Paard wil alleen in stap linksom niet op de hoefslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Paard wil alleen in stap linksom niet op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 23:29

Hallo,

Ik vroeg mij af of er bokkers tips hebben voor het volgende. Ik heb een paard die sinds een paar weken (misschien 4 ongeveer) in stap links continu van de hoefslag afgaat. Ik probeer zo veel mogelijk met druk van mijn been mijn paard naar de hoefslag te sturen en zo min mogelijk met mijn hand maar ook al gebruik ik de buiten teugel en het binnenbeen dan wil hij nog stukken zo van de hoefslag stappen. Het is gek genoeg alleen links om in stap. Zodra we gaan draven is er niks aan de hand net zoals de galop. Ik heb les alleen vroeg mij af of er hier ook mensen waren met goede tips. Merk al wel dat hij het minder doet als hij aan mijn been is, maar toch doet hij het steeds. Nu moet ik er bij zeggen dat links om sowieso voor ons (en ook echt mij want ben links een stuk slapper) de moeilijkste kant is. Echter deed hij nooit heel erg moeilijk links om in stap. Heeft iemand toevallig ervaring of tips hoe het op een duidelijke maar vriendelijke manier op te lossen.

Alvast bedankt!

Nyaleti

Re: Paard wil alleen in stap linksom niet op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:41

Is het een jong paard of heb je hem nog niet zo lang? Klinkt als uitproberen. Goed doorpakken met constante hulpen.
Veel voltes rijden en die telkens wat groter maken / meer richting de hoefslag plaatsen wil ook wel eens helpen:)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 23:47

Veel voltes rijden heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb hem nog niet zo heel lang of nou ja al sinds maart dit jaar alleen rijd hem niet zo heel lang zo intensief. Ik heb hem in het begin eigenlijk met een zweepje gereden (het erbij houden was al voldoende) alleen merkte ik dat mijn hand daar best streng van werd en daar wil ik juist vanaf. Toen ben ik over gegaan op sporen en dat ging redelijk. Alleen nu wilde ik toch het weer even gaan proberen zonder sporen en dat doe ik nu zo 3/4 weken en toen is hij het echt gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:13

Uitproberen daar geloof ik dus totaal niet in. wel dat je een paard onbewust heel veel kunt leren: bijvoorbeeld de vorige Ruyter reed het paard netjes over de Hoefslag en corrigeerde hem gelijk wanneer het paard daarvan af week, jij zit een klein beetje scheef waardoor je paard van de Hoefslag gaat, jij corrigeerde hem niet gelijk waardoor je het paard dus per ongeluk zelf hebt aangeleerd om op een onbedoelde zithulp van jou van de Hoefslag te gaan.
Heb je wel eens op een mechanisch paard gezeten? Of in een Flexchair? Dan kom je er gelijk achter waar je eigen scheefheden zitten. Je paard is ook scheef, elk paard is scheef, maar als ruiter kun je dat heel erg versterken.
Ik vind het best kwalijk dat een paard dat duidelijk vanuit scheefheid door zowel zichzelf als de ruiter van de Hoefslag gaat, gelijk sporen en een zweep te voortduren krijgt. Wanneer hij vanuit scheefheid van de hoefslag gaat, en jij houdt hem met druk van een zweepje of spoor op de Hoefslag, dan moet hij dus ergens in zijn lijf gaan compenseren, want recht lopen kan hij niet omdat hij scheef is. Jezelf en je paard recht richten dus

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:13

Stuur met je lijf ipv met je handen. Je paard met je been ergens heen drukken werkt nooit, je binnenbeen moet lang en los blijven. Het enige wat je sorteert met je binnenbeen erin te drukken is dat je de buitenschouder eruit drukt, en in reactie daarom komt je paard tegen je been in, en ga je dus de andere kant op dan je wilt, maar nu kun je je paard niet meer sturen. Precies wat hier gebeurt dus. Probeer heel simpel iets meer gewicht op je linker zitbeenknobbel te houden, je navel recht naar voren laten wijzen, en niet stiekem een beetje naar rechts (heel veel mensen die rechtshandig zijn, knikken in in de rechterheup, waardoor ze niet meer rechtop zitten, en in reactie op die gewichtshulp wil je paard dus rechtsaf).

Dus rechtop blijven zitten, iets meer druk op je linkerbeugel, rechterbeen lang en los, ontspannen in je bovenbenen, schouders laten vallen, navel wijst in de richting waar je heen wilt, buikspieren aanspannen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 00:30

Ik moet wel zeggen dat ik best geneigd ben om meer te gaan (tegen)werken als ik weet dat hij iets niet wil ga doen. Eigenlijk te veel en dan wil ik inderdaad (denk ik) ook schever gaan zitten.

@Sammiex, het was niet de reden om sporen of een zweep te gebruiken omdat hij niet op de hoefslag wilde. Dat was toen nog niet te sprake. Maar bedankt voor de tip het zou best kunnen.

@Avainche81, bedankt voor de tips dit kan ik zeker gebruiken! Ga het morgen meteen proberen in de praktijk te brengen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:32

zoek een instructeur die thuis is in rechtrichten, denk dat je dan al een heel eind komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:40

Avalanche81 schreef:
Stuur met je lijf ipv met je handen. Je paard met je been ergens heen drukken werkt nooit, je binnenbeen moet lang en los blijven. Het enige wat je sorteert met je binnenbeen erin te drukken is dat je de buitenschouder eruit drukt, en in reactie daarom komt je paard tegen je been in, en ga je dus de andere kant op dan je wilt, maar nu kun je je paard niet meer sturen. Precies wat hier gebeurt dus. Probeer heel simpel iets meer gewicht op je linker zitbeenknobbel te houden, je navel recht naar voren laten wijzen, en niet stiekem een beetje naar rechts (heel veel mensen die rechtshandig zijn, knikken in in de rechterheup, waardoor ze niet meer rechtop zitten, en in reactie op die gewichtshulp wil je paard dus rechtsaf).

Dus rechtop blijven zitten, iets meer druk op je linkerbeugel, rechterbeen lang en los, ontspannen in je bovenbenen, schouders laten vallen, navel wijst in de richting waar je heen wilt, buikspieren aanspannen.

Voor zover ik het begrijp gaat het paard juist te veel naar links?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 00:43

Nee eigenlijk wil hij juist naar rechts. Althans rechtsbuiten gaat prima maar links om valt hij heel erg naar binnen. Dat merk ik ook bijvoorbeeld met het in en uitstappen. Echter ervaar ik het minder in draf en de galop.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:46

iig als hij naar rechts wil, maar je wilt hem linksom houden, iets meer op links gaan zitten :) dus echt meer druk op die beugel, maar hou wel in de gaten dat je niet naar links gaat sturen, dus je navel blijft in de richting wijzen waarin je wilt gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:13

Misschien ben ik heel dom, maar een paard dat op de linker hand naar binnen valt, gaat toch te veel naar links? Want dan heb je het hek rechts van je, dus als hij naar rechts gaat dan valt hij toch naar buiten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:34

HorseTimeXL schreef:
Nee eigenlijk wil hij juist naar rechts. Althans rechtsbuiten gaat prima maar links om valt hij heel erg naar binnen. Dat merk ik ook bijvoorbeeld met het in en uitstappen. Echter ervaar ik het minder in draf en de galop.

Je hebt dus een rechts gebogen paard. De rechterkant van je paard is dan korter als de linker kant. Paard kan zich domweg gewoon niet ombuigen omdat zijn lichaam dat niet toelaat. Dit zul je moeten trainen. Dat kan vanaf de grond en onder het zadel.

Ga op zoek naar een instructeur die hier veel ervaring mee heeft.
Normaal gesproken moet elke instructeur dat gewoon kunnen maar de praktijk zegt helaas anders.
Met wat training is dit op te lossen als moet je het wel altijd bij blijven houden. Gezien een paard altijd weer terug vlt in zijn eigen natuurlijke houding. Zoiets als dat mensen links of rechts handig zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:37

HorseTimeXL schreef:
Hallo,

Ik vroeg mij af of er bokkers tips hebben voor het volgende. Ik heb een paard die sinds een paar weken (misschien 4 ongeveer) in stap links continu van de hoefslag afgaat. Ik probeer zo veel mogelijk met druk van mijn been mijn paard naar de hoefslag te sturen en zo min mogelijk met mijn hand maar ook al gebruik ik de buiten teugel en het binnenbeen dan wil hij nog stukken zo van de hoefslag stappen. Het is gek genoeg alleen links om in stap. Zodra we gaan draven is er niks aan de hand net zoals de galop. Ik heb les alleen vroeg mij af of er hier ook mensen waren met goede tips. Merk al wel dat hij het minder doet als hij aan mijn been is, maar toch doet hij het steeds. Nu moet ik er bij zeggen dat links om sowieso voor ons (en ook echt mij want ben links een stuk slapper) de moeilijkste kant is. Echter deed hij nooit heel erg moeilijk links om in stap. Heeft iemand toevallig ervaring of tips hoe het op een duidelijke maar vriendelijke manier op te lossen.

Alvast bedankt!

Rechtuit stappen lijkt voor ons, westerse, rechtlijnige mensen, gewend aan huizen en straten makkelijk.

Een paard loopt in de vrije natuur zigzagjes, en kan het dus een aantal meters.

Ik vermoed dat je dier het meeste gewicht op linksvoor draagt - dat is een onderdeel van de natuurlijke scheefheid.
Op de rechterhand leunt het dan makkelijk tegen het schot, maar op de linkerhand 'is het vaak zwemmen geblazen'. (Geen schot en wel gewicht dat 'naar links trekt'.)

De oplossing voor teveel gewicht op het linker voorbeen:
zit zelf ietsje naar rechts,
blijf van de linkerteugel af en neem de rechterteugel zachtjes in contact (1 gram is zat).

En uiterst gunstig: zou dit het probleem zijn, dan wordt het minder als je dier 'voorwaarts' is: de achterbenen dragen! Prachtig!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:36

Wat zegt je lesgever hierover ?
Die ziet het tenslotte in real life...