Knarsen en vasthouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flurry2014

Knarsen en vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 23:50

Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen met ideeën of nieuwe inzichten.

Ik heb mijn kwpn ruin op 4 jarige leeftijd gekocht en zelf beleerd. De afgelopen 2 jaar vooral dressuurmatig bezig geweest, heeft de aanleuning altijd lastig gevonden maar op begeven moment ging dit perfect. We zijn L1 + 8 maar hij kon een deel van de klasse Z ook al.

Van de 1 op de andere dag besloot hij het bit niet meer te accepteren, of meer de druk niet.

Tijdens het longeren klapt hij continu in de touwtjes of elastiek oid. Hij heeft dan aanleuning, zakt wat extra en gooit ineens zijn hoofd tegen de touwen in met een ruk, dit doet hij continu. Tijdens het rijden accepteert hij mijn hand helemaal niet, ook al heb ik nog geen druk tijdens het instappen pakt hij continu het bit vast en gaat er op knarsen. Dit is niet even, dit is zolang we aan het trainen zijn. Ik heb verschillende bitten geprobeerd, bitloos geprobeerd, vanuit ontspanning, enigzins forceren... niks helpt. Hij is volledig nagekeken door de dierenarts, tandarts osteopaat en zadelmaker

We gaan nu al 5 maanden zo en ik ben wanhopig inmiddels

Lindsey_99

Re: Knarsen en vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:05

Als hij druk op alle manieren ontwijkt doet het bit hem gewoon pijn. Geen verborgen wolfskiesjes? Pijnlijke lagen? Tong in orde? Tongbed ook? Dan is er een simpele oplossing. Alleen niet op +M2 niveau.

Flurry2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 00:09

Lindsey_99 schreef:
Als hij druk op alle manieren ontwijkt doet het bit hem gewoon pijn. Geen verborgen wolfskiesjes? Pijnlijke lagen? Tong in orde? Tongbed ook? Dan is er een simpele oplossing. Alleen niet op +M2 niveau.

Alles is nagekeken, hij mankeert niks en heeft nergens pijn. Zijn verschillende testen gedaan met druk etc

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:25

Dat kan niet. Een paard simuleert niet. En ook al zou hij het wel simuleren, dan nog schiet je er niets mee op. Ga bitloos, koop een sidepull en beleer hem daarmee verder.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:29

Lindsey_99 schreef:
Dat kan niet. Een paard simuleert niet. En ook al zou hij het wel simuleren, dan nog schiet je er niets mee op. Ga bitloos, koop een sidepull en beleer hem daarmee verder.

Volgensmij staat er in de OP gewoon dat TS bitloos heeft geprobeerd. Maar dat dat ook niet hielp.

Bitloos is niet altijd de oplossing.

Flurry2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 00:31

prugelpiet schreef:
Lindsey_99 schreef:

Volgensmij staat er in de OP gewoon dat TS bitloos heeft geprobeerd. Maar dat dat ook niet hielp.

Bitloos is niet altijd de oplossing.

Klopt heb ook enige tijd bitloos geprobeerd

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:54

Als hij ook reactie geeft op een bitloos hoofdstel zou je haast denken dat hij geen pijn heeft in zijn mond. Maar dat hij reageert op de houding die gevraagd wordt. Heeft de osteopaat zijn kaakgewricht en nagekeken en ook de spanning in het achterhoofd?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:56

Zo kan je zelf proberen of je het kaakgewrucht losser kan krijgen heel zachtjes.
Misschien dat het wat verlichting geeft

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:17

Citaat:

Stof tot nadenken....

Bitloos 'probeer' je niet even; daar moet je het paard soms opnieuw mee beleren (laten wennen) omdat je hulpen op zit en been (!) en niet meer via de mond gaan met behulp van de sidepull (of welk type dan ook).

Flurry2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 10:21

Lindsey_99 schreef:
Citaat:

Stof tot nadenken....

Bitloos 'probeer' je niet even; daar moet je het paard soms opnieuw mee beleren (laten wennen) omdat je hulpen op zit en been (!) en niet meer via de mond gaan met behulp van de sidepull (of welk type dan ook).

Ik wil niet vervelend zijn maar er staat volgens mij ook niet dat ik het "even" heb geprobeerd maar een tijdje. Het is trouwens altijd de bedoeling om op zit en been te rijden en niet het bit, althans zo heb ik leren paardrijden.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:22

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:22

Ik denk dat het rijtechnisch is..je zegt dat hij de druk van het bit niet accepteert. Er hoort ook geen druk op het bit te staan dus ik denk dat er daar iets mis gaat.

Wat hij met longeren doet heet "pullen", dat is aangeleerd gedrag om onder een houding uit te komen. Waarschijnlijk is het dier niet actief genoeg achter en wordt hij teveel in een houding geforceerd. (dit is een aanname, wellicht zit ik er naast)

Wat zegt je instructeur er van? en heb je zijn hals/ nek op de foto gehad?

Een paard die het bit vastpakt ontspant niet in de kaak. Dit kan verschillende oorzaken hebben, pijn...,niet van achteren naar voren gereden worden. Aangeleerd gedrag om druk/ pijn van het bit te ontwijken..etc.

Flurry2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 10:24

janouk schreef:
Als hij ook reactie geeft op een bitloos hoofdstel zou je haast denken dat hij geen pijn heeft in zijn mond. Maar dat hij reageert op de houding die gevraagd wordt. Heeft de osteopaat zijn kaakgewricht en nagekeken en ook de spanning in het achterhoofd?

Ik denk ook niet dat hij pijn heeft in zijn mond. Ik heb er al een tijdje een flexibel rubberen bit in omdat ik pijn wilde uitsluiten. Hij lijkt vooral spanning en stress te hebben, de osteopaat kon dit alleen niet vinden, een heel klein beetje in de hals maar niet noemenswaardig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 10:26

Een filmpje erbij zou het een stuk duidelijker maken

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:30

Wat naar joh, en wat heb je al veel gedaan om tot een oplossing te komen.

Van de ene op de andere dag schrijf je, dat klinkt alsof hij zich heeft geblesseerd; gevallen zijn hoofdgestoten etc.

Hoe is dat met longeren zonder bijzet, wat doet hij als hij vrij beweegt, zie je dan ook iets anders? Zakt hij dan wel?
Kan het ook iets anders zijn dan het bit?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:37

Ik lees een paard dat sinds hij 4 is regelmatig gereden is geweest en oefeningen tot het Z kan.
Voor veel paarden geen probleem, bij sommige wel. Dan is het gewoon even te veel.
Lichamelijk maar ook geestelijk.
Nu misschien even niet het jaargetijde, maar zet hem in april eens 3 maanden op de wei.
Niet rijden, niet longeren, alleen borstelen of wat wandelen.
Even helemaal tot rust komen, even niets dat van hem gevraagd word.
Ik heb er meerdere paarden door zien veranderen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:56

Dat klinkt ingewikkeld want er lijkt hem écht iets dwars te zitten maar het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig om uit te vinden wat dat is. Ik vind het heel pijnlijk om te lezen dat hij met longeren zo uit zichzelf steeds in de touwtjes klapt, dat moet toch pijn doen in zijn mond en dat heeft hij ervoor over om andere pijn te verminderen. Als je hem niet helemaal binnenstebuiten wil keren (wat ik kan snappen want waar moet je beginnen met deze vage klachten?) dan zou ik hem minimaal drie maanden rust geven. Laat hem lekker op de wei staan met soortgenoten, laat hem zelf zijn beweging bepalen en geef hem de kans om te helen. Als dat uiteindelijk niet genoeg blijkt zul je toch door de medische molen moeten met hem vrees ik.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:53

Dit kan ook ontstaan door bv rugpijn of si gewricht. Ik zou naar de kliniek rijden en alles goed laten uitsluiten ( foto rug ect). Tijd om het paard goed door te lichten en verder te zoeken . Bv kissing spines kan ook zulke klachten geven.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 01-03-20 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:54

Flurry2014 schreef:
Ik wil niet vervelend zijn maar er staat volgens mij ook niet dat ik het "even" heb geprobeerd maar een tijdje. Het is trouwens altijd de bedoeling om op zit en been te rijden en niet het bit, althans zo heb ik leren paardrijden.

Ik wil dat ook niet maar als je 5 maanden aan het tobben bent, en het 'een tijdje' zonder succes hebt geprobeerd is dat niet lang genoeg geweest vermoed ik dan.
Maar anyhow, ik hoop dat het probleem met je paard opgelost wordt, want dat er iets niet goed zit is wel helder. Het kan ook zijn dat er een associatie is ontstaan waardoor hij het gedrag vertoont.
Het kan trouwens ook elders zitten, hoeft niet perse aan het bit te liggen, maar kan ook in de kaak, nek, rug, of verderop ergens iets niet in de haak zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:53

Ik denk dat het probleem niet bij het paard zit maar bij jouzelf .
Als je longeert aan touwtjes en stiek , train je het dier onder pure dwang en tegen natuurlijk ,
Dus ja ga zelf leren longeren zonder alle hulp middelen ,
Ik nodig je van harte uit om eens een keer langs te komen, longeren kun je leren op een manier dat het paard niet steeds nee gilt en jij meer met gevoel traint

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:34

Flurry2014 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Alles is nagekeken, hij mankeert niks en heeft nergens pijn. Zijn verschillende testen gedaan met druk etc

Dat hij geen pijn heeft weet je niet.
Je kan het niet vinden; dat is wat anders.