Na een aantal paardvrije jaren ben ik sinds kort weer begonnen met rijden. Ik heb een leuk bijrijdpaard gevonden in de omgeving die ik wat meer beweging mag gaan geven. Omdat ik dus een aantal jaar uit de running ben geweest, wil ik jullie om wat advies vragen. Geen idee of dat de manier waarop ik de dingen nu aanpak nog steeds actueel zijn of dat er ondertussen betere methodes zijn.
De situatie: Het gaat om een om een ruin van ongeveer 1.75. De voorwaartse drang komt heel langzaam op gang. De achterhand neemt hij hierin amper mee. Daarom maak ik veel overgangen en ben consequent in beengebruik (kuit aanleggen = reactie). Dat helpt ook bij het feit dat hij redelijk zwaar op de hand is. Ook is hij goed stijf en mist souplesse. Dus ik maak veel voltes en vraag hierbij om buiging, niet vasthouden, maar vragen, loslaten. Dit vindt hij heel lastig en ik moet redelijk streng om die buiging vragen. Hij loopt verder niet over de schouder weg, is stabiel, niet wiebelig o.i.d.
Mijn vragen: - Oefeningen activeren van de achterhand - Oefeningen voor souplesse, buiging - Hoe minder zwaar op de hand krijgen
Tips mogen voor onder het zadel zijn, maar ook ernaast. Alvast bedankt!
Ik zou in dit geval eerst het paard gymnastiseren aan de longe,zonder ruiter
Kimmsel
Geplaatst: 15-03-20 22:14
geerke schreef:
Ik zou in dit geval eerst het paard gymnastiseren aan de longe,zonder ruiter
Wilde ik inderdaad ook net voorstellen. Vanaf de grond gymnastiseren, zodat hij gemakkelijker zijn lijf leert te gebruiken, en dan pas met ruiter doorpakken.
Janneke2
Geplaatst: 15-03-20 23:42
Een mogelijke oplossing hetzij vanaf de grond, hetzij vanuit het zadel: vierkantjes stappen met correcte stelling en buiging. Zoiets als vier pas/ 90 graden buigen, zes pas rechtuit, weer vier pas/ 90 graden buigen. Die afwisseling buig - recht - buig werkt sneller dan 10x de grote volte.
In beide gevallen werkt een kaptoom heel fijn (je werkt in op de neus, daarmee 'rechtstreeks' op de plek waar het dier stelling 'moet' nemen, het gewricht schedel - atlas. (Uiteraard is 'valse stelling', bovenste twee halswervels naar binnen 'taboe'. In het zadel zie je het oogkapje schemeren.)
Bij een correcte buiging vaak halt, aaien en lieve woorden. (Vooral als je de overgang stap-halt op zit en gewicht kunt maken een extra oefening! "Dus ruim belonen".) En op gegeven moment ga je vierkante slangevoltes maken, grote voltes als honingraat, etc etc.
...in mijn ervaring: de eerste les 'moest het nog wennen', halverwege de tweede les zagen we een blije snoet en een voorwaarts paard! (De verklaring was ongeveer als volgt: een paard is een dier van beweging, dus weinig voorwaartse drang 'zou niet moeten'. Het gebrek aan souplesse zorgde voor de 'rem'. - Mijn Knollie was niet zwaar op de hand, maar dat kan een variant op hetzelfde thema zijn.)
Bedankt voor jullie tips! Ik zal eens gaan Googelen naar oefeningen vanaf de grond. @Janneke2: goede tip van die kaptoom, daar ga ik me eens in verdiepen.
Voordat je gaat 'loswerken' zou ik eerst zorgen dat alle blokkades en mogelijke problemen uit het lijf worden gehaald. Dus eerst een fysiotherapeut erbij en zorgen dat het zadel goed ligt. Mocht het paard namelijk ergens in zijn lijf vast zitten en jij vraagt toch buiging, dan kan het zijn dat hij op een verkeerde manier gaat compenseren.
Als dat in orde is, moet je ervoor zorgen dat hij een buiging kan maken. Dit kan hij alleen als ie in balans is en niet over een schouder wegvalt. Ik vind de methodes van Karin Leibbrandt en Mireille den Hoed heel fijn om de verticale balans mee te trainen. En met die verticale balans kun je dan de voltes en dergelijke gaan oefenen.
Hier eenzelfde soort geval gehad, maar minder extreem. Dier leek zeer stabiel -> correctie, eenmaal fijn in de hand was het een slungel zelve. Ofwel, paard was niet 'stabiel' in de goede zin van het woord, maar stabiel doordat hij alles vast hield.
Ga lekker een poosje focussen op versnellen verlangzamen en wat grote lijnen door de baan draaien. Aan een contact teugeltje/boogje erin, hiervan leren ze even op hun eigen benen te staan, zo min mogelijk druk en vooral niet terug gaan trekken als de volte niet klein genoeg is voor jou.
Nirvana_
Geplaatst: 16-03-20 11:27
Citaat:
Dit vindt hij heel lastig en ik moet redelijk streng om die buiging vragen
Dit klinkt ook alsof hij het gewoon nog niet kan. Misschien is een volte dan nog teveel gevraagd. Streng vragen heeft met buiging geen zin, druk = tegendruk en je paard gaat dan nooit met een losse hals/kaak/rug die buiging aannemen.
Ik ben het eens om eerst een fysio/osteo erbij te halen en deze waarschijnlijk elke 6-8 weken terug te laten komen. Ik vind zelf zonder ruiter en aan de hand een hele fijne methode, maar daar moet je ook handigheid in krijgen dus zou zeggen, doe waar jij het handigst in bent. En wissel voldoende af, ook binnen in de training.
Anoniem
Geplaatst: 16-03-20 11:38
ik zou eerst gaan werken aan zijn conditie/spieropbouw, goede bloedsomloop helpt te verbeteren
sterk moeten vragen werkt averechts dan gaat hij weer compenseren om toch iets te doen maar eigenlijk niet op een -voor het paard - prettige manier kan
voorwaarts overgangen rijden, balkjes lopen helpen meer om het paard mentaal weer interesse in het werk te krijgen paard heeft lang stil gestaan - wat is/was de reden hier voor - en moet opnieuw leren werken en dan is -merken wij - veel afwisseling belangrijk
longeren zonder enig hang en sluitwerk zodat het paard weer zijn eigen lijf kan gaan gebruiken,
zonder dwang werken en veel afwisseling, steeds korte stukjes oefenen en dan weer ontspanning
23 januari 2018, 09:15 - Edited on 22 januari 2018, 11:50 - Nancy Versluis-Borsboom Foto: Arnd Bronkhorst http://www.arnd.nl Als dressuurruiter wil je graag dat je paard zich door jouw training ontwikkelt tot een krachtige en soepele atleet. Om dit te bereiken moet je in de training tijd besteden aan het gymnastiseren om hem soepel te maken en aan spieropbouw om te zorgen dat hij sterk genoeg wordt. Bij het opbouwen van spieren is het wel belangrijk dat je zorgvuldig te werk gaat en over een langere termijn plant. Cavallo zette een aantal tips en valkuilen op een rijtje over deze spieropbouw. Samen met enkele deskundigen op het gebied van het paardenlichaam maakte het blad de ‘Tien geboden voor spieropbouw’.
Neem de tijd Spieren opbouwen kun je met intensief trainen vaak snel doen, maar het moet niet je doel zijn om in een paar maanden een super bespierd paard te hebben. Pezen, banden en andere structuren, die in het paardenlichaam heel belangrijk zijn in zijn beweging, zijn niet zo flexibel als spieren en als je paard te snel heel sterk wordt, dan trekken die sterke spieren veel te hard aan zijn banden en pezen. Gevolg daarvan is dat je paard met allerlei blessures te maken krijgt. Afwisseling in de training is dus heel belangrijk net als stapsgewijs opbouwen en je paard steeds de tijd geven om met zijn hele lichaam te wennen aan dat beetje meer.
Aanspannen én ontspannen Wanneer spieren een lange tijd achter elkaar aangespannen worden, dan resulteert dat in verkrampen. En eenmaal verkrampt werkt de training averechts, want daar wordt je paard slechter van. Te lang iets doen kan bijvoorbeeld zijn te lang in een gang rijden, te lang doorgaan op een oefening of te lang in dezelfde houding doorrijden.
Als maatstaf zou je aan kunnen houden dat je de arbeidsfase niet langer]dan vijf minuten laat duren en de ontspanningsfase wel tot vijf minuten kan rekken.
Kijk naar je paard[/b] Het ene paard kan wat uithoudingsvermogen betreft meer aan, terwijl een ander juist meer aankan in de vorm van krachttraining. Bij het werken aan de spieropbouw is het belangrijk om te weten wat voor paard je hebt. Verzamelt hij van nature al als je een keer je been aanlegt, dan hoef je minder aan het dragen te werken dan een paard dat een beetje voorover gebouwd is en het liefst alleen maar snel en vlak beweegt. Pas je plan van aanpak aan op wat je paard nodig heeft. Geen stress Spieren opbouwen kan niet als je paard onder spanning staat of gestresst is. Alleen losse spieren functioneren goed. Wanneer je paard niet los en ontspannen is dan is het nog niet de tijd om meer te vragen van hem in de training. Pas als hij goed is losgewerkt en fijn ontspannen gaat, kun je meer