Ik kan niet meer galopperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noahh_h

Ik kan niet meer galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 21:26

Ik rij al jaren en heb nooit problemen met de galop gehad. Ik heb met meerdere paarden Z gereden, gesprongen en gecrosst. Vooral het laatste betekent lange afstanden galopperen. Na mijn laatste zwangerschap, nu dik een jaar geleden. Kan ik niet meer galopperen. Het is echt een drama geworden en dan vooral in mijn hoofd. Als ik wil gaan galopperen dan ben ik er al te veel mee bezig. Ik weet niet meer hoe ik moet zitten. Welke bewegingen ik moet maken. Mijn paard doet zijn best. Maar kan het net als ik niet lang volhouden. Laat staan dat ik hem nageefelijk kan houden.

Na mijn eerste twee zwangerschappen had ik geen problemen en kon ik best snel weer rijden.
Nu suggereer ik dat het misschien daar aan ligt. Maar dit weet ik uiteraard niet zeker. Ik ga regelmatig naar de fysio. Ook mijn paard wordt 1x in de zoveel tijd nagekeken door de fysio. Bij beiden wordt er eigenlijk nooit wat gevonden. Ik merk ook nooit verschil als mijn paard behandelt is.
Ik heb een ruin van 12 jaar. Z2 geklasseerd en L springen.

Herkent iemand het dat je bijv. Na een rij pauze niet meer kan galopperen. Of heeft iemand tips?
Help mij weer galopperen *\o/*

MoOtJuHh

Re: Ik kan niet meer galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:32

Wat vervelend voor jou dat het even niet wil lukken. Kan hij wel goed galopperen aan de longe op commando? Misschien is het dan een idee om op stemhulp aan te galopperen als je erop zit. Hoef jij je niet druk te maken over de hulp en krijg je het gevoel weer terug.
Andere opties is misschien erop te gaan terwijl iemand anders 'longeert'? Tijdelijke oplossingen die je misschien wel kunnen helpen om je gevoel weer terug te krijgen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:35

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:37

Heb je geen paard in de buurt waar je even op kan aan de longe die zo aangaloppeerd? Wat vervelend voor je!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:38

Noahh-h: galopperen is een beweging die je vanuit je buikspieren erg op moet vangen, en die krijgen sowieso nogal wat te verduren bij een zwangerschap en bevalling. Dus dat is een eerste idee: je rompspieren en je buikspieren wat versterken (daar heeft de fysio misschien ook wel tips voor.) En je balans wellicht (dus op loloballen staan enzo.)

Verder schrijf je dat je hoofd in de knoop raakt en dat je nageeflijk wilt rijden. Stel dat je dat gewoon laat zitten voor een tijdje? De lat niet te hoog leggen, desnoods de teugels in 1 hand en de andere hand lekker losjes naast je en gewoon genieten van de beweging. Tevreden zijn met een stukje, al is het maar een lange zijde, en van daaruit opbouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:40

Heb ik ook gehad. Dat was echt een probleem door verkeerde lichaamsspanning. Na 3 maanden wekelijks fysio en iedere dag op de fitnes bal heb ik het weer onder controle gekregen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:41

Ik kan je Joker aanraden, weet niet of er iemand in de buurt bij jou zit met een Joker. Meer info kun je vinden op marado's horsecare

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 22:17

Thanx. Ik ga eens kijken naar een simulator. Sinds donderdag moet ik ook dagelijks oefeningen doen op de fysiobal. Hoop dat dit een beetje helpt.
Ik heb om de week priveles. Daarnaast 1x in de maand bij een bekender iemand. Die is best duur dus dat is niet wekelijks. Ik heb sinds vorige maand ook springles (privé) niemand kan me echt goed op weg helpen. Baal er ontzettend van.
Mijn paard kan wel galopperen aan de Longe, met en zonder bijzet. Mijn instructeur rijdt hem ook 1x in de week. Die heeft er minder moeite mee. Maar hij rijdt op het hoogste niveau. Dus niet te vergelijken. Ook al zegt hij er soms ook wel aan te moeten werken.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:18

Maar lukt het lichamelijk niet? Of geestelijk?

Bij lichamelijk zou je kunnen proberen aan de longeerlijn (of op commando) zodat je alleen hoeft te zitten.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 22:23

Ik denk dat het beiden niet lukt. Geestelijk en lichamelijk. Maar dan meer omdat ik niet meer weet hoe!? Hoe moet ik zitten. Hoe beweeg ik mee. Hoe ondersteun ik mijn paard. Wanneer heb ik een goede houding. Omdat ik het niet meer goed kan voelen. Gaat het tussen mijn oren zitten. En stel ik mijzelf deze vragen voordat ik ga galopperen, maar ook tijdens de galop.

AMieke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:26

Volg.

Zelfde probleem, enkel zonder de zwangerschap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:28

Bij mij kwam het uit compensatiespanning in mijn bovenbenen. Mijn paard was toen pas net zadelmak en reageerde erop door een rodeo te geven :+
Toen ik op de bal losser werd heb ik op mijn andere paard zonder beugels gegallopeerd tot ik mijn benen weer volledig los kon laten afhangen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:29

Paard verder helemaal in orde? Ik kreeg die van ons in het najaar ineens niet meer in galop. Buurmeisje wel gewoon. Achteraf zat hij gewoon hartstikke vast in zijn rug. Heel raar want bij mijn buurmeisje sprong hij nog netjes aan. Hij is behandeld en daarna sprong hij ook weer netjes bij mij aan.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:37

Ik volg ook. Dit kan ook mijn verhaal zijn. Mijn merrie staat bij iemand in training. Ik les daar zelf ook. Mij lukt het galopperen ook niet. Mijn instructrice lukt het wel aardig goed. Ik heb kleine twee jaar geleden mijn tweede kindje gekregen. Ik snap hoe je je voelt. Ik vind het echt mega frustrerend. Ben benieuwd of er meer mensen tips hebben.

Ik heb wel eens gehoord over centred riding. Iemand hier ervaring mee

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:33

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:52

Je rijdt dus al op wat hoger niveau?
Want dan kan het heel fijn zijn om juist wat meer te verzamelen, dat zit stukken prettiger.
Vanuit stap aangalopperen en korte stukjes doen, zorg telkens dat je je paard al goed voor elkaar hebt en niet uit elkaar laat vallen.
Gaat het doorzitten in draf dan wel goed?
Want als dit ook moeizaam gaat denk ik dat je gewoon wat zit lessen moet nemen, als het aan je ontspanning ligt.
Mocht je het lichamelijk niet aankunnen is het misschien beter om wat rustiger aan te beginnen, galop is geen verplichting ofzo, je kan het ook eventjes laten rusten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 01:01

Ik heb leren rijden vanuit de verlichte zit. Dat heeft mij heel erg geholpen om te leren het ritme aan te voelen in zowel draf als galop en de kracht maar ook de nodige ontspanning te ontwikkelen om vlot in de beweging mee te kunnen gaan.

Het is het proberen waard, zeker als je paard wel in de galop kan. Laat die nageeflijkheid etc even los: zolang jij niet ontspannen kunt zitten, kan je paard niet ontspannen nageeflijk worden. Dat komt nadien wel weer. Geef de galophulpen als je jezelf er klaar voor voelt. Vanuit de verlichte zit, lichtrijden of doorzitten: wat jij het aangenaamste vind. In galop neem je de verlichte zit aan. Laat je benen lang worden, vanuit ontspanning dus niet bewust uitdrukken want dan zet je je lichaam op slot. Stel je voor dat je benen naar de grond zakken, voel ze langer worden. Ontspan je rug en je schouders, onderhoud een zacht en verend contact met de mond van je paard. Als je het gevoel hebt dat je helemaal ontspannen en in balans zit, ga je weer zitten. Enkele passen, volg met je bekken de beweging van het paard. Zodra je onzeker/gespannen word, of je kunt even de beweging niet meer volgen, ga dan weer in de verlichte zit balans en ontspanning zoeken.

In het begin zal je misschien 3 pasjes kunnen doorzitten voor je weer de verlichte zit moet opzoeken, maar gaandeweg wordt dat steeds meer tot jullie weer lekker de bak rondgalopperen. En daarna kun je weer aan activiteit en nageeflijkheid werken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:22

Dat is wel een leuke....volg met je bekken de bewegingen van het paard. Bewegen die dan naar voren of naar achteren :)

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:37

Dank jullie wel. Ik ga er dinsdag mee aan de slag.
De afgelopen jaren heb ik niet meer op mijn oude niveau gereden. Maar niet kunnen galopperen is wel echt een dingetje. Ik merkte vanmorgen toen ik een klein rondje het bos op ging. Dat ik in de galop ook niet recht zit. Ik dacht dit al eerder gevoeld te hebben. Ik zit te veel naar een kant.

Verzamelen zou een goed idee zijn. Maar dat lukt niet meer. Mijn paard reageert erg op mijn houding. Als dingen mij niet meer lukken. Lukt het haar ook niet. Ik kan hem dan niet op de juiste manier begeleiden. Uiteraard heel logisch, maar wel frustrerend.
Ik rij soms een paard van een stadgenoot. Heerlijk nuchter paard. Dit paard doet zijn dingetje, wat ik ook doe. Al zou ik achterstevoren op hem gaan galopperen. Dan zou hij nog door gaan. Mijn paard is denk ik erg afhankelijk van de ruiter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:46

Als je gecrosst hebt, zou ik juist eens beginnen met een galopje in het bos in verlichte zit en concentreren op balans (links recht en voor achter). Simpel houden, voelen en niet te veel denken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:58

Ik zou ook even inzetten op je core stability.

Dus door middel van sport je vormspanning van je romp, buik, heup sterker maken.

Wat je doet met de bal bijvoorbeeld. Maar er zijn tig oefeningen om sterker en meer gecoördineerd te worden.

En voorlopig inderdaad een beetje in de verlichte zit galopjes doen. Desnoods op die brave van je vriendin. Zodat je weer vertrouwen krijgt dat je het kan.

Om niet teveel te piekeren, vraag of er iemand met je wil kletsen bijvoorbeeld. Terwijl je rijdt! Over totaal andere dingen dan de galop. Soms helpt zoiets je focus te verleggen. Want jouw motoriek is echt niet 'vergeten' hoe galop voelt.
Totdat je er over na gaat denken.

Ik heb dat zelf soms met traplopen. Heel natuurlijk iets, doe je duizend keer per jaar. Maar ga nadenken over iedere stap en je bent acuut een kluns. Wordt bang om te struikelen, gaat er meer over nadenken en je wordt nog houterige.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:24

Misschien kan een goede centered riding instructrice je verder helpen.
Ik had na de bevallingen onderrug pijn, zodanig dat ik verschillende ichias aanvallen had, waarbij ik amper kon zitten of staan.

In mijn goede periodes probeerde ik regelmatig te gaan paardrijden, want ik merkte dat mijn rug daardoor sterker werd en de klachten uiteindelijk minder.
Ik zeg uiteindelijk minder, de dag na het rijden was altijd een grote crime, stijf en stram.

Sinds vorig jaar mei heb ik les van een centered riding instructrice en mijn rugproblemen zijn zo goed als verdwenen.
Het blijkt dat ik scheef zat, ik had dit wel gevoeld, maar wist dit niet goed op te lossen bij mij zelf.
Daarnaast zette ik te veel druk op mijn benen en voeten. Waardoor mijn voeten niet meer onder mijn heupen lagen.

Ze heeft mij eerst tools gegeven om meer los te laten en te laten ontspannen. Ze heeft mij rechter gezet in het zadel, dus blokjes stapelen. Hoofd boven je schouders, schouders boven je heupen en je voeten onder je heupen.

Voor mij was en is ze een reddende engel, die mij tools heeft gegeven om weer pijnvrij te kunnen rijden.

xMvGV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:10

Wat vervelend! Heb je tijdens de bevalling complicaties gehad? Of is er iets wat je in je gedachten kan terughalen wat bijvoorbeeld een oorzaak zou kunnen zijn? Aangezien je aangeeft dat je niet weet hoe je moet zitten (klinkt meer iets psychisch dan lichamelijk - waarmee ik niet zeg dat je psychisch iets mankeert. Het kan ook iets onbewust zijn, een blokkade)? Weet je hoofd het niet, of is er iets in je lichaam dat verkeerd signaal naar je hersenen afgeeft en je daardoor blokkeert?

Is het een idee om eens een osteopaat te bezoeken? Die kijkt vaak niet lokaal (zoals fysio), maar je hele lichaam en houding en komt soms tot conclusies die je zelf niet verwacht (spanningen vanuit je organen bijvoorbeeld...) - tenminste dat ik mijn ervaring geweest met een kwaaltje in het verleden, na 3 behandelingen was ik er zo goed als van af.

En een ritje op een testpaard zoals werd geschreven, is misschien ook een goede!

Of wellicht een (hoog opgeleid) paard eventjes proberen van bijvoorbeeld een kennis die de verzamelde galop goed kent en licht te rijden is en niet heel gevoelig is voor je nu nog wat onstabiele houding? Om te kijken of de 'feeling' hier ook een beetje mee terug komt? Wellicht niet het beste idee, maar zou stap drie van deze tips kunnen zijn...

Heel veel succes!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:49

Na alle goede tips die al gegeven zijn; ben je wel eens behandeld door een osteopaat? Dit zou je nog kunnen proberen naast de fysio.
Helemaal niets negatiefs over fysio, maar de osteopaat kijkt weer naar andere dingen. En vooral bij scheefheid bij jezelf (zoals je schrijft) is mijn ervaring dat het goed kan helpen.
Ik ben momenteel 37 weken zwanger en ben heel erg blij met mijn osteopaat. Hij heeft me enorm goed geholpen iedere keer bij klachten. Ik ging overigens voor mijn zwangerschap ook al naar de osteopaat.
Misschien kan het jou ook wat opleveren..