hoge spanning bij draf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teamshetjes

hoge spanning bij draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 16:40

hoi allemaal,

ik zit een beetje met een probleem. mijn merrie is met rijden altijd super gespannen. we zijn nu al een dikke 3 maanden aan het werken hieraan, en in stap gaat het echt wel een stuk beter, en galop doe ze al helemaal super (tot mij grote verbazing), alleen dan is er nog de draf. zodra ik haar vraag aan te draven schiet ze me weg, en ze blijft maar harder gaan. ik ben voor mijn gevoel constant aan het remmen. en dan geen constante druk maar remmen, dan gaat ze langzamer, los, dan gaat ze weer harder, en weer remmen dus.
op deze manier kan ik haar ook niet aan het ontspannen krijgen. ze heeft namelijk ook dr hoofd op mijn schoot bijna.
heeft iemand tips hoe ik meer met haar naar rust en ontspanning kan werken, en waardoor dit zou kunnen komen?

alvast bedankt!

Meile

Re: hoge spanning bij draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:43

Wat doe jij als ze gaat rennen? Blijf je lange lijnen rijden of zet je haar in een of ander figuur? Het kan helpen om elke keer dat zij weg wil rennen, haar op een volte te zetten/op een andere manier aan het werk te zetten. Ook kan je er over nadenken om je overgangen niet op rechte stukken (hee ik zie een heel lang stuk, ik kan rennen!!!!) te maken, maar juist in wendingen, op een volte, et cetera
Mijn instructrice zegt altijd: voltes zijn paracetamolletjes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:44

Wat voor merrie is het? Grootte , niveau , gezondheid?

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 16:54

Meile schreef:
Wat doe jij als ze gaat rennen? Blijf je lange lijnen rijden of zet je haar in een of ander figuur? Het kan helpen om elke keer dat zij weg wil rennen, haar op een volte te zetten/op een andere manier aan het werk te zetten. Ook kan je er over nadenken om je overgangen niet op rechte stukken (hee ik zie een heel lang stuk, ik kan rennen!!!!) te maken, maar juist in wendingen, op een volte, et cetera
Mijn instructrice zegt altijd: voltes zijn paracetamolletjes

heyy,
ik rijd altijd voor nu altijd op een volte met haar, en zodra ze het op een lopen zet maak ik de volte kleiner. helaas heeft dit weinig effect

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 16:56

bigone schreef:
Wat voor merrie is het? Grootte , niveau , gezondheid?

het is een kwpn van 6 jaar en 1.67 hoog. ze is 2 jaar geleden ingereden en heeft toen een jaar stilgestaan in verband met dracht en daarna het verzorgen van haar veulen. ze is in november goedgekeurd voor de sport door de dierenarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 16:58

Ik neem aan dat het de merrie is die nog niet goed doorgereden was en je recent gekocht hebt? Jij hebt ook nog niet voldoende ervaring om een onervaren paard door te rijden dus de enige zinnige oplossing is heel veel les nemen.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 17:02

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat het de merrie is die nog niet goed doorgereden was en je recent gekocht hebt? Jij hebt ook nog niet voldoende ervaring om een onervaren paard door te rijden dus de enige zinnige oplossing is heel veel les nemen.

hoezo zou ik niet genoeg ervaring hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:04

Omdat ik je met je vorige paard ook genoeg vragen heb zien stellen en je het anders hier bovendien niet op bokt kwam vragen?
Ik zie echter toevallig net net dat je ook een topic geopend hebt om een instructeur te vinden dus dan komt het vast goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:05

Niet verkeerd bedoelt maar dan zou je deze vraag niet hebben, sizzle geeft hiermee aan dat je begeleiding moet zoeken. Dier is in feite alleen zadelmak gemaakt en de rest van de knoppen moeten er nog op. Veel paarden worden bij het zadelmak maken naar voren gejaagd in draf om zo de galop te krijgen. Precies wat de jouwe doet dus zoek iemand met verstand van jonge , net zadelmakke dieren. Heb je later plezier van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:07

Precies zo inderdaad.
Rij-ervaring is niet hetzelfde als jonge paarden ervaring. Dat is zeker niet rot bedoeld.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 17:17

oke.
les heb ik trouwens 2/3 keer per week, alleen dacht ik, ik vraag eens of iemand op bokt me kan helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:22

Zoiets is zonder beeld materiaal bijna niet te doen. Misschien heb je spanning in je bovenbenen, of heb je je hand plat waar hij op spant en gaat rennen, misschien komt de hulp niet goed door en staat hij nog niet aan je zit.
Bij een jong paard reageerd het paard doorgaans overwegend op het lichaam en lichaamspanning van de ruiter. Bij een doorgereden paard heb je daarentegen meestal te maken met aangeleerd gedrag. Waar bij aangeleerd gedrag makkelijk online wat tips gegeven kunnen worden is dat bij een jong paard erg lastig.
Wat zegt je instructeur ervan?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:23

Ligt je zadel wel goed? Mijn merrie is erg gevoelig en als het zadel ook maar een cm verkeerd ligt uit zich dat in enorm veel spanning en wegschieten. Als het zadel dan wel goed ligt is ze gelijk ontspannen.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 17:24

goldenarrow schreef:
Ligt je zadel wel goed? Mijn merrie is erg gevoelig en als het zadel ook maar een cm verkeerd ligt uit zich dat in enorm veel spanning en wegschieten. Als het zadel dan wel goed ligt is ze gelijk ontspannen.

ze doet het ook zonder zadel, dus ik denk heit dat het daar aan licht, maar zou wel kunnen, zonder zadel is met zadel natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:26

We kunnen het heel moeilijk beoordelen zonder filmpje. Maar wat mijn instructeur vaak zegt als ik een jong paard rijdt wat zo is, is dat hij wellicht de balans mist en steun zoekt aan jouw hand. Harder gaan = jij remt = steun. Dan is er weer even "balans", die is ze dan weer kwijt en dan begint het plaatje opnieuw. En dat is de verkeerde manier van rijden omdat je het paard daarmee het verkeerde aanleert. Juist dat soort snelle, loperige paarden moet je lang laten, ondanks dat ze harder gaan. Vertrouwen geven, zelf ontspannen en het paard eerder uitnodigen om contact te zoeken in plaats van 'm op te winden door bij te remmen werkt veel beter. Vooral niet "remmen", want dan gaat die kop de lucht in met alle gevolgen van dien.

Zoek een goede instructeur die hier écht veel ervaring mee heeft, anders zou je deze vraag niet hebben.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 17:27

Sizzle schreef:
Zoiets is zonder beeld materiaal bijna niet te doen. Misschien heb je spanning in je bovenbenen, of heb je je hand plat waar hij op spant en gaat rennen, misschien komt de hulp niet goed door en staat hij nog niet aan je zit.
Bij een jong paard reageerd het paard doorgaans overwegend op het lichaam en lichaamspanning van de ruiter. Bij een doorgereden paard heb je daarentegen meestal te maken met aangeleerd gedrag. Waar bij aangeleerd gedrag makkelijk online wat tips gegeven kunnen worden is dat bij een jong paard erg lastig.
Wat zegt je instructeur ervan?

mijn instructeur denk dat het oud gedrag is van uit de wei, en dat dat makkelijker is om naar terug te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:31

Resistance schreef:
We kunnen het heel moeilijk beoordelen zonder filmpje. Maar wat mijn instructeur vaak zegt als ik een jong paard rijdt wat zo is, is dat hij wellicht de balans mist en steun zoekt aan jouw hand. Harder gaan = jij remt = steun. Dan is er weer even "balans", die is ze dan weer kwijt en dan begint het plaatje opnieuw. En dat is de verkeerde manier van rijden omdat je het paard daarmee het verkeerde aanleert. Juist dat soort snelle, loperige paarden moet je lang laten, ondanks dat ze harder gaan. Vertrouwen geven, zelf ontspannen en het paard eerder uitnodigen om contact te zoeken in plaats van 'm op te winden door bij te remmen werkt veel beter. Vooral niet "remmen", want dan gaat die kop de lucht in met alle gevolgen van dien.

Zoek een goede instructeur die hier écht veel ervaring mee heeft, anders zou je deze vraag niet hebben.

Handrem is steun zie ik niet...
Handrem is auw en harder rennen zodra je kan...

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 17:32

Janine1990 schreef:
Resistance schreef:

wat zou je dan suggereren dat ik doe i.p.v remmen met de teugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:35

Janine1990 schreef:
Resistance schreef:

Kan dat het voor dit paard niet geld hoor. :) Maar ik heb er echt een paar gereden die juist ontspanden als je ze langer liet en je op liet zoeken. Dan heb je in het begin inderdaad wat geren, maar dat contact werd uiteindelijk vanzelf opgezocht waarna er meer rust in het lijf kwam. Dan kan je verder aan de slag en daar oefeningetjes en tempowisselingen mee gaan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:38

Mijn jonkie mag van mij best de sokken er in zetten, maar ten eerste moet het niet te gek worden. (Of bijvoorbeeld hard achter een ander paard aan.) Op die momenten gebruik ik de balansteugel.
En ik onderschrijf wat velen al meldden : los vooral de balansproblemen op. (Daar zijn bakken oefeningen voor, en als ze in stap leuk gaan kun je in draf, met dat zweefmoment, weer helemaal opnieuw beginnen.)

Verder staat er elders op bokt een uitstekende beschrijving van de hele / halve ophouding, die pas ik toe zonder de teugels te gebruiken.
[RT-D] De zithulpen voor halt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:46

Remmen doe je sowieso niet primair met de hand.
Remmen doe je vooral met je gewicht, beenhulp en ademhaling.

Een veel gemaakte fout is te weinig buitenteugel, binnenhand plat en been eraf. Als je dan onbewust ook iets met je bovenlijf naar voren komt is rennen voorgeprogrammeerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:47

teamshetjes schreef:
Janine1990 schreef:

wat zou je dan suggereren dat ik doe i.p.v remmen met de teugels?

Zoals al gezegd is het heel lastig beoordelen waar de oorzaak vandaan komt zonder beeldmateriaal.
Het niet passende zadel kan al een probleem zijn, een ruiter die niet helemaal lekker meewerkt kan een oorzaak zijn. Maar ook een gebrek aan balans is goed mogelijk, of zelfs een zere mond (en dan doel ik op tandartswerk, of misschien gewoon een takje tussen de tanden).

Kortom er zijn heel erg veel mogelijkheden.

Persoonlijk zou ik me meer gaan richten op het werken aan de hand om balans te vinden. Je kan een kaptoom gebruiken als je wilt longeren, om druk in de mond te voorkomen. Het is immers een mogelijkheid dat je paard daar heftig op reageert. Al kan het ook gewoon zijn dat er druk achter de oren komt en de druk van het bit verwaarloosbaar is voor je paard.

Het is natuurlijk een hele natuurlijke reactie om de handrem te gebruiken. Doet eigenlijk iedereen wel eens. Maar het is goed om je te realiseren dat wanneer je constant op de handrem probeert te rijden (je paard gaat nu een soort van gecontroleerd hard), er écht stront aan de knikker is als je paard er ongecontroleerd vandoor gaat (blinde paniek).

Wat je dus wilt is dat je paard meer gefocussed raakt op jou. Daarmee begin je in mijn ogen op de grond. Hiermee kweek je ook het vertrouwen waardoor je paard onder het zadel relaxter wordt (want jij hebt op de grond bewezen een betrouwbare leider te zijn).

Als je er weinig voor voelt om een poosje niet meer in het zadel te zitten, zou ik als ik jou was het houden bij stapritjes. Waarbij je oefent met het stappen om het echt goed te krijgen in plaats van alleen maar beter, met daarbij als uitgangspunt het vertrouwen. Je paard kan aan een lange teugel rustig stappen. En in stap kan je ook heel veel doen! Zo kan je ook in stap het remmen op je zit aanleren. Ik kan dit niet goed uittypen, maar een lidmaatschap bij Team By Jill kan ik je wel aanraden!
Op den duur ga je dan beginnen met overgangen naar draf en weer terug, voordat je paard gespannen raakt.

Balans is belangrijk hoor, maar dat is een rode draad door de opleiding heen. Hoe verder je komt, hoe meer je je realiseert dat het belangrijk is.

En uiteraard is goede begeleiding vrij kritisch. Als je met 2 á 3 keer per week les niet verder komt, heb je waarschijnlijk niet de juiste begeleiding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:49

Janine1990 schreef:
Resistance schreef:

Kan dat het voor dit paard niet geld hoor. :) Maar ik heb er echt een paar gereden die juist ontspanden als je ze langer liet en je op liet zoeken. Dan heb je in het begin inderdaad wat geren, maar dat contact werd uiteindelijk vanzelf opgezocht waarna er meer rust in het lijf kwam. Dan kan je verder aan de slag en daar oefeningetjes en tempowisselingen mee gaan doen.

Met een rem biedt je geen steun, maar zoek je onbalans op. Logisch dat een paard dat je langer laat gaat ontspannen. Jij suggereert dat je met remmen steun geeft. Big nope.
Dat heeft weinig te maken met hand opzoeken? :?
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 17-02-20 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:51

Ik zeg dan ook dat je juist niet moet remmen, en dat aan de rem trekken niet de correcte manier van rijden is. Wellicht heb je me verkeerd begrepen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:52

Ik ben trouwens wel benieuwd wat een paard op de wei geleerd kan hebben waardoor hij onder het zadel gaat rennen. Afgezien van natuurlijke scheefheid weet ik zo niets te bedenken.