Sinds augustus weer actief begonnen in de dressuur. En ik ben nog nooit zo tegen mijn scheefheid aangelopen. Links gaat super, armen los, geen spanning in lichaam/schouder, handen ontspannen, paard nagefelijk en draait zo de kleine volte op. Maar rechts , drama. Ik krijg hem gewoon amper op een kleine volte, krijg kramp in mijn rechterschouder en zet mijn hand zo vast als ik weet niet wat. Om de 10 seconden moet ik weer denken: hup alles ontspannen en los, meedraaien in de schouders en niet tegendraaien.
Dat meedraaien lukt nog redelijk, maar niet genoeg want ik krijg hem nog steeds niet netjes om mijn been de kleine volte op. Als ik op de linkerhand volte rij gewoon netjes en correct en ik draai door naar rechts lukt het , maar als ik pech heb ben ik hem meteen kwijt door mijn eigen scheefheid. Ik heb les, instructrice zegt constant : schouders los, ontspannen.! En als mn paard lekker los is en netjes ontspant over de rug lukt het beter, maar ja, het begint natuurlijk bij jezelf. En met les ziet ze alles dus dan kan je gelijk corrigeren en loopt je paard ook beter.
Nu door omstandigheden en paard die er eventjes uit lag paar weken geen les gehad, ga volgende week weer beginnen. Maar rijd nu gewoon even zelf tussendoor. Iemand oefeningen om dat te verminderen? Of is het gewoon constant denken en oefenen oefenen oefenen met meedraaien , been lang en schouders los?
Help mijn scheefheid