Ongelijk bespierd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GigiRobin

Ongelijk bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:38

Mijn merrie is scheef in haar rug, de ene kant is beter bespierd dan de andere kant en daardoor ook hoger/voller dan de andere kant.

Ik hoor zoveel verschillende dingen, dus wou eens horen wat bokt ervan denkt.
Stel je hebt een paard met ongelijk bespiering op de rug.
Links is meer ontwikkeld dan rechts.
Welke kant moet er dan meer getraind worden? Dit lijkt op zich een simpele vraag, maar blijkbaar toch niet.

Als je een spier traint komen er microscheurtjes in de gewerkte spier, deze scheurtjes vullen zichzelf op met als gevolg de spier zet uit.
Dus als je de rechts wil trainen met je die spier uitrekken. Dus links dan aanspannen. Dus paard links buigen.
Klinkt toch niet meer logisch zo.
En wat is wijs met mijn merrie
Voorlopig niet rijden en veel longeren om te kijken of ik haar bespiering op de rug toch nog weer wat beter kan krijgen?

Paard is trouwens al meerdere malen nagekeken en behandeld door osteopaat

Wie kan mij op weg helpen?

lichtheid

Re: Ongelijk bespierd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:04

Binnen de kaders van de rijkunst houd je je daar helemaal niet mee bezig.
Je doet alle oefeningen vanaf de basis gewoon aan beide zijden gelijk.
Hiermee ontwikkelt je paard zich zoals het behoort.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:07

Vergeet ook vooral niet om zelf even een bezoekje aan een fysiotherapeut te brengen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:19

Zit jij zelf niet scheef op je paard?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:24

Een spier aan het werk zetten is 'zeggen: word kort'.
Daarom zie je joggers oprekoefeningen doen.

De spieren naast de wervelkolom hebben de taak om de,romp te stabiliseren - en de rug hol te maken.
(Dat gebeurt er als ze kort worden.)

De spieren die je moet trainen zitten zogezegd aan de buikzijde van de wervelkolom.

En verder ga ik mee met Lichtheid: train gewoon beide zijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:28

Er kunnen allerlei redenen zijn voor scheve bespiering. Van (ongelijke) training tot kreupelheid.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:37

Er is zo "van afstand" niets zinnigs over te zeggen.
Waar is je paard scheef bespierd?
Hoe oud, wat voor training, ligt je zadel goed, ben je zelf scheef, beenstand, hoeven, trauma uit het verleden... en zo kun je nog wel even doorgaan.
Je zult eerst moeten achterhalen waar de scheefheid vandaan komt.
Pas dan kun je gericht gaan oplossen.
Ik zou op zoek gaan naar een goede chiropractor, die kunnen veel meer met scheefheid dan de gemiddelde ostheopaat.
Daarnaast een goede (klassiek) geschoolde instructeur die verstand heeft van rechtrichten.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:42

Merk je ook tijdens het rijden dat je paard de ene stelling/buiging makkelijker aanneemt dan de andere?
Heeft je osteopaat geen oefeningen meegegeven om aan deze scheefheid te werken?

Een spier train je niet door rekken, maar door aanspannen, en je hebt gelijk dat de spier sterker wordt door herstel van microscheurtjes (wat over het algemeen minstens een volle dag duurt), maar die scheurtjes komen niet door uitrekken (zoals bij een elastiek zou gebeuren), maar door kracht zetten (zoals bij staalkabels zou gebeuren). Wat je daarnaast wellicht nog niet helemaal duidelijk hebt is voor welke beweging de spier die bij jouw paard scheef ontwikkeld is, precies verantwoordelijk is. Janneke2 verwoordt dat veel beter dan ik, maar ik ben het met haar eens dat jouw probleem in de rugspier ligt die direct naast de wervelkolom ligt. Dat kan je het best recht trainen door de complementaire spieren (in dit geval de buikspieren) aan het werk te zetten, dat doe je door veel te rijden in de houding die de KNHS omschrijft als halsstrekken, en daarin veel voltes in de juiste buiging, en altijd met voldoende voorwaartse beweging.

Ik weet niet op welk niveau jij en je paard zijn, maar afhankelijk van de mate van scheefheid kan je de volgende oefeningen proberen:
Aan de hand:
- Ondertreden binnenachterbeen (een soort keertwending om de voorhand, dit is ook een goede gehoorzaamheidsoefening)
- Schouderbinnenwaarts
- In beweging (aan de longe) in de juiste buiging (lang en laag, bij voorkeur niet bijgezet), waarbij het binnenachterbeen onder de massa treedt

Onder het zadel (al deze oefeningen eerst in stap, dan in draf, bij voorkeur met ruime halslengte en neus op voorkniehoogte gereden):
- Keertwending om de voorhand
- Wijken voor het been
- Voltes openen en sluiten
- Slangenvoltes, let hierbij echt op de juiste stelling en vooral buiging
- Schouderbinnenwaarts (buiging, buiging, buiging!)

Waak ervoor dat je de oefeningen zo veel mogelijk links én rechts uitvoert, en hou er rekening mee dat het in het beste geval weken gaat duren voordat je deze oefeningen allemaal netjes kan uitvoeren.

Er moet hier wel bij gezegd worden dat het uitvoeren van al deze oefeningen alleen zin heeft als de scheefheid geen lichamelijke oorzaak heeft die nog niet opgelost is, dus een (oude) blessure in 1 van de benen, en scheef/slecht passend zadel, een ongeluk uit het verleden...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:45

lichtheid schreef:
Binnen de kaders van de rijkunst houd je je daar helemaal niet mee bezig.
Je doet alle oefeningen vanaf de basis gewoon aan beide zijden gelijk.
Hiermee ontwikkelt je paard zich zoals het behoort.

Tenzij er een lichte blessure speelt..

GigiRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 16:29

Links is de moeilijke kant van mijn paardje, maar ook die van mij. Ik merk dat wanneer we op de rechterhand rijden ik veel handiger en sneller ben. Ik kan rechts veel sneller mijn paard naar de ontspanning rijden, ze loopt ook eerder lekker voorwaarts neerwaarts, ze loopt ook iets makkelijker voorwaarts op rechts. Zodra ik links wil in buigen en ik wat meer kracht geef en even been nog een keer geef wilt ze rennen en bokken. Ik heb vooral rek en stretch oefeningen gekregen om aan deze sheefheid te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:41

Scheefheid komt vaak grotendeels vanuit de ruiter. Ik heb het zelf ook en ben daarom zelf ook naar de osteo gegaan. En merk ook echt verschil, m'n Scheefheid is minder. Maar ik ben met behulp van de equestic saddleclip ook bewuster gaan rijden. Alles wat je linksom doet moet je ook rechtsom doen om alles gelijk te houden. En om de Scheefheid er uit te krijgen. 100 procent symmetrisch zal het nooit worden, maar je wilt dit wel zo dicht mogelijk bij die 100 procent gaan krijgen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:43

Elk paard is scheef en wat is zo lees lijkt je paard linksgebogen (tegen de klok in) te zijn, met andere woorden, ze valt op haar rechterschouder.
Je zult eerst moeten werken aan het 'verticale evenwicht' van je paard. Daar bedoel ik mee dat je eerst je paard zal moeten leren dat hij het gewicht op beide schouders gaat dragen. Alleen als dat in orde is, kan je paard meer met achter gaan onder-treden, de buikspieren trainen om zo de rug en schoft 'te liften' waardoor er minder op de voorhand gereden wordt en zo kun je de rug van je paard gelijkmatiger opbouwen. Ik zou, als ik jou was, goede instructie zoeken die je daarmee helpt. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:15

GigiRobin schreef:
Links is de moeilijke kant van mijn paardje, maar ook die van mij. Ik merk dat wanneer we op de rechterhand rijden ik veel handiger en sneller ben. Ik kan rechts veel sneller mijn paard naar de ontspanning rijden, ze loopt ook eerder lekker voorwaarts neerwaarts, ze loopt ook iets makkelijker voorwaarts op rechts. Zodra ik links wil in buigen en ik wat meer kracht geef en even been nog een keer geef wilt ze rennen en bokken. Ik heb vooral rek en stretch oefeningen gekregen om aan deze scheefheid te werken.

Er is niets mis met rekken en stretchen: dressuur is gymnastiek.
En prima om je 'eigen aandeel' in de smiezen te hebben!

Maar ik ga mee met Agossie: de kern is verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).
Of nu ja: lengtebuiging (...in elk geval de "harde" kant op) gaat niet goed voor je dier die balans bereikt heeft.
Tot die tijd is de neus voor de rechterschouder mooi genoeg.

En het aloude advies: blijf van de linkerteugel af! Maximaal een gram in je hand, (1 en geen 2! ;) )
("Alles wat een paard vastpakt, laat jij los", riep een vorige instructrice.)
Eerst de oorzaak/ stap 1 nastreven (= verticale balans), dan krijg je daarna de lengtebuiging 'vanzelf', zonder rennen en bokken.

GigiRobin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 20:02

Ik heb mijn paard nu een half jaar en heb haar gekocht met gedragsproblemen, natuurlijk om die reden alles laten nakijken en er is niks mis met haar. (gebit, hoeven, zadel is allemaal in orde)

Nu kocht ik haar als "giraf" ze liep met holle rug, met het bit tussen de kiezen en weglopend voor het been. Daarbij deed ze haar hoofd zo hoog mogelijk. Ik vind het leuk om met dit soort projecten te werken en ze weer op te knappen. Nu is ze dusdanig veel losser in haar lijf dat ze veel lengte wil pakken en mooi rek neemt in haar bovenlijn. Allemaal erg positief dus! Alleen 1 heel groot probleem; Ze slaat ineens gigantisch met haar hoofd. Ze slaat haar hoofd dan zo hoog dat ze mijn neus zowat aanraakt. Bij dit gedrag wordt ze rennerig en zet ze haar lijf helemaal op slot.

Soms kan ze een hele training super fijn lopen en doet ze dit gedrag helemaal niet en vandaag doet ze het echt elke 15 meter. Ik heb begeleiding met haar, maar zit behoorlijk met mijn handen in het haar omdat ik het gedrag echt niet kan verklaren en ik zo totaal niet rijden kan.

Het is een hele sensibele merrie en als ik ook maar een milimeter beweeg, reageert zij hierop maar ik zou toch graag willen dat ik er iets meer aan kan gaan rijden. (de merrie is nu 11 en heeft al 1 jaar lang vakantie gehad)

wat ik zelf denk; Ze heeft nooit haar rug hoeven te gebruiken. Nu laat ze haar lijf zo los dat ze haar bovenlijn voelt en hier dan heel heftig op reageert. Daarnaast had ze twee wolfskiezen op de plek van het bit en die is nu getrokken. Ik denk dat ze tussen haar oren daar nog last van heeft en in combinatie met haar sensibiliteit zo panisch reageert.

Alle tips zijn welkom want ik weet het echt niet meer. Als ik mijn hand helemaal naar voren doe, met een boogje in de teugel kan ze soms zo als nog haar hoofd omhoog slaan. Ze gaat dan ook heel driftig kauwen, mond open en mega schuimen.