Linker galop trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SilkeVDS103

Linker galop trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 23:50

Hallo iedereen!

Ik heb sinds 3,5 jaar een fries die bijna 7 is die ik zelf doorgereden heb en ze heeft het verder altijd super gedaan. Nu heeft ze altijd wat moeite gehad met de galop maar met veel trainen en niet te snel van stapel lopen is het ons toch gelukt om te zorgen dat ze netjes aanspringt.

Nu heeft ze van februari 2018 tot oktober 2018 ivm mijn gezondheid stil gestaan en zijn we sinds begin oktober op een nieuwe stal weer begonnen met rijden en sinds dit jaar zit daar ook de galop weer bij. Nu doet ze op de rechterhand goed aanspringen maar gaat ze zo hard ze kan galopperen. Zodra we linksom gaan galopperen gaat ze bokken of springt ze aan in de rechtergalop.

Ik heb 2 keer per week les en mijn instructeur heeft op dit moment de focus gelegd dat ze tenminste aanspringt en blijft door galopperen. Maar heeft iemand hier nog tips hoe ik haar eventueel toch in de linkergalop krijg?

Alvast bedankt!
Groetjes Laura

Ineke2

Re: Linker galop trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:05

Door je verhaal denk ik dat er een giga balans probleem is bij jou paard en dat daardoor de linkergalop niet lukt en de rechtergalop zo hard gaat.

Wat doet ze aan de longeerlijn?

En op buitenrit rechtuit? Lukt het dan wel om haar gecontroleerd ( rustiger) te laten galopperen? Rechter galop en linker galop?

SilkeVDS103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 00:18

Aan de longeerlijn doet ze rechtsom heel goed. Mooi gecontroleerd en springt aan op stem. Linksom gaat ze ook rustig maar springt ze of in de rechtergalop of half/half en dan voor in de linkergalop en achter in de rechtergalop.

Als we tijdens t galopperen (rechtsom) op de volte gaan is ze wel een stuk gecontroleerder. Nog steeds erg voorwaarts maar gaat niet rennen dan

Op buitenrit hebben we nog niet gedaan omdat dat bij onze vorige stal niet mogelijk was zonder een drukke weg over te gaan wat ze doodseng vond. Gaan er deze zomer mee beginnen dus zou verder geen antwoord daarop geven

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:55

SilkeVDS103 schreef:
Ik heb 2 keer per week les en mijn instructeur heeft op dit moment de focus gelegd dat ze tenminste aanspringt en blijft door galopperen. Maar heeft iemand hier nog tips hoe ik haar eventueel toch in de linkergalop krijg?

Alvast bedankt!
Groetjes Laura

... paardrijden heeft een militaire erfenis, deze instructeur focust op gehoorzaamheid.
Heeft deze instructeur specifieke training mbt barokke paarden genoten?

(Ik heb van mijn vorige stal een triest beeld op het netvlies. Instructrice jaagt de Fries de galop in,
dwz: uitgestrekte draf en in de hoek een fikse tik.
Er kwam op gegeven moment wel galop - braaf paard!!! - maar die galop kende nauwelijks een zweefmoment/ galopsprong. Omdat het dier 'zichzelf voorbij loopt', en bang is op zijn neus te vallen 'valt' hij terug in een keiharde draf. Uiteraard gigantisch op de voorhand.)

Er is een oude regel: wacht met barokke paarden met galopperen totdat het dier sterk genoeg is om een lange zijde schouderbinnenwaarts te doen in draf.
Criterium : binnenachterbeen tilt de voorhand op.
Dan kun je een mooie barokke galop 'omhoog' krijgen en van daaruit kun je de galop gaan uitstrekken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:05

Hier ervaring met Friezen. Zou gewoon eerst heel kort die linkergalop meenemen. Is duidelijk een balans probleem. En geef het vooral de tijd. Zodra ze sterker is, komt dat helemaal goed. Mijn huidige Fries had dit met rechts. Die ging dan snel naar de linkerkant, als ze de kans kreeg. Daar begon ik in het begin gewoon met een halve volte galop. En dan er weer uit. Dit breidde ik dan steeds meer uit, totdat ze de normale B oefeningen in de galop kon doen. En merk nu nog steeds dat die galop vooruit gaat.

En daar ben ik het dus niet mee eens, Janneke2. Hier altijd op Friezen gereden. En die konden al vroeg gewoon normaal galoperen. Deze laatste dan toevallig minder, maar dat kwam ook omdat ze zo groot werd. En dus gewoon de kracht mistte. Toch namen we het gewoon mee. Maar dan kort, zodat ze het wel leerde. En daar ook weer sterker in werd.

SilkeVDS103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 22:27

Janneke2 schreef:
... paardrijden heeft een militaire erfenis, deze instructeur focust op gehoorzaamheid.
Heeft deze instructeur specifieke training mbt barokke paarden genoten?

(Ik heb van mijn vorige stal een triest beeld op het netvlies. Instructrice jaagt de Fries de galop in,
dwz: uitgestrekte draf en in de hoek een fikse tik.
Er kwam op gegeven moment wel galop - braaf paard!!! - maar die galop kende nauwelijks een zweefmoment/ galopsprong. Omdat het dier 'zichzelf voorbij loopt', en bang is op zijn neus te vallen 'valt' hij terug in een keiharde draf. Uiteraard gigantisch op de voorhand.)

Er is een oude regel: wacht met barokke paarden met galopperen totdat het dier sterk genoeg is om een lange zijde schouderbinnenwaarts te doen in draf.
Criterium : binnenachterbeen tilt de voorhand op.
Dan kun je een mooie barokke galop 'omhoog' krijgen en van daaruit kun je de galop gaan uitstrekken.

Ja hij heeft hier verder training in gehad en heeft zelf ook barokke paarden uitgebracht. Ik rijd verder zonder zweep en op stem aangezien ze de beenhouding nog niet helemaal snapt bij de galop. Zodra ze aan t galopperen is heeft ze een hele mooie galop alleen erg snel. Zodra we na de galop gaan draven gaat ze meteen in haar voorwaartse arbeidsdraf. De draf hebben we er verder helemaal in en loopt daar zonder moeite goed voorwaarts en zonder problemen schouderbinnenwaarts
Laatst bijgewerkt door SilkeVDS103 op 09-02-20 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SilkeVDS103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 22:30

FriesWytske schreef:
Hier ervaring met Friezen. Zou gewoon eerst heel kort die linkergalop meenemen. Is duidelijk een balans probleem. En geef het vooral de tijd. Zodra ze sterker is, komt dat helemaal goed. Mijn huidige Fries had dit met rechts. Die ging dan snel naar de linkerkant, als ze de kans kreeg. Daar begon ik in het begin gewoon met een halve volte galop. En dan er weer uit. Dit breidde ik dan steeds meer uit, totdat ze de normale B oefeningen in de galop kon doen. En merk nu nog steeds dat die galop vooruit gaat.

En daar ben ik het dus niet mee eens, Janneke2. Hier altijd op Friezen gereden. En die konden al vroeg gewoon normaal galoperen. Deze laatste dan toevallig minder, maar dat kwam ook omdat ze zo groot werd. En dus gewoon de kracht mistte. Toch namen we het gewoon mee. Maar dan kort, zodat ze het wel leerde. En daar ook weer sterker in werd.

Het probleem is dat ze gewoon niet in de linkergalop gaat. Zodra we linksom gaan galopperen gaat ze de rechtergalop in. 2 weken geleden heeft ze we een paar meter de linkergalop gepakt maar viel al snel weer terug.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:32

Dan zou ik die galop gewoon heel kort houden. Dat tempo gaat vanzelf wel omlaag als ze meer balans in de galop heeft. Ik ging met mijn huidige merrie ook met hoge snelheid door de bak heen. Dit werd bij die van mij naarmate ze sterker werd steeds rustiger. En nu kan ze zelfs al een hele mooie verzamelde galop laten zien. Al kost haar dat nog wel kracht. Ze hoeft toch niet over 2 jaar al een Z proef te lopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:34

SilkeVDS103 schreef:
FriesWytske schreef:

Het probleem is dat ze gewoon niet in de linkergalop gaat. Zodra we linksom gaan galopperen gaat ze de rechtergalop in. 2 weken geleden heeft ze we een paar meter de linkergalop gepakt maar viel al snel weer terug.

Dit doet ze aan de longe wel goed?
Zo ja, dan zou ik de linkergalop voorlopig alleen aan de longe trainen. Dan valt straks onder het zadel op een gegeven moment ook wel onder het zadel.

Een vriendin van mij die had dit probleem ook. Bij haar bleek dus het probleem aan haar te liggen. Ze hield hem te recht voor het goed in de galop aan springen. Zij heeft dit met behulp van de instructie door middel van kleine voltes goed gekregen. En nog moet ze er op letten om dit goed voor elkaar te krijgen.

SilkeVDS103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 22:36

FriesWytske schreef:
Dan zou ik die galop gewoon heel kort houden. Dat tempo gaat vanzelf wel omlaag als ze meer balans in de galop heeft. Ik ging met mijn huidige merrie ook met hoge snelheid door de bak heen. Dit werd bij die van mij naarmate ze sterker werd steeds rustiger. En nu kan ze zelfs al een hele mooie verzamelde galop laten zien. Al kost haar dat nog wel kracht. Ze hoeft toch niet over 2 jaar al een Z proef te lopen.

Ja het tempo is wel beter aan t worden. Ze heeft altijd heel voorwaarts gegaloppeerd als we rechtdoor op de lange zijde rijden maar op de volte doet ze t een stuk beter

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:38

Citaat:
Ja hij heeft hier verder training in gehad en heeft zelf ook barokke paarden uitgebracht. Ik rijd verder zonder zweep en op stem aangezien ze de beenhouding nog niet helemaal snapt bij de galop. Zodra ze aan t galopperen is heeft ze een hele mooie galop alleen erg snel. Zodra we na de galop gaan draven gaat ze meteen in haar voorwaartse arbeidsdraf. De draf hebben we er verder helemaal in en loopt daar zonder moeite goed voorwaarts en zonder problemen schouderbinnenwaarts

Fijn dat de schouderbinnenwaarts goed gaat.
Dat is alvast een pre.

Wat mij intrigeert is de hoge snelheid. Met wat ik beschreef op mijn netvlies denk ik aan een achterbeen (nu ja, beide achterbenen) die vooral stuwen en te weinig dragen. Zogezegd de horizontale balans.
Een van de manieren om dit te verbeteren is werken aan de verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).
Omdat werken aan de verticale balans een onderdeel is van rechtrichten, verklein je daarmee de verschillen tussen links en rechts.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 22:56

Klinkt alsof je onvoldoende buiging hebt in/voor de galop waardoor een paard met weinig balans lastig kan aangaloperen. Probeer alles op een volte te doen. Let goed op je eigen balans (blokkeer je je paard zelf met ja hand, been of heup).

SilkeVDS103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 22:57

Janneke2 schreef:
Citaat:

Fijn dat de schouderbinnenwaarts goed gaat.
Dat is alvast een pre.

Wat mij intrigeert is de hoge snelheid. Met wat ik beschreef op mijn netvlies denk ik aan een achterbeen (nu ja, beide achterbenen) die vooral stuwen en te weinig dragen. Zogezegd de horizontale balans.
Een van de manieren om dit te verbeteren is werken aan de verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).
Omdat werken aan de verticale balans een onderdeel is van rechtrichten, verklein je daarmee de verschillen tussen links en rechts.

Ja met rechtrichten zijn we ook nog actief bezig aangezien ze soms nog een beetje wilt “wiebelen” op de hoefslag, dus dat ze een beetje de balans kwijt raakt of probeert te wijken van een ander paard en dat ze dan te dicht op de rand gaat rijden of dat ze net van de hoefslag af komt.

Wat ik vergeten ben te noemen is dat ze bij haar achterbenen bodemnauw staat en doet strijken achter tot een punt dat ze kappen iedere les kapot trapt. Dit wordt iedere 1-2 maanden door de hoefsmid gecontroleerd en ze doet zich door de kappen verder geen pijn gelukkig. Ik denk dat dit eventueel ook kan meespelen met de galop (correct me if i’m wrong)

SilkeVDS103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 22:59

sorbetje schreef:
Klinkt alsof je onvoldoende buiging hebt in/voor de galop waardoor een paard met weinig balans lastig kan aangaloperen. Probeer alles op een volte te doen. Let goed op je eigen balans (blokkeer je je paard zelf met ja hand, been of heup).

Aanspringen doen we sowieso altijd op de volte en rijden daarna nog 3/4 keer een volte in galop en 2 rondjes op de hoefslag

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:08

Klinkt als een paard wat het gewoon ontzettend moeilijk vindt omdat ze nog niet in balans is.
Ik begrijp dat je met je instructeur haar dan maar in de ‘verkeerde’ galop laat linksom?
Dat zou ik sowieso niet doen, dat lijkt me heel verwarrend voor haar.
Daarnaast zou ik ook van de volte afgaan. Voor een paard wat de linkergalop nog zo moeilijk vindt en door onbalans snelheid nodig heeft, Is het op de volte alleen maar moeilijker. Beter rechtuit de ruimte geven om balans te zoeken. Als dat dan in het begin hard gaat, dat is toch niet zo erg?
Je zou ook kunnen beginnen met de linkergalop als je buiten gaat rijden, zodat je lekker rechtuit de ruimte hebt voor haar.
In de bak kun je dan eerst aan de horizontale en verticale balans gaan werken zonder de linkergalop te oefenen. Als ze daarin sterker is, kan je het weer proberen.
Je maakt het haar nu erg moeilijk; op een volte in een langzaam tempo galopperen is voor een paard in onbalans het moeilijkste wat er is. Heb geduld en laat haar eerst sterker worden.

SilkeVDS103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 23:50

Het gaat niet zo zeer op t moment om het tempo en alles, ook hier moet aangewerkt worden, maar het gaat echt om aanspringen naar de linkergalop omdat ze dat gewoon totaal niet doet. Ik kan dan buiten gaan galopperen wat ik wil maar ze zal dan nog niet gaan aanspringen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:03

Wat heb je al geprobeerd met je instructeur?

Het is een beetje een dooddoener maar is je paard gecheckt door een fysio/osteo? Als ie ergens vast zit gaat dat iig niet helpen.

Sommige paarden hebben er baat bij om ze wat over de binnenschouder weg te laten vallen en dan aan te springen. Andere paarden reageren beter als je ze een pasje naar buiten laat wijken en dan aan te springen. Je instructeur kan je daar beter mee helpen dan wij online. Is er een handige ruiter die er een paar keer op kan om de galop te verbeteren? Veel zit 'm ook in de timing, als je op het juiste moment tegen het buitenachterbeen aan rijdt (eventueel met zweepje) springen ze eigenlijk altijd goed aan.

En verder vooral rechtrichten. Dit kan gewoon in stap en draf maar dit heeft weinig te maken met recht over de hoefslag lopen zoals je hierboven schrijft.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:05

Is ze al eens bekeken (en eventueel behandeld) door een fysio/osteo o.i.d. Mischien zit ze toch ergens iets vast in de bespiereg?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:02

Ik zou wel op de volte aangalopperen maar eenmaal in de goede galop recht uit en tempo maken dit is op de volte nog te moeilijk!

probeer de galop niet aan het einde van je training te doen dan is je paard al moe

Een goede oefening voor meer lengte buiging is om je paard na a en c af te wenden en heel licht naar de hoefslag te "duwen"voor je binnen been
https://www.facebook.com/jillhuijbregts ... =2&theater
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 10-02-20 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:07

Sommige jonge paarden stel ik in het begin juist naar buiten. Soms tot het overdrevene aan toe. Dan krijgt het binnenvoorbeen meer ruimte en springen ze wat makkelijker aan. Dit doe ik dan niet op de volte, want het is al moeilijk zat.

Denk dat een handige ruiter je goed zou kunnen helpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:42

Als ze aan de longe of los ook niet in de linkergalop blijft zou ik eerst even kijken of ze niet vast in haar lijf zit.
Je bent hier al geruime tijd mee bezig.
Als ze niet vast zit kan het zijn dat je onbewust als ruiter wel in de weg zit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:52

Dit klinkt als een paard dat gigantisch scheef zit. En aan de hand van het verhaal kun jij dit niet zelf oplossen. Hier moet je echt iemand als een goede fysio/Manueel bij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:53

Veel op buitenrit rechtuit galopperen, werken aan de longe en blijven oefenen.

En natuurlijk de klassieke controles.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:16

Hier geen Fries maar een kort gebouwde haflinger met een moeilijke galop. Wat niet helpt is op de volte te draaien en teveel naar binnen stellen. Wat wel kan helpen is linksom rustig tempo draven, iets buitenstelling pakken, op de M of K (dus voor de bocht) de hulp geven en voor de bocht aangalopperen met de neus iets naar buiten. Hiermee geef je de schouder ruimte. Als ruiter goed op je kont blijven zitten en niet mee naar voren gaan hangen.

Galoppeert ie goed? Lange zijde door galopperen en voor de bocht terugnemen en belonen. Pas als dit een paar weken goed gaat uitbreiden naar langere stukken galop. Als ie het iets langer volhoudt kan je ook kijken of je weer iets meer naar binnen kan stellen en soms een volte kan meenemen. Stapje voor stapje, dus niet alles tegelijk willen oplossen.

Dus eerst: aanspringen oefenen en een paar weken bevestigen. Dan, doorgalopperen oefenen en bevestigen en daarna pas weer werken aan je stelling en figuren.

Edit: ook je rechtergalop kun je op dezelfde manier oefenen. Ze gaat hard omdat ze geen balans heeft in de galop. Denk maar aan fietsen, als je heel langzaam fietst is het ook moeilijker om je balans te houden dan als je snel fietst. Laat haar dan maar wat harder galopperen op de lange zijde. Ze zal vanzelf sterker worden en dan kan je werken aan het tempo. Als ze die kracht nog niet heeft is het ook oneerlijk om heel veel balans en minder tempo te vragen.