Hoe bakwerk leuker maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoe bakwerk leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:04

Samen met mijn paard ben ik twee handen en vier hoeven op een buik... Totdat we onder het zadel de bak in gaan :')

We hebben samen namelijk werkelijk een bloedhekel aan rijden in de bak. Losgooien, cirkelen en spelen in de bak is allemaal geen probleem, maar zodra ik er op zit is er geen lol meer aan. Ik vind die vier muren helemaal niks, en kan haar dus ook niet oprecht motiveren om haar best te doen.

Ik heb twee keer met haar in een bak gereden, twee keer een buitenbak. De eerste keer was mijn proefrit op haar en was prima, omdat het echt puur gangen uittesten was. De tweede keer was bij ons op stal, en heeft ze me met aangalopperen venijnig eraf gebokt. Daarna weer erop en toch weer gegaloppeerd en dat ging, maar niet van harte.

Hebben jullie tips om voor mij en dus voor haar bakwerk interessanter te maken? Ze zou namelijk door haar overbouwdheid wel baat hebben bij gerichte training. Ook doen we morgen een Thermografie van vooral ook de zadelplek, waarvoor we moeten rijden en het liefst in de binnenbak.

Help? :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe bakwerk leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:06

Ik ga de open deur maar intrappen, een goede instructeur...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:11

Gypsy schreef:
Ik ga de open deur maar intrappen, een goede instructeur...

De eigenaresse van stal geeft ook lessen, haar zou ik inderdaad even kunnen vragen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:16

Ja, als je eenmaal bezig bent loop je tegen zaken aan die fijner kunnen, zelf word ik daar altijd wel gemotiveerd van. En veel paarden vinden het uiteindelijk ook wel lekker als ze lekker los en ontspannen raken in hun spieren.

Belonen is verder hier het toverwoord, een kleine stap de goede kant op de hemel in prijzen zorgt later voor sprongen vooruit. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:16

Figuren ookcreatieve... overgangen, schijn ovegangen, tempowisselingne?
1 of 2 balkjes in de bak en die meegebriuken, kan je omheen overheen in lengte en breedte ( we oefening, moet je we al zjigangne kunnen) pionnen in de bak en die gebruiken of desnoods hte opstap kurkje?

En zoals al gezegd goeie insteucteur kan je heel veel afwisselende dingne leren.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:28

Mijn paard vind de bak ook niet leuk.
Maar zet je een paar pionnen neer dan vind ze het ineens niet meer zo saai.

Een balkje is ook leuk.

Kijk eens op de facebookpagina van Paardengymnastiek. Daar staan leuke figuur ideeën en combinaties op, waar ook je paard lekker los van word.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:58

Figuren in figuren, zoals eenvolte op de punt van een gebroken lijn , naar binnen of naar buiten en dat zo´n volte in een andere gang rijden dan de gebroken lijn,
Links omkeert of rechtsomkeert rijden en dan de rechte lijn in ene ander gang of ander tempo dan de gebogen lijn,
overgangen, ook de moeilijker als van stap of halt in galop (en vooraf bepalen welke) en terug,
zijgangen langs de kant , door het midden, op de volte of naar de hoefslag toe

Het geheim zit hem in niet op de hoefslag blijven plakken, niet te lang in een gang en niet te lang in een tempo blijven hangen.

Een balkje hier of daar meenemen kan de boel ook opleuken.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:03

Ik zou ook een instructrice zoeken die jullie hierdoor heen kan begeleiden, vooral voor jezelf om het plezier en het nut er weer van in te gaan zien.

En wat heel belangrijk is, ontdek wat je paard leuk vindt, waar ze trots van wordt, of juist mega fanatiek. Die van mij wordt een heel ander paard zodra ik hem zijn zijgangen laat uitvoeren, of de overgangen van halt naar draf en van stap naar galop, hij vindt dat zo gaaf om te doen waardoor hij ook de motivatie voor de rest behoudt (met zo nu en dan een suikervrij snoepje voor de dingen die hij minder leuk/moeilijker vindt :)) )

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 23:11

Cera_D schreef:
Ik zou ook een instructrice zoeken die jullie hierdoor heen kan begeleiden, vooral voor jezelf om het plezier en het nut er weer van in te gaan zien.

En wat heel belangrijk is, ontdek wat je paard leuk vindt, waar ze trots van wordt, of juist mega fanatiek. Die van mij wordt een heel ander paard zodra ik hem zijn zijgangen laat uitvoeren, of de overgangen van halt naar draf en van stap naar galop, hij vindt dat zo gaaf om te doen waardoor hij ook de motivatie voor de rest behoudt (met zo nu en dan een suikervrij snoepje voor de dingen die hij minder leuk/moeilijker vindt :)) )

Buitenritten, en dan vooral heuvels op knallen :):) (ik ook, dus dat past perfect).

Maar bedankt voor de tips iedereen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:13