Paard weigert opeens te lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lunavp

Paard weigert opeens te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 22:28

Hi allemaal, ik heb sinds 2 maanden een nieuw paard. Hij heeft niet énorm veel ervaring onder het zadel, maar genoeg om er op te zitten en overgangen te maken. Nou had ik eerst een westernzadel voor hem gekocht. Deze bleek te veel te drukken op de schouders en hij weigerde dan ook er mee te lopen, logisch. Die heb ik gelijk verkocht. Ik gebruik nu een dressuurzadel die als het goed is goed past. Ik heb namelijk de eigenaresse van mijn stal er ook naar laten kijken en die bevestigde dat dit zadel goed past. Zij heeft veel erva3met zadels. Ik rijd nu in het begin vaak niet langer dan een half uurtje. Vandaag waren we 20 minuutjes aan het stappen. Ik zette hem even stil om wat buigingen met de nek te doen. Ging prima. Daarna wou ik weer stappen, maar hij wou op geen enkele manier. Hij luistert normaal naar het minste gebaar en nu kwam er geen enkele pas uit. En nee, ik ga mijn paard niet slaan en schoppen totdat hij het wel doet. Ik stapte er af en liep met hem. Toen liep hij meteen mee. Ik neem aan dat dit een teken is dat het niet gaat om spier bevangenheid want dan willen ze hoe dan ook niet meer lopen. Denken jullie dat er misschien toch iets fout is met het zadel of met zijn rug? Ik ben een beetje geschrokken... Ik heb namelijk vaker gereden met dit zadel en gedraaft, en dit resultaat kreeg ik ook niet na 40 minuten. Graag jullie advies

MirandaMalik

Re: Paard weigert opeens te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:39

Ja dat zou ik wel denken.
Hij geeft denk ik gewoon duidelijk aan dat er iets niet in orde is.
Fijn dat je er ook zo goed op reageert!
Ik denk toch dat het wel echt handig is om een zadelpasser te laten komen, die kan dat veel beter zien.
Misschien moet het zadel gewoon opgevuld worden ofzo.
Je kan ook nog een fysio naar je paard laten kijken, die ziet vast direct waar het zit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 22:40

Misschien verstandig om eerst eens een zadelmaker te laten komen en te laten controleren of het zadel inderdaad goed past. En dan les nemen van iemand die ervaring heeft om jonge paarden op te leiden, zodat iemand je kan helpen je paard correct in te rijden.
Dus geen dressuurinstructrice, maar iemand met ervaring met groene paarden. Er zijn voldoende paardvriendelijke instructeurs. ( is een groep op FB onder andere)

lunavp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 22:44

MirandaFuego schreef:
Ja dat zou ik wel denken.
Hij geeft denk ik gewoon duidelijk aan dat er iets niet in orde is.
Fijn dat je er ook zo goed op reageert!
Ik denk toch dat het wel echt handig is om een zadelpasser te laten komen, die kan dat veel beter zien.
Misschien moet het zadel gewoon opgevuld worden ofzo.
Je kan ook nog een fysio naar je paard laten kijken, die ziet vast direct waar het zit.

Bedankt voor je reactie! Misschien moet ik inderdaad maar even opzoek gaan naar een fysio of zadelpasser... Om het zeker te weten.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:02

Het kan het zadel zijn, maar het past ook zeker bij een jong paard. Hoe vaak rij je hem?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:02

Het is wel iets wat ik veel zie in een traject met jonge paarden, dat ze ineens moeite hebben met die overgang. Dus ik zou, naast dat je het zadel checkt, ook goed opletten dat je geen ongewenst patroon creëert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:06

Misschien stop je normaal met rijden wanneer je het paard stil laat staan. Train je ook overgang stap , stilstaan, stap? En zeker zadel na laten kijken door een deskundige, investeer daar in en voorkom veel ellende.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 23:21

Kan het vorige zadel nog pijn geven, misschien nog geïrriteerde of pijnlijke plekken? Ook al ligt dit zadel goed, er kan nog restpijn zijn.
Maar ik zou zeker een zadelpasser bijhalen, een goede... er is helaas veel kaf onder het koren.