Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:Stuur met je lijf ipv met je handen. Je paard met je been ergens heen drukken werkt nooit, je binnenbeen moet lang en los blijven. Het enige wat je sorteert met je binnenbeen erin te drukken is dat je de buitenschouder eruit drukt, en in reactie daarom komt je paard tegen je been in, en ga je dus de andere kant op dan je wilt, maar nu kun je je paard niet meer sturen. Precies wat hier gebeurt dus. Probeer heel simpel iets meer gewicht op je linker zitbeenknobbel te houden, je navel recht naar voren laten wijzen, en niet stiekem een beetje naar rechts (heel veel mensen die rechtshandig zijn, knikken in in de rechterheup, waardoor ze niet meer rechtop zitten, en in reactie op die gewichtshulp wil je paard dus rechtsaf).
Dus rechtop blijven zitten, iets meer druk op je linkerbeugel, rechterbeen lang en los, ontspannen in je bovenbenen, schouders laten vallen, navel wijst in de richting waar je heen wilt, buikspieren aanspannen.
HorseTimeXL schreef:Nee eigenlijk wil hij juist naar rechts. Althans rechtsbuiten gaat prima maar links om valt hij heel erg naar binnen. Dat merk ik ook bijvoorbeeld met het in en uitstappen. Echter ervaar ik het minder in draf en de galop.
HorseTimeXL schreef:Hallo,
Ik vroeg mij af of er bokkers tips hebben voor het volgende. Ik heb een paard die sinds een paar weken (misschien 4 ongeveer) in stap links continu van de hoefslag afgaat. Ik probeer zo veel mogelijk met druk van mijn been mijn paard naar de hoefslag te sturen en zo min mogelijk met mijn hand maar ook al gebruik ik de buiten teugel en het binnenbeen dan wil hij nog stukken zo van de hoefslag stappen. Het is gek genoeg alleen links om in stap. Zodra we gaan draven is er niks aan de hand net zoals de galop. Ik heb les alleen vroeg mij af of er hier ook mensen waren met goede tips. Merk al wel dat hij het minder doet als hij aan mijn been is, maar toch doet hij het steeds. Nu moet ik er bij zeggen dat links om sowieso voor ons (en ook echt mij want ben links een stuk slapper) de moeilijkste kant is. Echter deed hij nooit heel erg moeilijk links om in stap. Heeft iemand toevallig ervaring of tips hoe het op een duidelijke maar vriendelijke manier op te lossen.
Alvast bedankt!