achterwaarts gaat niet goed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

achterwaarts gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 09:41

Ik zoek tips voor de achterwaarts.

Zodra mijn haflinger achterwaarts moet, gooit hij zn hoofd omhoog, drukt zijn rug weg en gaat dan pas achterwaarts. Het is me met rijden 1x gelukt om vanuit nageeflijkheid achterwaarts te gaan. en toen voelde ik zijn rug mooi opbollen en bekken kantelen. Maar het is me nooit meer gelukt. Het was tijdens een wedstrijd dus geen idee wat ik anders deed dan normaal.

via grondwerk vraag ik eerst de strecht (dat hij zn hals laat zakken) en vervolgens achterwaarts. Dit gaat steeds beter.

Maar met rijden krijg ik het niet voor elkaar zodra we halthouden gooit hij zn hoofd omhoog. En vooral als ik aanleiding geef voor achterwaarts. Bij 2e keer proberen is het nog erger want hij weet we gaan weer halthouden en dan weer achterwaarts.

ik heb geprobeerd met halthouden dat hij eerst gaat strechten maar vanuit het zadel wilt hij dat nog niet doen.

Mocht het wel lukken kwa kwa hals laten zakken, zodra ik dan achterwaarts ga gooit hij zn hoofd weer omhoog.

Ik let erop zodra ik ga halthouden dat ik uit adem, en ontspan.
Hij hoeft van mij niet nageeflijk achterwaarts als hij maar achterwaarts gaat met zn hals naar beneden ipv met spanning.

met grondwerk blijven we de achterwaarts trainen omdat het hem dan wel lukt om te bollen. De achterwaarts is altijd al een probleem geweest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:47

Heb je er per ongeluk toch niet teveel hand aan? Hoe vraag je het halthouden en het achterwaarts? Ik zou het hem eerst op stem leren, echt zonder teugeldruk. En dan eens met iemand ernaast dus iemand erop die niks doet en iemand ernaast die het achterwaarts op stem vanaf de grond vraagt. En zo uitbouwen. En belonen als het goed gaat natuurlijk.
Doet hij ook zijn hoofd omhoog aan de hand met achterwaarts? Want dan vindt hij het gewoon niet prettig en zou er iets anders aan de hand kunnen zijn natuurlijk. Als het rijtechnisch is dan kan je het het beste rustig uitbouwen vanaf stem op de grond.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:00

Suzanne F. schreef:
Heb je er per ongeluk toch niet teveel hand aan? Hoe vraag je het halthouden en het achterwaarts? Ik zou het hem eerst op stem leren, echt zonder teugeldruk. En dan eens met iemand ernaast dus iemand erop die niks doet en iemand ernaast die het achterwaarts op stem vanaf de grond vraagt. En zo uitbouwen. En belonen als het goed gaat natuurlijk.
Doet hij ook zijn hoofd omhoog aan de hand met achterwaarts? Want dan vindt hij het gewoon niet prettig en zou er iets anders aan de hand kunnen zijn natuurlijk. Als het rijtechnisch is dan kan je het het beste rustig uitbouwen vanaf stem op de grond.

met grondwerk had hij in begin ook de neiging om zn hoofd omhoog te gooien. Nu vraag ik eerst zn hals te laten strekken. En vervolgens zonder druk achterwaarts en dit gaat goed.Soms moet hij even denken.

miss ind keer met iemand ernaast die het zelfde vraagt terwijl ik erop zit.

als ik eropzit dan doe ik ind op commando en dan gaat hij ook heel braaf. alleen gooit hij wel zn hoofd in de lucht

ook wacht ik tot hij gaat zakken zodra ik dan mn been aanleg voor achterwaarts is het hoofd in de lucht. zal kijken of het lukt om te filmen.

zadel enz is top. ik weet dat hij moeite heeft met bekken kantelen. hij moet ook soms echt denken van hoe kantel ik mn bekken haha. hierin geef ik hem ook de tijd.

heb ook geprobeerd om bijv de hele lange zijde achterwaarts te gaan. Vaak drukt hij dan zn rug nog meer weg, terwijl hij ook wel paar heeft gehad dat hij juist ging kantelen, rug ging bollen hoofd ging zakken.

zadel is gecontroleerd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:04

... hele lange zijde achterwaarts? Ik zou het houden bij 1 pasje en dan weer naar voor. Less is more
Laatst bijgewerkt door Qimm op 26-02-20 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:04

“ zodra we halthouden gooit hij zn hoofd omhoog. ”
Daar zit denk ik je probleem. Als hij in het halthouden z’n rug al wegdrukt, wordt dat door het achterwaarts gaan alleen nog maar vergroot. Daarbij komen je hulpen ook niet meer goed door. Wanneer je eerst moet “wachten tot hij zakt” ben je vaak je activiteit al verloren, al kan iemand die het in real life ziet dat waarschijnlijk beter beoordelen. Ik zou onder het zadel eerst je halthouden perfectioneren, totdat je paard ontspannen, nageeflijk, recht en in balans gaat halthouden. Ondertussen kun je het achterwaarts aan de hand oefenen op je stem zoals hierboven uitgelegd.

Anoniem

Re: achterwaarts gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:13

nooit achterwaarts afdwingen,
paard kan pas achterwaarts als het er fysiek toe in staat is - d.w.z. een goede balans, los in de lendenen

citaat:

Achterwaarts gaan is niet voor alle paarden gemakkelijk: zeker voor jonge en onervaren paarden is hier veel oefening voor nodig. Verwacht dan ook niet meteen een hele passenserie achteruit. Beloon je paard zodra hij een pas in de goede richting zit, zodat je bevestigt dat hij de opdracht goed begrepen heeft. Laat je paard na elke pas achterwaarts weer een stukje voorwaarts lopen en bouw het aantal passen achterwaarts geleidelijk op.

https://www.bitmagazine.nl/instructie/a ... pen/55021/

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:37

Waaruit bestaat je voorbereiding? Als in, waar let je op, waar moet je aanrijden en halthouden aan voldoen voordat je de hulp voor achterwaarts vraagt? Welke hulpen geef je voor het achterwaarts? Wat doe je tijdens het achterwaarts?

Zelf de laatste weken met een soortgelijk probleem gewerkt. Paard dat heeft geleerd om bij enige vorm van ongemak (bijvoorbeeld teveel of te weinig teugeldruk, maar ook spieren die moeten worden opgerekt oid, dingen die hij moeilijk vindt) zijn hoofd omhoog te gooien en dan ook echt extreem hoog. Daarbij wordt dan natuurlijk de rug ook volledig geblokkeerd.
Bij dit paard liep ik tegen 2 problemen aan. Hij kende waarschijnlijk al wel de hulp voor achterwaarts, want hij reageerde hier wel op, maar na 1-2 passen blokkeerde hij en wilde hij niet verder achteruit. Het 2e probleem was zijn hoofd dat omhoog vloog zodra ik achterwaarts vroeg.
Ik heb ook beide problemen apart aangepakt, ik kwam er gaandeweg achter dat ik eerst het blokkeren moest oplossen omdat ik dus mijn impuls volledig kwijtraakte en zonder impuls kan je ook niets met dat hoofd. Dus heel veel proberen, stemhulp en beenhulpen etc en heel veel belonen wanneer hij niet na 2 passen blokkeerde. Uiteindelijk kreeg hij dit door en bleef hij gaan tot ik hem weer vooruit vroeg. Daarmee werd ook een deel van het hoofdprobleem al gelijk opgelost (want ik had nu impuls). Zijn hoofd heb ik weer verder verbeterd door weer heel veel te belonen wanneer zijn hoofd wel lager bleef en nu doet hij super achterwaarts.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:49

Qimm schreef:
... hele lange zijde achterwaarts? Ik zou het houden bij 1 pasje en dan weer naar voor. Less is more

dit doe ik uiteraard niet constant hoor maar was even zoeken wat beste werkt bij hem ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:55

Bowo schreef:
Waaruit bestaat je voorbereiding? Als in, waar let je op, waar moet je aanrijden en halthouden aan voldoen voordat je de hulp voor achterwaarts vraagt? Welke hulpen geef je voor het achterwaarts? Wat doe je tijdens het achterwaarts?

Zelf de laatste weken met een soortgelijk probleem gewerkt. Paard dat heeft geleerd om bij enige vorm van ongemak (bijvoorbeeld teveel of te weinig teugeldruk, maar ook spieren die moeten worden opgerekt oid, dingen die hij moeilijk vindt) zijn hoofd omhoog te gooien en dan ook echt extreem hoog. Daarbij wordt dan natuurlijk de rug ook volledig geblokkeerd.
Bij dit paard liep ik tegen 2 problemen aan. Hij kende waarschijnlijk al wel de hulp voor achterwaarts, want hij reageerde hier wel op, maar na 1-2 passen blokkeerde hij en wilde hij niet verder achteruit. Het 2e probleem was zijn hoofd dat omhoog vloog zodra ik achterwaarts vroeg.
Ik heb ook beide problemen apart aangepakt, ik kwam er gaandeweg achter dat ik eerst het blokkeren moest oplossen omdat ik dus mijn impuls volledig kwijtraakte en zonder impuls kan je ook niets met dat hoofd. Dus heel veel proberen, stemhulp en beenhulpen etc en heel veel belonen wanneer hij niet na 2 passen blokkeerde. Uiteindelijk kreeg hij dit door en bleef hij gaan tot ik hem weer vooruit vroeg. Daarmee werd ook een deel van het hoofdprobleem al gelijk opgelost (want ik had nu impuls). Zijn hoofd heb ik weer verder verbeterd door weer heel veel te belonen wanneer zijn hoofd wel lager bleef en nu doet hij super achterwaarts.

eens zien of ik het goed kan uittypen.

ik kijk eerst waar ik halt wilt houden, (bijv bij de A) vervolgens ga ik paar passen voor de A doorzitten. en maak ik mijn zelf wat 'lang' en maak ik kleine ophouding tot halthouden en adem dan uit.

Soms wilt hij nog wel eens door 'drammen' en probeer ik niet met te veel druk op teugels alsnog stil te staan. WEl hou ik mijn been er aan. Dan vraag ik een pas of 2 achterwaarts. Maar meestal zodra ik mn been maar naar achter leg gaat zn hoofd omhoog.

het kan heel goed zijn dat ik ind de impuls kwijt raak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:00

Ik ga mee met x_Milou: waarschijnlijk gaat het bij het halthouden al fout.

Op RT-D is een topic 'de zithulpen voor halt'. (In het Duits heet dit 'ganze parade', de hele ophouding - de halve ophouding duurt wat korter, tot het dier zich verzamelt ipv stilstaat.)

[RT-D] De zithulpen voor halt
Airnt geeft daar een 'picobello' beschrijving, waarbij ik met name erg blij ben met 'navel naar binnen en omhoog'.

En het leuke van hulpen geven dmv je zwaartepunt: je paard voelt het sowieso, het kan heel subtiel - en soms moet je je dier efkes aanleren 'dat het echt de bedoeling is dat hier een reactie op komt', maar ze snappen het snel.
En er zit ook zo'n heerlijke spiegel in: jij doet je zwaartepunt terug, paard doet het zwaartepunt terug, twee bekkens kantelen (in de richting van de bolle rug).

Ik rijd in principe de 'ganze parade' zonder teugels te gebruiken, en als alles dus lukt O:) met behoud van impuls.

....als dit lukt, zou mijn tip zijn om met stem, een heel klein drijfhulpje en je eigen zwaartepunt nadrukkelijk 'terug houdend' 1 pas terug te vragen en dan uitgebreid belonen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:03

Staat zijn gewicht op 4 benen?

Ik zou bij het aanleren minder letten op waar je gaat halthouden. Probeer meer te focussen op hoe je halthoudt, dan waar. (Al is midden in bocht natuurlijk niet handig :p)
Probeer je ook wel eens vanuit stap halt te houden? Het kan de overgang naar halthouden makkelijker maken, met meer behoud van impuls en nageeflijkheid.
En kun je ook halthouden zonder je teugels te gebruiken? Daar zou ik wel proberen om naar toe te werken, verbetert ook weer de overgang.

En de hulpen die je geeft met achterwaarts? Een klein beetje verlicht zitten helpt bijvoorbeeld met het opbollen van de rug (en achterover gaan zitten blokkeert zijn rug juist)

Edit: ik zie hierboven een goede uitleg voor het halthouden zonder teugels

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:19

bedank voor de tips

janneke2: ik ga eens naar jouw link kijken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:26

even out of the box. Als het goed gaat met grondwerk, waarom combineer je dit niet? Dus jij in het zadel en je lesgever ernaast op de grondwerkmanier achterwaarts vragen. Eerst doet de ruiter niks, behalve belonen als het goed gaat en naarmate het goed gaat voeg je steeds iets meer de hulp vanuit het zadel toe. Is even een project natuurlijk maar het kan voor het paard enorm verhelderend werken als hij zo leert wat de bedoeling is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 13:38

troi schreef:
even out of the box. Als het goed gaat met grondwerk, waarom combineer je dit niet? Dus jij in het zadel en je lesgever ernaast op de grondwerkmanier achterwaarts vragen. Eerst doet de ruiter niks, behalve belonen als het goed gaat en naarmate het goed gaat voeg je steeds iets meer de hulp vanuit het zadel toe. Is even een project natuurlijk maar het kan voor het paard enorm verhelderend werken als hij zo leert wat de bedoeling is.

dat ben ik ook zeker van plan om te doen met mn instructeur. maar die is er natuurlijk niet altijd

ik stap ook wel eens af, en doe ik dan de oefening met het zadel op.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:42

Naast alle andere goede tips; is hij lichamelijk wel ok? Als hij moeite heeft met het kantelen van zijn bekken door lichamelijk ongemak kan achterwaarts ook heel moeilijk zijn en ongemak geven. Datzelfde geldt voor als er in zijn rug iets niet lekker zit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 13:54

Def schreef:
Naast alle andere goede tips; is hij lichamelijk wel ok? Als hij moeite heeft met het kantelen van zijn bekken door lichamelijk ongemak kan achterwaarts ook heel moeilijk zijn en ongemak geven. Datzelfde geldt voor als er in zijn rug iets niet lekker zit.

ik heb hem al 15 jaar, en altijd het probleem gehad. zelf rug op de foto gezet geen afwijkingen te zien. zadels worden gecontroleerd en hij pas nog bij de fisio geweest geen op en aanmerkingen.

hij wordt 22 is zeker de jongste niet meer. Door middel van traingen vanaf de grond is hij beter en sterker geworden en lukt de achteruit ook beter. (onder het zadel na dan)

het lijk meer 'geestenlijk' door ongemak uit het verleden. (niet goed passende zadels terwijl zadels zijn aangemeten door een zadelmaker en elk jaar controles)

hij heeft ook niet de meest ideale bouw.

ik ben niet de meest tactische ruiter, hou onbewust spanning, en mijn balans is soms niet helemaal top. hieraan wordt gewerkt. maar ik zou van nature nooit een top ruiter zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:57

Je hebt al vaker over zijn aanleuningsproblemen geschreven toch? Is die nu wel goed?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:32

MyWishMax schreef:
Je hebt al vaker over zijn aanleuningsproblemen geschreven toch? Is die nu wel goed?

aanleuning gaat steeds beter :D. Maar is ind een dingetje bij ons. Zodra ik wat 'moeilijks' vraagt raak is de aanleuning nog wel eens kwijt.

met grondwerk heb ik super veel gevoel en gaat ook ons beter af, dat ik twijfel of baal aan mijn rijkunsten. denk dan rij ik dan echt zo slecht? wat doe ik anders dan andere? bedoel zie wel meer ruiters met spanning in lichaam rijden en of scheeft zitten.

ben ook bezig met afvallen en fitter te worden. (niet dat ik te zwaar ben weeg 65 en ben 1.60) maar dat wordt ook zo strijd in mijn hoofd. ipv dat ik het omzet in een uitdaging. Dus ook psygisch zelf ben ik zoekend.

Ik wil vaak te snel of te veel maar bijv met grondwerk ben ik wel blij me elke goede stap/oefening die hij doet. Waarom met rijden zo lastig..

alles lijkt zo strijd.. dit komt uit mijn verleden.. Toen mijn leven ook een soort van strijd was. ik ben hoogsensitief dus overprikkel mijzelf dan vaak. Terwijl ik ook weer te perfectionistisch bent..

En soms denk ik weer ag hij is 22 lekker hobbelen is ook prima.(uiteraad door middel van dressuurmatig trainen vanaf de grond hem soepel en sterk houden) maar dan verlies ik weer de motivatie en hij wilt ook nog echt werken.

ik geef ook lessen in grondwerk, en dan ben ik altijd positief, geef ik het de tijd, laat ik klanten nadenken en hun paard belonen. En last ik ook rust pauzes in.

Maar bij mezelf verwacht ik weer te veel haha. Dan denk ik echt waarom kan ik mijzelf niet coachen haha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:36

Grondwerk beter bevestigen eerst. Met ruiter er op, kies iemand die hem niet in de weg zit om onder het zadel met gewicht hetzelfde te kunnen doen. Zelf er naast, jouw hulpen op de grond kent hij en het is de bedoeling ook dat hij naar jouw luistert. Ruiter is voor deze stap enkel passagier, die doet niks anders dan niet in de weg zitten in standje neutraal, want daar komen de hulpen (nog) niet vandaan. Hij moet kennelijk vertrouwen krijgen dat wat met mens er naast fysiek kan ook mogelijk is met gewicht op de rug.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:12

Heb je voor het rijden wel goede instructie?
Je zou ook nog een tijdje dan alleen met je instructeur het achterwaarts kunnen oefenen. Nog niet zelf mee aan de gang gaan.
Pas als je het gevoel hebt dat het echt bevestigd is, weer alleen gaan proberen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 20:28

Def schreef:
Heb je voor het rijden wel goede instructie?
Je zou ook nog een tijdje dan alleen met je instructeur het achterwaarts kunnen oefenen. Nog niet zelf mee aan de gang gaan.
Pas als je het gevoel hebt dat het echt bevestigd is, weer alleen gaan proberen.

Jazeker maar ik heb nog niet zo heel lang les van haar dus moeten nog wat op elkaar leren inspelen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:44

Eerst werken aan actief halthouden. Waarbij hij van voren ontspant en nagefelijk is en loslaat.

Probeer achterwaarts zonder teugel druk te doen, enkel je beiden benen iets naar achter. Hoe meer jij aan je teugel zit hoe meer hij erin gaat hangen/tegen de hand is en zijn rug wegdrukt en slepend achterwaarts gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:57

Andere insteek: je geeft zelf grondwerk les zeg je, waarom pak je het wijken voor druk niet eens over en tussen balkjes door mee en bouw dat uit naar ook achterwaarts en zijwaarts.
Daarmee wordt je paard handig met zn benen, krachtiger in zijn achterhand en zonder belasting van een ruiter.

Als dat goed gaat, dan ruiter er op en gewoon laten zitten en jij op de grond de aanwijzingen geven.
Gaat dat goed dan aanwijzingen vanuit het zadel met ondersteuning van jou ernaast.
Dat weer uitbouwen naar vanuit het zadel alle aanwijzingen.

Voordeel: je kunt daarna zo western of WE starten met balkjes hindernissen en je krijgt een licht en soepel paard in zijgangen en achterwaarts.
Ja ook op zn 22e.
Mits je alles rustig op- en uit bouwt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:05

Hoe gaat het nu TS?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 10:04

Nicje87 schreef:
Hoe gaat het nu TS?

leuk dat je er naar vraagt

hij vind het nog steeds erg moeilijk. Maar ik merk nu met halt houden dat hij niet gelijk zijn hoofd 'omhoog gooit'

hij bouwt nog wel klein beetje spanning, hij drukt nog wel zn neus eruit, maar zn nek blijft al lager.

ook als ik het vraag gaat het 2 passen goed. Ook als iemand er op zit en ik hem begeleid vanuit de grondwerk positie gaat het beter.

Maar je ziet hem soort van denken, van hoe moet ik nou mijn lijf gebruiken hiervoor... Maar er zit vooruitgang in.

Zn neusje komt wel, eerst maar ontspannen paar passen achterwaarts.