Had ik door moeten rijden of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Had ik door moeten rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 21:59

Beste Bokkers,

In dit topic een vraagje, waar ik zelf nog niet uit ben. Ik wil weten hoe jullie hierover denken.

Vandaag zou ik een stap ritje gaan doen met een stal genoot met haar gepensioneerde paard. Het was koud, dus ik stelde voor dat ik mijn paard eerst even zou gaan rijden in de bak om te voelen hoe hij was. Ik kon prima rijden, wel voorwaarts, maar verder niks aan de hand. Haar paard was ook in de bak erg braaf. We stappen het terrein af, mijn paard was best wel relax, dus ik gaf hem iets meer teugel. Hij voelde niet gespannen aan. We gingen door een stukje bos langs de snelweg. Mijn paard opnieuw braaf, ondanks de auto’s en vracht auto’s.. Ineens draait het paard voor mij om en zet het op een rennen. Het was een smal pad. Dus daar gingen we met zijn tweeën. Ik met net iets te lange teugels, gelukkig had ik hem snel weer op de rem en zij stopte een stuk verderop. We hadden ineens twee tikkende tijdbommen. Die van mij was van z’n achterbenen en z’n voorbenen aan t springen en de ander kon alleen piafferen.. We zijn terug naar huis gestapt..Mijn gevoel zei we moeten terug gaan, dit gaat niet goed.

Mijn vraag is aan jullie. Had ik toch door moeten rijden? Met als gevolg door alle spanning die de paarden hadden dat het nog heftiger kon aflopen? Of heb ik de juiste keuze gemaakt en moet ik volgende keer met een rustig paard daar nog een keer de route rijden? Ik had er ook voor kunnen kiezen af te stappen, maar met een stuiterend paard leek mij dit geen goed idee.. Mijn paard schrok niet van waar haar paard van schrok. Hij schrok van het feit dat het andere paard ging rennen.

prugelpiet

Re: Had ik door moeten rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:02

Ik was ook naar huis gegaan hoor. Geen ongelukken op gaan zoeken als het niet hoeft.

Ik gok niet dat je paard de link legt tussen gek doen en naar huis mogen. Als die op weg naar huis er van door was gegaan, was je toch ook verder gegaan richting huis?

Volgende keer gewoon weer opnieuw :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:06

Als ik merk dat mn paard heel fel wordt ga ik ook terug

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:09

Paarden denken niet in winnen of verliezen. Liever veilig terug thuis dan op de eerste hulp.

Volgende keer misschien eerst een pittige training doen en dan even met de teugels op maat nog eens langs dat stuk, zonder er verder een heel ding van te maken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:10

prugelpiet schreef:
Ik was ook naar huis gegaan hoor. Geen ongelukken op gaan zoeken als het niet hoeft.

Ik gok niet dat je paard de link legt tussen gek doen en naar huis mogen. Als die op weg naar huis er van door was gegaan, was je toch ook verder gegaan richting huis?

Volgende keer gewoon weer opnieuw :)

Ik denk dat mijn paard vooral schrok van het paard voor zich. Als hij iets eng had gevonden, dan had hij al spanning opgebouwd en had ik het aan gevoeld. Dat was nu niet. Mijn paard is normaal vrij rustig en nuchter..

Ik weet niet of hij de link legt, omdat hij dit nog noooit gedaan heeft. Zelfs niet als andere paarden voor hem opzij sprongen of robot grasmaaiers onder de bosjes vandaan kwamen.. ik weet dus niet hoe hij dit heeft vast gelegd in zijn hoofd.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:11

Gypsy schreef:
Paarden denken niet in winnen of verliezen. Liever veilig terug thuis dan op de eerste hulp.

Volgende keer misschien eerst een pittige training doen en dan even met de teugels op maat nog eens langs dat stuk, zonder er verder een heel ding van te maken.

Vooral dat laatste! Ik wil dat soweiso doen, maar dan moet er even een stady paard mee

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:17

Klinkt als een goed plan, komt vast helemaal goed!

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:18

Ik heb dit ook al een keer meegemaakt toen ik samen met een stalgenootje aan het buitenrijden was, alleen ging mijn paard er het eerst hard vandoor. Wij zijn toen wel doorgereden. In het begin had ik ook inderdaad een mega gespannen paard maar na een paar honderd meter keerde de rust weer terug en liep ze weer ontspannen. Ik kan me wel voorstellen dat jullie terug zijn gegaan. Zeker als ze beide zo gespannen zijn. Ik had dan het voordeel dat het paard van m’n stalgenootje snel rustig was, dus die voorop laten lopen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:24

Pindabear schreef:
Ik heb dit ook al een keer meegemaakt toen ik samen met een stalgenootje aan het buitenrijden was, alleen ging mijn paard er het eerst hard vandoor. Wij zijn toen wel doorgereden. In het begin had ik ook inderdaad een mega gespannen paard maar na een paar honderd meter keerde de rust weer terug en liep ze weer ontspannen. Ik kan me wel voorstellen dat jullie terug zijn gegaan. Zeker als ze beide zo gespannen zijn. Ik had dan het voordeel dat het paard van m’n stalgenootje snel rustig was, dus die voorop laten lopen.

Ja dat is slim. Hier was t dus andersom. Ik had snel een rem, maar zij niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:26

Als ze, om wat voor reden ook, niet hun spanning af kunnen laten gaan, heb je waarschijnlijk de beste keuze gemaakt.

Het is wellicht wel verstandig om er binnenkort terug te gaan.
Ik merkte in een soortgelijk geval (waarbij de paarden het wel los lieten en we dus doorgereden zijn) dat ze de volgende keer die plek nog wat eng vonden. Intussen is er niks meer aan de hand maar die eerste keer na dat schrikmoment was het wel een beetje spannend, vonden ze.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:37

Verstandig. Fijn dat er verder niets is gebeurd.
Jullie zijn naar huis gestapt en niet ongecontroleerd galopperend. Het paard legt echt die link niet.
Ze zullen eerder reageren op jullie mogelijke onzekerheid ( en daarbij horende nonverbale spanning) bij een volgende buitenrit.
Maar het komt vast goed.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:42

senna21 schreef:
Verstandig. Fijn dat er verder niets is gebeurd.
Jullie zijn naar huis gestapt en niet ongecontroleerd galopperend. Het paard legt echt die link niet.
Ze zullen eerder reageren op jullie mogelijke onzekerheid ( en daarbij horende nonverbale spanning) bij een volgende buitenrit.
Maar het komt vast goed.

Thanks! Dat denk ik ook wel inderdaad. Zal wel even lastig worden de volgende keer. Maar als ik een rustig paard mee heb, zal het wel positief afgesloten worden. Nu helaas niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:51

Volgende keer zachtjes/ mooi zingen.

Een lekker rustige melodie, zelf lekker diep ademhalen, ruim voor de plek waar het gebeurde inzetten en zingend erlangs.

(En ik zou ook geen verdere kilometers hebben gemaakt. Ik heb regelmatig met mijn angsthaasje besloten 'Okee, hier efkes een zijpad op, en daarna de kortste weg naar huis in stap'. En dan thuis in de bak galop aan de lange teugel.)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 22:55

Janneke2 schreef:
Volgende keer zachtjes/ mooi zingen.

Een lekker rustige melodie, zelf lekker diep ademhalen, ruim voor de plek waar het gebeurde inzetten en zingend erlangs.

(En ik zou ook geen verdere kilometers hebben gemaakt. Ik heb regelmatig met mijn angsthaasje besloten 'Okee, hier efkes een zijpad op, en daarna de kortste weg naar huis in stap'. En dan thuis in de bak galop aan de lange teugel.)

O ja zingen! Goed idee..

Mijn paard is absoluut geen angsthaas. Heb zelfs een keer ijs gehaald in het dorp met hem. Maar hij schrok doordat die andere ineens er vandoor ging..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:11

Het is helemaal geen schande als er iemand een stukje met jullie meeloopt de eerste keer. Maak de stap voor jou misschien iets gemakkelijker.
Fijn dat je een cool paard hebt.

SBRNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:13

Nee hoor, better safe than sorry. Dan maar naar huis als het niet goed voelt!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:19

Ik zeg altijd ' bij twijfel niet doen'! helemaal in combinatie met paarden je weet maar nooit.

Ik denk ook dat je een goede keuze hebt gemaakt. Je sluit het dan denk ik beter af dan terug te gaan dan door te rijden met een zenuwachtig paard met kans dat je misschien wel komt te vallen.

Maar zo denken morgen is er weer een dag en gewoon verder gaan als het goed gaat en het paard rustiger is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:25

Jullie hebben het goed afgesloten door rustig naar huis te stappen. Veiligheid boven alles toch? :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 00:56

Dank jullie wel voor jullie mening!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 15:14

Update: Ik ben vandaag opnieuw naar dat stuk gegaan met een ander rustig paard.. Dit ging goed. Heenweg super relax. Terug weg wilde hij even wegschieten, maar was prima onder controle te houden. Weer een positieve ervaring.. Nu nog maar een paar keer oefenen..

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:25

Gizeppie schreef:
Update: Ik ben vandaag opnieuw naar dat stuk gegaan met een ander rustig paard.. Dit ging goed. Heenweg super relax. Terug weg wilde hij even wegschieten, maar was prima onder controle te houden. Weer een positieve ervaring.. Nu nog maar een paar keer oefenen..

Goed om te lezen! Gewoon nog een paar keer daar langs rijden en dan gaat het helemaal goed komen +:)+

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:42

Gizeppie schreef:

Hey wat goed van je! Denk dat je zelf het best kunt inschatten hoe te handelen.

Wij gingen vanmiddag ook nog even aan de haal met z'n vieren, dat is nooit fijn.
Kwam onverwacht zo'n K moutainbiker vanachterop gereden.
Die lui die maken totaal geen geluid als ze je vanachter benaderen en in ene voorbij schieten.
Niet alleen de paarden schrokken, wij schrokken net zo hard :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:48

Je was verstandig om terug te gaan want ongelukken moeten vermeden worden.In zo'n geval zou ik dan nog wel even flink doorrijden na terugkeer,in de binnen-of buitenbak,zodat hij zijn energie kwijt is en ook niet de link gelegd wordt door het paard van flink schrikken\druk doen en dan direct terug naar stal mogen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:09

[quote="Gizeppie"]Beste Bokkers,

Mijn gevoel zei we moeten terug gaan, dit gaat niet goed.
/quote]

Gevoel volgen is altijd goed hierin.
Goed van je dat je dit niet hebt genegeerd!
Goed gehandeld dus vind ik!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:00

Jahoor, ik zou ook terug gegaan zijn. Veiligheid boven alles.
(En volgende keer waarschijnlijk zelfs eerst aan de hand er langs, want ik ben echt een mietje.)