of watertrens? Ik zie veel mensen met een te grote trens rijden, ongeveer 60 a 70 procent van de ruiters. Een ongebroken onderlegtrens is niet toegestaan inderdaad, locked/danger of myler is dan de optie.

Ja ik rij met de juiste maat. Ze heeft een kleine mond, maat 11.5 voor een paard van 1.60. Ook een klein hoofd, namelijk een kleine cob maat.

Ik rij altijd met een bustrens, een watertrens vindt ze écht niet prettig. Dat is veel te beweeglijk voor haar.
Dat myler lijkt me niet zo fijn door dat middenstukje.. ze heeft echt een smalle kaak, plus mist dus een stukje bot op haar lagen links door die breuk. Waardoor ik erg voorzichtig ben daarmee. Ik ga eens kijken naar een danger bitje. Wellicht is dat wat.

Ik zal eens kijken of ik een goede foto heb met haar bitten in.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:28

Ik heb een Myler onderlegtrens, is dat een optie?
Die kun je ook uitproberen.
Ik heb er geen myler stang bij.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 20:35

Afbeelding

Dit is beide 11.5
Met stang en trens gaat er overigens niets stuk.

Dit is enkel de onderlegtrens 11.5

Afbeelding

Dit is het trustbitje 12.5 20 mm dik

Afbeelding

Dit is een enkel gebroken 12.5 cm. Te groot dus:

Afbeelding

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 20:41

Winderen bitten zijn dunner dan trust en ook van kunstof, zelf geen ervaring mee.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:19

Wanneer je de sperriem er af haalt (dat is een correctie gereedschap voor probleempaarden een heel enkele keer gebruikt door hierin bewame ruiters) en de neusriem twee à 3 gaatjes losser zet dan heb je een benadering van een normale optoming, dan kan het paard zijn mond gewoon even opendoen om te slikken en met zijn tong te spelen met het bit.
Vermoedeelijk zijn dan al je problemen opgelost.
Het bitje op de tweede foto lijkt mij zo te zien het meest geschikt.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:08

Tweede foto is idd beste optie, onderste twee hangen te laag. Derde foto zou je zijwaarts moeten zien of die te groot is, vierde sowieso. Maar waarom niet een aparte ongebroken trens erbij? Als ze daar beste op loopt. Afwisselen tussen s en t en trens is toch ook prima?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:06

Je neusriem ligt overigens ook te hoog, 2 vingers onder het botuitsteeksel is de juiste afstand.

Afbeelding

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 22:02

lichtheid schreef:
Je neusriem ligt overigens ook te hoog, 2 vingers onder het botuitsteeksel is de juiste afstand.

[ Afbeelding ]

Bij de 2e foto, heb ik werkelijk geen idee wat er met dat hoofdstel gebeurd is.. zit zo scheef als wat. Maar had haar los gelongeerd. Dus is niks met haar bitje gebeurd. De eerste foto was van het passen van het s en t hoofdstel. Daarna heb ik nog dingen aangepast waaronder de kinketting en idd de neusriem een gaatje lager. Bij de wit onderlegde neusriem, die heb ik altijd zo zitten. Die zit een gat lager dan de rest van de foto's. Overigens zitten zowel de sperriem als de neusriem absoluut niet strak. Mijn sperriem kan ik al mijn vingers tussen door steken. En bij de neusriem kan gemakkelijk 2 vingers op het neusbeen.

Ik heb vandaag weer gereden, en het lijkt erop dat het nu wel goed gaat met het enkel gebroken bitje. Ik heb er een gaatje tussen 2 gaatjes in gemaakt waardoor het een half gaatje kon zakken. Dat lijkt wel beter te zitten. Nu even afwachten wat het doet!