Wat zijn de regels als je op wandeling gaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Wat zijn de regels als je op wandeling gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 20:48

Hey iedereen,

(ik hoop dat mijn vraag hier juist staat)

Nu het wat beter weer wordt wil ik gaan wandelen met mijn paard...
Sinds mijn paard op de wei staat over mijn huis ben ik al 2 keer met hem gaan wandelen onder het zadel en dit deed hij super goed!

Ik woon in een vrij drukke straat en moet nog een paar drukke straten passeren om bij een wandel stuk te komen voor paarden. Ik had toen altijd op de baan gewandeld, maar de auto's hadden vaak geen respect en vlamde voorbij... Picasso reageert hier niet echt op, maar vindt het toch niet veilig want als hij dan de auto raakt van het verschieten ben ik in fout omdat ik mijn paard onder controle moet houden? ( dat hebben ze me toch wijs gemaakt :+ ) Nu is mijn vraag ben ik nu verplicht om op de baan te stappen of mag ik ook op het fietspad? (onder het zadel) En als je er naast stapt ben ik dan verplicht om op het fietspad te stappen?

En dan nog een vraag... moet ik de mest van mijn paard opruimen moest ik op het fietspad stappen? ( even voor de duidelijkheid ik wandel niet in een dorp, daar moet het wel. Dat hebben ze me toch ook wijs gemaakt :+ ) Als ik het moet opruimen zal ik geen lange wandelingen kunnen maken want ik kan niet echt afstappen omdat mijn paard 1m76 is en ik niet echt zo groot en lenig ben :') er staan ook niet echt bankjes waar ik terug kan opstappen :(

(ik woon trouwens in Belgie, ik weet niet of de regels veel verschillen dan in Nederland?)

Ik ben benieuwd wat jullie doen :D

Maera

Re: Wat zijn de regels als je op wandeling gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:14

hoi, ik rij altijd met een vrij lange dressuurzweep met aan het uiteinde een fluo geel lintje geknoopt. Helpt echt om auto's en fietsers beter afstand te laten houden. Vroeger droeg ik ook vaak een fluohesje, helpt vaak ook !
Normaal moet je in België op de weg rijden en niet op het fietspad, maar de plaatselijke politie heeft me zelf al naar het fietspad verwezen.
Het verkeersreglement zegt trouwens dat bestuurders van een voertuig moeten vertragen en indien nodig stoppen als een paard tekenen van onrust vertoont...
Als ik auto's te snel hoor naderen, ga ik ook niet te vroeg helemaal uiterst rechts of in de berm rijden, maar plaats mijn paard iets dwars over de rijweg. Vaak vertragen auto's dan wel. Zodra de auto nadert, ga ik wel netjes rechts of in de berm. Mest opscheppen heb ik nooit gedaan, vind ik buiten het dorp ook echt niet nodig. Voor opstappen overweeg ik zelf een opstapbeugel aan te schaffen, heb hetzelfde probleem.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:14

Volgens mij mag je niet op het fietspad, moet je op de rijbaan. Maar, zelf houd ik me daar niet aan. Regel of niet, ik kies voor de veiligheid van mijn paard en mezelf.

Mest opruimen of niet hangt echt af van gemeente tot gemeente. Dat zou je best bij jouw specifieke woonplaats (of die waar je doorrijdt) navragen.

Wat ik zelf doe mbt de mest: Ik passeer maar een paar huizen vooraleer ik het bos in ben en mest mijn paard daar, keer ik nadien, na mijn rit, terug om het op te ruimen. Daar waar geen huizen zijn, niet.

(Ik ben ook woonachtig in Belgie)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:20

Volgens de wet moet je op de rijbaan, maar met een 80 klm weg met veel vrachtverkeer ben ik toch maar voor fietspad en waar mogelijk berm gegaan. Ben wel eens politie tegen gekomen, maar nooit op aangesproken.
Mest op het fietspad schuif ik de berm in. Of al op de heenweg als ik er dan nog langs loop, en anders op de terug weg, tijdens aan de hand uitstappen. In het dorp is meestal niet verplicht, maar wordt wel sterk gewaardeerd ;)

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 21:23

Juut schreef:
Volgens de wet moet je op de rijbaan, maar met een 80 klm weg met veel vrachtverkeer ben ik toch maar voor fietspad en waar mogelijk berm gegaan. Ben wel eens politie tegen gekomen, maar nooit op aangesproken.
Mest op het fietspad schuif ik de berm in. Of al op de heenweg als ik er dan nog langs loop, en anders op de terug weg, tijdens aan de hand uitstappen. In het dorp is meestal niet verplicht, maar wordt wel sterk gewaardeerd ;)

Het is een baan met veel bochten, en normaal mag je er maar 50km/uur rijden maar ze vlammen er vaak goed door en heb nog al schrik als ze me niet zullen zien in de bocht dat ze ons dan van de weg maaien :+

Maera schreef:
hoi, ik rij altijd met een vrij lange dressuurzweep met aan het uiteinde een fluo geel lintje geknoopt. Helpt echt om auto's en fietsers beter afstand te laten houden. Vroeger droeg ik ook vaak een fluohesje, helpt vaak ook !
Normaal moet je in België op de weg rijden en niet op het fietspad, maar de plaatselijke politie heeft me zelf al naar het fietspad verwezen.
Het verkeersreglement zegt trouwens dat bestuurders van een voertuig moeten vertragen en indien nodig stoppen als een paard tekenen van onrust vertoont...
Als ik auto's te snel hoor naderen, ga ik ook niet te vroeg helemaal uiterst rechts of in de berm rijden, maar plaats mijn paard iets dwars over de rijweg. Vaak vertragen auto's dan wel. Zodra de auto nadert, ga ik wel netjes rechts of in de berm. Mest opscheppen heb ik nooit gedaan, vind ik buiten het dorp ook echt niet nodig. Voor opstappen overweeg ik zelf een opstapbeugel aan te schaffen, heb hetzelfde probleem.

bedankt voor de tips! een opstapbeugel heb ik nog nooit van gehoord :+ eens even kijken wat dat is :')

Lukasje schreef:
Volgens mij mag je niet op het fietspad, moet je op de rijbaan. Maar, zelf houd ik me daar niet aan. Regel of niet, ik kies voor de veiligheid van mijn paard en mezelf.

Mest opruimen of niet hangt echt af van gemeente tot gemeente. Dat zou je best bij jouw specifieke woonplaats (of die waar je doorrijdt) navragen.

(Ik ben ook woonachtig in Belgie)

ik zou ook veel liever op het fietspad willen stappen op sommige stukken maar ik wil ook geen boete krijgen hiervoor :+ Ik dacht om eventueel een mail naar de politie te sturen voor meer duidelijkheid maar weet niet of dit zomaar kan :+ Ook wil ik een mail sturen naar mijn gemeente maar weet niet goed hoe ik het moet verwoorden :') als ik een mail type met "moet ik de mest van mijn paard opruimen als ik op het fietspad wandel ?" Zullen ze eens goed lachen dan denk ik -O-

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:36

Aangezien je uiteindelijk toch te gast bent op het fietspad, is het wel zo sociaal om de mest op te ruimen. Een fietspad is er in eerste plaats voor fietsers, en door mesthopen heenfietsen is niet heel prettig.
Gewoon doen dus!

Officieel (in Nederland) mag je er niet rijden, maar als je je gewoon netjes gedraagd wordt het wel gedoogd, want het is vaak veiliger dan op de weg.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:04

dan moet ik me toch maar een opstapbeugel kopen :D
Heb voor de zekerheid een mail gestuurd naar de politie voor de regeling van het wandelen met je paard op de openbare weg :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:03

Hou er wel rekening mee dat je nu tijd zat hebt om het te regelen, aangezien je in België niet meer recreatief mag paardrijden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:16

Je hebt al antwoord hierboven gekregen. Maar met wat er nu aan de hand is, mag je volgens mij niet eens buitenrijden, en als het nog wel mag, dan nog zou ik binnen blijven.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 09:24

heidy_wilco schreef:
Je hebt al antwoord hierboven gekregen. Maar met wat er nu aan de hand is, mag je volgens mij niet eens buitenrijden, en als het nog wel mag, dan nog zou ik binnen blijven.

Wandelen mag nog in België max met 2 maar dan moet je voldoende afstand houden. Je mag nog gaan wandelen om je paard in beweging te houden. Je moet wel vertrekken waar je paard staat. Dus je mag je niet eertd verplaatsen met de trailer...

Maarja ik weet niet of die regels nu al veranderd zijn... Ik zou niet weten waarom je niet meer mag gaan wandelen met je paard (alleen) want je mag nog wel gaan wandelen fietsen,... Met de familie

Oké ze zouden kunnen zeggen van je mag niet meer paardrijden omdat je kunt vallen en je beademing machines moet hebben maar dan moet je ook niet meer fietsen of in een auto stappen want daar gebeuren meer ongelukken dan met een paard... Je kunt zelfs gewoon van de trap vallen. En als je van paard valt heb je meestal gewoon iets gebroken.

Maarja hier zijn verschillende meningen over en ik ga gewoon afwachten wat de politie te zeggen heeft :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:27

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:52

Ook fietsen of in je auto stappen mag om België alleen nog maar indien hoogst noodzakelijk. Dus nee, stap niet op je paard nu voor een buitenrit, omdat je zelf vind dat het wel kan. Het zijn de nieuwe regels. Hou de bedden vrij voor Coronapatienten.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 11:01

even een update... politie van mijn klein brabant heeft terug gestuurd dat het niet mag
mijn vriendin is gisteren tegen gehouden door de politie omdat ze gaan wandelen was met haar paard
ze had daarnet gebeld naar de politie van 'londerzeel' en die zeiden dat het wel mocht...
Ik denk dat ze het allemaal niet goed weten :? maar dan blijf ik toch nig wel op de wei helaas ;(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:08

Maar op de wei mag je toch ook niet rijden? Ik lees het als rijden is niet meer toegestaan. Of mag men in België op eigen terrein nog wel rijden?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:09

Je mag helemaal niet meer rijden. Je mag wel Nederlands wandelen, ernaast.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 11:41

SusanH schreef:
Maar op de wei mag je toch ook niet rijden? Ik lees het als rijden is niet meer toegestaan. Of mag men in België op eigen terrein nog wel rijden?

daarover hebben ze niks gezegd... ik denk dat hier ongeveer het nog iedereen doet
ik denk niet dat ze zon dingen controleren. maar ik rijd niet momenteel wou nu alleen aan de hand stappen met mijn paard :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:42

Dat is voor het eerst dat ik hoor dat je niet mag rijden met je paard. niet op de weg en niet in de wei of de bak. Wil je echt zekerheid wat wel en niet mag zal je met het ministerie van Volksgezondheid moeten bellen of mailen. Of je vraag stellen via VRTnieuws (of hoe het ook heet).

zat mensen gezien in mijn omgeving die op buitenrit gaan onder het zadel of met de koets. Ben trouwens van België. Denk dat veel lokale politiedienst zelf niet goed weten wat mag en niet mag in dit geval.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:01

petraaken schreef:
Dat is voor het eerst dat ik hoor dat je niet mag rijden met je paard. niet op de weg en niet in de wei of de bak. Wil je echt zekerheid wat wel en niet mag zal je met het ministerie van Volksgezondheid moeten bellen of mailen. Of je vraag stellen via VRTnieuws (of hoe het ook heet).

zat mensen gezien in mijn omgeving die op buitenrit gaan onder het zadel of met de koets. Ben trouwens van België. Denk dat veel lokale politiedienst zelf niet goed weten wat mag en niet mag in dit geval.

dat denk ik ook... de politie waar ik naar gemaild heb (klein brabant) zeiden eerst dat het niet mocht. ik had een mail terug gestuurd van dat ik geen piste ter beschikking heb en dat ik vertrek aan de wei en dat mijn mama mee ging dus dat ik niet met de trailer op verplaatsing ging ze hebben terug geantwoord van 'het lijkt me aangewezen om in de buurt van de wei te blijven als je gaat wandelen'' dus dan mag het weer wel... een vriendin van mij is dan weer tegen gehouden door de politie en ze moest onmiddelijk terug naar de wei... ze had toen daarna naar de politie van londerzeel gebeld en die zeiden dat het dan weer wel mocht...

Dus ze weten het inderdaad niet. Maar ik blijf voorlopig nog even 3 weken op de wei en ga ik zo veel mogelijk ''beweging proberen geven" De wei begint nu al weer wat op te drogen :+

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:22

Momenteel is het in België eigenlijk volledig verboden om paard te rijden, zowel buitenritten als rijden in de piste. Paardrijden als recreatieve bezigheid is volledig verboden.

Paardenpunt Vlaanderen zou dit beter duidelijk communiceren. Op hun site staat nog altijd dat korte ritten om het welzijn van het paard te waarborgen eventueel kunnen. Ik kan mij maar zéér uitzonderlijke situaties voorstellen waarbij paarden bv. stalrust hebben en enkel gecontroleerde beweging mogen hebben. Voor alle situaties waarbij paarden sowieso beweging hebben op paddock of wei (wat de norm zou moeten zijn), kunnen ook korte ritten niet.
Ook in hun regels voor stallen, wordt nog niet vermeld dat eigenaars ook in de piste niet op hun paard mogen rijden.

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat hier echt op gecontroleerd wordt, maar zou wel verwachten dat instantie als paardenpunt de regels gewoon duidelijk en strikt weergeeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:32

Waar heb je dat gevonden dat je niet mag rijden? Ik zie echt veel mensen gewoon op buitenrit gaan met hun paard of koets. Mensen die niet aangesloten zijn bij een vereniging kijken echt niet naar sites als paardenpunt weet ik veel wat. Kan me voorstellen dat de meesten het ook niet gaan uitzoeken op het internet. Kranten zullen dit ook niet melden dat je het niet mag doen.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:39

Link die hierboven door Yvank ook al weergegeven werd:

https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... privesfeer

Als je googelt op "paardrijden Vlaanderen corona" is dat een van de eerste hits die je krijgt. Ik zie ook veel mensen paardrijden hoor, of pensionstallen die de eigenaars van de paarden gewoon in de piste laten rijden. Maar eigenlijk mag het dus niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:45

Jeetje het staat er werkelijk. Aan de longe werken mag dan weer wel. Als ik het goed begrijp. Of werken aan de hand. therorisch gezien mag je wel aangespannen rijden want je zit er niet op. :+

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:53

Hier net nog een ruiter voorbij zien rijden (BE). Je kan het maar gehad hebben, maar zou in deze tijd liever niet op spoed belanden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:06

Nouja, zelfs als het al wel mocht. Omwille van je medemens zou ik het op dit moment echt gewoon achterwege laten. Het is geen eerste levensbehoefte (echt waar!), en het is wel zo sociaal om gewoon net als de rest van de inwoners je te isoleren. Laat staan de risico's en de kans op ongelukken. Zorgmedewerkers hebben al hun handen vol aan enkel Corona-patiënten.

Manuelhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:17

Ik denk dat het eigenlijk ook niet mag in deze tijden, maar ja er zijn nog wel dingen die gebeuren en niet mogen als je het zo ziet :)