Haflinger beleerd met 2.5 ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofiedbeer

Haflinger beleerd met 2.5 ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 10:10

Hallo,
Ik ben van plan een haflinger aan te schaffen! Nu heb ik de perfecte voor mij gevonden :o Hij is bijna 4 jaar en al volledig onder het zadel, springen, dressuur, buitenritten. Ik heb nagevraagd wanneer hij is bekeerd en dit was al toen hij 2.5 jaar was! Hier schrok ik wel even van, ik heb geleerd dat t echt pas met 4 kan beginnen. Nu ben ik bang dat het effect zal hebben op zijn spieren.

Zelf ben ik niet van plan intensief te gaan trainen, maar later is het wel de bedoeling te gaan starten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:11

sofiedbeer schreef:
Ik heb nagevraagd wanneer hij is bekeerd en dit was al toen hij 2.5 jaar was!

Is hij bekeerd? Naar welk geloof? :P

Maar even serieus: Laat hem vooral keuren.

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 10:13

Cayenne schreef:
sofiedbeer schreef:
Ik heb nagevraagd wanneer hij is bekeerd en dit was al toen hij 2.5 jaar was!

Is hij bekeerd? Naar welk geloof? :P

Maar even serieus: Laat hem vooral keuren.

Oops haha Ja ik weet niet of dat kan, ik doe aan volle lease (op locatie) met uiteindelijke overkoop. Maar ik wil natuurlijk wel dat hij tot het einde van z’n leven bij mij kan blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:16

Niets zinnigs over te zeggen.
Over het algemeen is het niet goed voor de rug, maar er zijn ook paarden die zonder problemen tot hun 30e onder het zadel lopen.

Bij aankoop keuren lijkt me verstandig.

Amado

Re: Haflinger beleerd met 2.5 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:17

Idd sowieso keuren. Hoe vaak en hoe lang per week werd hij gereden vanaf het begin en nu?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:18

Inderdaad is er maar 1 advies, en dat is laten keuren!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:18

Mijn eerste paard is ook met 2,5 jaar beleerd ( was normaal bij de quarters en ik was nog jong) en hij is 28 jaar geworden. Het wil niets zeggen over of hij daar last van krijgt, t ligt vooral aan hoeveel hebben ze met hem gedaan. Er loopt toevallig een topic over dit onderwerp. Uit onderzoek is gebleken dat t helemaal noet zo slecht is om al op jongere leeftijd aan t werk te gaan zolang het met mate is.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:19

Als je niet mag keuren met een zelf gekozen dierenarts zou ik het dier sowieso laten staan.

Ik zelf zou zo'n paard laten staan. Je hebt beleren en beleren. Het kan zijn dat er met 2,5 alleen is opgestapt en af gestapt, maar het kan ook zijn dat er gerust kilometers erop gemaakt zijn tussen de 2,5 en 3 jaar.

Maar, een paard wat met 8 jaar beleerd wordt kan net zo goed stuk gereden zijn/worden. Dat moet je ook in je hoofd houden.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:25

Het is jammer maar niks meer aan te doen. Hoeft niet per definitie te zijn dat zijn spieren nu al kapot zijn.

Vooral laten keuren en dan weet je vaak genoeg.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:33

Het gaat niet zozeer op de spieren als om het skelet, het sluiten vd groeischijven. De laatste groeischijven sluiten pas met een jaar of 6-8. Dat betekent niet dat elk paard dat vroeger in wordt gereden gelijk stuk is.
Maar ik zou ook belangrijk vinden wat er precies gedaan is. Is hij met 2,5 een stuk of 10 keer rustig 20 minuutjes gereden om gas, stuur en rem erop te zetten en vervolgens weer een tijd het land op gegaan of is hij gelijk volle bak aan het werk gezet?

Hoe dan ook is het eigenlijk niet te zeggen of hij hier last van gaan krijgen. Of keuren zit heeft durf ik niet te zeggen, ik zou verwachten dat te vroeg te veel belasten vaak pas op latere leeftijd problemen geeft.

sofiedbeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 10:43

Hij wordt nu 2/3 keer per week gereden en voornamelijk buitenritten! Veder op het land en grondwerk etc

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:50