Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Narratify schreef:Goedemorgen allemaal,
Momenteel zit ik met een groot vraagteken boven mijn hoofd over de huidige situatie met mijn paard. Mijn paard is momenteel 6 jaar oud en al een tijd zadelmak. Hij heeft ivm een blessure aan zijn hoef één jaar stilgestaan maar hij is inmiddels al weer een klein jaar onder het zadel.
Hij is altijd erg braaf geweest met opstappen. Ik heb hem al zijn hele leven dus er is voor die tijd nooit wat gebeurt. Nu heeft hij sinds ongeveer twee maanden een nieuw ding, hij bolt zijn rug met opstappen en gaat soms af (bokken). Vroeger deed hij dit alleen als hij fris was, maar als je hem gelongeerd had dan deed hij het nooit. Hij lijkt soms wel een beetje bang.
Ik vraag me echt af waar het mis is gegaan, hij heeft nooit een mega slechte ervaring met opstappen gehad. Nu kan het frissigheid zijn maar hoe zouden jullie hier mee omgaan? Mijn vorige paard had heel erg singeldwang en die heb ik toen met koekjes vertrouwen gegeven met opstappen. Daar deed daarna het probleem zich voor dat hij mij er niet meer op liet zonder koekjes dus ik weet niet of ik hier met mijn huidige paard weer mee wil beginnen.
* Zadel ligt goed
* Er is nooit iets gebeurt met opstappen (afgezien van dat hij geschrokken is van een krukje die onder hem kwam)
* Rug staat op de foto en is goed
Hoe denken jullie hierover en hebben jullie hier ervaring mee? Is het gewoon wachten tot hij ouder wordt net als mijn andere paard of hebben jullie nog slimme ideeën?
Sylvie__x schreef:Wat vervelend TS, maar je geeft zelf aan dat het lijkt alsof hij bang is, weet je dan zeker dat hij geen last heeft van het incident met dat krukje? en is hij nog een keer geschrokken na die tijd? misschien word hij ergens wel door getriggerd en hoe simpel het voor ons ook lijkt, kan het voor hem nog wel een issue zijn!
(Geloof me, heb al heel wat enge bakkabouters en zwevende krukjes overwonnen![]()
)
Narratify schreef:Sylvie__x schreef:Wat vervelend TS, maar je geeft zelf aan dat het lijkt alsof hij bang is, weet je dan zeker dat hij geen last heeft van het incident met dat krukje? en is hij nog een keer geschrokken na die tijd? misschien word hij ergens wel door getriggerd en hoe simpel het voor ons ook lijkt, kan het voor hem nog wel een issue zijn!
(Geloof me, heb al heel wat enge bakkabouters en zwevende krukjes overwonnen![]()
)
Haha, hoe ben jij daar mee omgegaan? Gewoon door blijven gaan met veel rust?
Narratify schreef:Oh dat heb ik er niet ingezet maar ik gebruik altijd een krukje! Met rijden is er geen probleem hij is braaf, looplustig en is heel vrolijk.
Nog nooit gecontroleerd op maagzweren, hoe kan je dat doen alleen door een endoscopie toch? Of zijn er andere manieren?
He vreemde is ook dat hij het niet altijd doet, meestal 3 dagen wel en 2 dagen niet. (ongeveer)
mavantos schreef:Soms wil het ook wel helpen om (een tijdje) met een singel te rijden die aan beide kanten elastiek heeft. Misschien een optie om te proberen als er verder niks aan de hand is.
Kimmie25501 schreef:mavantos schreef:Soms wil het ook wel helpen om (een tijdje) met een singel te rijden die aan beide kanten elastiek heeft. Misschien een optie om te proberen als er verder niks aan de hand is.
Ik heb van mijn zadelmaker geleerd dat je eigenlijk altijd een singel met beide kanten elastiek moet hebben. Anders heb je grote kans dat het zadel scheef trekt en dat is niet zo goed voor de rug van het paard
Kimmie25501 schreef:mavantos schreef:Soms wil het ook wel helpen om (een tijdje) met een singel te rijden die aan beide kanten elastiek heeft. Misschien een optie om te proberen als er verder niks aan de hand is.
Ik heb van mijn zadelmaker geleerd dat je eigenlijk altijd een singel met beide kanten elastiek moet hebben. Anders heb je grote kans dat het zadel scheef trekt en dat is niet zo goed voor de rug van het paard
Dat staat er ook
Dreamybol schreef:Als je zeker bent dat je zadel en paard z'n rug goed zijn:
Wat doet ie als je meerdere keren achter elkaar op stapt? Wel even rondje stappen aan de hand tussendoor. Die van ons maakte soms een enorme hoge rug en dan weer tijden niet, en bleek het ook alleen bij de 1e keer opstappen te doen.
Nu singel ik hem in fases aan en wandelen we meestal eerst even een rondje door de bak.
Om de spanning kwijt te raken ging ik meestal een rondje draven, tot mijn andere instructeur me dit afraadde, want die was bang dat van standaard draf het standaard galop en uiteindelijk niet meer wachten met opstappen zou worden. Nu doe ik het tegenovergestelde, ik stap op (met kruk uiteraard) en laat paard rustig even staan. Soms krijgt ie dan nog een brokje, soms ook niet en de 'kattenrug' is nu eigenlijk nooit meer aan de orde.
EquineFlex schreef:Heb je hem al na laten kijken door bijvoorbeeld een fysiotherapeut? Wellicht dat er toch iets met de spieren is...
sevke schreef:Mijn IJs was dit ook beginnen doen. Het bleek dan een maagzweer te zijn. Na een maagkuur was het gedrag helemaal verdwenen.
Duw eens op de plek waar de maag zit. Als hij daar chagrijnig op reageert heb je al een duidelijke indicatie in die richting.