Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Roodvos schreef:De uitdrukking lateraal in combinatie met galop ken ik niet.
Roodvos schreef:Ik denk dat je bedoelt een 4-takt galop, waarbij het paard (te) weinig sprong heeft en het tweede achterbeen eerder land dan het diagonale voorbeen?
Jasmijn159 schreef:Knie/heup/SI laten controleren. Is vaak een orthopedisch probleem.
Jasmijn159 schreef:Als ik goed denk te begrijpen wat je bedoelt, wat zonder filmpje wel een uitdaging is.
Allegra schreef:Kan gebrek aan kracht zijn icm stijfheid. Ik heb geen idee van jouw niveau en dat van je paard, maar in het algemeen; voltes, zijgangen, en schakelen om hem sterker en soepeler te maken, en buigen buigen buigen. Galopper bijv op een volte ipv rechtdoor, en zorg dat je hem nagefelijk houdt. Je been eraan houden om zijn sprong te stimuleren. De energie moet omhoog ipv naar voren als het ware. Als dat allemaal nog niet lukt, concentreer je dan eerst in de andere gangen op soepel en sterker maken.
MyWishMax schreef:Waarom gaat dat niet openbaar?
Je kan ook uploaden dat alleen mensen met een link hem kunnen zien, dat kan je later ook nog veranderen naar privé dat alleen jij hem kunt zien.
Ik kan me er slecht een voorstelling bij maken, in mijn hoofd lijkt het niet eens op een galop. Hoe heb je de lichamelijke klachten uitgesloten?
Askja schreef:Bij een niet-gangenpaard zou ik ook denken aan een fysiek probleem.
Scarlett89 schreef:MyWishMax schreef:Waarom gaat dat niet openbaar?
Je kan ook uploaden dat alleen mensen met een link hem kunnen zien, dat kan je later ook nog veranderen naar privé dat alleen jij hem kunt zien.
Ik kan me er slecht een voorstelling bij maken, in mijn hoofd lijkt het niet eens op een galop. Hoe heb je de lichamelijke klachten uitgesloten?
Sorry geen toestemming om het op Youtube te zetten. Klachten zijn uitgesloten door volledig onderzoek bij dierenarts en behandelingen door osteopaat, fysio en masseur. Stijfheid kan een rol spelen echter geen grote blokkades of schade oid.
MyWishMax schreef:Ik bedoelde meer wat er dan door de DA gedaan is. Een fysio/osteo en masseur is leuk als er niks aan de hand is of juist een diagnose als ondersteuning, maar niet om die diagnose te stellen of uitsluitsel te geven. Maar als het SI gebied enzovoorts al op beeld staan dan zal het een uitgebreid onderzoek geweest zijn op de kliniek en zijn het goede aanvullingen. Jammer dat het geen verbetering heeft gegeven.
Verder klinkt Askja haar uitleg heel goed, hier moet je als ruiter inderdaad goed ondersteunen en helpen, omdat het blijkbaar ook onbelast zo is (ook helemaal in vrijheid, dus land oid? longe heb je al aangegeven, maar dat is nog met 'invloed')
EDIT: Is het vanaf de 1e galop pas al?
siskeh schreef:Paard doet dit aan de longe en onder zadel, hoe is los in de wei? (rechtuit, lang stuk)
Kan het paard wel "gewoon" diagonaal-correct achterwaarts zonder problemen?
Nu weet ik niet wat voor opleiding jullie doen, maar zijgangen kunnen hierbij enorm ondersteunen, zowel het gebruiken van zijgangen in stap en draf voor meer kracht en souplesse, als ook in Galop om het paard meer uit te nodigen naar een "correctere" gang.
Als je merkt dat balkjes een (klein) verschil maken zou je dit zeker kunnen proberen.
Met "balkjes neerleggen" heb je het dan over meerdere galopbalken achter elkaar, of een enkele losse balk?
Myca schreef:Ik probeer me een voorstelling te maken van wat jij de laterale galop noemt.
Meer 2-tact dan 3-tact, haast telgang. Lijkt het een beetje op ‘pacing’?
https://www.youtube.com/watch?v=9YJzsR4ULUQ
Is dit een paard met draf- of renbloed?
Met speciaal beslag kan je een pacer laten draven.
ruitje schreef:Ik ging net vragen of het een draver was
Doet hij het meteen, of als hij langer in galop moet?
Ik heb heel veel ervaring met laterale galop en galop in 4 tak.
Hoe wij het oplossen is door hele korte stukken galop te pakken, echt maar 3 of 4 sprongen. Dit vanuit ontspanning( dus niet er in jagen) . En altijd met veel ondersteuning van of de ruiter, of een bijzet( of longeerhulp/pessoa, afhankelijk van het paard) .
Lateraal is veel moeilijker als je ze van voren laag hebt.
Wij kiezen dan vaak nog niet voor oprichting, omdat dat dragen vraagt en dat kan een draver vaak nog niet. Uiteindelijk richten ze zich uit zichzelf vaak iets op omdat vanuit lang laag ook niet goed lukt.
Lastig om dit uit te leggen, kijken of ik nog wat film materiaal heb!