In dubio over spoortjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

In dubio over spoortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 16:33

Hallo bokkers,

Komende zondag heb ik mijn paard alweer een jaar. Wat vliegt de tijd. Ik ben ooit begonnen met paardrijden omdat het 'moest' van de kinderfysio aangezien ik een coördinatie stoornis heb. Hierdoor heb ik minder balans en vind ik bepaalde bewegingen moeilijker. Met lopen fietsen etc. zie je gelukkig niks meer waar ik heel erg dankbaar ben maar opstappen op een paard is voor mij een uitdaging.

Toen ik mijn paard vorig jaar ging proberen toen was hij slecht aan het been. De oude eigenaresse vroeg direct al of ik een zweepje wilde maar ik wilde eerst zonder proberen en idd hij wilde absoluut niet. Met zweepje, ook al gebruikte ik hem niet, was hij lekker voorwaarts. Toen ik hem heb laten keuren en daarna gekocht heb ik eerst een poosje met zweepje gereden. Echter merkte ik dat ik en mijn handen best wel strak hield zodra ik een zweepje mee had. En ik merkte ook dat ik niet altijd door had waar ik mijn zweepje hield. Toen heb ik eerst even een week of 4 geprobeerd zonder zweep wat redelijk ging alleen merkte ik dat ik meer aan het werk ging dat mijn paard. Toen opperde een stalgenoot of spoortjes niet wat voor mij was. Ik dacht kan altijd proberen, maar omdat ik het niet gewend was wilde ik een zo kort en vriendelijk mogelijk spoortje. Ik merkte dat dat voor mij echt als een verademing voelde. 1 hij was veel actiever en hield mijn been stiller en ik kon mijn handen beter ontspannen. Ik was even gestopt met lessen op de stal waar mijn paard staat omdat ik merkte dat dit niet helemaal paste bij mij en kreeg nu hulp van een stalgenoot. Dit werkte voor mij heel erg fijn en zij was heel erg van het achter naar voren rijden en precies zoals ik het fijne rijden voor ogen had. Echter gaf zij 2 maand geleden aan dat ik eigenlijk zonder spoor zou moeten rijden. Als hij nu niet reageerde was hij niet goed aan mijn been en moest ik eerst focussen op dat hij beter aan mijn been werd door consequent te zijn. Ik sluit mij hier volledig bij aan, alleen vind ik het soms best wel moeilijk. Bijvoorbeeld van draf naar galop is ivm mijn stoornis een behoorlijke opgave. Ik verlies daar mijn balans sneller, omdat je moet gaan doorzitten en dan de overgang moet maken naar de galop. En doordat ik mijn balans verlies en hij niet helemaal 100% aan mijn been is probeer ik hem in galop te krijgen door mijn benen een keer goed te klemmen, want een schopje geven dat lukt bij mij niet omdat ik die beweging niet kan maken zonder te gaan stuiteren in mijn zadel.

Ergens wil ik best wel graag doorzetten om zonder spoortje te rijden, alleen reed ik gisteren met de springles een x weer met spoortje en dat was echt een verademing dat ik toch ga twijfelen of ik niet met spoortje zal rijden. Ik weet dat hij beter aan mijn been moet zijn en we zetten ook wel stapjes alleen soms vooral met galop is het dan een gevecht omdat ik hem dan niet zo goed in galop krijg. Ik vroeg mij af of jullie nog tips hiervoor hadden voor het probleem.

Afbeelding
Dit spoortje gebruik ik.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

blackstar

Re: In dubio over spoortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:40

Als jij met spoortje wilt rijden omdat dat voor jou prettiger is, moet je dat zeker doen!!
Je kan het kortste knopspoortje nemen bijvoorbeeld.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 16:44

Ja die heb ik volgens mij, vond deze net iets te lang lijken. Het punt is als ik met spoortjes rij, heb ik echt het idee dat ik lekker kan rijden en zonder merk ik dat ik en gefrustreerder raak en er gewoon net niet door heen kom, maar dan zegt degene die mij helpt en waar ik heel veelvan geleerd heb van ja dan is hij niet actief aan je been en dat snap ik helemaal en het is ook een paar keer goed gegaan maar ik moet er relatief zo hard voor werken om hem eenmaal actief te krijgen aan mijn been. En het zal ook voor een deel aan mijzelf liggen hoor, absoluut. Maar ik probeer het nu bijna 2 maand en kom er gewoon niet lekker in.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:49

blackstar schreef:
Als jij met spoortje wilt rijden omdat dat voor jou prettiger is, moet je dat zeker doen!!
Je kan het kortste knopspoortje nemen bijvoorbeeld.

Heb dat ook gehad en na het besluit van het spoortje kwam de verademing, het leek wel een ander paard ook in de les en op wedstrijd ging de communicatie zoveel beter.Ik was er altijd op tegen maar vroeg mezelf af waarom niet eerder er mee begonnen.
Probeer het eens een poosje, het kan er altijd weer af.... ;)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:03

Ja denk dat ik het toch weer op ga pakken. Merk ook op den duur dat ik echt ook sneller gefrustreerd raakte, deels op mijn paard maar ook op mijzelf dat het mij niet lukte. En ik gebruikt echt alleen die met het bolletje en het gaat zo veel lekkerder gisteren. En gisteren was het natuurlijk springen, maar toch. Doordat hij sneller reageert ben ik ook veel ontspannende en kan ik lekkerder rijden. Denk toch dat ik het weer even een maandje met spoortjes probeer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:11

Citaat:
Echter gaf zij 2 maand geleden aan dat ik eigenlijk zonder spoor zou moeten rijden. Als hij nu niet reageerde was hij niet goed aan mijn been en moest ik eerst focussen op dat hij beter aan mijn been werd door consequent te zijn.

Ik vind theorieën, principes en idealen allemaal prachtig hoor. Maar de praktijk is vaak een stuk weerbarstiger. En de praktijk is nou eenmaal dat de meeste paarden heel vlotjes doorhebben dat ze gerust je been een poosje kunnen negeren als je geen versterking van je hulp ter beschikking hebt. Zoals bijv. een zweepje of spoortje.

En als je eerst 6x moet schoppen voordat er een beetje reactie komt, dan ben je je paard aan het afstompen i.p.v. fijner aan het maken. Als je bij geen reactie op je beenhulp direct even een prik met de spoor kan geven en dan er weer af kan blijven, dan is het toch voor paard en ruiter vele malen fijner? Jij kan er daarna weer lekker stil en ontspannen op zitten in plaats van steeds te knijpen en te duwen.
Het andere uiterste is natuurlijk dat je constant er met je spoor in moet prikken om het dier naar voren te houden. Dat is gewoon fout. Maar dat lees ik niet uit jouw post.

Dus zeker zoals jij het schrijft, en in jouw geval met kennelijk enige fysieke/motorisch beperking: lekker met een spoortje rijden. Het moet ook voor jou wel leuk blijven hè.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:15

Helemaal niets mis mee om terug naar die spoortjes te pakken lijkt mij.
Ok, hij is dan misschien niet zo goed aan je been als hij hoort te zijn, mét spoortje is hij dat wel.
Als het voor jullie beiden fijner is, lijkt me dat echt helemaal geen probleem.
Ik kan me in ieder geval echt wel inbeelden dat het niet evident is met wat jij omschrijft, dus voel je hier nu echt niet vervelend over, ik ken mensen genoeg die niet genoeg beenkracht of een ander iets hebben, waardoor met sporen rijden veel beter gaat. Zo lang je op een fijne manier met je paard communiceert, zijn dat allemaal goede hulpmiddelen!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:19

Vraag je af waar je paard meer last van heeft, onbalans door jou of rustig zitten met spoor.
Kan je instruktrice het niet zien aan je paard. Waar is je paard meer uit evenwicht door?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:24

Dat is een goede Wiske. Want dat is inderdaad wel het geval. Omdat ik meer moet werken zonder spoor verlies ik ook best vaak mijn balans of dam merk ik bij het aantikken naar bijvoorbeeld middendraf dat ik naar achteren val of juist zodra ik zit dat ik dan zeg maar een tik geef waardoor ik weer klem. Ik had gehoopt dat het makkelijker zou worden maar eigenlijk brengt het mij alleen maar frustratie.

Ik zie zeg maar okk niet echt verbetering. Iedere keer moet ik hem weer opnieuw aan mijn been krijgen en met spoortje is dat niet. Dan is die bijna als met zweepje zodra hij weet dat ik een spoortje heb dan loopt hij wel. Moet wel goed mijn focus houden op mijn benen. Maar daar kan ik goed aan werken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:34

Nadeel van sporen is wel dat je je hak ipv kuit gebruikt om aan te sporen. Is het geen optie om eerst je kuithulp te geven, reageert ie niet dan pas het spoortje erbij?

Voorwaarts is vaak ook een kwestie vanaf pas 1 actief zijn. Niet aan een lang teugeltje rond sjokken met instappen, maar actief doorstappen. Keer halthouden op zit en weer actief weg (desnoods in draf, zolang paard maar direct voorwaarts reageert)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 17:37

Dat is ook een goede Nirvana dat ik zeker toepassen.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:40

Qua spoortjes geen tips van mijn kant.
Maar wat betreft het doorzitten van draf naar galop wel en dat is gewoon blijven lichtrijden :D
Ik kan het ook niet met doorzitten, o.a door spanning, en zo gaat het een stuk makkelijker en met meer ontspanning en balans.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:43

Laat eens iemand filmen terwijl je met sporen rijdt en speciaal inzoomen op jouw benen. Als je op de film ziet dat je je paard enkel met je sporen raakt op het moment dat je dat ook bewust wil doen is ht ok. Als je je paard ook raakt op het moment dat het niet de bedoeling is ga je op termijn de zaken er maar slechter op maken.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:01

Ik ga mee met wat hiervoor al is benoemd. Ja, je wil consequent zijn en dat je paard goed aan de hulpen is. Echter als het jou helpt je balansproblemen te omzeilen, denk ik dat het een goede keuze is. Je geeft aan dat het nu al beter gaat, hopelijk ontwikkelt je balans zich steeds beter. Dan kun je in de toekomst alsnog van de spoortjes af, zweepje erbij en je paard scherp aan het been krijgen.
Ik vind het wel een goede tip om jezelf eens te laten filmen en bekijk de beelden kritisch, helpt het rijden met spoor echt om je benen stiller te houden?

Verder wens ik je veel rijplezier, mooi dat paardrijden je helpt je coördinatiestoornis te verminderen!

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:14

Hier eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal. Paard was niet goed aan het been en ben toen tegen alles in me toch met een spoortje gaan rijden, wat een verademing was dat. Het is denk ik heel belangrijk dat als je met sporen rijdt dat je heel consequent rijdt en er bewust van bent wanneer je deze wel en niet gebruikt. Ik heb 2/3 maanden ermee gereden en merkte toen eigenlijk dat ik nog maar weinig het spoortje echt moest gebruiken en rijd nu dan ook sinds enkele weken weer zonder waar ik heel blij mee ben. Voor mij toch liever zonder, maar zonder was ik er nooit gekomen.

Je kan trouwens voor de galop ook proberen om langer te blijven lichtrijden, meerdere passen doorzitten is echt niet perse nodig. Ik spring regelmatig aan vanuit het lichtrijden zonder doorzitten ervoor.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:24

Een gezegde uit vroeger tijd, voor de auto, toen "iedereen" paard reed:
Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft.
Interessant.....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:47

lichtheid schreef:
Een gezegde uit vroeger tijd, voor de auto, toen "iedereen" paard reed:
Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft.
Interessant.....

Achja, vroeger................., toen liepen de paarden met ijzerwerk als een Erasmusbrug in hun mond, stond de opzet lekker strak etc.
Waren de sporen ietsepietsie groter en scherper dan nu enz.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:53

Wat Roodvos omschrijft kan ik me wel in vinden hoor.
Ja de theorie is zeker dat een ruiter pas sporen mag dragen als hij ze niet meer nodig heeft.
En in grote lijnen zal ik daar ook zeker achter staan.
Maar HorseTimeXL is dan weer geen doorsnee ruiter met een lichaam dat alles kan zoals in theorie wel bij een andere ruiter kan.
Ze lijkt me heel verantwoordelijk om te gaan met de sporen en zich erg bewust te zijn van het gebruik.
En als ik dat zo lees hebben zowel ruiter als paard juist profijt van de meer rustige zit en benen door het spoortje. En ik zou niet weten wat dan het bezwaar zou zijn.
En misschien als ze over een jaar nog eens probeert zonder te rijden dat het dan wel gaat omdat ze als team meer naar elkaar zijn gegroeid.
Maar wat nu niet gaat, gaat niet.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:14

Waar dit:
"Een ruiter mag sporen dragen als hij ze niet meer nodig heeft."
over gaat is:
dat een ruiter eerst in staat moet zijn om zodanig met zijn paard om te gaan dat hij hem uit kan leggen wat hij bedoelt met zijn kuithulp.
Een paard moet niet weglopen voor een kuithulp, maar begrijpen wat er van hem gevraagd wordt, namelijk voorwaarts gaan.
Het voorwaarts gaan moet hier niet zijn het wijken voor druk, maar eerst het naar een vraag van de ruiter toekomen en dan als antwoord daarop voorwaarts gaan.
Een paard is een wonderlijk wezen, het doet "gewoon" wat er van hem gevraagd wordt wanneer het zich veilig en opgenomen voelt in de relatie met zijn ruiter.

Bij het gebruik van een spoor vanuit noodzaak, omdat hij het anders niet doet, is de situatie recht evenredig omgekeerd, het paard gaat weg van het verzoek.

Pas wanneer een ruiter begrijpt wat het verschil is en hiermee om kan gaan kan hij beginnen te leren paard te rijden.
Het eindresultaat is zoooo mooi.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:34

Ik zou me afvragen hoe het komt dat ik met spoor voor elkaar krijg wat zonder spoor niet lijkt te lukken. Is het omdat het lichte prikken van het spoor toch net dat lichte ongemak geeft waardoor het paard eieren voor zijn geld kiest? Als tijdelijke oplossing om het paard diets te maken dat beendruk vooruit is, kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Als permanent middel omdat anders deftig paardrijden niet lukt, daar ben ik minder voor.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 12:05

Het is een kwestie van er de tijd voor nemen om uit te vissen hoe je je paard et toe kan brengen om "met je mee te gaan" i.p.v. weg van het ongemak. Deeerste stap in die richting kost veel tijd omdat je een onbekend terrein op gaat.
Heb je dit eenmaal door dan zul je een andere weg ingeslagen zijn dan dat wat "de massa" doet met zijn paard.
Een paard dat mee gaat wordt licht, kalm, zacht en het zal véééél beter gehoorzamen dan een paard dat "weg gaat".
Alle grote meesters zijn je hierin voor gegaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:08

Miss eens meer gaan werken om je paard in balans onder jou te kunnen laten lopen?
Ik zou adviseren je paard te gaan gymnastiseren en leren jou te dragen , dat jij uit balans raakt komt omdat jou paard jou niet heeft leren dragen,
Dat jou paard niet actief is komt ook omdat hij niet sterk genoeg is en dat jij hem niet in balans tussen jou hulpen kan houden , ik zou zeggen zoek een instructeur die jou kan helpen je paard in balans te krijgen , het probleem ligt niet bij het paard maar bij de gene die het paard traint en dat gaat nu niet helemaal lekker , het paard geeft het aan, hoe eerlijk is er dan een spoor in te prikken, heeft hij nog een keus dan?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 19:19

Hm genoeg stof om over na te denken, dank jullie wel. Ik heb vandaag even met spoortjes gereden en moet zeggen dat ik wel echt mijn focus moet houden om niet met mijn spoortjes te prikken, maar dan gaat het redelijk goed. Ik rijd wel een stuk lekkerder. Vind het echt lastig.. omdat ik het absoluut met jullie bovenstaande punten. Maar ik blijf ook met mijn eigen coördinatie/balans zitten, wat natuurlijk wel iets beter zou kunnen worden maar nooit helemaal over zal gaan.