Bit bij een fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joke024

Bit bij een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 19:07

Hallo iedereen,
Ik heb een eigen paard, een fjord van 6jaar maar eentje met te veel energie en veel kracht en ook wel een eigen willetje. Nu was mijn vraag welk bit kan je het beste gebruiken bij een jong maar sterk paard. ik weet zelf niet echt welk bit ik moet gebruiken ik wil met hem in de bossen gaan rijden en thuis op de weide. Ik heb nu een bit met kopere rolletjes maar misschien is bitloos beter ik weet zelf niet zo goed wat goed is bij hem.
Alvast dankje voor mijn berichtje te lezen :)

Anoniem

Re: Bit bij een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:12

Mijn paardje kan zichzelf ook heel sterk maken, ik heb een simpel bustrens bitje, enkel gebroken en argentaan. Als hij het bit vastpakt of neigt sterk te worden los ik dit vooral rijtechnisch en dressuurmatig op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:14

Gewoon een simpele watertrens houden en goede dressuurlessen gaan nemen waardoor je leert je paard op een goede manier onder controle te houden.

Sterk voel je alleen als je vasthoudt of terug trekt..niet doen dus, loslaten.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:07

Hij heeft nu een bit met koperen rolletjes, wat voor type (bus, water, D-grens?) Hoe loopt hij daarop, onrustig in de mond, is hij stug, kauwt hij veel? Vraag eventueel je instructrice eens te letten op hoe hij op het bit lijkt te reageren.

Over bitten simpel gezegd, hoe meer beweeglijke delen, hoe soepeler, speelser of onrustiger het bit is. Zo is een bustrens stabieler dan een watertrens en een ongebroker bit stabieler dan een gebroken bit. Dan heb je nog het materiaal. Een passend bit kan soms een hele zoektocht zijn, en soms geeft je paard de voorkeur aan iets wat minder standaard is.

Verder denk ik dat je hier met twee vraagstukken zit. Wat vind je paard fijn (proberen en testen, evt. Een bitfitter!) en wat wil jij? Wil je bitloos rijden? Ik zou eerst willen weten of het bit wat hij nu heeft fijn is voor hem, of mogelijk iets anders beter is (bitfitter?). Daarna kun je geleidelijk aan over naar bitloos als je dat wil, bijvoorbeeld rijden met een kaptoom en een bit. Omdat het nog een jong paard is, zou ik niet van alles tegelijk willen veranderen. Bouw alles in stapjes op, zorg voor vertrouwen en een goede basis en wees consequent. Neem les zodat je jezelf blijft ontwikkelen en het sterk worden rijtechnisch leert oplossen.

Jleyssens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:47

Waarom zou je met een bit willen rijden, zonder bit gaat veel beter en is paardvriendelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:04

Jleyssens schreef:
Waarom zou je met een bit willen rijden, zonder bit gaat veel beter en is paardvriendelijker

Dat hoeft niet. Bitloos kun je de neus breken als je het onjuist gebruikt. En dat gebeurt vaker dan dat we denken, het onjuist gebruiken. Bit of Bitloos is ieders eigen keuze, maar Bitloos is niet per definitie beter en paard vriendelijker.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:30

Ik zou er voor nu wel een bit in houden, maar gooi dat bit met rolletjes alsjeblieft zo snel mogelijk ver weg...
Jouw probleem klinkt als iets dat rijtechnisch opgelost moet worden. Voor nu zou ik dat met een dubbelgebroken bustrens doen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:31

Marije_1997 schreef:
Dat hoeft niet. Bitloos kun je de neus breken als je het onjuist gebruikt. En dat gebeurt vaker dan dat we denken, het onjuist gebruiken. .

Zou je die berichtjes waarbij dat is gebeurt dan willen melden? Ik kan ze nl. niet vinden....
Het is nl grote onzin wat je beweert. Onjuist gebruik komt wel voor maar de meeste mensen hebben de optoming/sidepull correct. Ook al hangt er een stel flinke scharen aan dan nog zijn er geen berichten te vinden.

https://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php

Als je fjord te sterk is met rijden, dan is het beter de oorzaak aan te pakken; want met of zonder bit maakt weinig uit. Het zijn sterke paarden met een korte hals en die gaan toch, wel, met of zonder bit. Liever het dier rijtechnisch beter opleiden, zodat hij betrouwbaarder wordt.
Op de bovenste link kun je heel veel info vinden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 18:59

Het paard is om een rede sterk, ik zou zeggen ga eens een tijdje bitloos rijden en leer je paard vanaf de grond de ruiterhulpen aan.
Erop zou ik zeker nog niet het bos in gaan , een bit is geen rem en geen stuur, voordat er een bit in gaat moet het stuur en rem erop zitten in jou zit hulpen, dus ja het probleem is niet het paard maar jij als trainer van het paard