Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:Eerst zorgen dat je haar voor elkaar hebt in draf, en ook als je richting galop aan het denken bent: zodra ze een brok spanning is, neem je haar terug, tot het punt waar je de ontspanning weer terug hebt, en ze controleerbaar is.
Gewicht naar de achterhand verplaats je toch niet met je handen? Hoe doe jij dat? Je moet het tempo en ritme kunnen controleren met je zit en niet met je handen, terugnemen en voorwaarts rijden doe je ook op zit. Als je idd alles op hand en been geven doet, snap ik wel dat je merrie spanning opbouwt, want dan is er heel veel wat je gewoon niet kunt controleren, zoals spanning.
Wildgirl schreef:Hoe galoppeert je pony los/aan de longe/ op buitenrit?
Welk verschil merk je bij galopperen bij verschillende hoofd-hals houdingen?
Bowo schreef:Er is 1 ding dat bij mij naar boven springt. Teugels los en op je zit terug. Ik heb ook een paard gereden dat hetzelfde deed en hoe verleidelijk het dan ook is om terug te trekken, maakt dat het alleen maar erger.
Kan je met je teugels in een boogje overgangen terug rijden? Zowel binnen een gang als tussen gangen? Zo nee, ga daar aan werken, is een vereiste. Zo ja, probeer datzelfde te bereiken in galop.
Als jij de teugels los hebt, is er niets om in te hangen en door te drammen. En die tempocontrole moet vanuit je zit komen, niet je handen
sorbetje schreef:Voltes open en sluiten in galop en vragen of je instructeur je wil helpen bij stap/galop overgangen. Hoe rechtgericht is het paard? Tussen de regels door lees ik echter dat ze in draf zich ook lang maakt, klopt dat? Omdat je zegt dat verzamelen steeds beter gaat. Vanuit het verhaal lijkt ze kracht te missen.
Kendra schreef:Ik weet niet zoveel van dressuur - dus misschien is dat anders... maar om de galop van onze springpaarden te verbeteren galopperen we vooral veel buiten rechtuit. Zodat ze balans krijgt en sterker wordt. Het liefst eerst in verlichte zit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de ruiter. Na verloop van tijd steeds meer terugrijden, overgangen.
0000 schreef:Kendra schreef:Ik weet niet zoveel van dressuur - dus misschien is dat anders... maar om de galop van onze springpaarden te verbeteren galopperen we vooral veel buiten rechtuit. Zodat ze balans krijgt en sterker wordt. Het liefst eerst in verlichte zit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de ruiter. Na verloop van tijd steeds meer terugrijden, overgangen.
Hier ben ik het wel mee eens. Een paard moet eerst doortreden van achteruit en sprong durven maken voor ze in staat zijn te verzamelen. Als het achterbeen niet doorkomt, en bij dit soort gespannen dieren is dat best weleens het geval, moet je eerst naar voren. Dat voelt tegenstrijdig en onlogisch maar is de enige manier om je paard in staat te stellen zich op te gaan vangen op het achterbeen.
ual_95 schreef:Bowo schreef:Er is 1 ding dat bij mij naar boven springt. Teugels los en op je zit terug. Ik heb ook een paard gereden dat hetzelfde deed en hoe verleidelijk het dan ook is om terug te trekken, maakt dat het alleen maar erger.
Kan je met je teugels in een boogje overgangen terug rijden? Zowel binnen een gang als tussen gangen? Zo nee, ga daar aan werken, is een vereiste. Zo ja, probeer datzelfde te bereiken in galop.
Als jij de teugels los hebt, is er niets om in te hangen en door te drammen. En die tempocontrole moet vanuit je zit komen, niet je handen
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een hele waardevolle tip, want daar zijn we mee begonnen. Ze is een paard met een 'rugzakje', uitschot van de manege laten we maar zeggen, dat jarenlang verkeerd is gereden, in eerste instantie ook door mijzelf. Toen zijn we precies zoals je zegt vanaf 0 begonnen, en draven en stappen kan gerust met lange teugel. Ik rijd haar terug door langzaam te lichtrijden en in galop naar achter te zitten en zwaar maken, maar ik geef ook wel toe dat ik dat erg lastig vindt als ze me zo naar voren trekt. Als ik haar de volledige teugel geef, stopt ze niet en gaat ze echt wel hard.
ual_95 schreef:0000 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens. Een paard moet eerst doortreden van achteruit en sprong durven maken voor ze in staat zijn te verzamelen. Als het achterbeen niet doorkomt, en bij dit soort gespannen dieren is dat best weleens het geval, moet je eerst naar voren. Dat voelt tegenstrijdig en onlogisch maar is de enige manier om je paard in staat te stellen zich op te gaan vangen op het achterbeen.
Bedankt, ik ga dit gewoon proberen!
ual_95 schreef:Wildgirl schreef:Hoe galoppeert je pony los/aan de longe/ op buitenrit?
Welk verschil merk je bij galopperen bij verschillende hoofd-hals houdingen?
Wanneer ik haar laag instel valt ze volledig op de voorhand en verlies ik haar. Ze probeert me dan als het ware mee naar voren te trekken. Ik moet mijn handen in de galop wat hoger houden (wel ontspannen) om haar wat hoger in te stellen en haar wat meer te motiveren om van achter te galopperen. Dat gaat op zich goed, maar ze maakt zich erg sterk. Op buitenrit is ze sterk, maar probeer het wel zo veel mogelijk mee te pakken om haar wat sterker te maken. Aan de longe evengoed vlug, zowel met bijzet als zonder.
0000 schreef:Kendra schreef:Ik weet niet zoveel van dressuur - dus misschien is dat anders... maar om de galop van onze springpaarden te verbeteren galopperen we vooral veel buiten rechtuit. Zodat ze balans krijgt en sterker wordt. Het liefst eerst in verlichte zit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de ruiter. Na verloop van tijd steeds meer terugrijden, overgangen.
ual_95 schreef:Die zinnen over ophoudingen maken en naar het achterbeen rijden staat een beetje onhandig, ik rijd haar uiteraard niet met mijn handen naar achter. Dat probeer ik voornamelijk door overgangen en schijnovergangen te rijden. Vooral 'dribbelen' en wachten voor de overgang naar stap bijvoorbeeld.
ual_95 schreef:Wanneer ik haar laag instel valt ze volledig op de voorhand en verlies ik haar.
ual_95 schreef:Ik moet mijn handen in de galop wat hoger houden (wel ontspannen) om haar wat hoger in te stellen en haar wat meer te motiveren om van achter te galopperen.
Amiigo schreef:Keer stilzetten en niet blijven aanmodderen. Als ik het zo lees is ze gewoon ongehoorzaam aan je hulpen en dan mag je best een x doorpakken. Blijven herhalen totdat ze met een op houding terug komt, paard dramt zo te lezen door en jij gaat er denk ik teveel in mee
Avalanche81 schreef:Eerst zorgen dat je haar voor elkaar hebt in draf, en ook als je richting galop aan het denken bent: zodra ze een brok spanning is, neem je haar terug, tot het punt waar je de ontspanning weer terug hebt, en ze controleerbaar is.