Paard wordt ontzettend heet op springwedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justicejust

Paard wordt ontzettend heet op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 16:38

Mijn eventingpaard wordt dressuurmatig en met het springen goed begeleid door instructie, thuis en op les gaat het dan ook echt heel fijn en is hij altijd rustig en fijn en mooi aan elkaar te rijden (en naar voren en terug gaat ook makkelijk, blijft hij ook mooi rond in).

Op wedstrijd wordt hij alleen zo heet en fanatiek (oortjes naar voren en dolblij kijken, geloof het of niet) dat hij erg op de voorhand loopt en zijn ondernek opzet. Ik rij met een ongebroken trens thuis en ook op wedstrijd, hier loopt hij alleen dus erg doorheen op wedstrijd. Hij wordt zo sterk dat ik hem niet meer normaal op kan vangen (mede doordat hij dus een beetje zijn ondernek opzet).
Ik heb een ongebroken babypelham met rubber voor in de cross, hier loopt hij fijn op alleen merk ik wel dat hij er wat lang van wordt. In de cross is dit geen probleem omdat er veel ruimte is om hem op te vangen, alleen in het springen komen de hindernissen te snel achter elkaar.

Ik probeer hem meer aan elkaar te rijden met mijn been alleen die kan ik er op een gegeven moment niet meer aankrijgen doordat hij dus zijn nek opsteekt en zijn rug wat wegduwt. Het gaat dus de eerste hindernis (of eerste twee/drie goed), en dan neemt hij het compleet over. Paard is volop gecheckt en heeft een goed passend zadel, niks aan de hand dus.

En nogmaals, thuis en op les is hij echt HEEL fijn. Het is alleen in de wedstrijdsfeer dat hij zo gek wordt. Ik ben zelf niet mega gestresst ofzo, misschien wat lichte vlinders.

What to do? Ongebroken pelham toch in? Martingaaltje (vond hem daar eerst nooit fijn op maar al heel lang niet meer mee gereden)? Paar wedstrijden 'opofferen' en hem telkens stil zetten als hij op de loop gaat? Ben wel benieuwd wat de Bokt Community zegt. Mijn springinstructie denkt dat ik de pelham is moet proberen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:39

En als je gaat oefenspringen op andere locaties? Of gewoon springles op een andere locatie?

justicejust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 16:44

moonsparkle schreef:
En als je gaat oefenspringen op andere locaties? Of gewoon springles op een andere locatie?

Misschien ietsjes meer als op de locatie waar ik normaal les heb, maar niet iets significants.

darkadia

Re: Paard wordt ontzettend heet op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:23

En als je extra vroeg op de wedstrijdlocatie bent, zodat je alle tijd hebt rustig in te springen en dat ie relact is voor je echte proef begint? Op wedstrijd gebeurt vaak toch meer, en hangt er sowieso meer spanning. Sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:38

Herkenbaar is dit! Mijn merrie is ook uitermate fel en lastig te controleren op concours. Ik heb heel veel oefenparcoursen gereden en op andere locaties geoefend zodat ze wat rustiger werd. Wat bij mij heel erg hielp is haar op tijd los gaan rijden en dan vooral dressuurmatig aan de slag gaan. Maar ook een aantal parcoursen gehad (BB/B) dat ik haar rustig een keer terug nam naar de draf of een volte reed om de controle terug te krijgen.

Het is nog steeds wel dat ze erg zenuwachtig is en zodra de bel gaat gaan d'r oortjes en staart erop maar ze is wel een stuk beter te controleren. Ben toch wel blij dat ze heel enthousiast op concours is, dat rijdt toch makkelijker dan een ietwat sloom paard :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:55

Oefenwedstrijden uitzoeken, dan heb je toch de entourage van het hele wedstrijdgebeuren, maar kan je waar nodig voltes rijden of je paard helemaal stilzetten etc. alles wat nodig is om hem bij je te houden. Wat wij doen met jonge en hete paarden voor wie het allemaal nog spannend is, is op een oefenwedstrijd ook twee keer na elkaar rijden. Dat je je parcours springt en 1 combinatie later doe je het parcours nog eens. Dan leert het paard dat het niet is van maar snel parcours af te haspelen. Je kan dan tussen je twee parcoursen terug dressuurmatig de aandacht weer vragen.

Bij lagere parcoursen kan het ook wel eens helpen om een paard zelf de fout in te laten lopen. Te snel op een dubbelsprong af en niet luisteren naar je hulpen. Tja, stoot je benen dan maar eens tegen de balk, worden ze vanzelf voorzichtiger van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:04

Ik rij totaal anders, reining en thuis gebruik ik ook een lichter bit en op show een tikje zwaarder maar als ze erg enthousiast zijn helpt dat voor geen meter.
Het geluk is dat het bij ons altijd meerdaagse wedstrijden zijn en de paarden na 1 dag al relaxter zijn.
Het is een kwestie van proberen.

Oefenconcoursen zijn leuk maar paarden hebben dondersgoed door wanneer het voor het echte is en wanneer niet :P

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:41

Zo herkenbaar. Onze pony neemt aantrekken op de sprong ook een beetje te serieus.

Flink mee aan het werk geweest. Maar toen de rem erop kwam had ze weer moeite met uitkomen. Zeker met de barrage durf ik niet eens te kijken! Het is sturen naar de juiste hindernis en gaan! Hoe ze het doet, geen idee maar ze komt het beste uit als je je er niet teveel mee bemoeit.

Niet de allerbeste manier overigens voor de stijlpunten in het B. Ook niet voor mijn hart

justicejust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 14:22

Popstra schreef:
Ik rij totaal anders, reining en thuis gebruik ik ook een lichter bit en op show een tikje zwaarder maar als ze erg enthousiast zijn helpt dat voor geen meter.
Het geluk is dat het bij ons altijd meerdaagse wedstrijden zijn en de paarden na 1 dag al relaxter zijn.
Het is een kwestie van proberen.

Oefenconcoursen zijn leuk maar paarden hebben dondersgoed door wanneer het voor het echte is en wanneer niet :P

Hahaha ja dat laatste is dus inderdaad een probleem.

justicejust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 14:24

Gini schreef:
Oefenwedstrijden uitzoeken, dan heb je toch de entourage van het hele wedstrijdgebeuren, maar kan je waar nodig voltes rijden of je paard helemaal stilzetten etc. alles wat nodig is om hem bij je te houden. Wat wij doen met jonge en hete paarden voor wie het allemaal nog spannend is, is op een oefenwedstrijd ook twee keer na elkaar rijden. Dat je je parcours springt en 1 combinatie later doe je het parcours nog eens. Dan leert het paard dat het niet is van maar snel parcours af te haspelen. Je kan dan tussen je twee parcoursen terug dressuurmatig de aandacht weer vragen.

Bij lagere parcoursen kan het ook wel eens helpen om een paard zelf de fout in te laten lopen. Te snel op een dubbelsprong af en niet luisteren naar je hulpen. Tja, stoot je benen dan maar eens tegen de balk, worden ze vanzelf voorzichtiger van.

Dat eerste is inderdaad een goeie tip! Heb ik al wel is vaker gedaan en het hielp niet echt, maar het kan inderdaad geen kwaad. Hoop dat dit corona gezeur asap voorbij is.

Ja dit deed ik ook eerst alleen dit is een aantal keer fout gegaan met dat we in de hindernis belanden.. Ik wil niet nog een keer het vertrouwen kwijtraken haha, hij springt nu heel fijn.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:19

Ik zou hem thuis heter gaan rijden en daarin af laten vloeien.

Je kan ze vaak heter maken door echt volgens een actie = reactie manier te rijden (veel ruiters rijden braaf voorzichtig een complete volte rond). Mocht je je paard al wel zo ver hebben dan kun je dingen sneller achter elkaar gaan vragen, dus niet 1 keer verruimen (naar voren en terug) op de lange zijde maar bv 5 keer. Ook vlinke tempowisselingen, van stap naar een flinke gallop, maar ook terug.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:28

justicejust schreef:
Gini schreef:

Dat eerste is inderdaad een goeie tip! Heb ik al wel is vaker gedaan en het hielp niet echt, maar het kan inderdaad geen kwaad. Hoop dat dit corona gezeur asap voorbij is.

Ja dit deed ik ook eerst alleen dit is een aantal keer fout gegaan met dat we in de hindernis belanden.. Ik wil niet nog een keer het vertrouwen kwijtraken haha, hij springt nu heel fijn.

Dat snap ik, je wilt natuurlijk ook geen ongelukken of een paard dat schrik krijgt om te springen. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:00

Mogen jullie doof maken? Bij ons haalt dat net het scherpe randje er af :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:15

justicejust schreef:
Popstra schreef:

Hahaha ja dat laatste is dus inderdaad een probleem.

Ik ben een fan van 'hors(e) concours'.
En dan twee hindernissen springen, even stappen terwijl hij nog braaf is, en weer in galop hindernis 3 en 4, stap - etc.

Niets geen straf, gewoon nadruk op kalmte.

....en tja: reuze interessant: het verschil tussen hors/e concours en een 'echt' concours.
Knollie weet niets van wat jij hebt afgesproken op het secretariaat, maar weet drommels goed hoe JIJ er op zit.

(Zodra dat iets wordt met 'druk', want het gaat nu om de punten, 'krijg je het netjes gespiegeld van je dier'.....)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:25

Volgens mij wordt uw paard zenuwachtig van het lawaai op jumping. Dat is enige verschil tussen oefenen lessen en wedstrijden.

justicejust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:17

ruitje schreef:
Mogen jullie doof maken? Bij ons haalt dat net het scherpe randje er af :)

Bedoel je met doof maken een geluidsdicht oornetje op? Of watten in de oren? Geen idee of dat laatste mag, denk het niet.

justicejust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:18

Dakario schreef:
Volgens mij wordt uw paard zenuwachtig van het lawaai op jumping. Dat is enige verschil tussen oefenen lessen en wedstrijden.

Daar had ik nog niet eerder aan gedacht, dankjewel! Ik ga is kijken of dat de oorzaak is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:18

Wij doen inderdaad watten in de oren en dan rubber oren er over heen en dan een kap op. Dan krijgen ze veel minder mee qua geluid.

justicejust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 09:36

ruitje schreef:
Wij doen inderdaad watten in de oren en dan rubber oren er over heen en dan een kap op. Dan krijgen ze veel minder mee qua geluid.

Ik heb het is opgezocht en dat is in de springsport niet toegestaan, wel een geluidsdempend oornetje. Zal is kijken of ik die een keer van iemand kan lenen.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:01

First you go with the horse, than the horse goes with you, than you go together. Tom Dorrance
In deze wijsheid vind je al je antwoorden.

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:40

Idd in de drafsport vaak watten. Mijn pa deed vroeger met hete paarden vaak stiekem watten in en er een oornetje over, niemand die het ziet. Misschien inderdaad toch een marginaal proberen, kan hij iig niet zo hoog meer komen met zijn hoofd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 16:00

Ligt dit wel aan het paard? Heb jij misschien onbewust wat wedstrijdspanning of ben je zelf misschien fanatieker dan je denkt? Dit kan je overbrengen op dit paard en als het een blij ei is dan wil hij wel gaan voor je.
Misschien een springparcours komende tijd niet voor de punten gaan maar voor netheid dus duidelijk dressuur tussen de hindernissen, geen snelheid, perfect en rustig aanrijden op de sprong en daarna weer terug nemen. Waarschijnlijk heeft hij zelf een knopje ingebouwd: parcours is gas geven, dat is heel moeilijk om deze gewenning er weer uit te rijden