Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SilkeVDS103 schreef:Ik heb 2 keer per week les en mijn instructeur heeft op dit moment de focus gelegd dat ze tenminste aanspringt en blijft door galopperen. Maar heeft iemand hier nog tips hoe ik haar eventueel toch in de linkergalop krijg?
Alvast bedankt!
Groetjes Laura
Janneke2 schreef:... paardrijden heeft een militaire erfenis, deze instructeur focust op gehoorzaamheid.
Heeft deze instructeur specifieke training mbt barokke paarden genoten?
(Ik heb van mijn vorige stal een triest beeld op het netvlies. Instructrice jaagt de Fries de galop in,
dwz: uitgestrekte draf en in de hoek een fikse tik.
Er kwam op gegeven moment wel galop - braaf paard!!! - maar die galop kende nauwelijks een zweefmoment/ galopsprong. Omdat het dier 'zichzelf voorbij loopt', en bang is op zijn neus te vallen 'valt' hij terug in een keiharde draf. Uiteraard gigantisch op de voorhand.)
Er is een oude regel: wacht met barokke paarden met galopperen totdat het dier sterk genoeg is om een lange zijde schouderbinnenwaarts te doen in draf.
Criterium : binnenachterbeen tilt de voorhand op.
Dan kun je een mooie barokke galop 'omhoog' krijgen en van daaruit kun je de galop gaan uitstrekken.
FriesWytske schreef:Hier ervaring met Friezen. Zou gewoon eerst heel kort die linkergalop meenemen. Is duidelijk een balans probleem. En geef het vooral de tijd. Zodra ze sterker is, komt dat helemaal goed. Mijn huidige Fries had dit met rechts. Die ging dan snel naar de linkerkant, als ze de kans kreeg. Daar begon ik in het begin gewoon met een halve volte galop. En dan er weer uit. Dit breidde ik dan steeds meer uit, totdat ze de normale B oefeningen in de galop kon doen. En merk nu nog steeds dat die galop vooruit gaat.
En daar ben ik het dus niet mee eens, Janneke2. Hier altijd op Friezen gereden. En die konden al vroeg gewoon normaal galoperen. Deze laatste dan toevallig minder, maar dat kwam ook omdat ze zo groot werd. En dus gewoon de kracht mistte. Toch namen we het gewoon mee. Maar dan kort, zodat ze het wel leerde. En daar ook weer sterker in werd.
SilkeVDS103 schreef:FriesWytske schreef:Hier ervaring met Friezen. Zou gewoon eerst heel kort die linkergalop meenemen. Is duidelijk een balans probleem. En geef het vooral de tijd. Zodra ze sterker is, komt dat helemaal goed. Mijn huidige Fries had dit met rechts. Die ging dan snel naar de linkerkant, als ze de kans kreeg. Daar begon ik in het begin gewoon met een halve volte galop. En dan er weer uit. Dit breidde ik dan steeds meer uit, totdat ze de normale B oefeningen in de galop kon doen. En merk nu nog steeds dat die galop vooruit gaat.
En daar ben ik het dus niet mee eens, Janneke2. Hier altijd op Friezen gereden. En die konden al vroeg gewoon normaal galoperen. Deze laatste dan toevallig minder, maar dat kwam ook omdat ze zo groot werd. En dus gewoon de kracht mistte. Toch namen we het gewoon mee. Maar dan kort, zodat ze het wel leerde. En daar ook weer sterker in werd.
Het probleem is dat ze gewoon niet in de linkergalop gaat. Zodra we linksom gaan galopperen gaat ze de rechtergalop in. 2 weken geleden heeft ze we een paar meter de linkergalop gepakt maar viel al snel weer terug.
FriesWytske schreef:Dan zou ik die galop gewoon heel kort houden. Dat tempo gaat vanzelf wel omlaag als ze meer balans in de galop heeft. Ik ging met mijn huidige merrie ook met hoge snelheid door de bak heen. Dit werd bij die van mij naarmate ze sterker werd steeds rustiger. En nu kan ze zelfs al een hele mooie verzamelde galop laten zien. Al kost haar dat nog wel kracht. Ze hoeft toch niet over 2 jaar al een Z proef te lopen.
Citaat:Ja hij heeft hier verder training in gehad en heeft zelf ook barokke paarden uitgebracht. Ik rijd verder zonder zweep en op stem aangezien ze de beenhouding nog niet helemaal snapt bij de galop. Zodra ze aan t galopperen is heeft ze een hele mooie galop alleen erg snel. Zodra we na de galop gaan draven gaat ze meteen in haar voorwaartse arbeidsdraf. De draf hebben we er verder helemaal in en loopt daar zonder moeite goed voorwaarts en zonder problemen schouderbinnenwaarts
Janneke2 schreef:Citaat:Ja hij heeft hier verder training in gehad en heeft zelf ook barokke paarden uitgebracht. Ik rijd verder zonder zweep en op stem aangezien ze de beenhouding nog niet helemaal snapt bij de galop. Zodra ze aan t galopperen is heeft ze een hele mooie galop alleen erg snel. Zodra we na de galop gaan draven gaat ze meteen in haar voorwaartse arbeidsdraf. De draf hebben we er verder helemaal in en loopt daar zonder moeite goed voorwaarts en zonder problemen schouderbinnenwaarts
Fijn dat de schouderbinnenwaarts goed gaat.
Dat is alvast een pre.
Wat mij intrigeert is de hoge snelheid. Met wat ik beschreef op mijn netvlies denk ik aan een achterbeen (nu ja, beide achterbenen) die vooral stuwen en te weinig dragen. Zogezegd de horizontale balans.
Een van de manieren om dit te verbeteren is werken aan de verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).
Omdat werken aan de verticale balans een onderdeel is van rechtrichten, verklein je daarmee de verschillen tussen links en rechts.
sorbetje schreef:Klinkt alsof je onvoldoende buiging hebt in/voor de galop waardoor een paard met weinig balans lastig kan aangaloperen. Probeer alles op een volte te doen. Let goed op je eigen balans (blokkeer je je paard zelf met ja hand, been of heup).