hoe trainen tijdens deze coronacrisis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

hoe trainen tijdens deze coronacrisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 17:22

vraagje : heeft iemand ideetjes om toch leuk te trainen - dressuurmatig - thuis in een nogal kleine paddock ?
Met de coronacrisis mag ik niet meer gaan trainen in de piste van het pensionstal en ik zoek naar inspiratie om toch zoveel mogelijk thuis te trainen.
We hebben een kleine paddock ( net iets groter dan een grote longeercirkel ) dus middengalop en dergelijke zijn niet mogelijk.
oefeningen om bijvoorbeeld de achterhand de versterken ...

ik hoor het graag :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: hoe trainen tijdens deze coronacrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:26

Veel stapwerk. Sidepasses, achterwaarts, ook achterwaarts in bochtjes met correcte buiging in het lijf, balkenwerk. Schriktraining als afwisseling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:31

Middengalop kan ook prima op een cirkel dus ik zou niet weten waarom dat niet mogelijk is. :) Schouderbinnenwaarts, wijken... Iets meer "out of the box" denken en er zijn een boel oefeningen mogelijk. Veel korte overgangen (drie passen vooruit en weer terug)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:04

Gooi eens het hoofdstel eraf, weet je gelijk of je paard genoeg op het been is gereden. Als hij niet goed luistert is er op dat vlak werk aan de winkel! En is zo’n klein paddockje kunnen ze hem niet echt smeren

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:36

4-8-4 is een leuk 'spelletje' voor overgangen en tempowisselingen
Bijv 4 stap, 8 draf, 4 stap maar t kan voor alle gangen en verruimingen.
(En je kunt natuurlijk ook andere getallen invullen)

Mijn ervaring is dat je er heel precies van gaat rijden en de paarden er scherp aan het been van worden, en ze vinden het leuk :D

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:35

Werken met balkjes en/of cavaletti’s als je hier beschikking over hebt. Leuk voor de afwisseling en versterkt de achterhand. Verder zoals eerder genoemd veel en snel achter elkaar schakelen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:00

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:30

Ik baal er zo van dat mijn paarden in België staan. Zelfs recreatief rijden hebben ze verboden |o

Wij hebben ons afgelopen weken bezig gehouden met dit soort oefeningen:
https://www.dressuur.nl/artikelen/check ... ijn/18108/

De pionnen kun je zo neerzetten dat je 8-jes kunt rijden. Op de pion je overgangen rijden etc.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:54

Misschien is het werken aan de dubbele longeerlijn wat voor je? Je zit er dan wel niet op, maar ik vind het een fijne manier om de achterhand goed te activeren en de verbinding van achter naar voren te verbeteren zonder dat je erop zit. Veel schakelen, ook goed te combineren met drafbalkjes.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:01

zuigstengel schreef:
Ik baal er zo van dat mijn paarden in België staan. Zelfs recreatief rijden hebben ze verboden |o

Wij hebben ons afgelopen weken bezig gehouden met dit soort oefeningen:
https://www.dressuur.nl/artikelen/check ... ijn/18108/

De pionnen kun je zo neerzetten dat je 8-jes kunt rijden. Op de pion je overgangen rijden etc.

Je mag in België gewoon nog rijden op eigen terrein of niet langer dan een uur in de omgeving. Je mag niet met je paard en trailer op stap.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:15

Naar buiten! Buiten heb je langere stukken om een keer vooruit te rijden, maar kun je ook prima travers, renvers en schouderbinnenwaarts doen.
Zelf rijd ik normaal ook veel "serieus" in de rijbak, maar ik ga nu ook vaker naar buiten en merk dat mijn paarden losser in het lijf worden.

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:29

In de paddock doe ik altijd zonder zadel en of met barebackpad en met een halster. Dan train ik vooral op zit mijn paard en zonder zadel is goed voor de balans van de ruiter. En doe gewoon stap draf en galop, en oefeningen als achterhand wegzetten etc. Merk dat mijn paard dit super leuk vind beetje spelenderwijs wat oefeningen doen.