Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Heb je er per ongeluk toch niet teveel hand aan? Hoe vraag je het halthouden en het achterwaarts? Ik zou het hem eerst op stem leren, echt zonder teugeldruk. En dan eens met iemand ernaast dus iemand erop die niks doet en iemand ernaast die het achterwaarts op stem vanaf de grond vraagt. En zo uitbouwen. En belonen als het goed gaat natuurlijk.
Doet hij ook zijn hoofd omhoog aan de hand met achterwaarts? Want dan vindt hij het gewoon niet prettig en zou er iets anders aan de hand kunnen zijn natuurlijk. Als het rijtechnisch is dan kan je het het beste rustig uitbouwen vanaf stem op de grond.
Bowo schreef:Waaruit bestaat je voorbereiding? Als in, waar let je op, waar moet je aanrijden en halthouden aan voldoen voordat je de hulp voor achterwaarts vraagt? Welke hulpen geef je voor het achterwaarts? Wat doe je tijdens het achterwaarts?
Zelf de laatste weken met een soortgelijk probleem gewerkt. Paard dat heeft geleerd om bij enige vorm van ongemak (bijvoorbeeld teveel of te weinig teugeldruk, maar ook spieren die moeten worden opgerekt oid, dingen die hij moeilijk vindt) zijn hoofd omhoog te gooien en dan ook echt extreem hoog. Daarbij wordt dan natuurlijk de rug ook volledig geblokkeerd.
Bij dit paard liep ik tegen 2 problemen aan. Hij kende waarschijnlijk al wel de hulp voor achterwaarts, want hij reageerde hier wel op, maar na 1-2 passen blokkeerde hij en wilde hij niet verder achteruit. Het 2e probleem was zijn hoofd dat omhoog vloog zodra ik achterwaarts vroeg.
Ik heb ook beide problemen apart aangepakt, ik kwam er gaandeweg achter dat ik eerst het blokkeren moest oplossen omdat ik dus mijn impuls volledig kwijtraakte en zonder impuls kan je ook niets met dat hoofd. Dus heel veel proberen, stemhulp en beenhulpen etc en heel veel belonen wanneer hij niet na 2 passen blokkeerde. Uiteindelijk kreeg hij dit door en bleef hij gaan tot ik hem weer vooruit vroeg. Daarmee werd ook een deel van het hoofdprobleem al gelijk opgelost (want ik had nu impuls). Zijn hoofd heb ik weer verder verbeterd door weer heel veel te belonen wanneer zijn hoofd wel lager bleef en nu doet hij super achterwaarts.
troi schreef:even out of the box. Als het goed gaat met grondwerk, waarom combineer je dit niet? Dus jij in het zadel en je lesgever ernaast op de grondwerkmanier achterwaarts vragen. Eerst doet de ruiter niks, behalve belonen als het goed gaat en naarmate het goed gaat voeg je steeds iets meer de hulp vanuit het zadel toe. Is even een project natuurlijk maar het kan voor het paard enorm verhelderend werken als hij zo leert wat de bedoeling is.
Def schreef:Naast alle andere goede tips; is hij lichamelijk wel ok? Als hij moeite heeft met het kantelen van zijn bekken door lichamelijk ongemak kan achterwaarts ook heel moeilijk zijn en ongemak geven. Datzelfde geldt voor als er in zijn rug iets niet lekker zit.
MyWishMax schreef:Je hebt al vaker over zijn aanleuningsproblemen geschreven toch? Is die nu wel goed?
Def schreef:Heb je voor het rijden wel goede instructie?
Je zou ook nog een tijdje dan alleen met je instructeur het achterwaarts kunnen oefenen. Nog niet zelf mee aan de gang gaan.
Pas als je het gevoel hebt dat het echt bevestigd is, weer alleen gaan proberen.
Nicje87 schreef:Hoe gaat het nu TS?