Ruitertje met angst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Ruitertje met angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 20:53

A.s. woensdag heb ik een ruitertje van 10 dat aardig kon rijden maar die na een val van haar zus en van haarzelf erg bang geworden is.
Eerst stapte ze nog wel op en ik heb haar toen 1x in een les gehad en heeft ze zelfs nog gedraafd. Maar sindsdien wil ze alleen maar stappen en sinds afgelopen week wil ze er helemaal niet meer op.
Nu wilde ze bij mij wel op priveles dus dat gaan we doen.
Nu wil ik gewoon heel rustig aan weer beginnen met opbouwen,desnoods met zitlesjes aan de longe. Verder proberen te ontdekken waar de angst zit. En spelenderwijs verder.
Iemand nog verdere tips en ideetjes om haar weer vertrouwen te geven?

alice0cullen

Re: Ruitertje met angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:59

Hier helpt het altijd goed als de druk er af gaat. Dus er niet op maar wel wandelen en dergelijke, aan de hand meerennen in draf dat soort dingen. Vaak zien ze dan dat pony braaf is en dan willen de meeste er uiteindelijk wel even op.
En dan opnieuw alleen stap is ook prima, allerlei stuuroefeningen en dergelijke. En draf eerst vast er naast mee lopen. En willen ze het niet dan niet. Pushen had hier altijd een negatief effect.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:02

Wat sneu dat ze bang is geworden. Kan je niet een leuk parcoursje voor haar uitzetten met wat balkjes op de grond waar ze eerst lopend met de pony doorheen en overheen gaat in stap en draf en als dat goed gaat wellicht ook als ze er op zit in stap aan een touwtje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:05

Aan de longe gwn er naast gaan stappen geleidelijk aan de lobge wat langer laten en op een gegeven moment zeggen zie je wel je kunt het wel.

Dit hielp altijd heel goed bij angstige kinderen die ik heb geholpen met rijden. Negatieve weg laten en juist alles positief benaderen. En praten over andere dingen zoals school andere hobby's etc.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:06

De tijd geven, niks opdringen.
Lekker spelenderwijs aan de gang gaan. Pony aan de longe, zelf er in eerste instantie naast lopen.
Rondje om de wereld, handen omhoog ed. Beetje vertrouwen weer terug opbouwen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:14

Is zij of haar zusje hard gevallen of is het meer gewoon schrik?
Wanneer ze beiden niet te hard gevallen zijn kan het soms helpen daar op te wijzen en uit te leggen dat zij beiden goed kunnen vallen en dus handig genoeg zijn. Ze zal best snappen dat vallen bij het paardrijden hoort en het kan helpen wanneer ze vertrouwen heeft in haar eigen valtechniek.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:01

Hier zijn onze meiden ook erg voorzichtig geworden nadat de oudste zelfs twee keer een arm brak met een kleine val van haar pony. Niet overvragen is dan heel belangrijk. Laat ze zelf het tempo aangeven. Alleen stappen, prima, kun je best veel dingen doen om weer vertrouwen te krijgen. Longe geeft zeker vertrouwen, mee lopen ook. Spelletjes doen het hier altijd goed, of ze die zelf aan de hand doen of er boven op. Onze pony voetbalt rustig met een hele grote zachte bal, al rijdend of wandelend, ze gaan graag in het water spelen samen, hoe harder de pony er door heen plenst, hoe leuker, balkjes lopen, slalommen, gymoefeningen in stap op de pony, nadruk hoeft helemaal niet op rijden te liggen. Vertrouwd kilometertjes maken en dan komt de rest vanzelf hopelijk allemaal weer. Even heel simpel de druk van het rijden af en de aandacht naar de pony, misschien durft ze er nog steeds niet op, geeft niets, vlechten, wassen en wandelend spelletjes doen vinden ze hier ook leuk. Laat ze zelf een wandelend parcours bedenken misschien, beetje afhankelijk wat ze wel durft en leuk vind. De jongste hier vind vrijheidsdressuur ook leuk, misschien een kusje leren geven met snoepjes, of een voorvoetje op een blok laten zetten. Hier voelt onze dochter zich dan super trots als het haar en de pony lukt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:16

Wil het ruitertje nog wel paardrijden?
Ik zou het gewoon vragen, een gesprekje. Kind is 10 die kan al heel goed aangeven wat ze/hij wil en durft. Maak samen een plan. Met hele kleine doelen. En ga voor spelletjes zoals hierboven ^ al zo mooi wordt voorgesteld.
Maar vooral doe het samen met het kind geef haar/hem het gevoel dat er wordt geluisterd en dat het zelf een aandeel heeft in het proces.

Jolijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:40

Ik zou het echt de tijd geven; je kan eerst ook lekker poetsen en wandelen. Als ze daar weer vertrouwen heeft kan ze daarna gewoon een keertje erop zitten terwijl de pony stilstaat. En dan zo zeg maar opbouwen.

sarakorthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:59

Geef het de tijd, niets overhaasten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:04

Spelenderwijs aanpakken. Een parcourtje, eventueel eerst aan de hand. Denk aan balkjes, doorgangen, slalom etc. Laat haar succes ervaringen op doen als ze erop zit. Prijs haar de hemel in.. Als er 1 negatieve ervaring is moeten hier weer 5 positieve ervaringen tegenover staan. Benader haar positief, dwing niet, prijs haar de hemel in bij elk initiatief 'op' de pony.