Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Meile schreef:Wat doe jij als ze gaat rennen? Blijf je lange lijnen rijden of zet je haar in een of ander figuur? Het kan helpen om elke keer dat zij weg wil rennen, haar op een volte te zetten/op een andere manier aan het werk te zetten. Ook kan je er over nadenken om je overgangen niet op rechte stukken (hee ik zie een heel lang stuk, ik kan rennen!!!!) te maken, maar juist in wendingen, op een volte, et cetera
Mijn instructrice zegt altijd: voltes zijn paracetamolletjes
bigone schreef:Wat voor merrie is het? Grootte , niveau , gezondheid?
goldenarrow schreef:Ligt je zadel wel goed? Mijn merrie is erg gevoelig en als het zadel ook maar een cm verkeerd ligt uit zich dat in enorm veel spanning en wegschieten. Als het zadel dan wel goed ligt is ze gelijk ontspannen.
Sizzle schreef:Zoiets is zonder beeld materiaal bijna niet te doen. Misschien heb je spanning in je bovenbenen, of heb je je hand plat waar hij op spant en gaat rennen, misschien komt de hulp niet goed door en staat hij nog niet aan je zit.
Bij een jong paard reageerd het paard doorgaans overwegend op het lichaam en lichaamspanning van de ruiter. Bij een doorgereden paard heb je daarentegen meestal te maken met aangeleerd gedrag. Waar bij aangeleerd gedrag makkelijk online wat tips gegeven kunnen worden is dat bij een jong paard erg lastig.
Wat zegt je instructeur ervan?
Resistance schreef:We kunnen het heel moeilijk beoordelen zonder filmpje. Maar wat mijn instructeur vaak zegt als ik een jong paard rijdt wat zo is, is dat hij wellicht de balans mist en steun zoekt aan jouw hand. Harder gaan = jij remt = steun. Dan is er weer even "balans", die is ze dan weer kwijt en dan begint het plaatje opnieuw. En dat is de verkeerde manier van rijden omdat je het paard daarmee het verkeerde aanleert. Juist dat soort snelle, loperige paarden moet je lang laten, ondanks dat ze harder gaan. Vertrouwen geven, zelf ontspannen en het paard eerder uitnodigen om contact te zoeken in plaats van 'm op te winden door bij te remmen werkt veel beter. Vooral niet "remmen", want dan gaat die kop de lucht in met alle gevolgen van dien.
Zoek een goede instructeur die hier écht veel ervaring mee heeft, anders zou je deze vraag niet hebben.
Janine1990 schreef:Resistance schreef:We kunnen het heel moeilijk beoordelen zonder filmpje. Maar wat mijn instructeur vaak zegt als ik een jong paard rijdt wat zo is, is dat hij wellicht de balans mist en steun zoekt aan jouw hand. Harder gaan = jij remt = steun. Dan is er weer even "balans", die is ze dan weer kwijt en dan begint het plaatje opnieuw. En dat is de verkeerde manier van rijden omdat je het paard daarmee het verkeerde aanleert. Juist dat soort snelle, loperige paarden moet je lang laten, ondanks dat ze harder gaan. Vertrouwen geven, zelf ontspannen en het paard eerder uitnodigen om contact te zoeken in plaats van 'm op te winden door bij te remmen werkt veel beter. Vooral niet "remmen", want dan gaat die kop de lucht in met alle gevolgen van dien.
Zoek een goede instructeur die hier écht veel ervaring mee heeft, anders zou je deze vraag niet hebben.
Handrem is steun zie ik niet...
Handrem is auw en harder rennen zodra je kan...
Janine1990 schreef:Resistance schreef:We kunnen het heel moeilijk beoordelen zonder filmpje. Maar wat mijn instructeur vaak zegt als ik een jong paard rijdt wat zo is, is dat hij wellicht de balans mist en steun zoekt aan jouw hand. Harder gaan = jij remt = steun. Dan is er weer even "balans", die is ze dan weer kwijt en dan begint het plaatje opnieuw. En dat is de verkeerde manier van rijden omdat je het paard daarmee het verkeerde aanleert. Juist dat soort snelle, loperige paarden moet je lang laten, ondanks dat ze harder gaan. Vertrouwen geven, zelf ontspannen en het paard eerder uitnodigen om contact te zoeken in plaats van 'm op te winden door bij te remmen werkt veel beter. Vooral niet "remmen", want dan gaat die kop de lucht in met alle gevolgen van dien.
Handrem is steun zie ik niet...
teamshetjes schreef:Janine1990 schreef:Handrem is steun zie ik niet...
wat zou je dan suggereren dat ik doe i.p.v remmen met de teugels?
Janine1990 schreef:Resistance schreef:Handrem is steun zie ik niet...
Kan dat het voor dit paard niet geld hoor.Maar ik heb er echt een paar gereden die juist ontspanden als je ze langer liet en je op liet zoeken. Dan heb je in het begin inderdaad wat geren, maar dat contact werd uiteindelijk vanzelf opgezocht waarna er meer rust in het lijf kwam. Dan kan je verder aan de slag en daar oefeningetjes en tempowisselingen mee gaan doen.