Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Ik rij totaal anders, reining en thuis gebruik ik ook een lichter bit en op show een tikje zwaarder maar als ze erg enthousiast zijn helpt dat voor geen meter.
Het geluk is dat het bij ons altijd meerdaagse wedstrijden zijn en de paarden na 1 dag al relaxter zijn.
Het is een kwestie van proberen.
Oefenconcoursen zijn leuk maar paarden hebben dondersgoed door wanneer het voor het echte is en wanneer niet
Gini schreef:Oefenwedstrijden uitzoeken, dan heb je toch de entourage van het hele wedstrijdgebeuren, maar kan je waar nodig voltes rijden of je paard helemaal stilzetten etc. alles wat nodig is om hem bij je te houden. Wat wij doen met jonge en hete paarden voor wie het allemaal nog spannend is, is op een oefenwedstrijd ook twee keer na elkaar rijden. Dat je je parcours springt en 1 combinatie later doe je het parcours nog eens. Dan leert het paard dat het niet is van maar snel parcours af te haspelen. Je kan dan tussen je twee parcoursen terug dressuurmatig de aandacht weer vragen.
Bij lagere parcoursen kan het ook wel eens helpen om een paard zelf de fout in te laten lopen. Te snel op een dubbelsprong af en niet luisteren naar je hulpen. Tja, stoot je benen dan maar eens tegen de balk, worden ze vanzelf voorzichtiger van.
justicejust schreef:Gini schreef:Oefenwedstrijden uitzoeken, dan heb je toch de entourage van het hele wedstrijdgebeuren, maar kan je waar nodig voltes rijden of je paard helemaal stilzetten etc. alles wat nodig is om hem bij je te houden. Wat wij doen met jonge en hete paarden voor wie het allemaal nog spannend is, is op een oefenwedstrijd ook twee keer na elkaar rijden. Dat je je parcours springt en 1 combinatie later doe je het parcours nog eens. Dan leert het paard dat het niet is van maar snel parcours af te haspelen. Je kan dan tussen je twee parcoursen terug dressuurmatig de aandacht weer vragen.
Bij lagere parcoursen kan het ook wel eens helpen om een paard zelf de fout in te laten lopen. Te snel op een dubbelsprong af en niet luisteren naar je hulpen. Tja, stoot je benen dan maar eens tegen de balk, worden ze vanzelf voorzichtiger van.
Dat eerste is inderdaad een goeie tip! Heb ik al wel is vaker gedaan en het hielp niet echt, maar het kan inderdaad geen kwaad. Hoop dat dit corona gezeur asap voorbij is.
Ja dit deed ik ook eerst alleen dit is een aantal keer fout gegaan met dat we in de hindernis belanden.. Ik wil niet nog een keer het vertrouwen kwijtraken haha, hij springt nu heel fijn.
justicejust schreef:Popstra schreef:Oefenconcoursen zijn leuk maar paarden hebben dondersgoed door wanneer het voor het echte is en wanneer niet
Hahaha ja dat laatste is dus inderdaad een probleem.
ruitje schreef:Wij doen inderdaad watten in de oren en dan rubber oren er over heen en dan een kap op. Dan krijgen ze veel minder mee qua geluid.